EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Klimaticko-energetický plán ČR je schválen.*
Normy: ekologie a životní prostředí – listopad 2023.*
Do roku 2030 by mělo mít 85 procent nových MHD autobusů v EU nulové emise.*
Bioenergy Europe: Statistická zpráva 2023 pro pelety.*
Klimaticko-energetický plán ČR je schválen.
23.10.2023, Zdroj: Asociace poskytovatelů energetických služeb (www.apes.cz)
Vláda schválila Národní klimaticko-energetický plán (dále jen NKEP), tedy klíčový dokument popisující dekarbonizaci české ekonomiky a plnění evropských klimaticko-energetických závazků do roku 2030. Tento proces dekarbonizace povede v následujících letech k nárůstu spotřeby elektřiny, která nahradí jiné druhy paliv a povede k růstu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a jádra. Důležitým prvkem Plánu jsou rovněž energetické úspory, které umožní snížení energetické náročnosti české ekonomiky. Schválení NKEP má významné dopady nejen pro životní prostředí, ale také pro ekonomiku ČR, energetickou soběstačnost a kvalitu života občanů.
„Projekt Green Deal for Buildings vítá schválení Národního klimaticko-energetického plánu. Již dva roky se aktivně věnujeme těmto důležitým tématům na národní úrovni prostřednictvím národních kulatých stolů. Jsme potěšeni, že budeme moci dále posilovat úspory energie a obnovitelné zdroje v ČR. Nadcházející kulatý stůl, který bude věnován financování projektů energetické účinnosti v průmyslu a ve službách se bude konat již tento pátek,“ říká Jiří Karásek ze společnosti SEVEn, koordinátor projektu v České republice.
Financování projektů energetické účinnosti v průmyslu a ve službách má oproti rezidenčnímu sektoru řadu specifik. Požadavky na velmi krátkou návratnou investice (zpravidla do tří let) a požadavky na zachování nebo krátké přerušení provozu jsou z hlediska typu opatření zásadně limitující. Na druhé straně velké podniky motivuje snížení produkovaných emisí skleníkových plynů s ohledem na požadavky nefinančního reportingu a inovace technologických a výrobních procesů. Velká tepelná čerpadla ale i další technologie jsou jednou z nastupujících cest. Jak překonat dané aktuální překážky realizace opatření? Existují různé způsoby financování a technologie, kterým se bude sedmý kulatý stůl evropského projektu Green Deal for Buildings věnovat.
O možnostech financování a o tom, jak průmyslové podniky a služby podpořit, budou jednat investoři, dodavatelé, stavaři, představitelé státní správy a experti v oblasti úspor energie 20. října od 8:30 v prostorech ČSOB.
Sedmý kulatý stůl ze série Smart Finance for Smart Buildings, moderuje Jaroslav Maroušek a celou diskuzi otevře Lukáš Flídr z ČSOB Advisory. Na něj naváže Ondřej Ptáček ze společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC), který vede takzvané Power Purchase Agreement Projekty.
V další části budou představeny dva úspěšné příklady projektů EPC v průmyslu, které dokazují, že tato metoda může být efektivní a prospěšná i v soukromém sektoru. Prvním příkladem je projekt ve výrobním závodě Siemens Elektromotory Mohelnice, který byl oceněn evropskou cenou za nejlepší projekt energetických služeb v komerčním sektoru. Druhým příkladem je projekt v oblasti výroby potravin, který byl dokončen v roce 2023.
S Milanem Šimoníkem ze společnosti Exergia se podíváme na potenciál tepelných čerpadel v budovách i průmyslu, neboť tepelná čerpadla se stávají stále atraktivnější technologií, která umožňuje nahradit fosilní paliva dostupnými zdroji tepla, jako jsou čistírny odpadních vod, řeky, geotermální energie a vzduch.
Závěrem s Jiřím Karáskem ze společnosti SEVEn nahlédneme do souboru připravovaných opatření projektu Green Deal for Buildings, která se budu v ČR realizovat a napomohou tak plnění náročných cílů dnes schváleného Národního klimaticko-energetického plánu.
Normy: ekologie a životní prostředí – listopad 2023.
9.11.2023, Zdroj: ÚNMZ, ENVIprofi
Nové a aktualizované normy související s ochranou životního prostředí a ekologií v podniku, které vyšly ve věstníku ÚNMZ v listopadu 2023.
VYDANÉ ČSN
EVROPSKÉ NORMY SCHVÁLENÉ K PŘÍMÉMU POUŽÍVÁNÍ JAKO ČSN.
Značka normy (číslo) | Kat. č. | Název normy |
ČSN EN ISO 14002-2 (01 0902) | 517916 | Systémy environmentálního managementu – Směrnice pro používání ISO 14001 k řešení environmentálních aspektů a podmínek v oblasti životního prostředí – Část 2: Voda |
ČSN EN ISO 3262-8 (67 1300) | 517866 | Plniva – Specifikace a zkušební metody – Část 8: Přírodní kaolin („hlinka“) |
ČSN EN ISO 3262-13 (67 1300) | 517863 | Plniva – Specifikace a zkušební metody – Část 13: Přírodní křemen (mletý) |
ČSN EN ISO 3262-15 (67 1300) | 517862 | Plniva- Specifikace a zkušební metody – Část 15: Křemenné sklo |
ČSN EN ISO 3262-16 (67 1300) | 517864 | Plniva – Specifikace a zkušební metody – Část 16: Hydroxidy hlinité |
ČSN EN ISO 3262-21 (67 1300) | 517865 | Plniva – Specifikace a zkušební metody – Část 21: Křemenný písek (nedrcený přírodní křemen) |
ČSN EN 927-5 (67 2010) | 517867 | Nátěrové hmoty – Nátěrové hmoty a nátěrové systémy pro dřevo ve vnějším prostředí – Část 5: Hodnocení propustnosti vůči vodě |
Do roku 2030 by mělo mít 85 procent nových MHD autobusů v EU nulové emise.
16.10.2023, Zdroj: ČTK
Do roku 2030 by mělo mít 85 procent všech nových městských autobusů v EU nulové emise. Shodly se na tom dnes členské státy Evropské unie. Původní návrh hovořil o 100 procentech autobusů, tento postoj se ale během dlouhých jednání podařilo změkčit, řekl českým novinářkám v Lucemburku ministr dopravy Martin Kupka. Česko se při hlasování nakonec zdrželo, podle Kupky byl pro nás i poslední návrh stále „příliš ambiciózní“. Sto procent nových městských autobusů by následně mělo být zcela bez emisí až v roce 2035.
„Pro Českou republiku jsou tyto změny důležité. Změkčení tohoto nařízení znamená ochranu konkurenceschopnosti evropského trhu a také větší dostupnost veřejné dopravy v jednotlivých místech,“ uvedl ministr Kupka. „My jsme se obávali toho, že tvrdý požadavek ohledně 100 procent bezuhlíkových autobusů už od roku 2030 by pro mnohá česká města znamenal vyšší výdaje a třeba i ohrožení současné kvality veřejné dopravy, četnosti spojů a mohl by být kontraproduktivní,“ dodal Kupka.
Pokud jde o bezemisní městské autobusy, v Česku jich zatím jezdí jen málo. Jak uvedl ministr Kupka, „nižší desítky procent“. Nejdále je podle něj město Ostrava, ale i další města se postupně připravují na to, jak zajistit větší podíl bezemisních dopravních prostředků, nejen autobusů, ale i trolejbusů. „Města ale opravdu potřebují delší čas k tomu, aby se na to mohly připravit,“ dodal ministr dopravy.
Návrh, který Evropská komise představila letos v únoru, je součástí takzvané Zelené dohody pro Evropu (Green Deal). Aby pravidla začala platit, musí je schválit členské státy EU a Evropský parlament.
Odvětví těžkých vozidel je odpovědné za více než čtvrtinu emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a za více než 6 procent celkových emisí skleníkových plynů v EU. Brusel proto chce v rámci své zelené strategie vedle osobních aut ekologicky čistší provoz také u těžších vozů. Dnes projednávaná norma se týká nákladních automobilů (nad pět tun), městských autobusů (nad 7,5 tuny) a také přípojných vozidel (nad osm tun).
Ministr dopravy Martin Kupka dnes Česko na jednáních zastupoval společně s ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem. Dalším tématem, na kterém se unijní ministři v Lucemburku shodli, byla revize směrnice o čištění městských odpadních vod. „Musím říct, že Česká republika je na tom s čištěním městských odpadních vod velmi dobře, když se podívám na celou Evropskou unii. Jsme těmi, kteří to dělají dobře a dělají to dlouhodobě,“ uvedl po jednání ministr Hladík. Jak nicméně dodal, odpadní vody je potřeba čistit více. „Potřebujeme nejen odstraňovat dusík a fosfor, ale i další látky, mikroplasty či různé léčivé prostředky, které se do městských vod dostávají,“ dodal s tím, že tento přístup bude samozřejmě znamenat další nutné investice, nicméně výsledkem bude čistší a kvalitnější voda.
Ministři životního prostředí se dnes rovněž shodli na vyjednávacím postoji, se kterým pojede EU na Konferenci OSN o změnách klimatu v roce 2023 (COP 28), která se bude konat ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2023 v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. Postoj nynější sedmadvacítky byl předmětem mnoha vyjednávání a musel být schválen jednomyslně.
Bioenergy Europe: Statistická zpráva 2023 pro pelety.
19.10.2023, Zdroj: Bioenergy Europe (bioenergyeurope.org)
Bioenergy Europe vydává pravidelnou statistickou zprávu, jež podává podrobný přehled o odvětví bioenergetiky v EU.
Zpráva Bioenergy Europe Statistical Report přináší každý rok nové údaje a závěry o dynamice evropského trhu s bioenergií. Pomáhá průmyslu, investorům, zákonodárcům a všem odborníkům na bioenergii lépe vnímat situaci v tomto oboru.
Čtenáři získají přesné a aktuální informace o celkovém energetickém systému v EU a současném stavu výroby biotepla a bioelektřiny, dostupnosti a dynamice dodávek. Jedna kapitola je věnována i statistice týkající se hospodaření s peletami.
Statistical report 2022 | Statistical report 2023 |