DANĚ – informace nejen pro podnikatele.
Návrh nového zákona o účetnictví.*
Místo plnění u online akcí od roku 2025.*
Prodej nemovitosti nabyté darem.*
Prominutí při neoznámení použití osvobozených příjmů.*
Elektronická fakturace.
18.6.2024, Zdroj: Verlag Dashöfer
Na úrovni EU se chystá harmonizace některých administrativních povinností v oblasti DPH.
Modernizace by měla mít několik pilířů, kromě dalších pravidel pro subjekty provozující e-commerce, je to zejména zavedení e-fakturace. Ta by měla být povinná od poloviny roku 2030.
Cílem je nastavit u všech subjektů v EU povinnou elektronickou fakturaci a zároveň možnost vystavovat i tzv. hybridní faktury, což jsou elektronické faktury s PDF formou. Hybridní faktury umožňují čitelnost lidem a zároveň splňuje požadavky na elektronickou fakturaci.
Některé státy již implementovaly úpravu, aby se subjekty mohly začít připravovat. Ze soudních států např. Polsko nebo Německo. U firem to bude znamenat poměrně velké zásahy do interních systémů, umožňuje to však skokový posun v digitalizaci a provázanosti fakturačních, účetních a kontrolních systémů.
Ministerstvo financí zveřejňuje pracovní verzi aktualizované verze návrhu nového zákona o účetnictví.
31.5.2024, Zdroj: MF ČR
Ministerstvo financí zveřejňuje pracovní verzi aktualizované verze návrhu nového zákona o účetnictví („návrh zákona“) a rámcové návrhy věcného řešení, které bude obsahem jeho prováděcích vyhlášek („návrhy vyhlášek“). Tyto dokumenty se zveřejňují v souvislosti se zahájením meziresortního připomínkové řízení k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o účetnictví („doprovodný zákon“).
Ve finální fázi přípravy doprovodného zákona Ministerstvo financí zohlednilo i řadu připomínek a doporučení, které vzešly z projednávání návrhu nového zákona o účetnictví Legislativní radou vlády a jejími pracovními komisemi. Z toho důvodu doprovodný zákon nenavazuje na návrh zákona o účetnictví ve znění předloženém LRV, ale na návrh zákona ve znění připomínek a doporučení LRV.
Zdaleka ne všechny připomínky LRV se týkaly přesahu zákona o účetnictví do jiných částí právního řádu. V aktuálně zveřejňované verzi návrhu zákona jsou proto zohledněny jen ty oblasti, které mají významný průnik s jinými právními předpisy. Nejzásadnějšího přepracování se tak dostalo části týkající se zveřejňování, tj. problematiky dnešních výročních zpráv, na kterou navazují desítky jiných právních předpisů.
Zveřejňovaný návrh zákona je pracovní verzí. To znamená, že obsahuje jak předpokládané změny legislativního textu, tak i komentáře k jednotlivým ustanovením, které naznačují další, doposud neprovedené změny textu návrhu zákona. Výčet komentářů však nelze chápat jako úplný nebo definitivní.
Návrh zákona může doznat dalších změn v rámci vypořádání připomínkového řízení k doprovodnému zákonu.
Návrhy vyhlášek mají sloužit k lepší představě, jak bude nový zákon o účetnictví proveden podzákonnými normami. Nejedná se o návrh legislativního textu, nýbrž o vysvětlení, v čem jednotlivé účetní metody budou spočívat nebo z čeho budou vycházet. Za tímto účelem text obsahuje reference jak na stávající úpravu účetnictví, tak na pravidla obsažená v IFRS nebo interpretacích Národní účetní rady.
K návrhu zákona i návrhu vyhlášek lze zasílat komentáře a připomínky. Tato veřejná diskuse není však součástí oficiálního připomínkového řízení k doprovodnému zákonu, proto Ministerstvo neplánuje kontaktovat autory komentářů, pokud se to neukáže jako účelné, ani tyto komentáře a připomínky vypořádávat. Veškerým reakcím se však dostane pozornosti. V případě vyhlášek, až bude dokončen jejich legislativní text, bude ještě následovat standardní připomínkové řízení.
Dokumenty ke stažení
- Návrh zákona o účetnictví(247 kB)
- Vyhláška pro podnikatele a neziskové účetní jednotky – Draft věcného řešení(74 kB)
- Průvodní dopis(214 kB)
- Teze vykazovací/metodické vyhlášky pro účetní jednotky veřejného sektoru(1 MB)
- Teze vyhlášky o požadavcích na zajištění a způsob provedení inventarizace účetními jednotkami veřejného sektoru(270 kB)
- Teze vyhlášky o podmínkách sestavení konsolidované účetní závěrky České republiky(446 kB)
- Teze vyhlášky o podmínkách převzetí účetnictví mezi účetními jednotkami veřejného sektoru(260 kB)
- Teze vyhlášky o schvalování účetních závěrek některých účetních jednotek veřejného sektoru(267 kB)
- Teze vyhlášky o poskytování účetních dokumentů a údajů subjekty konsolidace státu do centrálního systému účetních informací státu(506 kB)
Místo plnění u online akcí od roku 2025.
23.4.2024, Zdroj: Verlag Dashöfer
Ministerstvo financí připravilo novelizaci zákona o DPH od roku 2025. Nová pravidla se mají týkat mj. určení místa plnění u akcí sportovního, kulturního či vzdělávacího typu.
Jde o určení místa plnění při poskytnutí služby spočívající v oprávnění ke vstupu na kulturní, umělecké, sportovní, vědecké, vzdělávací, zábavní nebo podobné akce nebo služby přímo související s tímto vstupem. Při poskytování osobě povinné či nepovinné k dani je místem plnění to místo, kde se tato akce skutečně koná. Tak je tomu i podle současných pravidel.
Novinkou je úprava pro situaci, kdy se ke vstupu na akci využijí technické prostředky. Může jít o různé online akce, kdy účastníci nejsou fyzicky přítomní v zemi pořádání akce. Pak se uvedené pravidlo místa konání akce nepoužije.
Při poskytnutí osobě povinné k dani se použije základní pravidlo. Při poskytnutí osobě nepovinné k dani se použije nové pravidlo, podle něhož je místem plnění místo, kde má osoba nepovinná k dani sídlo v případě právnické osoby nebo místo pobytu v případě fyzické osoby.
Návrh ještě musí projít legislativním procesem.
Prodej nemovitosti nabyté darem.
23.4.2024, Ing. Zuzana Rylová Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer
Jaké daňové aspekty jsou s prodejem spojeny?
Dotaz:
V roce 2020 došlo k nabytí nemovitosti darem, nepeněžní příjem byl osvobozený od daně z příjmu z důvodu darování v přímé příbuzenské linii. V roce 2023 došlo k prodeji nemovitosti. Jedná se o nemovitost k rodinné rekreaci.
1. Je možné využít ustanovení § 4 odst.1 písm. b) ZDP a osvobodit příjem z prodeje, použije-li poplatník prostředky na obstarání vlastní bytové potřeby?
2. Pokud by nebylo možné aplikovat osvobození, považuje se dle § 10 odst. 5 ZDP za výdaj cena určená podle zvláštního právního předpisu. Jedná se o cenu zjištěnou (administrativní) nebo cenu obvyklou?
3. Musí být znalecký posudek provedený soudním znalcem?
Odpověď:
K bodu 1)
Podle ustanovení § 4 odst. 1 písm. b) ZDP je příjem z prodeje nemovitých věcí osvobozen, přesáhne-li doba mezi nabytím vlastnického práva k těmto nemovitým věcem a jejich prodejem dobu 10 let nebo nepřesáhne-li doba mezi nabytím vlastnického práva k těmto nemovitým věcem a jejich prodejem dobu 10 let, ale poplatník použije získané prostředky na obstarání vlastní bytové potřeby. Nicméně přechodná ustanovení k zákonu č. 366/2020 Sb. stanoví, že došlo-li k nabytí nemovité věci do konce roku 2020, pak na příjem z pozbytí této nemovité věci se použijí předpisy platné do konce roku 2020. Jelikož do konce roku 2020 byl příjem podle § 4 odst. 1 písm. b) ZDP osvobozen pouze v případě, že doba mezi nabytím a pozbytím byla delší než 5 let, pak je zřejmé, že příjem z prodeje darované nemovitosti ve vašem případě osvobodit nelze. Použití získaných prostředků na uspokojení vlastní bytové potřeby na osvobození příjmů z prodeje darované nemovitosti užívané k rekreačním účelům za těchto okolností nemá vliv.
K bodu 2)
U příjmů z prodeje nemovitosti je podle ustanovení § 10 odst. 5 ZDP výdajem cena, za kterou poplatník věc prokazatelně nabyl, a jde-li o věc nabytou bezúplatně, cena určená podle zvláštního právního předpisu o oceňování majetku ke dni nabytí, což je zákon č. 151/1997 Sb. Podle výkladu GFŘ k ocenění nemovitosti uvedeném v Pokynu D–59 jsou-li předmětem ocenění nemovité věci, je jejich ocenění upraveno v ustanovení §§ 3–16 oceňovacího zákona s použitím oceňovací vyhlášky (vyhláška č. 441/2013 Sb., k provedení zákona o oceňování majetku), účinné k datu ocenění. Podle zákona o oceňování se pro ocenění nemovitosti použije tzv. cena zjištěná (nelze použít pro ocenění cenu obvyklou). K ocenění nemovitosti se vyjádřily i soudy, např. rozsudek KS v Praze, č.j. 54 Af 39/2018 – 65 ze dne 29. 6. 2021, nebo rozsudek KS v Brně, čj. 31 Af 17/2022 – 44 ze dne 31. 10. 2023).
K bodu 3)
Zákon nevyžaduje ocenění znalcem, ale poplatník musí prokázat, že pro stanovení nabývací ceny nemovitosti (uplatnitelný výdaj při prodeji) byla nemovitost skutečně oceněna ve výši ceny zjištěné.
Prominutí při neoznámení použití osvobozených příjmů.
4.6.2024, Zdroj: Verlag Dashöfer
Pokud jsou příjmy z prodeje nemovitostí osvobozeny z důvodu jejich použití pro obstarání vlastní bytové potřeby, musí být podáno oznámení správci daně.
Osvobození příjmů, které je podmíněné vynaložením prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, lze použít pouze tehdy, oznámí-li poplatník správci daně získání těchto prostředků do konce lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém k jejich získání došlo.
Pokud tak poplatník neučiní, hrozí mu pokuta až 15 % osvobozeného příjmu.
Tato úprava má být od roku 2025 zmírněna, neboť se má tato podmínka změnit na administrativní povinnost.
Do té doby je vydáno „Prominutí příslušenství daně z příjmů fyzických osob stanovené z důvodu neoznámení splnění podmínky pro osvobození daně“. Poplatník, který splnil hmotněprávní podmínky pro osvobození, ale neoznámil tuto skutečnost správci daně, může podat Žádost o prominutí příslušenství daně. Je potřeba vzít v úvahu i kritérium ekonomických a sociálních poměrů. Prominutí příslušenství může být až 100 %.