Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 29. 7. 2024

Novela nařízení vlády o výši sazeb mýtného.* 

Změny ve vysokorychlostním vážení.* 

Italská policie monitoruje inteligentní tachografy prostřednictvím stálého dálkového dohledu.* 

Novela nařízení vlády o výši sazeb mýtného.

27.6.2024, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)

Obsahem novelizace nařízení vlády je vymezení základních pravidel způsobu stanovení výše odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného.

Ve Sbírce zákonů ČR vyšlo nařízení vlády č. 184/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného a slevy na mýtném a o postupu při uplatnění slevy na mýtném, ve znění pozdějších předpisů.

Vydáno dne: 25. 6. 2024
Účinné od: 1. 7. 2024

Více o novele zde.


Změny ve vysokorychlostním vážení.

1.7.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Na základě úspěšného lobbingu Sdružení ČESMAD BOHEMIA došlo k některým významným změnám v metodologii rychlostního vážení.

Zákonodárci napravili stav, kdy se u souprav část hmotnosti tažného vozidla přenáší na vozidlo tažné, typicky souprava, složená z tahače a z návěsu. Nově se taková souprava bude posuzovat v souladu s evropskou směrnicí za jedno vozidlo.

Podle původní právní úpravy docházelo k situacím, kdy nebyly překročené hmotnosti na nápravu, ani zdaleka nebyla dosažena celková povolená hmotnost soupravy, přesto vysokorychlostní vážení vykazovalo mírné přetížení celkové hmotnosti tahače. Obvykle se jednalo o desítky, maximálně nižší stovky kilogramů u hmotnosti tahače 18 tun. Údajné přestupky vznikaly i tím, že zatímco tolerance vážení u náprav je 15 %, při výpočtu celkové hmotnosti se používá tolerance jen 7 %. A to jsou ty desítky či stovky kilogramů, které vysokorychlostní váha u celkové hmotnosti vykazovala „navíc“. Řidiči a dopravci se logicky bránili postihu za takové případy.

Kromě toho nová úprava zjednoduší i kontrolu vozidel, které převážení sypké či kapalné hmoty, u kterých chvilkově vlivem dynamických změn za jízdy dochází k přesunu nákladu a tím i hmotností mezi jednotlivými nápravami.
Pokud jde o zrušení vážení hmotností na nápravu, hlavním uváděným důvodem je fakt, že přestupek není možné postihovat u vozidel registrovaných v zahraničí, protože správní orgán nemá přístup do registru vozidel.

Celkově se dá novela shrnout tak, že řidiči skutečně přetížených vozidel budou i nadále sankcionováni, a to včetně zahraničních, ale odstraní se případy, kdy vysokorychlostní váha vykazuje výsledky na hraně povolených hodnot u souprav, kde přípojné vozidlo krátkodobě může ovlivnit hmotnost tažného.


Italská policie monitoruje inteligentní tachografy prostřednictvím stálého dálkového dohledu.

5.7.2024, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)

Policisté v Itálii používají dálkově ovládané zařízení jiným způsobem než v ostatních evropských zemích. Tyto systémy budou brzy povinné v celé Evropské unii.

Ve většině evropských zemí provádějí úřady namátkové kontroly pomocí systémů DSRC (Dedicated Short Range Communication), kterými jsou mobilní hlídky vybaveny. Italská policie však instalovala moduly DSRC na vybraných místech silniční sítě trvale.

Takový systém pro předběžný výběr nákladních vozidel, který upozorňuje policii na nesrovnalosti v záznamech chytrých tachografů, je již v provozu na dálnici A1 u Fiorenzuola (úsek mezi Piacenzou a Parmou v severní Itálii) a na dálnici A14 u Rimini South, uvádí italský dopravní web uominietrasporti.it. Systémy dálkové kontroly tachografů se mají objevit také na italské dálnici A1 spojující Milán a Neapol u Casale a na dálnici A4 mezi Milánem a Brescií.

Systém, který italské služby používají v rámci pilotního projektu Falco, je DSRC RTM Visual. Umožňuje identifikovat na dálku případné nesrovnalosti v tachografech nové generace. Software pak při dalších kontrole vyhledává nesrovnalosti v době řízení, době odpočinku a také manipulaci se záznamovým zařízením.

Zařízení, kterému se technicky říká „předvýběr“, optimalizuje práci hlídek. Policisté totiž zastavují pouze ta vozidla, u nichž systém zjistil nesrovnalosti.

Dálkové kontroly tachografů v celé EU

Stojí za zmínku, že všechny země EU budou muset brzy zavést dálkové kontroly tachografů. Do 19. srpna 2024 musejí být všechny dopravní inspektoráty v EU vybaveny zařízením pro dálkové stahování parametrů RTM prostřednictvím DSRC.

Druhá generace inteligentních tachografů umožňuje stáhnout 25 parametrů RTM, nikoli 19 jako u první generace inteligentních tachografů. Kromě chyb naznačujících manipulaci budou nová zařízení stahovat informace ze systémů DSRC, například zda řidič aktuálně překračuje dobu řízení: nepřetržitě, denně, týdně nebo dokonce dvakrát týdně. V důsledku toho bude míra odhalování přestupků na silnicích v celé Unii mnohem vyšší.
Připomínáme, že podle čl. 9 odst. 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 o tachografech používaných v silniční dopravě lze dálkově přenášet pouze údaje nezbytné pro cílené silniční kontroly vozidel, jejichž tachografy byly zmanipulovány nebo zneužity. U inteligentních tachografů první generace se to týká celkem 19 parametrů.

Musí se vztahovat ke konkrétním zaznamenaným událostem nebo údajům, jako jsou:

poslední pokus o narušení bezpečnosti,
nejdelší přerušení dodávky energie,
porucha senzoru,
chyba rychlosti nebo trasy,
konflikt dat související s pohybem vozidla,
jízda bez platné karty,
vložení karty během jízdy,
úprava časových údajů,
kalibrační údaje (včetně dat posledních dvou kalibrací),
registrační číslo vozidla,
rychlost zaznamenaná tachografem.

Nová verze inteligentního tachografu navíc poskytuje informace o:

čase poslední ověřené polohy vozidla,
nepřerušené době jízdy,
nejdelší denní době jízdy v aktuálním a předchozím období,
nejdelší denní době řízení v aktuálním týdnu,
týdenní době řízení,
dvoutýdenní době řízení.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526