Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 5. 8. 2024

Na uchazeče o řidičák čekají nové otázky.* 

Oznamovací povinnost pro parkování nákladního vozidla podnikatele.* 

Doprava v Evropské unii: Aktuální trendy a problémy.* 

Na uchazeče o řidičák čekají nové otázky. Prověří pravidla silničního provozu i vnímání rizik.

19.6.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Pokud se po 28. červenci letošního roku chystáte k závěrečné zkoušce z autoškoly, zbystřete. Od tohoto data totiž na uchazeče o řidičák bude čekat dohromady čtyřicet nových otázek. Stejně jako u předchozí sady nových otázek, i u těchto nejnovějších je hlavním cílem nejen prověřit znalosti pravidel silničního provozu, ale také vnímání rizik, které s řízením motorových vozidel souvisejí.

Třicet statických a deset dynamických otázek představili na tiskové konferenci zástupci Ministerstva dopravy, Asociace autoškol a Policie ČR. Statické otázky jsou zejména mutací již současných otázek, avšak je v nich potřeba řešit jinou nastalou situaci. Dynamické otázky s animacemi potom řeší reálné situace při řízení, například míjení se v křižovatce. „Dynamické otázky vycházejí z projektu Hazard Perception a jak už říká název, jedná se o vnímání rizik. Je to trend, kterým se ubírají při vzdělávání řidičů moderní země. Součástí těchto otázek je krátká videosekvence, po které následuje otázka. Typicky je nutné vyřešit dopravní situaci jako například průjezd křižovatkou nebo reakce na vyjíždějící zaparkované vozidlo,“ řekl Jiří Novotný z Asociace autoškol ČR.

Sada testových otázek tak dosáhne počtu 1 100, přičemž napříč Evropskou unií je standardem přibližně soubor 2 000 otázek. Kompletní sadu nových otázek najdete na webu noveotazky.cz a na webu hazardperception.cz si můžete zkusit, zda případná rizika odhalíte včas. Navíc jsou jednotlivé situace rozebrané z pohledu platných předpisů.

„Chceme se v budoucnu dostat alespoň na 1 500 až 2 000 otázek pro závěrečné zkoušky v autoškole, a i proto několikrát do roka představujeme sady čítající několik desítek nových otázek. Důvodů je řada, provoz se vyvíjí, dříve byl úplně jiný, než je dnes. A navíc chceme lépe testovat a komunikovat různá problematická témata. S tím souvisí i to, že skrze otázky ukazujeme řidičům řadu situací, které je potkají na silnici. Oni jsou tak připraveni na jejich řešení,“ říká Milan Janda z Ministerstva dopravy.

Letos se jedná o druhou sadu nových otázek, která se přidává do závěrečných zkoušek z autoškoly. Ta první byla představena v lednu a reagovala na novinky v silničním provozu, které začaly platit od 1. ledna 2024. Jejím cílem bylo ale také přimět uchazeče o řidičské oprávnění, aby pochopili pravidla silničního provozu a naučili se správně vyhodnocovat krizové situace. Součástí tiskové konference byla také ukázka novinek ve vzdělávání řidičů, konkrétně trenažéru vnímání rizik Movitren a speciální motoškoly Učme se přežít s programem zaměřeným na řidiče skútrů spadajících pod řidičské oprávnění skupiny B.

Bezpečnost silničního provozu musí být prioritou nás všech a prezentované novinky v ní mohou významně pomoci.


Oznamovací povinnost pro parkování nákladního vozidla podnikatele.

30.7.2024, Mgr. Karel Kovář, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Pokud bych chtěl jako OSVČ získat koncesi v dopravě s vozidlem nad 3,5 t, musím dokládat, kde bude moje auto zaparkované?

Odpověď:

Udělit koncesi pro provozování silniční dopravy velkými vozidly lze jen osobě, která splňuje podmínky podle předpisu EU, kterými jsou:

  1. a) usazení,
  2. b) dobrá pověst,
  3. c) finanční způsobilost a
  4. d) odborná způsobilost.

Při žádosti o udělení koncese nevzniká žadateli povinnost sdělit místo parkování.


Doprava v Evropské unii: Aktuální trendy a problémy.

4.7.2024, Zdroj: EUROPA – Portál Evropské unie (europa.eu/index_cs.htm)

Evropská komise zveřejnila přehled nejnovějšího vývoje v dopravním sektoru EU, přičemž zdůrazňuje trendy a problémy jak pro EU, tak pro jednotlivé členské státy.

Doprava je pro naši ekonomiku klíčová, protože 1,3 milionu veřejných a soukromých společností zaměstnává 10,2 milionu lidí a poskytuje zboží a služby v celé EU. Od roku 1995 do roku 2019 se objem přepraveného zboží zvýšil o 41 % a přeprava cestujících vzrostla o 33 %, než pandemie COVID-19 způsobila dočasný pokles.

V souladu se strategií EU pro udržitelnou a inteligentní mobilitu nastiňuje zpráva současnou situaci na naší cestě ke snížení emisí skleníkových plynů z dopravy o 90 % do roku 2050. Komise pracuje na tom, aby byly všechny druhy dopravy udržitelnější, podporuje účinné, multimodální dopravní systémy a podporuje přijímání nových technologií mobility, jako je např. drony, autonomní vozidla, letadla na vodíkový pohon a elektrická vodní doprava. Toto úsilí je podporováno investicemi z programu Horizon Europe a nástroje Connecting Europe Facility.

Zpráva se také zabývá odolností dopravy a zdůrazňuje potřebu investic do obnovy s cílem modernizovat a ekologizovat odvětví, posílit jednotný trh a dokončit transevropskou dopravní síť (TEN-T) a zároveň zajistit bezpečnou mobilitu. Pandemie COVID-19 zdůraznila důležitost zachování dodavatelských řetězců a koordinované konektivity.

Přehled země

Pro každou zemi EU poskytuje zpráva přehled klíčových ukazatelů dopravy, včetně struktury sítě TEN-T, rozdělení dopravy, otevření trhu železničního sektoru, bezpečnosti silničního provozu, využívání alternativních paliv a emisí skleníkových plynů.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526