Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 2. 9. 2024

Odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě.* 

Pomalu, ale přece aneb jak se v Ústeckém kraji staví dálniční odpočívky.* 

Povinnost označovat vozidla při jízdě na Ukrajinu.* 

Nařízení vlády, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě.

13.8.2024, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer

Ve Sbírce zákonů vyšlo nařízení vlády č. 202/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku. Novela je účinná od 1. července 2024.

Nařízení č. 589/2006 Sb. upravuje odchylně pracovní dobu a dobu odpočinku zaměstnanců v dopravě (vymezených v § 100, odst. 1 písmeno a) až e) zákona č. 262/2006 Sb.), jejichž zaměstnavatel je dopravcem nebo správcem pozemních komunikací, nebo provozovatelem dopravní infrastruktury podle jiných právních předpisů. Dále vymezuje odměnu členů osádky autobusu za dobu čekání mezi spoji časově a místně určenou jízdním řádem ve veřejné linkové osobní dopravě a dobu řízení v mezinárodní drážní dopravě.

Změny provedené nařízením vlády č. 202/2024 Sb.

Formální úprava definice základního pojmu „pracovní pohotovost“ V § 3 písm. b) je v definici pracovní pohotovosti nahrazen pojem „doba nepřetržitého odpočinku mezi směnami a v týdnu“ pojmem „doba nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu“. Obdobně je i v následujících ustanoveních nařízení vlády nahrazen pojem „nepřetržitý odpočinek mezi směnami“ pojmem „nepřetržitý denní odpočinek“. Jedná se o úpravu terminologie nařízení vlády s cílem navázat na terminologii používanou v zákonu č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, a v předpisech EU (například nařízení (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy).

Zásadní změnou je nově stanovená odměna za dobu čekání mezi spoji člena osádky autobusu v silniční dopravě.


Pomalu, ale přece aneb jak se v Ústeckém kraji staví dálniční odpočívky.

20.8.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Dálniční síť se v České republice buduje již dlouho. Pokud se shodneme, že první dálnicí byla dálnice D1, tak stavíme dálnice již od roku 1967, tedy dlouhých 57 let a pořád nemáme hotovou ani tu základní dálniční síť.

A podobné je to s dálničními odpočívkami, které vykazují dlouhodobý deficit. V posledních letech se naše vláda snaží intenzivně investovat do rozvoje naši zanedbané dopravní infrastruktury. Staví se jak dálnice, silnice, ale i železnice. Ale co budování odpočívek? Jak pokračuje výstavba parkovišť na našich hlavních tazích?

V České republice byl proces schvalování dálničních staveb, včetně odpočívek, historicky součástí jednoho komplexního procesu. Tento přístup se však změnil někdy kolem roku 2004. Původně byly odpočívky plánovány a realizovány jako součást samotné výstavby dálnic. Tento způsob měl své výhody v podobě jednotného plánování a koordinace, ale také nevýhody, jako například zdlouhavý proces schvalování a nižší flexibilitu v reakci na potřeby a požadavky účastníků z řad dopravců a motoristů. Dnes, kdy se schvalovací proces výstavby dálnice oddělil, rostou dálnice asi rychleji, ale vázne budování parkovišť, kterých máme v Česku drtivý nedostatek.

Budování dálničních odpočívek bylo jedno z témat naší návštěvy na ŘSD v Chomutově. Když se podíváme na Ústecký kraj, zjistíme, že tudy prochází především dvě dálnice, a to D7 a D8. Dálnice D6 Ústecký kraj spíše míjí, protíná ho v úseku dlouhém 19 km. Lépe řečeno bude protínat, protože v provozu je zatím jen úsek dlouhý asi 7 km, zbývajících 12 km se ale již staví. Pozitivní je, že součástí nově budovaného úseku je i plánovaná oboustranná odpočívka na 60. km u obce Kolešov. Celková kapacita této oboustranné odpočívky bude 62 nákladních vozidel, 107 osobních vozidel, 7 autobusů a 9 karavanů. K zahájení stavby došlo v březnu roku 2023 a do provozu by celý úsek včetně odpočívky měl být předán v roce 2025.

Celý článek: Pomalu, ale přece aneb jak se v Ústeckém kraji staví dálniční odpočívky


Povinnost označovat vozidla při jízdě na Ukrajinu.

24.7.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

V souladu s dohodou mezi EU a Ukrajinou musí být vozidla při cestách na Ukrajinu označena nálepkou.

V návaznosti na zprávu o změnách v dohodě mezi EU a Ukrajinou o silniční dopravě (kompletní zpráva je k dispozici zde), podle které je nutné vozidla jedoucí z EU na Ukrajinu a naopak označit stanovenou nálepkou, informujeme, že tato nálepka je k dispozici na e-shopu ČESMAD BOHEMIA

Absence nálepky v případě provádění přeprav podle dohody se považuje za porušení ustanovení dohody.

 

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526