EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Povinnost vlastníka stavby a zařízení zřídit dobíjecí stanici.*
Nařízení EU k omezení odlesňování.*
Nevyhazujte účtenky do tříděného odpadu.*
Posouzení trajektorií udržitelného využívání bioenergie v ČR.*
Povinnost vlastníka stavby a zařízení zřídit dobíjecí stanici.
Podle § 167 nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. má vlastník stavby či zařízení, která není určena pro bydlení a má více než 20 parkovacích míst, povinnost do 1. ledna 2025 zajistit instalaci alespoň jedné dobíjecí stanice pro elektromobily.
Co to v praxi znamená?
Pokud je vlastníkem například firma, která provozuje parkoviště s více než 20 parkovacími místy, musí do 1. ledna 2025 zajistit, aby bylo na tomto parkovišti instalováno minimálně jedno dobíjecí místo pro elektromobily.
Důležité je, že počet parkovacích míst se sčítá v rámci celého areálu. Pokud je tedy v areálu několik menších parkovišť, například tři parkoviště s celkovým počtem 20 parkovacích míst, vzniká povinnost zřídit alespoň jednu dobíjecí stanici. To znamená, že i menší parkoviště, pokud jejich součet přesáhne tuto hranici, musí být zohledněna.
Proč je tato povinnost důležitá?
Tato legislativní změna je součástí širší strategie na podporu elektromobility v České republice. S rostoucím počtem elektrických vozidel je nutné vybudovat dostatečnou síť dobíjecích stanic, aby byl zajištěn plynulý provoz těchto vozidel. Umožnění dobíjení i na menších parkovištích motivuje více lidí k přechodu na elektromobily, což přispívá k ochraně životního prostředí a snižování emisí.
Splnění této povinnosti bude vyžadovat investice, ale zároveň představuje příležitost pro firmy a vlastníky budov, jak přispět k udržitelnému rozvoji a snížení uhlíkové stopy.
Jaké jsou důsledky nesplnění?
Nesplnění této povinnosti bude považováno za přestupek, za který může být uložena pokuta až 400 000 korun českých.
Otázky, které vyvstávají:
Kolik menších obchodů a restaurací má více než 20 parkovacích stání? A kolik z nich stihne vybudovat do konce roku 2024 alespoň jednu dobíjecí stanici pro elektromobily? Tato otázka se stává stále aktuálnější s blížícím se termínem, kdy tato povinnost vstoupí v platnost.
Autor IONT tech s.r.o. Zdroj: mmr.cz
Nařízení EU k omezení odlesňování.
11.9.2024, Doc. Ing. Kamila Míková, CSc., Zdroj: PotravinyInfo (www.potravinyinfo.cz)
Dotaz:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat ohledně nového nařízení EU k omezení odlesňování (NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2023/1115 ze dne 31. května 2023 o dodávání na trh Unie a vývozu z Unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů): Je zapracováno do české legislativy? Je vypracován nějaký prováděcí předpis, jak to u nás bude fungovat? Je stanoveno, kdo bude u nás orgánem dohledu?
Odpověď:
Nařízení EU jsou právní předpisy, které jsou přejímány do národních legislativ jednotlivých států EU a jsou závazné v plném rozsahu ve všech členských státech EU.
Jelikož se jedná o nařízení EU, tak ho nelze nijak měnit ani upravovat, a tudíž nebude vydán žádný český národní předpis. Veškeré požadavky a povinnosti jsou dány tímto nařízením. Nařízení se vztahuje na relevantní komodity a relevantní produkty uvedené v příloze I. Hospodářské subjekty neuvedou relevantní produkty na trh ani je nevyvezou, aniž by předem předložily prohlášení o náležité péči. Do 30. prosince 2024 Komise zřídí informační systém, který obsahuje prohlášení o náležité péči.
Kontrolními orgány jsou podle gesce pro jednotlivé komodity Národní lesnický institut, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Státní veterinární správa, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Česká obchodní inspekce, Krajské hygienické stanice a Česká inspekce životního prostředí. Tyto orgány spolupracují a vyměňují si informace navzájem s orgány Celní správy České republiky a s příslušnými orgány a celními orgány jiných členských států. Celní orgány vykonávají kontrolu celních prohlášení podaných v souvislosti s relevantními produkty, které vstupují na trh nebo jej opouštějí.
Nevyhazujte účtenky do tříděného odpadu. Termopapír obsahuje bisfenoly a jeho recyklace může ohrozit kvalitu vod.
11.9.2024, Zdroj: Ministerstvo životního prostředí (www.mzp.cz)
Pokladní účtenky, jízdenky, stvrzenky a další termocitlivé papíry je nutné považovat za materiálově nevyužitelnou složku odpadu, která by měla být odstraněna společně se směsným komunálním odpadem, tedy primárně prostřednictvím černých popelnic. S ohledem na zdravotní a environmentální rizika není žádoucí, aby se termocitlivé papíry odkládaly do odděleně soustřeďovaných papírových odpadů, tedy do popelnic modrých. Z důvodu možného obsahu škodlivých bisfenolů jsou použité termopapíry k recyklaci zcela nevhodné, jejich následným zpracováním totiž dochází ke kontaminaci životního prostředí a ohroženo může být i lidské zdraví.
Zdroj: Ministerstvo životního prostředí
Negativní dopad recyklace termopapíru ukázaly kontroly České inspekce životního prostředí provedené na základě podnětu Povodí Vltavy, které monitoruje kvalitu povrchových vod. V rámci těchto kontrol byl v odpadních vodách vypouštěných provozovatelem, specializujícím se na zpracování recyklovaného papíru a výrobu produktů papírové hygieny, zjištěn zvýšený obsah látky bisfenol A (BPA). „BPA obsahují termocitlivé papíry, které jsou často s dobrým úmyslem vyhazovány do sběrového papíru. Následným zpracováváním sběrového papíru dochází k uvolnění BPA do odpadních vod. BPA je nebezpečný zejména pro člověka, ve zvýšené koncentraci může poškodit hormonální rovnováhu či reprodukční schopnosti a plod v těle matky,“ vysvětluje ředitel odboru technické ochrany a integrované prevence ČIŽP Oldřich Jarolím s apelem, aby veřejnost termopapíry do modrých popelnic v žádném případě nevhazovala.
Bisfenol A je při výrobě termocitlivého papíru nahrazován zejména doposud povoleným bisfenolem S (BPS), který však vykazuje podobné nežádoucí zdravotní účinky (viz https://echa.europa.eu/cs/-/bisphenol-s-has-replaced-bisphenol-a-in-thermal-paper).
Veronika Krejčí & Tiskové oddělení MŽP
Zdroj: Ministerstvo životního prostředí
Posouzení trajektorií udržitelného využívání bioenergie v ČR.
9.9.2024, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Posouzení trajektorií udržitelného využívání bioenergie v ČR je připraveno na základě prováděcího rozhodnutí Rady o schválení posouzení plánu pro oživení a odolnost Česka a je jedním z milníků, podmiňujících čerpání finančních prostředků z Plánu pro oživení a odolnost České republiky.
Je jednou z reforem, respektive jedním z milníků, podmiňujících čerpání finančních prostředků z Plánu pro oživení a odolnost České republiky, konkrétně komponenty 2.2, 2.3 a 2.5, jakož i investice do bioenergie v oblasti energetiky, dopravy, životního prostředí, změny klimatu, lesnictví nebo zemědělství financované z jiných fondů EU nebo vnitrostátních zdrojů v plném souladu s právními požadavky včetně požadavků podle zásady „významně nepoškozovat“.
Cílem tohoto posouzení je kvantifikovat, případně kvalifikovaně popsat, poptávku po bioenergie a její zdroje s důrazem na jejich udržitelnost, tak aby byla objektivně prokázána dostatečnost zdrojů udržitelné biomasy do roku 2030 pro pokrytí poptávky. A zároveň popsat dopady na využití půdy, změny ve využití půdy, lesní propady uhlíku, biologickou rozmanitost a vliv na kvalitu ovzduší. Cílem je také poskytnutí vodítek pro investice v oblasti využití biomasy a odpadních zbytků z využití biomasy, a to jak ze soukromých, tak z veřejných prostředků.
Přílohy ke stažení
- Posouzení trajektorií udržitelného využívání bioenergie v ČR [pdf, 2070 kB]