Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Kontroly technických stanic a měření emisí odhalily nedostatky v osmi případech.*
Novela nařízení vlády o výši sazeb mýtného.*
Výstražné světelné zařízení modré barvy a modré a červené barvy (kombinace).*
Kontroly technických stanic a měření emisí odhalily nedostatky v osmi případech.
25.10.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Celkem 19 mimořádných kontrol stanic technické kontroly provedly krajské úřady (KÚ) a 179 mimořádných kontrol stanic měření emisí provedly obce s rozšířenou působností (ORP). Tyto kontroly se uskutečnily v průběhu dvou měsíců na základě žádosti ministra dopravy Martina Kupky, který příslušné úřady vyzval k provedení alespoň jedné mimořádné kontroly STK a dvou mimořádných kontrol SME.
„Mimořádné kontroly stanic technické kontroly a měření emisí zaměřujeme na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, rozhodně ne na běžné řidiče. Jde o to, aby se na SME/STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat, nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo zanedbávají a spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to „nějak“ zařídí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Výsledky kontrol ukázaly, že u tří kontrol STK byly zjištěny pouze administrativní nedostatky, které byly většinou odstraněny během kontroly. Závažné nedostatky, které vedou k zahájení řízení o přestupku, byly zjištěny u pěti kontrol STK v krajích Vysočina, Královéhradeckém, Olomouckém, Středočeském a Zlínském kraji. Dle skutků se jedná o 5 přestupků techniků a 2 přestupky provozovatele.
U SME byly zjištěny administrativní nedostatky u 47 kontrol, které byly většinou odstraněny během kontroly. Závažné nedostatky vedoucí k zahájení řízení o přestupku byly zjištěny u tří kontrol v Olomouci, Šumperku a Ústí nad Labem.
Ze 14 krajských úřadů provedlo 12 úřadů dohromady 19 mimořádných kontrol STK, což představuje 4,9 % všech stanic STK. Z 206 obcí s rozšířenou působností jich reagovalo na výzvu 152, z nichž 95 provedlo 179 mimořádných kontrol SME, což představuje 14,2 % všech stanic SME.
Testem poctivosti prošli technici STK a SME bez závažnějších problémů
Kromě kontrol ze strany krajských úřadů a obcí s rozšířenou působností Ministerstvo dopravy provedlo také tzv. testy poctivosti u předem vytipovaných stanic. Test poctivosti probíhá formou přistavení vozidla figurantem k provedení technické prohlídky a měření emisí vozidla, které má méně či více závažné závady.
Celý průběh testu poctivosti je zaznamenáván a v reálném čase přenášen kontrolní skupině, která vyhodnocuje průběh kontroly. Celkem bylo prozatím provedeno 5 testů poctivosti u SME a 2 testy poctivosti u STK. V rámci těchto provedených testů poctivosti byly zjištěny běžné nedostatky. Ve 2 případech chybějící nebo poškozené plomby měřících přístrojů, neprovádění všech kontrolních úkonů, nesprávně prováděné kontrolní úkony. Hrubé nedostatky jako neoprávněné zásahy do samotného měření emisí, nedovolené přístroje ovlivňující výsledek měření, zatím zjištěny nebyly.
Nyní probíhá podrobná analýza pořízených záznamů z průběhu jednotlivých testů poctivosti, aby bylo možné kontroly uzavřít. Ministerstvo dopravy bude v testech poctivosti i nadále pokračovat v dalších týdnech a měsících.
Státní odborný dozor zavřel dvě stanice měření emisí
Ministerstvo dopravy od září zintenzivnilo kontroly nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Státní odborný dozor vytipoval podezřelá měření na základě analýzy dat z informačního systému technických prohlídek. Zaměřil se tedy na konkrétní případy stanic, u kterých bylo důvodné podezření z možných chyb a podvodů.
Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stopku dostala také stanice v Olomouci, která používala nedovolené přístroje k simulaci teploty motoru a otáček, k čemuž se přiznali sami technici.
Novela nařízení vlády o výši sazeb mýtného.
21.10.2024, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)
S účinností od 1. ledna 2025 dochází k navýšení mýtných sazeb, a to nanejvýš v rozsahu do 5 %.
Ve Sbírce zákonů ČR vyšlo nařízení vlády č. 299/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů.
Vydáno dne: 17. 10. 2024
Účinné od: 1. 1. 2025
Výstražné světelné zařízení modré barvy a modré a červené barvy (kombinace).
22.10.2024, Mgr. Karel Kovář, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
V souvislosti s dotazem ohledně výstražného světelného zařízení modré barvy + zvukového výstražného zařízení prosím o doplňující informaci, zda výstražné světlo modré barvy lze nahradit výstražným světlem modré a červené barvy (jejich kombinací) a zda tato kombinace musí mít zvláštní povolení.
Odpověď:
- Zvláštním výstražným světlem modré a červené barvy mohou být vybavena vozidla používaná:
- Policií České republiky.
- Hasičským záchranným sborem České republiky.
- Jednotkami požární ochrany, které nejsou součástí Hasičského záchranného sboru České republiky.
- Poskytovatelem zdravotnické záchranné služby.
- Zvláštním výstražným světlem modré mohou být vybavena vozidla:
- Vězeňské služby.
- Vojenské policie.
- Obecní policie určená obcí.
- Důlní záchranné služby.
- Poruchové služby plynárenských zařízení.
- Používaná zdravotnickou záchrannou službou a vozidla poskytovatele zdravotnické dopravní služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče.
- Ozbrojených sil používaná u vojenských záchranných útvarů pro plnění humanitárních úkolů civilní ochrany.
- Celní správy.
- Generální inspekce bezpečnostních sborů.
- Zpravodajských služeb při přepravě nosičů utajovaných informací nebo osob, kterým poskytují ochranu.
Dále vláda může stanovit nařízením další vozidla, která pro plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy.
Vozidla, která mohou být vybavena zvláštním výstražným světlem modré a červené barvy uvedená v bodu 1, mohou být vybavena výstražným světlem pouze modré barvy.
Z uvedeného plyne, že nelze svévolně nahradit výstražné světlo modré barvy výstražným světlem modré a červené barvy. Pokud byla vozidla uvedená pod bodem 1 vybavena výstražným světlem modré barvy, lze provést bez dalšího změnu a nahradit výstražné světlo modré barvy, výstražným světlem modré a červené barvy.