DANĚ – informace nejen pro podnikatele.

 12. 1. 2025

Co vše ovlivňují průměrná a minimální mzda a co se v roce 2025 změní?* 

MPSV přináší souhrn hlavních legislativních novinek účinných v roce 2025.* 

Od 1. ledna 2025 začnou od ČSSZ chodit SMS notifikace k eDávkám.* 

Zdravotní pojištění 2025 – stručný přehled.* 

Změny 2025 v gesci MF.* 

Daně a pojistné: Co vše ovlivňují průměrná a minimální mzda a co se v roce 2025 změní?

V roce 2025 se zvýší minimální zálohy na sociální, zdravotní i nemocenské pojištění, paušální daň v prvním pásmu, či příjmový limit pro platbu progresivní daně z příjmu ve výši 23 procent. Nejen tyto parametry ovlivňuje výše průměrné mzdy pro příští rok.

13.11.2024 | BusinessInfo.cz

O všech změnách v oblasti daní a povinného pojistného, které jsou ovlivněny výší minimální či průměrné mzdy pro rok 2025, si přečtěte v následujícím textu na BusinessInfo.cz.

„Už od konce září je v platnosti nařízení vlády, které stanovuje výši všeobecného vyměřovacího základu pro výpočet pojistného pro rok 2025. Podle něj se určuje minimální pojistné, které budou OSVČ v příštím roce platit,“ připomíná poradce Michal Dvořáček.

Minimální vyměřovací základ pro sociální i zdravotní pojištění nicméně vychází z průměrné mzdy na rok 2025. Ta se přepočítává vládou stanoveným koeficientem z průměrné mzdy v roce předchozím (viz níže). S tím, jak rostou průměrné mzdy, zvyšují se tedy pravidelně i minimální zálohy na pojistné.

Co přinesl konsolidační balík vlády?

Kromě zvýšení průměrné mzdy došlo loni ještě k dalším změnám v rámci vládního konsolidačního balíčku, které budou nejméně další dva roky zvedat minima razantněji než obvykle. Tou nejdůležitější úpravou je navýšení takzvaného minimálního vyměřovacího základu.

„Ten do přijetí konsolidačního balíčku představoval 25 procent průměrné mzdy. Z rozhodnutí vlády se ale každý rok až do roku 2026 zvyšuje o pět procent, aby se postupně dostal až na úroveň 40 procent průměrného výdělku,“ doplňuje poradce. Pro rok 2025 se základ zvedá z letošních 30 na 35 procent.

Na základě nařízení vlády č. 282/2024 Sb., se průměrná měsíční mzda zvyšuje přibližně o šest procent oproti roku 2024, a pro rok 2025 bude činit 46 557 korun.

Průměrná mzda (PM) se stanovuje jako součin tzv. všeobecného vyměřovacího základu (VVZ) za předchozí rok, který činí 43 682 korun, a koeficientu pro úpravu VVZ (1,0658).  Průměrná mzda pro rok 2025 je tedy 43 682 x 1,0658, což je výše zmíněných 46 557 korun. Pro hlavní výdělečnou činnost bude činit minimální měsíční vyměřovací základ u soc. pojištění nově 35 procent z průměrné mzdy. Měsíční záloha je 29,2 procenta z této částky. U zdravotního pojištění je to stále 13,5 procenta z poloviny PM.

Sociální pojištění v roce 2025

„Sazba pojistného činí tak jako dosud 29,2 procenta z vyměřovacího základu. Minimální měsíční záloha pro OSVČ na hlavní činnost pro rok 2025 tedy bude ve výši 4 759 korun, což je o 907 korun měsíčně více než letos,“ vypočítává daňový poradce společnosti BDO Jakub Klíma.

Pro OSVČ, které začaly podnikat v tomto roce, platí při výpočtu minimálního vyměřovacího základu výjimka (týká se roku zahájení hlavní výdělečné činnosti a následujících dvou let). Tito podnikatelé nebudou od ledna 2025 platit na zálohách 4759, ale jen 3 399 korun za měsíc.

Živnostníci si připlatí. Minimální zálohy na pojištění výrazně narostou i v roce 2025

Podnikatelé v režimu vedlejší činnosti budou mít minimální měsíční zálohy stanovené na 1 496 korun. Ne všichni ti, kteří mají podnikání jako činnost vedlejší, ovšem musejí sociální pojištění platit.

„Připomeňme, že OSVČ v režimu vedlejší činnosti mají i takzvanou rozhodnou částku pro účast na sociálním pojištění, tedy stanovený limit vyměřovacího základu, do kterého se pojistné neplatí. Tato rozhodná částka činí pro rok 2025 111 736 korun,“ popisuje Jakub Klíma. Pokud mají roční čisté příjmy nižší, odvody pro ČSSZ hradit nemusejí.

Příklad:
Živnostníci s šedesátiprocentním výdajovým paušálem, kteří mají podnikání jako vedlejší činnost a budou mít příjmy do 279 tisíc korun ročně, se platbě sociálního pojistného vyhnou.

Ti nejbohatší se nemusejí obávat, že sociální pojištění roste s jejich příjmy donekonečna. Existuje maximální roční vyměřovací základ, tedy limit, nad který se již pojistné neplatí. Vypočítá se jako 48násobek průměrné mzdy. Pro rok 2025 je to 2 234 736 korun.

Tato hranice je společná i pro zaměstnance. Pokud OSVČ přesáhne tento maximální vyměřovací základ (zaměstnanec svůj roční hrubý příjem), nad tuto hranici pojistné neplatí.

OSVČ stále využívají paušální výdaje. Komu se při výpočtu daně i po změnách vyplatí?

Nemocenské pojištění v roce 2025

Pro rok 2025 se zvyšuje i minimální měsíční záloha na nemocenské pojištění, a to z 216 na 243 korun. Připomínáme, že nemocenské pojištění je dobrovolné a podnikatelé jej tedy platit nemusejí.

„Účast na nemocenském pojištění je však nezbytnou podmínkou pro obdržení peněžité pomoci v mateřství. Pro OSVČ musí být tato účast alespoň 180 dnů v období jednoho roku před nástupem na mateřskou a zároveň minimálně 270 dnů v posledních dvou letech,“ připomíná poradce BDO.

Zdravotní pojištění v roce 2025

U zdravotního pojištění se minimální zálohy příští rok nezvýší tak razantně jako v případě plateb pro ČSSZ. Minimální vyměřovací základ se nadále stanoví jako 50 procent průměrné mzdy.

„Zde k žádné změně nedochází. Sazba pojistného se také nezměnila a činí 13,5 procenta. Minimální měsíční záloha pro OSVČ na hlavní činnost pro rok 2025 tedy bude 3 143 korun, což je kvůli mírnému zvýšení průměrné mzdy o 175 korun měsíčně více než letos,“ doplňuje Michal Dvořáček.

OSVČ na vedlejší činnost minimální zálohu stanovenou nemají. Ti, kteří jsou zároveň zaměstnaní, ji pak neplatí vůbec. Tuto povinnost za ně totiž plní zaměstnavatel. Na závěr připomínáme, že se zvedá i platba zdravotního pojištění pro osoby bez zdanitelných příjmů, a to na částku 2 808 korun měsíčně.

Tento parametr ale už ovlivňuje primárně minimální mzda, která se pro rok 2025 zvyšuje o 1900 korun na 20 800 korun měsíčně a zásadně se mění i způsob určování minima pro následující roky. Více si přečtěte v článku Revoluce ve způsobu navyšování minimální mzdy. Příští rok naroste o 1900 korun na Businessinfo.cz.

Přehled parametrů, které ovlivňuje minimální (nikoli průměrná) mzda:

  • Zdravotní pojištění: Minimální záloha pro osoby bez zdanitelných příjmů (OBZP) vzroste z 2552 Kč na 2 808 korun měsíčně, což je 13,5 % z minimální mzdy.
  • Daňový bonus na dítě: Pro získání nároku na daňový bonus (podle § 35c zákona o daních z příjmů) musí zaměstnanec nebo OSVČ dosáhnout ročního příjmu alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy, tedy 124 800 Kč (dosud 113 400 korun).
  • Osvobození důchodů: Důchody nejsou zdaňovány, pokud jsou vyšší než 36násobku minimální mzdy, což pro rok 2025 představuje 748 800 korun ročně. Letos byl limit o téměř 70 tisíc nižší.

Paušální daň

Minimální platby na sociální a zdravotní pojištění samozřejmě přímo ovlivňují i výši paušální daně stanovené pro 1. pásmo. Ta je totiž součtem minimálního sociálního pojistného navýšeného o 15 procent, minimální zálohy na zdravotní pojištění a daně z příjmu v paušální výši 100 korun.

Ta bude v roce 2025 činit 8 716 Kč měsíčně. Jde tedy o další skokové navýšení, oproti letošnímu roku o 1218 korun.  Loni se dočkali nárůstu i živnostníci s vyššími příjmy ve zbývajících dvou pásmech. Ti ale mohou být tentokrát v klidu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tyto odvody zůstanou příští rok stejné jako letos. Paušální daň pro 2. a 3. pásmo pro rok 2025 činí 16 745 korun, respektive 27 139 Kč měsíčně.

Jak se v roce 2025 zvýší paušální daň? Hlásit se k ní můžete od října do ledna

„Ještě bych rád upozornil, že všechny minimální zálohy se platí v nové výši již od ledna 2025. Při sestavování přehledů za rok 2024 – zpravidla na jaře 2025 – je nutné počítat s částkami platnými pro rok 2024,“ doplňuje Jakub Klíma z BDO.

Zvýšení průměrné mzdy zajímá také takzvané dohodáře – tedy ty, kteří pracují na dohodu o provedení práce (DPP). Od 1. července 2024 vstoupily v platnost nové povinnosti pro zaměstnavatele, které se dohodářů dotýkají.

Rozhodný příjem pro účast na nemocenském pojištění se od ledna 2025 zvedne ze 4 000 na 4 500 korun. Pro zaměstnance pracující na základě dohody o provedení práce, která bude v režimu oznámené dohody, bude nově nemocenské pojištění povinné při dosažení 25 % průměrné mzdy, tedy při příjmu 11 500 korun. Více informací najdete v článku Dohodáři se dočkají dalších změn: Co přinesla a přinese novela zákoníku práce?

Parametry, které ovlivňuje průměrná mzda 2024 2025
Průměrná mzda 43 967 Kč 46 557 Kč
Minimální měsíční záloha OSVČ na sociální pojištění 3 852 Kč 4 759 Kč
Minimální záloha OSVČ na sociální pojištění
pro začínajícího podnikatele
3 210 Kč 3 399 Kč
Minimální měsíční záloha OSVČ na zdravotní pojištění 2 968 Kč 3 143 Kč
Záloha v I. pásmu paušální daně za měsíc 7 498 Kč 8 716 Kč
Maximální vyměřovací základ (48násobek průměrné mzdy) 2 110 416 Kč 2 234 736 Kč
Hranice pro 23% sazbu za rok (36násobek průměrné mzdy) 1 582 812 Kč 1 676 052 Kč
Rozhodný příjem pro účast na nemocenském pojištění 4 000 Kč 4 500 Kč
Rozhodný příjem pro účast na nemocenském pojištění DPP 10 000 Kč 11 500 Kč

Zdroj: FS ČR, ČSSZ

Jakub Procházka


MPSV přináší souhrn hlavních legislativních novinek účinných v roce 2025.

6.1.2025, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí

Na začátku roku 2025 (případně v jeho první polovině) vstoupí v platnost řada změn v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, které se dotknou především důchodového systému, zaměstnávání osob se zdravotním postižením (OZP) a péče o děti. Změny se připravují také v oblasti sociálních služeb.

Na začátku roku 2025 (případně v jeho první polovině) vstoupí v platnost řada změn v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, které se dotknou především důchodového systému, zaměstnávání osob se zdravotním postižením (OZP) a péče o děti. Změny se připravují také v oblasti sociálních služeb. Ministerstvo zároveň pokračuje v rozsáhlé digitalizaci resortu, která povede ke zjednodušení a urychlení stávajících procesů, a to jak pro klienty, tak pro úředníky.

MPSV přináší tradiční přehled nejdůležitějších změn, které v roce 2025 vstoupí v platnost.

Zvýšení minimální mzdy

Dojde ke zvýšení minimální mzdy o 1 900 Kč na 20 800 Kč za měsíc. Nově je také minimální mzda stanovena podle valorizačního mechanismu, který byl zaveden novelou zákoníku práce (novela č. 286/2024 Sb.). Účinnost: 1. leden 2025

Zaměstnanost

Podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením

Dochází ke zpřehlednění systému uznávání dalších nákladů zaměstnavatele osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce. Stanovuje se také tzv. strop maximální částky pro zvýšení příspěvku na další náklady zaměstnávání osob se zdravotním postižením. „Strop“ pro zvýšení příspěvku je vztažen k částce mzdového příspěvku za všechny zaměstnance zaměstnavatele, konkrétně půjde o 0,8násobek čtvrtletní částky náležejícího mzdového příspěvku a zároveň je zaveden strop na mzdové náklady provozních asistentů, konkrétně se bude jednat o 1,5násobek průměrné mzdy v národním hospodářství.

Nově se zavádí diferenciace výše odvodu prostředků do státního rozpočtu v případě neplnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Oproti dosavadnímu 2,5násobku průměrné mzdy se navrhuje odstupňování odvodu v závislosti na plnění formou přímého zaměstnávání, a to na:

  • 1násobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel splní povinný podíl alespoň ze 3 % přímým zaměstnáváním,
  • 2násobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel splní povinný podíl alespoň z 1 % přímým zaměstnáváním,
  • 3,5násobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel splní povinný podíl méně než z 1 % přímým zaměstnáváním.

Účinnost: 1. leden 2025 (zákon č. 470/2024 Sb.)

Vyšší maximální příspěvek na podporu zaměstnávání OZP na chráněném trhu práce

Z důvodu potřeby reflektovat situaci na chráněném trhu práce, která nastane od 1. čtvrtletí roku 2025, a v souvislosti s novelou zákona o zaměstnanosti týkající se chráněného trhu práce, se navrhuje se od 1. kalendářního čtvrtletí 2025 zvýšit maximální částku příspěvku podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce.

Navýšení bude o 1 600 Kč na částku 17 300 Kč. Od 1. kalendářního čtvrtletí roku 2026 se pak navrhuje zvýšit maximální částku příspěvku o 1 300 Kč na částku 18 600 Kč. Cílem je udržení motivace zaměstnavatelů na chráněném trhu práce zaměstnávat osoby se zdravotním postižením.

Předpokládaná účinnost: 1. duben 2025

Integrační sociální podnik

Zákon o integračním sociálním podniku je v České republice zcela novým nástrojem, jehož cílem je začleňování různým způsobem znevýhodněných osob na trh práce, a to včetně jejich integrace do společnosti. Za tímto účelem zákon zakotvuje definici integračního sociálního podniku a vymezuje cílovou skupinu osob se specifickými potřebami, které mohou být znevýhodněny jak zdravotně, tak sociálně.

Mezi hlavní formy podpory integračního sociálního podniku patří ukotvení dvou nových příspěvků, a to příspěvku na náklady spojené se zaměstnáváním osob se specifickými potřebami a motivačního příspěvku, dále zahrnutí mezi subjekty oprávněné poskytovat tzv. náhradní plnění a v neposlední řadě jde o výhody při zadávání veřejných zakázek.

Účinnost: 1. leden 2025 (zákon č. 470/2024 Sb.)

Sociální služby a rodinná politika

Zákon o sociálně-zdravotním pomezí

Klíčovým přínosem tzv. zákona o sociálně-zdravotním pomezí je koordinované poskytování sociální a zdravotní péče. Prováděcí vyhláška mimo jiné rozšiřuje spektrum standardů kvality sociálních služeb a u vybraných služeb navyšuje úhradu za ubytování a stravu, aby odpovídala inflaci.

Účinnost: 1. leden 2025 (zákon č. 470/2024 Sb.)

Sociálně-právní ochrana dětí

Novelizace zákona o sociálně-právní ochraně dětí přináší mimo jiné zrovnoprávnění postavení dětí svěřených do péče jiné osoby (tzv. svěřenectví) s dětmi v pěstounské péči, včetně zajištění finanční podpory, odborných služeb a doprovázení pro jejich pečovatele. Novelizace také mění proces zprostředkování náhradní rodinné péče. Cílem je zrychlit, sjednotit a standardizovat odborné posuzování žadatelů o náhradní rodinnou péči a zlepšit systém párování dětí, které potřebují náhradní rodinu, s prověřenými žadateli o pěstounskou péči nebo osvojení.

Od ledna 2025 vstoupí v účinnost zrušení právní úpravy dětských domovů pro děti do 3 let, a zároveň začne platit omezení institucionální péče o nejmenší děti, schválené již před třemi lety.

Účinnost: 1. leden 2025

Dětské skupiny

Novela zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině zavádí sousedskou dětskou skupinu jako nový typ péče o děti, poskytovanou kvalifikovanou pečující osobou v malém kolektivu maximálně čtyř dětí, s možností poskytování péče také v obydlí poskytovatele. Zásadní navrhovanou změnou je komplexní digitalizace všech procesů, od řízení o udělení oprávnění k poskytování služby až po poskytování příspěvku na provoz.

Předpokládaná účinnost: 1. květen 2025

Sociální pojištění a nepojistné dávky

Důchodová reforma

Novela zákona o důchodovém pojištění obsahuje řadu opatření, která mají různou účinnost.

Níže uvádíme soubor opatření účinných již od 1. ledna 2025:

  • Snížení důchodového věku u osob dlouhodobě vykonávajících riziková zaměstnání (náročné profese). Opatření se bude vztahovat na zaměstnance pracující v nejnáročnější 4. kategorii prací (podle zákona o ochraně veřejného zdraví).
  • Pracující starobní důchodci, kteří dosáhli důchodového věku, nebudou z příjmu z výdělečné činnosti povinni platit pojistné na důchodové pojištění ve výši 6,5 % hrubé mzdy. O tuto částku se jim zvýší čistá mzda. Zároveň se zruší zvyšování starobního důchodu za výdělečnou činnost vykonávanou souběžně s jeho pobíráním.
  • Sníží se věk, ve kterém dojde ke vzniku nároku na tzv. odložený starobní důchod, tj. důchod, na který vznikne nárok při dosažení vyššího než důchodového věku při získání kratší doby pojištění, a to ze současného důchodového věku muže stejného data narození zvýšeného o 5 roků na důchodový věk muže stejného data narození zvýšený o 2 roky.
  • Prodlouží se lhůta pro obnovu nároku na vdovský/vdovecký důchod po jeho předchozím zániku ze současných 2 na 5 let.

Důchodová reforma přináší i opatření, která jsou sice účinná od 1. ledna 2025, ale fakticky se dotknou až důchodů přiznávaných v roce 2026 a později:

  • Zvyšování důchodového věku o 1 kalendářní měsíc ročně pro osoby narozené po roce 1965, a to maximálně do 67 let (platné pro osoby narozené v roce 1989 a později).
  • Postupné parametrické úpravy směřující ke zpomalení růstu nově přiznávaných důchodů. Poprvé se použije při výpočtu důchodů přiznávaných v roce 2026, kdy se do 1. redukční hranice bude započítávat 99 % průměrného měsíčního výdělku namísto dosavadních 100 %, a za každý rok doby pojištění získané do vzniku nároku na důchod bude náležet 1,495 % výpočtového základu namísto dosavadních 1,5 %.

Účinnost: 1. ledna 2025 (zákon č. 417/2024 Sb.)

Pravidelná valorizace důchodů – v lednu důchody opět vzrostou

V lednu budou důchody valorizovány ve struktuře 260 Kč základní výměry a 0,6 % procentní výměry, v průměru tedy přibližně o 358 Kč. Částka za 1 vychované dítě se zvyšuje na 503 Kč. Zvýšení provede Česká správa sociálního zabezpečení automaticky, není potřeba o něj žádat.

Účinnost: 1. leden 2025

Zvýšení zvláštního příspěvku k důchodu

Zvýší se zvláštní příspěvek k důchodu pro účastníky národního boje za osvobození v letech 1939 až 1945. Vzhledem k 6% nárůstu cen od posledního zvýšení bude tento příspěvek od 1. ledna 2025 zvýšen o 6 % na 2 985 Kč, jde-li o přímé účastníky národního boje za osvobození a některé soudně nebo mimosoudně rehabilitované osoby a 1 493 Kč měsíčně, jde-li o poživatele vdovského nebo vdoveckého důchodu po těchto osobách.

Účinnost: 1. leden 2025

Změny v oblasti nemocenského pojištění

Novela zákona o nemocenském pojištění zavádí elektronizaci postupů u všech dávek nemocenského pojištění obdobně jako tomu je již nyní u tzv. e-neschopenky, zavádí ošetřovné pro OSVČ a zaměstnance činné na základě dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, a zaměstnance v zaměstnání malého rozsahu, jedná-li se o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti.

U nově vzniklých zaměstnavatelů se stanoví místní příslušnost územní správy sociálního zabezpečení k provádění nemocenského pojištění, kdy bude místně příslušnou územní správu určovat ČSSZ s přihlédnutím k provozním možnostem územních správ.

Do doby účasti na nemocenském pojištění se bude započítávat pro účely pro PPM doba studia, i když toto studium bylo jen přerušeno; tzn. je-li studentka zaměstnána v zaměstnání, které jí zakládá účast na nemocenském pojištění, a doba tohoto zaměstnání je kratší než 270 dnů, pak lze k době tohoto zaměstnání započítat též dobu studia před přerušením, aby bylo 270 dnů účasti na NP pro nárok na PPM splněno.

S účinností od 1. 7. 2025 se zavádí pilotní fáze Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Cílem je ověření procesů a funkčnosti vazeb všech prvků systému. Zejména se jedná o zasílání údajů zaměstnavateli, příjem JMHZ na straně ČSSZ, validaci vstupních dat (tj. zda jsou data bezvadná a úplná), evidenci dat, jejich zpracování na příslušné datové sady a sdílení se zapojenými orgány veřejné moci. Tato právní úprava je zamýšlena pouze jako dočasná, s tím, že zrušena bude novým zákonem o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, na kterém se již pracuje.

Účinnost dělená: od 1. leden 2025, s výjimkou úpravy pilotní fáze jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, kde je účinnost stanovena dnem 1. 7. 2025 a úpravy prekluze pojistného na sociální zabezpečení, kdy je účinnost stanovena dnem 1. 1. 2026.

Převod sociálních dávek pro zdravotně postižené z ÚP ČR na ČSSZ

Navrhovaná právní úprava sjednocuje výkon státní správy všech pojistných a nepojistných sociálních dávek, které jsou podmíněny DNZS a průkazem osoby se zdravotním postižením pod ČSSZ a její vnitřní organizační jednotky – územní správy sociálního zabezpečení a Institut posuzování zdravotního stavu.

Současně navrhovaná právní úprava zavádí opatření ke zrychlení a zefektivnění správního řízení včetně posuzování zdravotního stavu.

Účinnost: 1. září 2025, s výjimkou některých ustanovení, která nabývají účinnosti dnem následujícím po dni vyhlášení zákona (v první polovině roku 2025)

Zvýšení limitu pro účast na pojištění u dohod o provedení práce

Výše rozhodné částky pro účast na nemocenském pojištění zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce od 1. 1. 2025 činí 11 500 Kč.

Účinnost: 1. leden 2025 (zákon č. 476/2024 Sb.)

Pracovněprávní legislativa

Flexibilní novela zákoníku práce

Navrhuje se např. zavedení běhu výpovědní doby již od okamžiku doručení výpovědi, prodloužení zkušební doby u řadových zaměstnanců ze 3 na 4 měsíce, umožnění pracovat zaměstnancům na rodičovské dovolené u svého zaměstnavatele také na stejný druh práce, umožnění konat lehké práce také mladistvým od 14 let v době letních prázdnin, rozšíření případů, kdy je po dohodě možné vyplácet mzdu v cizí měně, preference bezhotovostní výplaty mzdy a možnost doručování mzdového výměru interními elektronickými systémy a další změny.

Předpokládaná účinnost: prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení (očekává se 1. 4. 2025)


Od 1. ledna 2025 začnou od ČSSZ chodit SMS notifikace k eDávkám.

2.1.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) s účinností od 1. ledna 2025 zahajuje zasílání SMS a e-mailových notifikací v rámci služeb eDávky a eNeschopenka, které jsou zaváděny v souladu s legislativními změnami. Tato nová služba umožňuje pojištěncům získat elektronické upozornění na důležité dokumenty a změny, a to jako alternativu k tištěným podáním.

Na Nový rok začne ČSSZ přijímat podání od ošetřujících lékařů a zaměstnavatelů elektronicky pro tyto dávky nemocenského pojištění: peněžitou pomoc v mateřství, ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné, otcovskou a vyrovnávací příspěvek v mateřství, a to pod názvem eDávky. Zcela novou službou jsou elektronické notifikace pojištěncům. Jde o alternativu k výtisku podání od lékaře, které obsahuje identifikátor, s jehož pomocí se nově uplatňuje nárok na příslušnou dávku. Pokud chce ošetřovaný, resp. zákonný zástupce využít elektronické převzetí identifikátoru namísto výtisku podání lékaře, sdělí mobilní telefon a/nebo e-mail, na který si přeje notifikaci doručit. Lékař tento kontakt pošle jako součást svého elektronického hlášení a systém ČSSZ zajistí předání notifikace přes nově zřízenou SMS bránu či e-mailem.

Tato novinka je zavedena i pro dočasnou pracovní neschopnost (eNeschopenku) jako alternativa k vytištění průkazu práceneschopného pojištěnce (tzv. 2. dílu). Kontakty jsou předávány v každém podání ošetřujícího lékaře (např. ošetřovaný si může přát doručení pokaždé jinam) a jsou určeny k jednorázové notifikaci o podání ošetřujícího lékaře.

Kdy vám může přijít notifikace?

Notifikace budou zasílány pojištěncům výhradně v případech, kdy budou žádat o peněžitou pomoc v mateřství, ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné, otcovskou a vyrovnávací příspěvek v mateřství nebo budou v pracovní neschopnosti, a to vzápětí poté, co ošetřující lékař zašle elektronické podání s rozhodnutím nebo potvrzením k příslušné dávce nemocenského pojištění.

Příjemce si může zvolit, zda si přeje notifikaci obdržet prostřednictvím SMS, nebo e-mailu. Může také upřednostnit a vyžádat si jen výtisk od lékaře nebo oba způsoby kombinovat. Kontakty poskytne lékaři v ordinaci pro jednorázové použití.

Jak notifikace vypadá?

SMS brána odesílá notifikace celkem z 16 čísel: 771 129 406–421.

Pro nové eDávky

12345678250418001N je identifikátor vzniku ošetřování pro Klaudii, nar. 2018. Zaměstnanec ho předá zaměstnavateli. https://eportal.cssz.cz/np/X15A8K

Pro DPN

123456782504180016 je identifikátor vzniku DPN. https://eportal.cssz.cz/np/X15A8K

Na konci SMS je odkaz, který odkazuje na ePortál ČSSZ a po přihlášení zpřístupní pojištěnci podání od lékaře. K DPN se dostane po přihlášení jen pojištěnec, kterému byla DPN vystavena, k ostatním dávkám kdokoli přihlášený, když zná identifikátor a identifikační údaje toho, pro koho je rozhodnutí/potvrzení lékaře vystaveno. SMS k eDávkám může zaměstnanec předat svému zaměstnavateli.

Po rozkliknutí odkazu je vyžadováno přihlášení na ePortál (pod libovolnou identitou) a zadání rodného čísla (anebo alternativně příjmení a data narození ošetřovaného):

ČSSZ nikdy nezasílá jiné SMS či e-maily!
ČSSZ upozorňuje, že kromě výše zmíněných případů nezasílá žádné jiné SMS ani e-maily. V případě, že obdržíte podezřelé zprávy vydávající se za ČSSZ, neklikejte na odkazy a zprávu ihned smažte.

Bezpečnost na prvním místě
Při přístupu na stránky ČSSZ vždy kontrolujte adresu webu a ujistěte se, že obsahuje platný digitální certifikát. Jediné oficiální stránky ČSSZ jsou www.cssz.cz a eportal.cssz.cz, jejichž bezpečnost garantuje digitální pečeť společnosti DigiCert umístěná na webové stránce vpravo dole. Po kliknutí na pečeť se zobrazí identifikační údaje ČSSZ a návštěvník stránek snadno zjistí všechny informace o majiteli webu.

Bližší informace k digitalizaci dávek nemocenského pojištění naleznete také na webu ČSSZ eDávky.


Zdravotní pojištění 2025 – stručný přehled.

3.1.2025, Zdroj: VZP

Níže naleznete základní informace k platbám zdravotního pojištění pro rok 2025.

Zálohy na zdravotní pojištění u OSVČ

Minimální záloha na zdravotní pojištění OSVČ je navázána na průměrnou mzdu v národním hospodářství, proto se každý rok výše minimální zálohy mění. Od 1. 1. 2025 je minimální výše zálohy na zdravotní pojištění OSVČ stanovena na částku 3 143 Kč.

Zálohy OSVČ jsou splatné od 1. dne kalendářního měsíce, za který se platí, do 8. dne měsíce následujícího. V praxi to znamená, že zálohu za leden 2025 je třeba zaplatit od 1. 1. 2025 do 8. 2. 2025. Připadne-li tento den na sobotu, neděli či svátekje posledním dnem splatnosti nejbližší příští pracovní den, tedy 10. 2. 2025.

OSVČ, které začínají podnikat nebo musí pojistné odvést alespoň z minimálního vyměřovacího základu

Odváděnou částku 3 143 Kč musí hradit všechny OSVČ, které zahajují v roce 2025 samostatnou výdělečnou činnost. Navýšit částku minimálních záloh musí také všechny OSVČ, které mají povinnost dodržet odvod pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu a dosud platily zálohy nižší než 3 143 Kč.

Všechny OSVČ, které zahajují v roce 2025 samostatnou výdělečnou činnost nebo v ní pokračují a mají povinnost dodržet odvod pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu, musí odvádět 3 143 Kč (nebo více v závislosti na výsledku podnikání po podání Přehledu OSVČ za minulý rok).

OSVČ, které nemusí dodržet odvod pojistného z minimálního vyměřovacího základu

OSVČ, za něž platí pojistné stát (např. důchodci, studenti aj.), nemají povinnost dodržet minimální vyměřovací základ. Tyto OSVČ však mají povinnost platit zálohy ve výši, která je vypočtena z daňového základu po doložení Přehledu OSVČ. V případě, že taková OSVČ začíná podnikat, tak v prvním roce podnikatelské činnosti nemusí hradit zálohy na pojistné. Výše nedoplatku je vypočítána po doložení Přehledu OSVČ zároveň se zálohami na další rok.

OSVČ – vedlejší činnost

Osoba samostatně výdělečně činná, která je zaměstnancem a samostatná výdělečná činnost není jejím hlavním zdrojem příjmů (je tzv. „OSVČ vedlejší“), nemusí platit měsíční zálohy. „OSVČ vedlejší“ odvádí až pojistné ve výši vypočtené v každoročním přehledu o výši daňového základu OSVČ.

Platby za státní pojištěnce

Od 1. 1. 2025 za jednoho státního pojištěnce platí stát pojistné ve výši 2 127 Kč. Tato částka je pro rok 2025 stanovena Nařízením vlády č. 271/2024 Sb. ze dne 4. 9. 2024.

Pojistné OBZP a zaměstnanců

Každoročně se také mění pojistné u osob bez zdanitelných příjmů (OBZPa minimální pojistné zaměstnanců, a to v závislosti na zvyšování minimální mzdy.

Minimální mzda se od 1. 1. 2025 zvyšuje na 20 800 Kč. Výše měsíčního pojistného u OBZP a minimální měsíční zdravotní pojištění u zaměstnanců jsou stanoveny pro rok 2025 na 2 808 Kč.

OBZP

Splatnost pojistného je od 1. dne kalendářního měsíce, za který se platí, do 8. dne měsíce následujícího. Lednovou platbu musí OBZP ve výši 2 808 Kč uhradit zdravotní pojišťovně od 1. 1. 2025 do 8. 2. 2025. I v tomto případě platí, že připadne-li tento den na sobotu, neděli či svátek, je posledním dnem splatnosti nejbližší pracovní den, tedy 10. 2. 2025

Zaměstnanci

Za zaměstnance odvádí pojistné na zdravotní pojištění zaměstnavatel, a to každý měsíc v termínu od 1. do 20. dne následujícího kalendářního měsíce. Tzn. platba za měsíc leden je splatná od 1. 2. 2025 do 20. 2. 2025.

Zdravotní pojištění nezletilých cizinců v ČR

Doplnění redakce (zdroj: web zdravotní pojišťovny OZP):

Od 1. 1. 2025 vzniká nová skupina pojištěnců veřejného zdravotního pojištění. Jedná se o nezletilé osoby, kterým bylo vydáno povolení k dlouhodobému pobytu na území České republiky. Za tyto pojištěnce nehradí pojistné stát. Plátcem pojistného je zákonný zástupce nezletilé osoby.

Pojistné pro rok 2025 je stanoveno shodně jako pro OBZP, a to ve výši 2 808 Kč a hradí se každý kalendářní měsíc.


Změny 2025 v gesci MF.

8.1.2025, Zdroj: Ministerstvo financí

Pro rok 2025 připravilo Ministerstvo financí ČR řadu změn, které ovlivní firmy i běžné občany. Většina změn je účinná od 1. ledna, některé však mají účinnost posunutu až na 1. července 2025.

  1.     ZMĚNY S ÚČINNOSTÍ OD 1. LEDNA 2025

Zvýšení příspěvku na pořízení motorového vozidla osobám se zdravotním postižením namísto vracení DPH

Od 1. ledna 2025 je zrušena vratka DPH při nákupu motorového vozidla pro osoby se zdravotním postižením a je nahrazena zvýšením příspěvku na nákup motorového vozidla o 85 tis. Kč, což je průměrná částka, která byla na DPH vyplácena. Dojde tak k odstranění dvojkolejnosti podpory osob se zdravotním postižením, kteří celou částku na pořízení motorového vozidla získají rovnou u Úřadu práce a nebudou již muset žádat o vracení DPH finančním úřadě. Zrušení vratky DPH je zároveň splněním bodu programového prohlášení vlády, který si vytkla v kapitole Zdravé finance.

Snížení sazby DPH na pulzní oxymetry a tlakoměry 

Od 1. ledna bude na pulzní oxymetr a tlakoměr aplikována snížená sazba DPH ve výši 12 %. Ke změně dochází zpřesněním kódu celní nomenklatury zdravotnických prostředků v návaznosti na opatření ozdravného balíčku, které je účinné od roku 2024.

Zvýšení limitu u zaměstnaneckých benefitů na podporu zdraví 

U zaměstnaneckých benefitů na podporu zdraví (např. příspěvků na rehabilitaci ve zdravotnickém zařízení) se od 1. ledna 2025 zvyšuje limit pro osvobození od daně z příjmů. Tento limit bude nově odpovídat průměrné mzdě stanovené podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení za daný rok, což znamená, že zaměstnanci budou moci čerpat vyšší benefity bez daňového zatížení.

Sčítání spořící doby při změně poskytovatele daňově podporovaného dlouhodobého investičního produktu (DIP) 

Od 1. ledna 2025 dochází ke změně podmínek, za kterých se budou spořící doby při změně poskytovatele DIP sčítat pro účely posouzení, zda nemá dojít k navrácení daňové podpory. V případě, že klient převede veškeré naspořené prostředky z daňově podporovaného DIP u jednoho poskytovatele k jinému poskytovateli, spořící doba ze zaniklého DIP se mu započte do podmínky 120 kalendářních měsíců doby trvání nově vzniklého DIP, v rámci které poplatník nemůže prostředky z DIP vybrat. Pokud by tak učinil, daňovou podporu by musel vracet.

Úprava zaměstnaneckých akcií

Od 1. ledna 2025 se bude dosavadní režim pro zaměstnanecké akcie (tj. odložení zdanění) aplikovat jen dobrovolně.  Bude možné se rozhodnout zdanit benefit ze zaměstnaneckých akcií okamžitě (stejně jako do roku 2023) nebo za podmínek, které jsou vyjmenovány v § 6 odst. 14 zákona o daních z příjmů.

Změna srážkové daně u dohod o provedení práce (DPP)

Měsíční příjem zaměstnance z DPP nebude od 1. ledna 2025 podléhat odvodům na sociální a zdravotní pojištění, pokud u jednoho zaměstnavatele nedosáhne částky, která je rozhodná pro účast na nemocenském pojištění. Stejný limit bude platit i pro možnost zdanění příjmu z DPP pomocí srážkové daně, a to za dalších podmínek stanovených zákonem o daních z příjmů. Pokud zaměstnanec na DPP vydělá méně než tento limit, nebude z jeho příjmu odváděno zdravotní a sociální pojištění a příjem může být zdaněn jednoduše daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně.

Označování balených potravinářských a nepotravinářských výrobků měrnou cenou

Od 1. ledna 2025 budou všechny balené potravinářské a nepotravinářské výrobky označeny kromě prodejní ceny také měrnou cenou*, což dá spotřebiteli možnost snadného a spolehlivého srovnání cen. Nebalené výrobky, které jsou váženy nebo měřeny v přítomnosti nakupujícího, a to buď samoobsluhy, nebo v prodeji s obsluhou, musí být označeny pouze měrnou cenou. Konkrétní seznam baleného nepotravinářského zboží bude zveřejněn ve vyhlášce MF.

*Měrná cena je cena vztahující se k určité měrné jednotce (např. kilogram, litr, metr, kus) a používá se k usnadnění porovnávání cen různých výrobků nebo služeb, které mohou být baleny nebo nabízeny v různých množstvích. 

Změny v oblasti FKSP

Od roku 2025 by měla být zrušena podmínka čerpání FKSP, kdy nejméně polovina základního přídělu do fondu je povinně určena na podporu produktů na zabezpečení ve stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Celý základní příděl tak bude možné čerpat na jakékoliv kulturní nebo sociální potřeby. Výše základního přídělu se nemění a zůstává ve výši 1 % z objemu nákladů zúčtovaných na platy/mzdy, jejich náhrady a odměny za pracovní pohotovost. (návrh na změnu v oblasti FKSP se v současné chvíli teprve nachází před projednáním Senátem ČR – viz pozměňovací návrh rozpočtového výboru k ST 700, takže změny ještě nenabyly účinnosti).

Prodloužení platnosti daňových úlev na dary na podporu Ukrajiny až do roku 2027

Až do roku 2027 pokračuje zachování zvýšeného odpočtu darů na podporu Ukrajiny do výše 30 % základu daně z příjmů. Současně stále platí, že finanční dary pořadatelům sbírek na veřejně prospěšné účely, tedy např. na dary v souvislosti se zářijovými povodněmi, jsou ze zákona odečitatelné od základu daně při splnění zákonem stanovených podmínek, a to rovněž maximálně do výše 30 % základu daně. (návrh zákona se v současné době nachází  v Senátu – ST 727. MF počítá s jeho přijetím tak, aby byl validní i pro zdaňovací období 2024)

Ochrana investorů do kryptoaktiv a nastavení pravidel pro obchodování s nimi

Obchodování s kryptoaktivy začlo od 30. 12. 2024 podléhat zevrubné regulaci vycházející z evropského nařízení MiCA. Hlavní dopady nařízení budou viditelné v roce 2025 a plně se uplatní od poloviny roku 2026. Služby související s kryptoaktivy budou nově moci poskytovat nebo kryptoaktiva veřejně nabízet jen subjekty dohlížené Českou národní bankou. To povede ke zkvalitnění poskytovaných služeb, ale především k větší ochraně investorů. Pravidla pro poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy se tak přiblíží tradičním investičním službám. Budou platit podmínky pro časový a hodnotový test pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob. Časový test zaručí, že pokud jsou kryptoměny drženy déle než tři roky, jejich prodej nebude zdaněn. Hodnotový test zase umožní, že transakce do 100 tisíc Kč ročně nebude třeba uvádět v daňovém přiznání, podobně jako u cenných papírů. (návrh zákona se v současné chvíli nachází před projednáním Senátem ČR – ST 692 a ST 694)

Zvýšení daně z tabákových výrobků, zahřívaného tabáku a alternativních výrobků v souladu s principy ochrany veřejného zdraví

V souladu s principy ochrany veřejného zdraví, bojem se závislostmi a doporučeními NERV pokračuje postupné zvyšování spotřební daně z tabákových výrobků, zahřívaných tabákových výrobků a tzv. výrobků souvisejících s tabákovými výrobky.

Od 1. ledna 2025 dochází ke zvýšení sazeb spotřební daně z cigaret, tabáku ke kouření, doutníků a cigarillos o 5 %. Stejným tempem porostou sazby spotřební daně u těchto výrobků i v letech 2026 a 2027. V letech 2025–2027 dojde také k navyšování sazeb spotřební daně u zahřívaného tabáku, a to tempem 15 % ročně. Rychlejší růst sazeb u zahřívaného tabáku sleduje vývoj v okolních zemích a odborníky doporučované přiblížení zdanění zahřívaného tabáku k cigaretám.

Zvýšení sazeb spotřební daně se bude aplikovat i u nově zdaňovaných alternativních tabákových výrobků. Sazba spotřební daně z náplní do elektronických cigaret bude v roce 2025 činit 5 Kč/ml, v případě nikotinových sáčků 0,8 Kč/g. S nárůstem sazeb je nutné počítat i v následujících dvou letech. V případě náplní do elektronických cigaret sazba spotřební daně v roce 2027 dosáhne úrovně 10 Kč/ml, u nikotinových sáčků to bude 1,7 Kč/g. Zdanění nových alternativních výrobků sleduje celoevropský trend, a to aplikovat spotřební daň na všechny komodity, které fungují nejenom na bázi tabáku, ale i nikotinu a případně dalších látek. Nastavená míra zdanění je však v případě těchto inovativních výrobků významně nižší než u tradičních tabákových výrobků, a to zejména z důvodu jejich deklarované nižší míry škodlivosti pro lidské zdraví.

Co se týká zdanění tradičních tabákových výrobků v okolních zemích, jmenovitě cigaret, nejvyšší minimální sazba spotřební daně je v Německu (177 EUR/1 000 ks), dále v Rakousku a České republice (173 EUR), na Slovensku (148 EUR) a na posledním místě v Polsku (123 EUR). Všechny okolní státy postupně navyšují sazby spotřební daně. V případě Polska je odsouhlasen růst sazeb spotřební daně o 10 %, a to jak pro rok 2025, tak pro rok 2026.

Zvýšení daně z lihu v souladu s principy ochrany veřejného zdraví

V návaznosti na ozdravný balíček pokračuje zvýšení sazby spotřební daně z lihu. V roce 2025 se navýší o 10 % a následně v roce 2026 o 5 %.

V souladu s principy ochrany veřejného zdraví, bojem se závislostmi a doporučeními z NERV byl od 1. ledna 2024 nastaven tříletý harmonogram růstu sazeb spotřební daně z lihu. Tento harmonogram přináší transparentní plán a svým přesahem přes stávající volební období této vlády nebude ovlivněn volebním cyklem. Na základě trvalé výjimky dojednané v EU se bude nadále uplatňovat poloviční sazba u produktů z pěstitelského pálení pro vlastní spotřebu pěstitele.

Pro srovnání, výše spotřební daně z lihu v roce 2024 činí v případě půl litru 40% lihoviny 71 Kč, v roce 2025 vzroste tato sazba na 78,2 Kč, tedy o 7,2 Kč.Zrušení registrace ke spotřební dani a zjednodušení v oblasti povolovacích řízení

Pro nadbytečnost bude od roku 2025 zrušeno registrační řízení ke spotřební dani a bude ponecháno pouze řízení povolovací, ze kterého bude správce daně automaticky zjišťovat většinu dnes získávaných údajů, např. údaje o bezdlužnosti. Tím se výrazně sníží administrativa subjektů spojená s vydáváním a změnou povolení.

Zúžení formy poskytnutí zajištění daně z finanční záruky na bankovní záruku 

Od roku 2025 dojde k zúžení jedné z forem zajištění daně, tj. finanční záruky na záruku bankovní. Ke změně dochází proto, aby se předešlo daňovým únikům a možnému zneužití institutu finanční záruky. Plátci mohou využít dvanáctiměsíční přechodné období na změnu formy zajištění (po změně lze zajistit spotřební daň hotovostí, bankovní zárukou nebo ručením třetí osobou).

Vracení spotřební daně u tzv. zelené nafty

Zemědělci mohou od roku 2025 žádat o vratku části spotřební daně ze zelené nafty, tedy nafty prokazatelně používané pro rostlinnou nebo živočišnou výrobu, dvakrát ročně, namísto dosavadní jedné žádosti. Změna se vztahuje na ty subjekty, které uplatňují vratku daně vyšší než 50 000 Kč za rok.

Snížená sazba spotřební daně pro malé nezávislé pivovary

Malé pivovary vzájemně hospodářsky a právně závislé mohou od roku 2025 při splnění několika podmínek (limit výroby, výrobní nezávislost) dosáhnout ze zákona na sníženou sazbu spotřební daně z piva a hledí se na ně jako na malé nezávislé pivovary. Objem výroby malých nezávislých pivovarů, které jsou právně nebo hospodářsky propojené nebo vyrábí pivo v licenci ve vzájemném vztahu, se bude moci sčítat a v takovém případě bude moci být uplatňována snížená sazba spotřební daně z piva stanovená na základě součtu jejich ročních výrob.

Úprava zdaňovacího období pro malé plátce daně z elektřiny

Plátci daně z elektřiny, kteří mají daňový základ nižší než 350 MWh ročně (což odpovídá výši daně cca 10 000 Kč ročně), budou mít roku 2025 prodlouženo zdaňovací období z kalendářního měsíce na kalendářní pololetí. Dotčený plátce bude podávat dvě daňová přiznání ročně namísto stávajících dvanácti, čímž dojde ke značnému snížení jeho administrativní zátěže.

Nová podmínka pro obchodování s cennými papíry a podíly v obchodní korporaci

Od 1. ledna 2025 se zavádí limit pro osvobození od daně na příjmy z prodeje cenných papírů a podílů v souhrnné výši 40 mil. Kč za rok. Tento limit se vztahuje na příjmy, u kterých byl splněn tzv. časový test, a to v případě cenných papírů 3 roky a v případě obchodních podílů 5 let. Pokud došlo k prodeji cenného papíru/obchodního podílu v roce 2024, ale peněžní prostředky budou příjemci vyplaceny až v roce 2025, spadají tyto příjmy do nově zavedeného limitu 40 mil. Kč.

Změna v předmětu a základu daně z nemovitých věcí u lesních pozemků  

Od 1. ledna 2025 nebude z předmětu daně vyjmut celý lesní pozemek, na kterém se nachází ochranný les nebo les zvláštního určení, ale pouze ta část, na které se tyto lesy nacházejí.

Od 1. ledna 2025 je zrušen alternativní způsob určení základu daně na základě cenových předpisů a ponechal se pouze stávající výpočet v podobě součinu skutečné výměry pozemku v m2 (zjištěné k 1. lednu zdaňovacího období) a částky 3,80 Kč.

Změny v osvobození pozemků od daně z nemovitých věcí

Od daně z nemovitých věcí zůstávají osvobozeny pozemky s krajinnými prvky (např. dřeviny, mokřady nebo příkopy), pokud jsou vedeny v evidenci ekologicky významných prvků, tzv. LPIS. Od 1. ledna 2025 se osvobození od daně rozšiřuje o další krajinné prvky, jako jsou krajinotvorné sady, terasy, solitérní dřeviny nebo skalky, to znamená, že od 1. ledna 2025 jsou od daně osvobozeny všechny ekologicky významné prvky evidované v LPIS. Zároveň se ruší osvobození u pozemků „ostatní plochy“ mimo zastavěné území, na kterých se nacházejí krajinné prvky a jiné vybrané útvary, které nejsou v LPIS evidovány, s tím, že drtivá většina pozemků, na kterých se tyto přírodní útvary nacházejí, bude zdaněna výrazně nižší sazbou daně (0,08 Kč/m²). Obce mohou tuto daň dále snížit až na polovinu stanovením místního koeficientu nebo tyto pozemky zcela osvobodit obecně závaznou vyhláškou.

Osvobozeny zůstávají také lesní pozemky určené pro rozvody elektřiny a plynu, přičemž od roku 2025 je přesněji vymezeno, že jde o hospodářské lesy v rozsahu potřebném pro tyto rozvody.

Změny v místních koeficientech obcí

Od 1. ledna 2025 mají obce větší pravomoc upravovat místní koeficient podle svých potřeb a místních specifik. Ruší se možnost obce snižovat koeficient podle počtu obyvatel, který se uplatní u stavebních pozemků, obytných budov a ostatních zdanitelných jednotek. Nově obce mohou stanovit místní koeficient již od hodnoty 0,5, a tím zachovat snížení daně u těchto nemovitých věcí.

Zároveň se ruší koeficient 1,5 pro rekreační budovy, garáže a nemovité věci užívané k podnikání. Jako náhradu mohou obce nově stanovit místní koeficient pro konkrétní skupiny nemovitých věcí, například pro rekreační budovy nebo garáže. Změny provede správce daně automaticky, takže poplatníci nemusí podávat nové daňové přiznání na rok 2025.

V případě koeficientů podle počtu obyvatel od 1. ledna 2025 nebude rozhodující počet obyvatel obce podle posledního sčítání lidu, ale bude vycházet se z údajů uvedených ve vyhlášce k provedení zákona o rozpočtovém určení daní, ve znění účinném k prvnímu dni zdaňovacího období.

Komplexní úprava stanovování místních koeficientů u daně z nemovitých věcí

Doposud mohly obce stanovit místní koeficient pouze obecně závaznou vyhláškou. Od 1. ledna 2025 se upřesňují pravidla, podle kterých obce mohou nastavit místní koeficient obecně závaznou vyhláškou pro územně nebo druhově vymezené nemovité věci (např. pro městské části, katastrální území, všechny garáže nebo všechny budovy užívané k podnikání) a nově i opatřením obecné povahy pro jednotlivé nemovité věci.

Aby se tyto změny projevily ve zdaňovacím období roku 2025, musely být provedeny platnou obecně závaznou vyhláškou do 1. října 2024, v případě opatření obecné povahy pak do 30. června 2024.

Přeshraniční režim pro malé podniky 

V souladu s unijní úpravou od roku 2025 malé podniky se sídlem v jiném členském státu EU, které v kalendářním roce nepřekročí tuzemský obrat 2 mil. Kč a unijní obrat ve výši 100.000 EUR, mohou využívat osvobození v tzv. režimu pro malé podniky jako tuzemští neplátci. To znamená, že se v ČR nestanou plátci. Totéž bude obdobně platit i pro české malé podniky (bez ohledu na to, zda jsou v ČR plátci či nikoli), které budou chtít využít tohoto osvobození v jiných členských státech EU.

Dochází i ke změně v počítání obratu firem. V současnosti se obrat počítá za období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Nově se bude počítat za kalendářní rok, s čímž souvisí i nové nastavení vzniku plátcovství. Malé podniky, které v průběhu roku překročí obrat 2 mil. Kč, se stanou plátcem DPH až od 1. ledna následujícího kalendářního roku. Avšak v případě, že obrat do konce roku překročí částku 2 536 500 Kč, stanou se plátci DPH hned následující den.

Zvýšení hranice obratu pro využití čtvrtletního zdaňovacího období

Plátci DPH je od 1. ledna 2025 umožněno podat daňové přiznání za zdaňovací období kalendářní čtvrtletí, pokud výše obratu za uplynulý kalendářní rok nepřekročila částku 15 mil. Kč (v současnosti je to jen 10 mil. Kč).

Úprava lhůty pro provedení opravy základu daně

Kromě jiných změn v rámci opravy základu daně dochází od 1. ledna 2025 k úpravě lhůty pro provedení opravy základu daně na 7 kalendářních let následujících po roce, ve kterém vznikla povinnost přiznat daň u původního plnění. V současnosti tato lhůta byla pouze tříletá, ke změně dochází proto, že v řadě případů může být lhůta pro reklamaci delší než tři roky.

  1. ZMĚNY S ÚČINNOSTÍ OD 1. ČERVENCE 2025

Změna sazby DPH v oblasti stavebnictví 

Od 1. července 2025 se základní sazba DPH bude vztahovat na stavební nebo montážní práce na dokončených stavbách pro bydlení nebo sociální bydlení, pokud tyto stavby po přestavbě už nebudou splňovat podmínky pro tyto typy staveb. Cílem je zajistit, aby přestavba neměla výhodnější daňový režim než nová výstavba, pokud výsledná stavba nesplňuje podmínky pro sníženou sazbu DPH.

Také se mění definice bytového domu pro sociální bydlení – snížená sazba DPH se nově uplatní, pokud více než polovina podlahové plochy bytového domu připadá na obytné prostory pro sociální bydlení. Tím bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů.

Změny v osvobození od DPH v případě dodání nemovité věci 

Od 1. července 2025 dojde ke zjednodušení systému zdanění, resp. osvobození u prodeje nemovité věci. Nově se zdaní pouze první prodej nemovité věci po kolaudaci nebo po podstatné změně. Následné prodeje již budou osvobozeny bez nároku na odpočet. I nadále zůstává možnost prodej nemovité věci zdanit.

Flotilový způsob sjednávání pojištění

Od 1. července 2025 se zákon o distribuci pojištění a zajištění bude plně vztahovat i na tzv. flotilové pojištění. U tohoto typu pojištění zákazník neuzavírá/nepodepisuje svou vlastní pojistnou smlouvu s pojišťovnou, ale přistupuje k již existujícímu pojištění coby další pojištěná osoba. Tento model pojištění využívají zejména leasingové společnosti u pojištění vozidel, poskytovatelé spotřebitelského úvěru u pojištění schopnosti splácet, cestovní kanceláře při pojištění storna zájezdu, banky při pojištění platebních karet nebo prodejci zboží při pojištění prodloužené záruky.

Nově budou mít zákazníci flotilového pojištění stejná práva a ochranu jako při uzavírání své vlastní pojistné smlouvy, například obdrží potvrzení o sjednaném pojištění. Podnikatelé, kteří tento typ pojištění nabízejí, budou muset získat oprávnění od České národní banky jako pojišťovací zprostředkovatelé.

Redukce poboček Celní správy ČR a změna kompetence

V souvislosti s ozdravným balíčkem dojde od 1. července 2025 k redukci celních úřadů z dosavadních 15 na nových 6 celních úřadů. Tím dojde k vytvoření srovnatelně zatížených celních úřadů.

Zároveň dojde ke změně kompetence Celní správy ČR. Jejími kmenovými působnostmi budou: celnictví, správa daní (zejména spotřebních a energetických), dělená správa (správa placení a vymáhání peněžitých plnění za jiné orgány) a dozor v oblasti hazardních her. Podpůrnými oblastmi pro výkon hlavních kompetencí budou oblasti pátrání (role policejního orgánu) a dohledové činnosti primárně ve vztahu ke zboží.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526