RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Změny ve společném stravování.*
Pozor na zbytečné platby poradcům; služby ČSSZ jsou zdarma.*
Statistický geoportál se rozšířil o ukazatele z Registru ekonomických subjektů.*
Změny ve společném stravování.
1.1.2025, Zdroj: Státní zemědělská a potravinářská inspekce (www.szpi.gov.cz)
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) vykonává dozor u provozovatelů potravinářských podniků v oblasti společného stravování od 1. ledna 2015. Kompetence pro kontrolu dodržování povinností PPP jsou definovány v § 16 zákona č. 110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích.
Výkon dozoru nad výrobou a uváděním pokrmů na trh je rozdělen zejména mezi Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci a orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice).
ZMĚNA DOZORU od 1. ledna 2025:
V návaznosti na zákon č. 321/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, dochází ke změně zákona o potravinách a tabákových výrobcích č. 110/1997 Sb. a SZPI bude od 1.1.2025 vykonávat dozor u širokého spektra provozoven stravování:
- restaurace
- cukrárny, kavárny a čajovny
- provozovny rychlého občerstvení včetně řetězců a franšízových sítí
- bufety, kantýny
- stravovací služby poskytované v rámci maloobchodu a čerpacích stanic
- vinárny a vinotéky
- pivnice, výčepy
- bary, herny, diskotéky
- stánky s občerstvením
- výroba a rozvoz pokrmů
- catering
- stravování pro zaměstnance
- stravování v rámci ubytování (hotely, penziony)
S účinností od 1. 1. 2025 v návaznosti na nové znění § 16 odst. 1 písm. a) zákona č. 110/1997 Sb. mají orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice – KHS) kompetence ke kontrole pouze u níže uvedených provozoven společného stravování – v souvislosti s:
- poskytováním zdravotních služeb – nemocniční stravování, stravování v lázeňských zařízeních
- poskytováním sociálních služeb – např. stravování v domovech pro seniory
- poskytováním služby péče o dítě v dětské skupině
- stravováním v zařízeních školního stravování nebo VŠ stravování – školní jídelny, VŠ menzy
- ve Vězeňské službě České republiky, ve vazebních věznicích, ve věznicích, v ústavech pro výkon zabezpečovací detence
- v rámci školy v přírodě, zotavovacích akcí pro děti a jiných podobných akcí pro děti
S výše uvedeným souvisí i změna registrační povinnosti, provozovny pod dozorem SZPI se budou registrovat u SZPI. Registrace provozoven stravování po dozorem KHS zůstává v kompetenci místně příslušných KHS – viz dále sekce Oznamovací povinnost.(pozn.: před 1. 1. 2025 se všichni provozovatelé potravinářského podniku provozujícího stravovací službu registrovali u místně příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví – KHS).
Provozovatelé poskytující stravovací službu, kteří oznámili zahájení/změnu/ukončení činnosti místně příslušné KHS před 1. 1. 2025, splnili svoji registrační povinnost a již nemusí zasílat oznámení SZPI.
Základní povinnosti provozovatelů společného stravování:
Oznamovací povinnost
Základní povinností provozovatelů společného stravování je povinnost oznamovací, a to v souladu s § 3 odst. 1 písm. i) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Nově od 1. 1. 2025 platí, že se údaje při provozování stravovací služby uvedené v § 16 odst. 1 písm. a) oznamují krajské hygienické stanici, která je neprodleně předává Státní veterinární správě, a při provozování stravovací služby jiné než uvedené v § 16 odst. 1 písm. a), § 16 odst. 2 písm. a) a § 16 odst. 3 písm. a) se oznamují Státní zemědělské a potravinářské inspekci, která je neprodleně předá Státní veterinární správě.
Bližší informace, jak provést oznámení o zahájení činnosti PPP včetně registračního formuláře, najdete v sekci Informace nejen pro začínající podnikatele.
Povinnost dodržovat hygienické požadavky a zavést postupy založené na zásadách HACCP
Provozovatel zařízení společného stravování musí zejména dodržovat obecná pravidla a požadavky na hygienu, které jsou obsaženy v tzv. hygienickém balíčku, souboru právních předpisů, které stanovují základní hygienické podmínky, které provozovatel potravinářského podniku musí splňovat, aby zajistil výrobu zdravotně nezávadných potravin.
Mezi stěžejní součásti hygienického balíčku patří:
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 o hygieně potravin, v platném znění,
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 853/2004, kterým se stanoví zvláštní hygienická pravidla pro potraviny živočišného původu, v platném znění,
- nařízení Komise (ES) č. 2073/2005 o mikrobiologických kritériích pro potraviny, v platném znění.
Nařízení (ES) č. 852/2004 o hygieně potravin, v platném znění, je základním hygienickým předpisem, který stanovuje obecné hygienické požadavky vztahující se na všechny fáze výroby, zpracování a distribuci potravin. V Příloze II, která upravuje hygienická pravidla pro výrobu potravin, stanovuje např. požadavky na pro prostory, kde probíhá výroba či příprava potravin, požadavky na zařízení, požadavky na provozní a osobní hygienu, zacházení s odpadem, přepravu, postupy k regulaci škůdců.
Nařízení (ES) č. 852/2004 kapitola II článek 5 odst. 1rovněž ukládá, aby provozovatel potravinářského podniku měl vytvořen a zaveden jeden nebo více stálých postupů vycházející ze zásad systému analýzy rizika a stanovení kritických kontrolních bodů – HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points).
Systém HACCP vychází ze zásad správné výrobní praxe a požadavků hygienických předpisů. Jedná se o přístup preventivní, který má vést ke včasné identifikaci nebezpečí a tím k předcházení poškození zdraví spotřebitele. Slouží provozovateli k identifikaci slabých míst tzv. kritických bodů a zavádí způsoby jejich sledování a nápravná opatření tak, aby byl preventivní systém účinný a byla zajištěna bezpečnost pokrmu.
Požadavky nařízení (ES) č. 852/2004 jsou však obecného charakteru a umožňují do jisté míry flexibilní přístup a řešení – tj. např. zajištěním bezpodmínečně nutných hygienických požadavků a používáním postupů správné hygienické praxe. Princip flexibility se aplikuje zejména v malých podnicích, kam spadají i menší provozovny společného stravování s nízkou mírou rizika prováděných činností. Jedná se například o provozovny typu výčepů, hostinců a pivnic, barů či heren. V těchto provozech může k ovládání rizika a zajištění bezpečnosti potravin zpravidla stačit vlastní příručka správné praxe aplikovaná na danou provozovnu a splnění nezbytně nutných požadavků. V daném odkazu naleznete více informací k řízení rizik a zajištění bezpečnosti v malých provozovnách společného stravování, včetně ukázky jednoduché příručky správné výrobní a hygienické praxe pro provozovnu s nízkou mírou rizika.
Na pomoc provozovatelům stravovacích služeb vydalo Národní informační středisko pro podporu jakosti v roce 2006 příručku s názvem „Zásady správné výrobní a hygienické praxe ve stravovacích službách“. Jejím cílem je seznámit podnikatele prostřednictvím uceleného přehledu a výkladu s požadavky evropské a české legislativy a přístupy k hygieně ve stravovacích službách. Na jejím vzniku a přípravě se podílelo Sdružení pro Cenu za jakost ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.
Informace uvedené v této příručce, která je členěna na část I. (teoretickou) a část II. (uživatelskou), může PPP použít k vytvoření a uplatnění postupů na principu HACCP ve své provozovně. Obě části příručky jsou k dispozici v elektronické podobě v části „Dokumenty ke stažení“. Součástí publikace jsou i vzory vhodných formulářů a postupy ke zpracování sebehodnocení.
Stejně tak je k dispozici ke stažení i „Kodex hygienických pravidel pro předvařené a vařené potraviny ve veřejném stravování CACA/RCP 39-1993“, jedná se o dokument, který má rovněž charakter doporučení.
Uvádění povinných údajů u pokrmů
Požadavky na uvádění povinných údajů u pokrmů vyplývají z § 9a odst. 1 zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, v platném znění. Prováděcím předpisem k tomuto ustanovení je vyhláška č. 417/2016 Sb., o některých způsobech označování potravin, konkrétně pak § 7 této vyhlášky, který je přímo nazván: „Způsob poskytování informací o pokrmech podle paragrafu 9a zákona“. Zmíněný § 7 této vyhlášky aktuálně upravuje pouze pravidla pro uvádění:
- názvu pokrmu a
- informací o alergenech.
Provozovatelé zařízení společného stravování jsou povinni tyto informace viditelně zpřístupnit snadno čitelnou informaci. Bližší informace o poskytování informací o alergenech u pokrmů naleznete v sekci Společné stravování – Označování alergenů v provozovnách společného stravování
Zdroj: https://www.szpi.gov.cz/clanek/informace-k-podnikani-spolecne-stravovani-spolecne-stravovani.aspx
Ovlivní AI práci či nikoliv?
10.12.2024, Zdroj: ČTK
Více než dvě pětiny Čechů si myslí, že chatovací systémy využívající umělou inteligenci (AI) nebudou mít v blízké budoucnosti vliv na jejich zaměstnání.
V porovnání s letošním jarem se jejich počet zvýšil. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury Ipsos pro Centrum pro mediální studia při Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.
Z průzkumu vyplývá, že chatovací systém na bázi umělé inteligence dosud vyzkoušelo 34 procent Čechů. Nejčastějším důvodem bylo zjistit, co technologie dokáže. Přibývá ale i lidí, kteří se chtějí tímto způsobem dozvědět něco nového, nebo vnímají ChatGPT jako on-line společníka.
Z technologií na bázi AI mají Češi nejčastější zkušenost se systémy Microsoft Bing a Copilot. Osobně si je vyzkoušela asi pětina lidí. Se 14procentním podílem následují systémy Bard a Gemini od technologické společnosti Google.
To, že technologie typu ChatGPT budou mít v příštích pěti letech významný vliv na jejich profesi, se domnívá 14 procent Čechů. Častěji tento názor vyjadřovali lidé do 34 let a respondenti s vysokoškolským vzděláním. Pouze malý vliv chatovacích systémů na svou profesi očekává zhruba čtvrtina lidí. Nejvíc účastníků průzkumu, 41 procent, nečeká vliv žádný. V porovnání s průzkumem z letošního dubna to představuje nárůst o pět procentních bodů.
Lidé se domnívají, že systémy na bázi AI ovlivní zejména práci grafických designérů a softwarových inženýrů. Bezmála polovina populace očekává v příštích pěti letech velký vliv umělé inteligence na novinářské povolání. Podle 60 procent dotázaných ale AI v žurnalistice lidské novináře plně nenahradí, místo toho s nimi bude fungovat v hybridním vztahu.
Názory pro výzkum sbírala agentura Ipsos prostřednictvím on-line panelu Populace.cz letos v září. Do průzkumu se zapojilo přes 1200 respondentů tvořících reprezentativní vzorek populace ČR starší 18 let.
Pozor na zbytečné platby poradcům; služby ČSSZ jsou zdarma.
24.10.2024, Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení
V poslední době se na českém trhu objevují nabídky různých externích poradců, jako jsou finanční, hypoteční či důchodoví poradci, kteří poskytují služby týkající se důchodového pojištění nebo doplňování chybějících dob pojištění.
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) však důrazně upozorňuje, že všechny tyto služby jsou u nás dostupné zcela zdarma a bez nutnosti platit externím zprostředkovatelům.
Ze sdělení na linkedin.com:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7251486980755091456/?actorCompanyId=808943
„Informativní osobní list důchodového pojištění je jeden z nejdůležitějších dokumentů, které si můžete vyžádat. Ukazuje totiž všechny důležité informace, které o vás stát eviduje ohledně vašeho důchodového pojištění. Pokud chcete mít jistotu, že máte všechny doby pojištění správně evidovány, zašlete mi svůj výpis na WhatsApp a já provedu kontrolu a řeknu vám, co je třeba opravit a na co máte nárok!“
Ze sdělení na facebook.com:
https://www.facebook.com/reel/510513735187832?locale=cs_CZ
„Rozhodně se nenechávat odbýt pracovnicemi České správy sociálního zabezpečení, pakliže chcete doplnit péči o děti, rodičovskou a všechno, co vám chybí ve vašem evidenčním listu důchodového pojištění, kterým se to tam nechce prostě jenom doplňovat, a tak vás odbydou tím, že to stačí, až jednou budete žádat o starobní důchod!“
Na pravou míru:
Jedním z častých příkladů je nabídka pomoci různých poradců s informativním osobním listem důchodového pojištění (IOLDP). Tito poradci například tvrdí, že mohou zkontrolovat započtené doby důchodového pojištění, odhalit chybějící doby a pomoci s jejich doplněním, a to za úplatu. Tyto nabídky jsou však zcela zbytečné. ČSSZ poskytuje kontrolu dob pojištění a veškeré služby související s IOLDP zdarma. Každý občan má možnost si jednou ročně bezplatně vyžádat IOLDP. Žádost o IOLDP můžete podat elektronicky na ePortálu České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) prostřednictvím služby „Žádost o informativní osobní list důchodového pojištění“. Vyplněnou žádost je také možné vytisknout a poslat poštou na adresu: ČSSZ, odbor správy údajové základny, Křížová 25, 225 08 Praha 5, nebo zaslat e-mailem prostřednictvím e-podatelny: posta@cssz.cz (s elektronickým uznávaným podpisem) či přes datovou schránku: 49kaiq3. IOLDP posíláme nejpozději do 90 dnů od doručení žádosti, zpravidla jej však obdržíte dříve. Své doby pojištění zjistíte také v online službě ePortálu ČSSZ „Přehled dob důchodového pojištění“.
Veškeré doby pojištění si můžete ověřit online z pohodlí domova prostřednictvím moderní služby ePortálu ČSSZ Informativní důchodová aplikace (IDA). Tato aplikace umožňuje nejen průběžně kontrolovat započtené doby důchodového pojištění, ale jednoduše a rychle díky ní zjistíte také informace o celkově získané době pojištění pro nárok na starobní důchod, o datu dosažení důchodového věku a odhad výše starobního důchodu, to vše ke dni, kdy byla služba spuštěna. Služba umožňuje i vložení vybraných náhradních dob pojištění či dob zaměstnání nebo výkonu samostatné výdělečné činnosti, které ČSSZ dosud nemá ve své evidenci, ale pouze pro účely této služby (to znamená, že takto vložené doby nezůstávají v evidenci ČSSZ pro budoucí důchodové řízení).
Jak doložit chybějící doby pojištění?
Pokud zjistíte, že vám v evidenci ČSSZ chybí některé doby pojištění, a doma potřebné dokumenty máte, můžete je do evidence ČSSZ dodat kdykoliv prostřednictvím pošty, autorizované konverze převedením listinné podoby dokumentů do podoby elektronické a zasláním takto ověřeného dokladu elektronicky na okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ) / ČSSZ nebo předáním přímo osobně na kterékoliv OSSZ. Informace o náhradních dobách pojištění, jako je například doba studia, základní vojenská služba nebo doba péče o dítě do 4 let věku, ČSSZ obvykle nemá ve své evidenci. Doklady o těchto dobách se předkládají až s podáním žádosti o dávku důchodového pojištění. V rámci proklientského přístupu však umožňujeme jejich doložení kdykoliv (ukážou se vám ve vašem přehledu do 3 měsíců od doložení). Do evidence ČSSZ nepřebíráme informace od jiných orgánů sociálního zabezpečení (Ministerstvo vnitra ČR, Ministerstvo obrany ČR, Ministerstvo spravedlnosti ČR) ani od zahraničních důchodových institucí.
Doložit doby pojištění chybějící v naší evidenci můžete řadou různých dokumentů. Veškeré informace najdete v naší Příručce budoucího důchodce.
Jak získat informace a služby zcela zdarma?
Pokud máte jakékoliv dotazy ohledně vašich údajů v IOLDP, doporučujeme vám obrátit se přímo na kteroukoliv OSSZ nebo využít oficiální komunikační kanály ČSSZ. Při vyřizování všech záležitostí spojených s důchodovým pojištěním a dalšími službami vám rádi poskytneme odbornou pomoc, a to bez jakýchkoliv poplatků.
Je naprosto zbytečné za tyto služby platit komukoliv dalšímu, protože ČSSZ tyto záležitosti vyřizuje zdarma a vždy s maximální pečlivostí. Důrazně se ohrazujeme proti tvrzení, že by naše pracovnice či pracovníci občany jakýmkoliv způsobem odbývali. Pokud máte konkrétní dotaz nebo připomínku ke své záležitosti, rádi se jim budeme věnovat. Můžete kontaktovat naše call centrum na čísle 800 050 248 nebo využít online formuláře na našich webových stránkách www.cssz.cz.
ČSSZ je zde pro vás, aby vám poskytla všechny potřebné služby v oblasti sociálního zabezpečení, a to bez jakýchkoliv poplatků a vždy s maximální odborností.
Statistický geoportál se rozšířil o ukazatele z Registru ekonomických subjektů.
25.10.2024, Zdroj: ČSSZ
ČSÚ nabízí ve svém Statistickém geoportálu novou skupinu map zaměřených na ukazatele z Registru ekonomických subjektů. Na celkem 119 mapách je možné zobrazit ekonomické subjekty se zjištěnou aktivitou podle vybrané právní formy, velikostní kategorie či převažující ekonomické činnosti podle adresy jejich sídla.
Uživatelé Statistického geoportálu si mohou v aplikaci Statistický atlas zobrazovat již i mapy zaměřené na vybrané ukazatele z Registru ekonomických subjektů. Tematické mapy přináší například pohled na územní rozložení ekonomických subjektů se zjištěnou aktivitou na celkovém počtu registrovaných subjektů. Uživatelé získají i přehledný obrázek o tom, kde se koncentrují menší a kde naopak větší podniky, nebo kde se nadprůměrně vyskytují subjekty ekonomicky aktivní v průmyslu a kde ty v zemědělství. V této souvislosti je potřeba upozornit, že všechny subjekty jsou lokalizovány podle adresy sídla podniku.
Statistická data jsou dostupná jak za tradiční územní členění od úrovně základních územních jednotek až po regiony soudržnosti, tak i za pravidelné kilometrové čtverce (gridy) a vztahují se k 31. 12. 2023.
Devizový trh 2. týden.
25-01-13 IN Devizový trh 2. týden