Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Daň silniční z pohledu dopravní firmy.*
Poslední objednávka cvičných karet do tachografu.*
Řidiči silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu – kvalifikace a školení.*
Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů.*
Daň silniční z pohledu dopravní firmy.
31.12.2024, Ing. Karel Janoušek, Zdroj: Verlag Dashöfer
Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDSIL). Jeho poslední změna byla provedena zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.
Daň silniční se od 1. 1. 2022 prakticky týká pouze některých nákladních automobilů a některých přípojných vozidel určených k přepravě zboží. Proti předchozím obdobím došlo k podstatnému snížení počtu vozidel, za která se daň silniční platí, byly zrušeny dosavadní roční sazby daně a jejich snížení či zvýšení, byla zrušena některá osvobození od daně. Současně byla zavedena nová terminologie, stanovena nová výše daně pro zdanitelná vozidla a upraven způsob zjištění daňové povinnosti poplatníka daně. Zrušena byla povinnost placení záloh na daň a registrace k dani.
Poslední novela zákona zpřesnila ustanovení upravující předmět daně a osvobození od daně, upravila postup zjištění poplatníka při prodeji vozidla, změně jeho provozovatele či uživatele, posílila vliv údajů zapsaných v registru silničních vozidel a jejich změn v kalendářním měsíci, zpřesnila postup při výpočtu dílčí daně za vozidlo a upravila některé administrativní postupy.
Vzhledem k tomu, že daň silniční se týká používání silničních vozidel, je ke správnému uplatnění této daně nezbytná také znalost zejména zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje např. oblast evidence vozidel, rozdělení vozidel do druhů a kategorií, státních poznávacích značek (registračních značek), registru silničních vozidel a dokladů o vozidlech, ale i znalost dalších předpisů, jako jsou např. vyhláška č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, vyhláška č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, a dalších předpisů, jež se týkají vozidel a přímo anebo nepřímo se tak týkají také daně silniční. Potřebná je také znalost anebo alespoň povědomí o existenci některých směrnic EU, zejména směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES.
Pozn.: Přestože uvedená směrnice 2007/46/ES byla k 1. 9. 2020 zrušena, je v nařízení (EU) 2018/858 mj. uvedeno, že odkazy na směrnici 2007/46/ES se považují za odkazy na toto nařízení (2018/858 EU) v souladu se srovnávací tabulkou obsaženou v příloze XI bodu 3 tohoto nařízení.
Uvedené vyhlášky a předpisy EU jsou důležité pro zjištění, případně posouzení kategorie vozidla, podkategorie vozidla a kódu druhu karoserie, nejsou-li jednoznačně zapsány v registru silničních vozidel. Tyto údaje jsou totiž podstatné pro rozhodnutí, zda příslušné vozidlo je předmětem daně a pro zjištění správné výše daně.
Předmět daně silniční
Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně silniční, není vůbec podstatné, kdo je vlastníkem vozidla (zda právnická osoba, podnikatel anebo fyzická osoba-občan nepodnikající), ani zda, kde a k čemu je vozidlo používáno anebo používáno není. Rozhodující je, zda jsou splněny podmínky uvedené zejména v ustanovení § 2 odst. 2, 3 a 4 ZDSIL.
Předmětem daně silniční je tzv. zdanitelné vozidlo. Pro účely daně silniční jde pouze o silniční vozidlo kategorie N2 nebo N3 a přípojné vozidlo k takovému vozidlu kategorie O3 nebo O4, pokud je registrováno v registru silničních vozidel v České republice (dále jen registr silničních vozidel).
Aby bylo vozidlo předmětem daně, prakticky zcela postačuje zápis uvedené kategorie vozidla, podkategorie a kódu druhu karoserie (viz níže) v registru silničních vozidel (viz § 4 zákona č. 56/2001 Sb.) podle vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.
Připomínáme, že silniční motorové vozidlo a přípojné vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být podle § 6 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., zapsáno v registru silničních vozidel, pokud má osoba, která ho provozuje, na území České republiky
- a) trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo jí byl udělen azyl,
- b) sídlo, jedná-li se o právnickou osobu, nebo
- c) odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu.
Podmínka registrování vozidla v ČR je splněna v okamžiku, kdy registrační místo přidělí vozidlu registrační značku podle § 23 vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.
Jestliže je vozidlo na základě žádosti podle § 12 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, vyřazeno z registru silničních vozidel, nesplňuje podmínky ustanovení § 2 odst. 2 ZDSIL, a není podle § 2 odst. 3 písm. a) ZDSIL předmětem daně silniční v kalendářním měsíci, v němž je po celou dobu z registru silničních vozidel vyřazeno.
Pokud bylo zdanitelné vozidlo v registru silničních vozidel zapsáno byť jen v jednom dni v měsíci, je ve smyslu § 2 odst. 4 a § 12a odst. 3 ZDSIL předmětem daně za celý tento kalendářní měsíc. Předmětem daně silniční nejsou vozidla se zvláštní registrační značkou (viz § 23 písm. d) vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů), z vozidel kategorie N2 a N3 vozidla podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, a vozidla kategorie O s druhem karoserie DA (návěsy).
Předmětem daně nejsou ani vozidla kategorie L, M, N1, O1, O2, T, C, R, S a Z.
Z druhů vozidel uvedených v § 3 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, nejsou zdanitelným vozidlem a tedy předmětem daně silniční (daň silniční se za ně neplatí) motocykly, osobní automobily, autobusy, vozidla zvláštního určení (např. autojeřáb, požární automobil, sanitní automobil, obytný automobil, pracovní stroj speciální nebo nesený), vozíky pro invalidy a tzv. ostatní silniční vozidla. Předmětem daně nejsou ani zvláštní vozidla (např. traktor, přípojné vozidlo k traktoru, pracovní stroj samojízdný nebo nesený).
Z nákladních vozidel jsou sice předmětem daně silniční nákladní automobily kategorie N2 a N3, ale vzhledem ke stanovené výši daně pro zdanitelná vozidla uvedené v příloze k zákonu, se daň v zásadě platí (viz Příloha k zákonu) jen za vozidla kategorie N2 a N3:
- s kódem druhu karoserie BA (nákladní automobil) nebo BB (skříňový automobil), a to za vozidla
- kategorie N2 jen s největší povolenou hmotností 12 tun a
- kategorie N3, přičemž u těchto vozidel se dvěma nápravami vždy, u vozidel se třemi nápravami jen v případě, že jejich největší povolená hmotnost je nejméně 15 tun a u vozidel se čtyřmi a více nápravami nejméně 23 tun.
- s kódem druhu karoserie BC (tahač návěsu) a BD (silniční tahač) se daň platí v případě, že mají největší povolenou hmotnost jízdní soupravy nejméně 16 tun a pokud mají tři a více náprav nejméně 36 tun.
Daň se neplatí za vozidla kategorie N2 a N3 podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, protože tato vozidla nejsou předmětem daně. Daň se neplatí ani za vozidla kategorie N s kódem druhu karoserie BE (lehké nákladní automobily kategorie N1) a BX (neúplná vozidla pouze s kabinou apod.), protože nejsou předmětem daně.
Pokud jde o přípojná vozidla, jsou předmětem daně pouze přípojná vozidla k vozidlům kategorie N2 a N3, a to vozidla kategorie O3 a O4, Vozidla kategorie O1 a O2 předmětem daně nejsou. Vzhledem ke stanovené výši daně (viz příloha k zákonu) se však daň silniční platí pouze za vozidla kategorie O4 s největší povolenou hmotností nejméně 12 tun. Za vozidla kategorie O3 se daň neplatí, protože její výše je podle přílohy k zákonu nula.
Daň se neplatí za přípojná vozidla kategorie O3 a O4 s kódem karoserie DA, tj. návěsy, protože nejsou předmětem daně. Přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), jsou od daně silniční osvobozena, ale pouze v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).
Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně, jsou vždy rozhodující údaje zapsané v registru silničních vozidel Základní znaky kategorií vozidel jsou uvedeny v § 4 vyhlášky č. 153/2023 Sb. Číselník typů (kódy) karoserií vozidel je uveden v Příloze č. 5 k vyhlášce č. 343/2014 Sb. Jestliže v registru silničních vozidel nejsou uvedeny potřebné údaje o kategorii, podkategorii a kódu karoserie, zjistí se podle shora uvedeného nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, v platném znění, kde jsou uvedeny v článku 4 a Příloze I tohoto nařízení. Nedají-li se zjistit ani podle uvedeného nařízení, použijí se údaje z jiných technických dokladů k příslušnému vozidlu.
Za zdanitelná vozidla se daň silniční platí ve zjištěné výši (viz dále) bez jakýchkoliv výjimek, tedy i za zdanitelná vozidla používaná veřejně prospěšným poplatníkem či fyzickou osobou k činnosti, z níž příjmy nejsou předmětem daně z příjmů. Vůbec není podstatné, zda takové vozidlo bylo a kde používáno anebo zda používáno nebylo. Výjimkou jsou zdanitelná vozidla od daně osvobozená.
Osvobození od daně
Ze zdanitelných vozidel, tj. vozidel, která jsou předmětem daně, jsou od daně osvobozena výše uvedená přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), ale jen v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).
Dále jsou od daně osvobozena zdanitelná vozidla vybavená zvláštním zvláštním výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy, příp. doplněným zvláštním zvukovým výstražným zařízením, pouze však v případě, že je takové vybavení zapsáno v registru silničních vozidel. Tím je, ve smyslu § 3 odst. 1 písm. a) ZDSIL, vyloučeno prokazování uvedených skutečností jiným způsobem.
Od daně silniční jsou také osvobozena vozidla určená jako státní hmotná rezerva, pokud nejsou používána k podnikání, vozidla diplomatické mise nebo konzulárního úřadu, pokud je zaručena vzájemnost, vozidla poskytovatele zdravotních služeb, báňské záchranné služby nebo horské záchranné služba, jsou-li v registru silničních vozidel označena jako sanitní nebo záchranářské, vozidla Českého červeného kříže, a to v rozsahu osvobození podle zákona upravujícího Český červený kříž, vozidla vlastníka pozemní komunikace, správce pozemní komunikace nebo jimi pověřené osoby, jsou-li používána výlučně k zabezpečení sjízdnosti nebo schůdnosti pozemní komunikace.
Poslední objednávka cvičných karet do tachografu.
16.1.2025, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)
Vzhledem k plánovanému zániku Centra služeb pro silniční dopravu ke dni 30. 6. 2025 vyhlašujeme poslední termín na objednávání cvičných karet do digitálních tachografů.
Karty jsou vhodné pro školicí střediska řidičů, autoškoly nebo odborné školy. Cvičná karta se od karty v provozu liší certifikátem a z toho důvodu ji není možné použít v tachografu ve vozidle. Prakticky každé školicí středisko, pokud si nezajišťuje tuto část výcviku jiným způsobem, tento typ karet potřebuje do svých cvičných tachografů.
Jedná se o karty ve verzi G2V2, s platností 5 let. Objednávky odpovídající obchodním podmínkám uvedeným zde můžete zasílat na karty@cspsd.cz nejpozději do 30. 4. 2025. Výhledově nebude v ČR možné tyto karty zakoupit! Pokud o ně máte zájem, proveďte objednání včas.
Řidiči silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu – kvalifikace a školení.
24.12.2024, Úřad pro publikace, Zdroj: Verlag Dashöfer
PŘEHLED DOKUMENTU:
Směrnice (EU) 2022/2561 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu (kodifikované znění)
CO JE CÍLEM TÉTO SMĚRNICE?
Směrnice (EU) 2022/2561 kodifikuje pravidla Evropské unie (EU) pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu a řidičů stanovením minimálních norem odborné přípravy pro profesionální řidiče, které vyžadují, aby měli výchozí kvalifikaci a podstupovali pravidelná školení.
KLÍČOVÉ BODY
Tato směrnice:
- se vztahuje na státní příslušníky EU a na jednotlivce ze zemí mimo EU, kteří řídí pro společnost se sídlem v členském státě EU a používají vozidla:
- s maximální dostupnou přípustnou hmotností přesahující 3 500 kg, která jsou určená k přepravě nejvýše osmi cestujících a která mohou být doplněna o přívěs nebo návěs (řidičské oprávnění skupiny C),
- která jsou určena k přepravě více než osmi cestujících a řidiče a mohou být doplněna o přívěs (řidičské oprávnění skupiny C),
- se nevztahuje na řidiče vozidel:
- s maximální rychlostí 45 km/h,
- která jsou provozována ozbrojenými silami, civilní obranou a silami odpovědnými za udržování veřejného pořádku nebo požárními sbory a zdravotnickými záchrannými službami v rámci jim svěřených úkolů,
- podrobovaných silničním jízdním zkouškám pro účely technického vývoje, opravy nebo údržby, a řidiče nových nebo přestavěných vozidel, která ještě nebyla uvedena do provozu,
- spadajících do skupiny D a řízených bez cestujících pracovníky údržby,
- používaných za mimořádných okolností, při záchranných akcích, k neobchodní přepravě humanitární pomoci, pro výuku řízení a řidičské zkoušky osob nebo k neobchodní přepravě zboží a cestujících,
- přepravujících materiál, vybavení nebo stroje, které řidiči potřebují k výkonu práce,
- využívaných ve venkovských oblastech pro zásobování vlastního podniku řidiče, nepoužívaných k přepravním službám a jejichž používání je příležitostné a nemá vliv na bezpečnost silničního provozu,
- používaných zemědělskými, zahradnickými, lesnickými, chovatelskými nebo rybolovnými podniky.
Kvalifikace a školení
Výchozí kvalifikace:
- se skládá z:
- návštěvy kurzu o délce 280 hodin včetně 20 hodin osobního řízení, přičemž následuje písemná nebo ústní zkouška,
- zrychleného školení o délce výuky 140 hodin včetně 10 hodin osobního řízení a písemné nebo ústní zkoušky, nebo
- nulové účasti na kurzu a z teoretické zkoušky trvající alespoň čtyři hodiny a dvou praktických zkoušek řízení,
- vyžaduje důkladnou znalost podrobného seznamu témat uvedených v oddílu I příloze I – sem spadá optimalizace spotřeby pohonných hmot a předvídání a posuzování rizik v provozu a přizpůsobení se jim za účelem zajištění bezpečnosti cestujících a znalostí příslušných nařízení,
- není nutné pro řidiče s oprávněním skupiny D vydaným nejpozději do 9. září 2008 nebo oprávněním skupiny C vydaném nejpozději do 9. září 2009 („původní národní předpisy“),
- umožňuje řidičům, kteří mohou přepravovat zboží nebo cestující, rozšířit tuto skupinu na jinou skupinu, aniž by museli opakovat společné části výchozí kvalifikace,
- poskytuje úspěšným žadatelům osvědčení odborné způsobilosti (dále jen „osvědčení“), které je vzájemně uznáváno v celé EU.
Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů.
10.1.2025, Zdroj: iBESIP (www.ibesip.cz)
Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.
„Zaznamenali jsme historicky nejnižší počet těžce zraněných osob i usmrcených chodců. Také výrazně klesl počet nehod způsobených alkoholem za volantem. Možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora využilo loni až 20 % nových řidičů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V roce 2024 se snížil počet smrtelných nehod o 17 případů oproti předchozímu období na celkových 438 obětí. Počet nepřipoutaných řidičů rovněž poklesl o 44 %, o pětinu méně přestupků spáchali řidiči s telefonem v ruce. O deset procent také klesl počet přestupků řidičů, kteří řídili pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Desetiprocentní snížení také nastalo u překročení rychlosti.
Řidičák od 17 let s mentorem lidé využívají
Program L17, umožňující řízení od 17 let pod dohledem mentora, si získal popularitu. Až 20 % nových řidičů této možnosti využilo. Analýza přestupků ukázala, že mladí řidiči L17 jsou zodpovědnější – spáchali pouze 8,4 % přestupků oproti 18letým a starším řidičům.
„L17 ukazuje, že výchova k odpovědnosti a podpora rodinného mentoringu má smysl. Budeme tento program dále rozšiřovat a podporovat vzdělávání nejen mladých řidičů, ale i jejich mentorů,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Ministerstvo dopravy a BESIP kladli v roce 2024 důraz na osvětu. Speciální kampaně jako „Kamarádi v automobilu“ nebo „Nultá hodina autoškoly“ se setkávají s pozitivními ohlasy a dosahují tisíců oslovených mladých lidí. Program Nulté hodiny proběhl na více než 100 středních školách a pokračuje i letos.
Další informace najdete na stránkách www.besip.cz a www.autoskolaL17.cz.
❱ Přílohy
Hodnoceni-noveho-bodoveho-systemu-TK-090125.pptx