Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Vyhláška o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel v roce 2025.*
Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti.*
Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte.*
Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti.*
Vyhláška o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel v roce 2025.
28.1.2025, redakce DLprofi.cz, Zdroj: Verlag Dashöfer
Ve Sbírce zákonů vyšla vyhláška č. 445/2024 Sb., kterou se mění vyhláška č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), ve znění pozdějších předpisů.
V současné době je regulovaná oblast právní úpravy stanovena v platné vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“).
Novelizace proběhla v souvislosti s transpozicí směrnice Komise (EU) 2016/1106, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech, která ČR ukládá povinnost transpozice práva EU. Ačkoliv tato transpozice byla provedena v rámci předchozí novelizace vyhlášky, Evropská komise České republice vytýká, že „vnitrostátní opatření, kterými mají být ustanovení bodu 9.1 písm. b), c), d), e), f), h), i) a k) přílohy III provedena ve vnitrostátním právu, popisují kardiovaskulární nemoci příliš vágně, neboť podobná obecná definice zahrnuje několik různých specifických kardiovaskulárních nemocí popsaných v podrobném seznamu v bodě 9.1 přílohy III“, přičemž „obecné popisy, jako jsou popisy obsažené v oznámených opatřeních, nebo popisy, které jednoznačně neodpovídají popisům podrobně uvedeným v bodě 9.1 přílohy III, nejsou v souladu se směrnicí.“. Cílem novelizace vyhlášky je tak primárně reagovat na výtku Evropské komise k chybné transpozici směrnice.
Dále Ministerstvo zdravotnictví reaguje na podněty odborných společností a dalších relevantních subjektů ve věci úpravy přílohy č. 3 vyhlášky z důvodu diskriminace osob se zdravotním postižením. V průběhu vývoje medicínské vědy došlo k odlišnému pohledu na vady, stavy a nemoci, které vylučují řízení motorového vozidla. Současná podoba vyhlášky vytváří diskriminační prostředí vůči určitým skupinám obyvatel, kteří v závislosti na zdravotním stavu nemohou žádat o řidičské oprávnění.
Cílem novelizace je dále zajistit dodržování Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením, ke které se Česká republika zavázala v roce 2009, konkrétně její důrazy na zákaz diskriminace, plné zapojení lidí s postižením do společnosti, rovnost příležitostí a přístupnost při zachování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
- 4
Důvodem novelizace je odstranění nadbytečné administrativy. Novela povede k zpřehlednění formuláře a k sjednocení postupu při potřebě specializovaných vyšetření. Posuzující lékař odesílá pacienty (žadatele o vydání posudku o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel) k dalším specialistům, přičemž se informace o specializovaném vyšetření do formuláře neeviduje.
- 6 odst. 1 písm. c)
V souladu se zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, vydává posudek o zdravotním stavu posuzující lékař, který si může vyžádat doplňující odborné vyšetření dle svého uvážení v závislosti na zdravotním stavu posuzovaného. Na základě diskuse o možnostech vyšetření nejen klinickým psychologem, ale i dopravním psychologem, byl v textu použit termín „odborné vyšetření“. K uvedenému bylo přistoupeno s ohledem na dikci zákona o zdravotních službách, kdy posuzování zdravotního stavu (diagnostická a posudková zdravotní péče) je zdravotní službou a dopravní psycholog není zdravotnický pracovník.
- 6 odst. 1 písm. f)
Změna byla provedena na základě podnětu odborné lékařské společnosti, kdy na základě vývoje medicínské vědy dochází k odlišnému pohledu na duševní onemocnění, která vylučují řízení motorového vozidla.
Osoby s mírnou kognitivní poruchou a lehkou demencí mohou řídit bezpečně při pečlivém vyšetření registrujícím lékařem, který může pacienta odeslat k odbornému vyšetření a může lépe pomoci identifikovat jejich reakční doby, schopnost kompenzace deficitu například letitou řidičskou zkušeností a pomoci individuálně nastavit harmonizované kódy. Osoby s Aspergerovým syndromem jsou velmi nehomogenní skupinou různé míry deficitu. Jen někteří z nich jsou dlouhodobě sledování diagnostikujícím psychiatrem nebo klinickým psychologem. Odborné vyšetření může před nástupem do autoškoly nejen identifikovat vážnější rizika, tedy individuálně posoudit psychickou způsobilost k řízení, ale současně jsou důležitá pro nastavení doporučení individuálního přístupu při výcviku budoucího řidiče v autoškole (např. zvýšené pozornosti k nácviku předvídání chování ostatních účastníků silničního provozu) a/nebo k nastavení harmonizovaných kódů (např. řízení v doprovodu druhého držitele řidičského oprávnění první rok od absolvování autoškoly apod.).
- 7 odst. 1 a 3
Registrující poskytovatel vyznačí ve zdravotnické dokumentaci a ve výpisu ze zdravotnické dokumentace v případě předání pacienta do péče jiného registrujícího poskytovatele, že osoba, o níž je vedena zdravotnická dokumentace, je žadatelem nebo řidičem nebo že této osobě byl vydán posudek se závěrem o zdravotní nezpůsobilosti k řízení motorových vozidel nebo zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou.
Odborné vyšetření může svým zaměřením pomoci v rozhodování posuzujících lékařů o způsobilosti k řízení motorového vozidla, zvláště pak ve sporných případech. V praxi praktičtí lékaři i lékaři specialisté žádají o odborné vyšetření u řidičů skupiny 1 i skupiny 2. Tato vyšetření lze považovat v indikovaných případech za velmi prospěšná. V rámci posudku o zdravotní způsobilosti si může praktický lékař vyžádat odborné vyšetření dle svého uvážení.
Příloha č. 2
Formulář lékařského posudku je používán také pro řidiče, kteří absolvují dopravně psychologické vyšetření podle § 87a zákona č. 361/2000 Sb. Údaj o dopravně psychologickém vyšetření v posudku o zdravotní způsobilosti pochází z doby, kdy bylo toto dopravně psychologické vyšetření podkladem pro posouzení zdravotní způsobilosti k řízení vozidla. Tedy muselo předcházet lékařskému vyšetření. Již několik let je situace opačná, podle § 87b odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb. musí řidiči, kterým byl uložen zákaz řízení vozidla nebo získali 12 bodů, předložit dopravnímu psychologovi posudek o zdravotní způsobilosti. Lékařské vyšetření je tedy první v pořadí. Údaj o provedeném dopravně psychologickém vyšetření je tedy zbytečný, protože lékař v těchto případech vždy zaškrtne, že dopravně psychologické vyšetření nebylo provedeno.
U řidičů vozidel nad 7,5t (C a D) jsou od novely zákona č. 361/2000 Sb. z roku 2016 posudky o zdravotní a psychické způsobilosti rovnocenné a nezávislé na výsledku toho druhého, řidič se musí prokazovat oběma. V posudku o zdravotní způsobilosti je tedy zbytečné vyznačovat, zda a kdy bylo vykonáno dopravně psychologické vyšetření, stejně tak se v posudku z dopravně psychologického vyšetření nevyznačuje, zda a kdy byla vykována zdravotní prohlídka.
Tento požadavek se vztahuje k dřívější verzi zákona, která považovala dopravně psychologické vyšetření za podklad k vystavení posudku o zdravotní způsobilosti. Dopravně psychologické vyšetření tedy předcházelo lékařskému vyšetření.
V souvislosti s uvedeným se jedná o odstranění nadbytečné administrativy. Akceptace návrhu povede k zpřehlednění formuláře a k sjednocení postupu při potřebě specializovaných vyšetření.
Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti.
2.1.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Přístup k nákupu dálniční známky přes QR kód, okamžité kontrole její platnosti anebo SMS či e-mailové notifikace upozorňující na blížící se konec platnosti známky spolu s dalšími informacemi na jednom místě. Portál dopravy přináší další praktické funkce a dál tak rozšiřujeme digitální služby řidičům. Navazujeme na změny ze začátku prosince, kdy přibyly informace k STK, možnost on-line změny vlastníka či přístup pro právnické osoby.
Portál dopravy patří mezi nejrozšířenější projekty digitalizace státní správy. Po nedávném rozšíření možností pro řidiče i vozidla představuje Ministerstvo dopravy další praktickou novinku. Jde o přístup z jednoho místa k ověření doby platnosti dálniční známky, nastavení notifikace o konci její platnosti anebo bezpečný nákup od oficiálního distributora pomocí QR kódu.
„Chceme, aby byl Portál dopravy nejen pro řidiče a majitele aut rozcestník, kde najdou co nejvíc informací na jednom místě. Informace o dálniční známce je v rámci digitalizace další velmi praktická novinka. Postupně pak další funkcionality zpřístupňujeme i pro majitele lodí a letadel a pro majitele průkazů k vedení plavidel nebo pilotních průkazů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Začátkem prosince se díky Portálu dopravy rozšířily možnosti na on-line správu vlastního vozového parku pro firmy zpřístupněním Registru zastupování, tedy správou plných mocí. Přibyla i on-line služba zápisu silničního vozidla na nového majitele.
Brzy bude také k dispozici možnost žádat o kartu řidiče do digitálního tachografu anebo možnost žádat o výměnu řidičského průkazu, na který je navázána profesní způsobilost. Přibude i možnost zaplatit správní poplatek elektronicky.
Řidiči mohou momentálně na Portálu dopravy zjistit například i stav svého bodového konta včetně možnosti nastavení notifikace při změně jeho stavu, zobrazit si podrobné informace o svých případných předešlých přestupcích a zákazech řízení, je možné podat žádost o nový ŘP, stáhnout si výpis z registru řidičů anebo výpis všech historicky vlastněných vozidel, zjistit technické informace o vlastněném vozidle, dále je možné podat žádost o průkaz vůdce malého plavidla, přihlásit se na zkoušky, zjistit údaje o plavidlech, je možné nahlížet do leteckého rejstříku a mnoho dalšího.
Portál dopravy za dobu dvouletého fungování navštívilo přes 1,5 mil. lidí. Hojně využívaný je například náhled do Registru řidičů, který má přes 700 tisíc zobrazení. Přes aplikaci Portálu dopravy bylo podáno více než 210 tisíc on-line žádostí o řidičské oprávnění.
Přehledné kontextové informace k Portálu najdete zde. Ministerstvo dopravy bude i v roce 2025 pracovat na jeho rozvoji tak, aby nabídl majitelům a provozovatelům stále lepší službu na jednom místě.
Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte.
24.1.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Lidé si při nákupu dálničních známek stále obracejí na Ministerstvo dopravy a Českou obchodní inspekci s dotazy a stížnostmi na prodej předražených dálničních známek. Na internetu se objevují další webové stránky nabízející dálniční známky za cenu vyšší, než stanoví vládní nařízení.
„Doporučujeme každému, aby ke koupi dálniční známky využil pouze oficiální webové stránky edalnice.cz nebo také edalnice.gov.cz. Známku bez dalších poplatků lze rovněž pořídit na pobočkách České pošty a na čerpacích stanicích EuroOil a RobinOil,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Problematikou prodeje elektronických dálničních známek na jiných než oficiálních místech se zabývá Česká obchodní inspekce z podnětu Ministerstva dopravy. Zaměřuje se především na správnost a úplnost informací o ceně elektronické dálniční známky a s tím spojených služeb.
Pokud dochází k předprodeji dálničních známek neautorizovanými osobami, je povinností prodávajícího jednoznačně informovat spotřebitele o ceně elektronické dálniční známky, ceně, kterou si účtuje za poskytnutí služby a o celkové ceně. Kupující musí znát od začátku nejen celkovou částku, ale i hodnotu jednotlivých položek, z které se celková cena skládá.
„Je plně na uvážení kupujícího, zda si zakoupí elektronickou dálniční známku v oficiálním prodeji za cenu stanovenou v nařízení vlády nebo za cenu vyšší u jiných prodejců. Vždy by však měl být informován o ceně samotné dálniční známky, ceně služby a podmínkách, za kterých je mu elektronická dálniční známka včetně služby nabízena,“ říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.
Pevné ceny stanovuje nařízení vlády, podle kterého stojí roční známka 2 300 Kč, třicetidenní 430 Kč a desetidenní 270 a jednodenní 200 Kč. Od 1. ledna 2025 se výše ročního poplatku za využití dálnic změní na 2 440 Kč, třicetidenní bude za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč. Všechny aktuální druhy dálničních známek je možné zakoupit s třicetidenním předstihem na www.edalnice.cz nebo na edalnice.gov.cz.
Seznam podvodných e-shopů k 20. 1. 2025
- czdalnice.com
- czdalnice.cz
- czdalnici.cz
- czedalnice.cz
- czedalnici.cz
- czechvignette.cz
- dalnicniznamka.cz
- digitale-vignette-online.cz
- edalnice-gov.cz
- edalnici.cz
- elektronicka-dalnicni.cz
- eshop.mtx.cz
- etolls.eu
- eu-vignettes.eu
- e-vignette.cz
- e-vignettes.com
- koopjouwvignet.nl
- onlinevignette.com
- vignetim.com
- vignet-specialist.nl
- vignetteczech.eu
- vignette-tschechien.de
- wegenvignetten.nl
- dalnicka.cz
- dalnicni.cz
- eczdalnice.cz
- edalnice-znamky.cz
- e-dalnici.cz
- e-dalnicni.cz
- elektronicka-dalnicni-znamka.cz
- elektronicka-znamka.cz
- mautwelt.de
- vignette-cz.com
- winietaonline.com
- winieta-online.pl
- edalnice.org
- vignette.express/cs/ceska-republika
- vignetteexpress.com
- dalnicniznamkacesko.cz
- digitalniznamka.cz
- mytneznamky.cz
- tollvignettes.com
- i-vignette.com
- tolvignetten.nl
- vintrica.com
- cze-vignette.com
Stáhněte si:
Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti.
23.1.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Na nových úsecích dálnice začínají v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Plnohodnotné využití obou bezpečnostních prvků umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií a je za měření rychlosti ze zákona odpovědná.
Na trase nové D4 jsou umístěny také dvě vysokorychlostní váhy, z toho jedna ve směru z Prahy do Písku, druhá v opačném směru. Instalované technologie pro dynamické vážení vozidel v reálném čase (WIM – Weight in motion) umožňují bez přerušení nebo omezení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů.
Pokud řidič se svým vozem překročí povolenou váhu, je o tom vzápětí informován: na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho SPZ a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách. Omezení jízd přetížených vozidel přitom představuje jednu z cest, jak chránit vysokou kvalitu čerstvě dokončené dálnice D4.
Systém vysokorychlostního vážení je pro statistické účely v provozu nepřetržitě. Podle předem stanoveného algoritmu se pak v různých intervalech spouští tzv. sankční režim, v němž jsou přepravcům za překročení povolené hmotnosti vozidel udělovány i pokuty. Správa přestupků je přitom rozdělena mezi města Příbram a Písek, z nichž každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy.
Rovnoměrně mezi Písek a Příbram je rozdělena také agenda úsekového měření rychlosti. Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány technologie pro měření rychlosti. Úseky jsou přitom rozloženy tak, že ve směru na Písek i ve směru na Prahu vždy čtyři spadají pod Středočeský kraj (agenda města Příbram) a čtyři pod Jihočeský kraj (agenda města Písek). Měřit se bude vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru.
Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit a řidiči budou v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem „Probíhá úsekové měření rychlosti“. Podle typu vozidla je maximální povolená rychlost na dálnici pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy 130 km/h, pro motorová vozidla nad 3,5 tuny pak 80 km/h.
Dálnice D4 se začala stavět v červnu 2021 a zprovozněna byla v prosinci 2024. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis. V rámci prvního úspěšného silničního projektu realizovaného v rámci partnerství soukromého a veřejného sektoru PPP (Public Private Partnership) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem 32 kilometrů zcela nové komunikace a bylo modernizováno dalších 16 kilometrů starších úseků. Za správu a údržbu nové dálnice je zodpovědná společnost Via Salis Operations.
Aktuální seznam automatizovaných technických prostředků je na webových stránkách Policie ČR.