DANĚ – informace nejen pro podnikatele.

 16. 2. 2025

Daňové výhody podpory stravování zaměstnanců.* 

Daňové echo pokračuje: První výsledky potvrzují efektivitu.* 

Zvýšení paušální náhrady při práci na dálku.* 

Drobná údržba v rámci smlouvy o technické správě nemovitosti a DPH.* 

Institut odstranění tvrdosti ve zdravotním pojištění.* 

Transakční daň na Slovensku od dubna 2025.* 

Daňové výhody podpory stravování zaměstnanců.

21.1.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Od roku 2024 byly sjednoceny podmínky pro podporu stravování zaměstnanců z daňového pohledu.

Zaměstnavatel může svým zaměstnancům dobrovolně poskytovat příspěvek na stravování během výkonu práce. Zpravidla jde o některou z následujících forem, kdy buď zaměstnavatel zajišťuje provoz stravovacího zařízení, nebo poskytuje nepeněžní příspěvek (stravenky) či peněžní příspěvek (tzv. stravenkový paušál).

Aby byly tyto příspěvky osvobozeny od daně z příjmů na straně zaměstnance, musí být v roce 2025 splněny tyto podmínky:

  • Musí být v rámci směny odpracovány alespoň 3 hodiny.
  • Nesmí vzniknout nárok na stravné při pracovní cestě.
  • Příspěvek nepřesahuje 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin. Tato částka byla stanovena vyhláškou č. 475/2024 Sb. na částku 177 Kč. U zaměstnance je proto příspěvek na stravování osvobozen od daně a pojistného do výše 123,90 Kč za odpracovanou směnu.

Vše, co zaměstnanec zkonzumuje nad uvedený limit, podléhá zdanění daní z příjmů fyzických osob.

Na straně zaměstnavatele se již nepočítá poměr 45 : 55 nákladů, daňová uznatelnost je v plné výši, nárok zaměstnance však musí vycházet z interní směrnice, kolektivní smlouvy či pracovní smlouvy.


Daňové echo pokračuje: První výsledky potvrzují efektivitu, finanční správa spouští další projekt.

13.2.2025, Zdroj: Finanční správa

Generální finanční ředitelství (GFŘ) vyhodnotilo první etapu projektu Daňové echo, jehož cílem je podpořit dobrovolné plnění daňových povinností, zvýšit efektivitu a snížit časovou i administrativní náročnost správy daní z pohledu poplatníků i úřadů. Po pozitivních výsledcích první pilotní etapy nyní finanční správa zahajuje druhý projekt v rámci využití tohoto moderního nástroje.

Úspěšnost první etapy Daňového echa

První etapa Daňového echa zaměřená na poplatníky, kteří v roce 2022 předčasně zrušili svůj produkt penzijního spoření, u něhož uplatňovali daňové výhody, vykázala 47% úspěšnost. Téměř polovina oslovených dobrovolně podala dodatečné daňové přiznání a svoje pochybení napravila. Do státního rozpočtu tak bylo doposud odvedeno 2,1 milionu korun, přičemž celkový očekávaný fiskální efekt činí 4,5 milionu korun.

„Daňové echo se ukazuje jako efektivní nástroj moderní daňové správy. Díky němu můžeme poplatníkům pomoci plnit jejich daňové povinnosti bez sankcí a zároveň posilovat důvěru mezi státem a občany,“ říká generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.

Ředitel Sekce kontroly a analýzy rizik GFŘ Jiří Žežulka dodává: „Prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. Ukázalo se, že řada oslovených poplatníků neudělala chybu záměrně. Daňové echo je důkazem, že pokud poplatníky včas upozorníme na možné pochybení, mnoho z nich situaci dobrovolně napraví.“

Druhá etapa Daňového echa cílí na daňovou slevu na manžela/manželku

Na úspěch první etapy nyní navazuje Daňové echo II, které se zaměřuje na nesprávně uplatněnou slevu na manžela/manželku za rok 2022. Finanční správa osloví celkem 3 502 poplatníků, z toho 2 297 prostřednictvím datové schránky a 1 205 poštou. Očekává se, že tento krok přinese do státního rozpočtu až 80 milionů korun.

Rozeslání osobních dopisů v rámci druhé etapy Daňového echa proběhne 14. února 2025. Vyhodnocení projektu je naplánováno na červenec 2025.

Daňové echo jako standardní nástroj moderní budoucnosti

Projekt Daňového echa se inspiroval úspěšnými projekty s prvky behaviorálních metod využívanými například ve Velké Británii, Belgii nebo na Slovensku. Finanční správa plánuje postupné rozšíření na další daňové oblasti. Tento záměr pomůže snížit administrativní zátěž a zvýšit efektivitu výběru daní.

„Je naším cílem, aby Daňové echo bylo standardním komunikačním nástrojem, který přispěje k transparentnímu, efektivnímu a modernímu daňovému systému a budování důvěry veřejnosti ve spravedlivé fungování státních institucí,“ uzavírá Simona Hornochová.


Zvýšení paušální náhrady při práci na dálku.

2.1.2025, Zdroj: ČTK

Od 1. 1. 2025 dochází na základě vyhlášky č. 474/2024 Sb. ke zvýšení náhrady nákladů při práci z domova.

Lidé, kteří pracují z domova, mohou od zaměstnavatelů dostávat letos náhradu 4,80 Kč za každou započatou hodinu práce. Je to o 20 haléřů víc než loni. V paušálu se zohledňují náklady na plyn, elektřinu, teplo, vodu či odpad.

Kompenzace zahrnuje podle zákoníku práce prokazatelné výdaje kvůli práci na dálku a paušál. Zaměstnavatel ho poskytuje na elektřinu, teplo či vodu za každou započatou hodinu práce, pokud si to s ním zaměstnanec písemně sjednal či pokud to stanovuje firemní předpis. Paušál mohou pobírat i takzvaní dohodáři, když si to domluví. Vedení a pracovník se ale mohou předem také písemně dohodnout, že náhrada nákladů při práci na dálku nepřísluší.

Paušál se zvedá z loňských 4,60 na 4,80 Kč. Pokud by pracovník pracoval z domova pět dnů v měsíci vždy osm hodin, paušální částka by činila 192 korun. U desetidenní práce by to bylo 384 korun. Pokud by se na dálku pracovalo celý měsíc – tedy čtyři týdny, mohlo by to být 768 korun. Zaměstnavatelé mohou pracovníkům posílat i vyšší náhrady. Neplatí to ale pro stát, samosprávy, jejich organizace či státní a veřejné školy. Kompenzaci na daný měsíc dostává pracovník nejpozději v dalším měsíci.

Paušál stanovuje ministerstvo práce ve vyhlášce. Vychází z údajů statistického úřadu o spotřebě domácností a životních nákladech. V potaz se bere spotřeba plynu, elektřiny, teplé vody či odvoz odpadů. S pomocí koeficientů se vypočítá částka na dospělého v průměrné domácnosti za jednu hodinu. Paušál platí pro kalendářní rok. Mimořádně by se v daném roce upravoval tehdy, pokud by se výchozí hodnoty zvedly, nebo klesly nejméně o 20 procent.

Ministerstva, jejich organizace, úřady, samosprávy a další instituce musí výdaje pokrýt ze svých přidělených rozpočtů. Podle resortu práce vyhláška s paušály nebude mít negativní dopad na podnikatele. Kolik by úřady a firmy mohly zaměstnancům letos zaplatit, ministerstvo v podkladech nevyčíslilo.


Drobná údržba v rámci smlouvy o technické správě nemovitosti a DPH.

30.10.2024, Ing. Helena Hnízdilová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Je pravda, že drobné opravy a údržba v bytových jednotkách v rámci uzavřené smlouvy o technické správě nemovitostí nespadají v případě plátců DPH do režimu přenesení daňové povinnosti? Typicky výměna vodovodní baterie včetně dodávky samotné baterie, výměna kohoutu na radiátoru ústředního topení, drobná elektrooprava (ne výměna žárovky). DPH však bude fakturována v sazbě snížené (12%) – jedná se o bytový dům – sociální bydlení.

Odpověď:

Technická správa nemovitostí je komplexní službou. Kromě drobných údržbářských prací, které se vztahují jak k zařízením pevně spojeným s budovou, tak k jiným, zahrnuje obvykle zajištění úklidu, chodu budovy, revizi budovy a zařízení v budově, administrativu.

Drobné opravy a údržba vykonávané v rámci správy nemovitosti spadají do kódu 81 klasifikace CZ-CPA (do kombinovaných pomocných služeb, případně úklidových služeb (viz Vysvětlivky k CZ-CPA 2015, uveřejněné na stránkách Českého statistického úřadu (www.czso.cz)), a z tohoto důvodu se na správcovskou údržbu nevztahuje režim tuzemského reverse chargé dle § 92e ZDPH.

Správcovská činnost jako taková není stavební ani montážní prací (z pohledu § 48 ZDPH) a z tohoto pohledu bych považovala drobné opravy vykonávané v rámci smlouvy o správě nemovitosti za vedlejší plnění ke správě a sníženou sazbu bych neuplatnila.


Institut odstranění tvrdosti ve zdravotním pojištění.

28.10.2024, Zdroj: VZP

Institut odstranění tvrdosti ve zdravotním pojištění slouží ke zmírnění tvrdosti v případě, kdy by účinky, které nastanou důslednou a přesnou aplikací zákona, vedly k zvlášť tíživým důsledkům.

Plátce pojistného může požádat o prominutí přirážky k pojistnému nebo penále.

Zdravotní pojišťovna může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při předepsání penále, jehož výše nepřesahuje 30 000 Kč ke dni doručení žádosti o odstranění tvrdosti. Rozhodčí orgán může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při vyměření přirážky k pojistnému nebo předepsání penále, jehož výše přesahuje 30 000 Kč.

Plátce může taktéž podat žádost o odstranění tvrdosti ve věci penále vyčísleného vyúčtováním.

O prominutí přirážky k pojistnému nebo penále se rozhoduje písemné žádosti žadatele (v analogové nebo elektronické podobě), tj. plátce (případně jeho zástupce – zákonný zástupce, opatrovník nebo zmocněnec na základě plné moci) nebo jiné oprávněné osoby (osoba, která prokazatelně uhradila pojistné místo plátce, např. rodiče, příbuzní a dále osoba, na kterou přešla povinnost uhradit dluh, např. dědic, likvidátor)

O odstranění tvrdosti nelze rozhodnout, jestliže:

  • plátce má dluh na pojistném – plátce pojistného je povinen uhradit pojistné splatné do dne vydání rozhodnutí o prominutí penále;
  • na plátce byl podán insolvenční návrh;
  • plátce vstoupil do likvidace.

Lhůta pro podání žádosti o odstranění tvrdosti je zachována, je-li poslední den lhůty žádost doručena do datové schránky VZP ČR, podána prostřednictvím držitele poštovní licence na adresu sídla RP, Ústředí VZP ČR, RO, klientského pracoviště nebo jakéhokoliv pracoviště VZP ČR. Na uvedená místa lze žádost podat i osobně. Žádost je považována za včas podanou bez ohledu na to, zda při podání byla dodržena věcná či místní příslušnost.

Výkaz nedoplatků – žádost může být podána nejpozději do 8 dnů ode dne vykonatelnosti (tj. doručení) výkazu nedoplatků.

Platební výměr – žádost může být podána do nabytí právní moci tohoto výměru. Jestliže se následně objeví nové skutečnosti, které žadatel bez vlastního zavinění nemohl uplatnit do doby nabytí právní moci tohoto platebního výměru, může být žádost podána do tří let od jeho právní moci.

Dědic, na kterého přešla povinnost uhradit dluh na pojistném či na penále – může žádost podat kdykoliv, a to i v případě, že ve věci bylo již na základě žádosti zemřelého plátce rozhodnuto. V tomto případě bude vydáno nové rozhodnutí.

Penále vyčíslené vyúčtováním – plátce může žádost podat kdykoliv.

O žádosti musí být rozhodnuto do 30 dnů, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů ode dne doručení žádosti orgánu příslušnému k rozhodování.

Nedodržení lhůty k vydání rozhodnutí se plátce nemůže dovolávat tehdy, jestliže nedodržení sám způsobil nebo je v jeho prospěch (plátce má dluh na pojistném a byl vyzván k jeho úhradě, plátce požádá o úhradu dluhu formou splátek, plátce byl vyzván k odstranění nedostatků žádosti).

Na prominutí přirážky k pojistnému nebo penále není právní nárok.

Proti rozhodnutí o odstranění tvrdosti nejsou přípustné odvolání ani obnova řízení.

Podpora de minimis 

U žadatelů, kteří jsou ke dni rozhodování o odstranění tvrdosti zařazeni v kategorii OSVČ nebo v kategorii zaměstnavatel nebo jsou právnickou osobou (která již není zaměstnavatelem, ale je podnikem dle práva EU), je prominutí, resp. snížení penále v rámci odstranění tvrdosti dle § 53a ZVZP, dle právních předpisů EU považováno za poskytnutí podpory de minimis.


Transakční daň na Slovensku od dubna 2025.

18.11.2024, Zdroj: Verlag Dashöfer

Od dubna 2025 mají platby na Slovensku podléhat transakční dani.

Zdanění mají podléhat podnikající fyzické osoby, právnické osob vč. neziskových organizací a organizační složky zahraničních osob. U zahraničních osob bez sídla či organizační složky na Slovensku jsou předmětem zdanění i transakce, které se týkající podnikání na Slovensku.

U fyzických osob vyvolává tato daň nutnost zřídit si samostatný účet pro podnikatelskou činnost.

Zdaňována má být každá finanční transakce, při které dochází k odeslání finančních prostředků z účtu, např. úhrada faktury, mezd, splátka půjčky, výplata podílu na zisku či jiné.

Naopak předmětem zdanění nejsou platby některým národním institucím nebo platby kartou s výjimkou výběru hotovosti.

Plátcem transakční daně je banka.

Základem daně je suma plateb a sazby mají být:

  • 0,4 % z finanční transakce, max. 40 EUR na transakci,
  • 0,8 % za výběr hotovosti,
  • 0,4 % z přeúčtování nákladů zahraničního podnikatele týkajících se podnikání na Slovensku.

Daň se má hradit na měsíční bázi.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526