DANĚ – informace nejen pro podnikatele.
Chybějící DIČ na daňovém dokladu.*
DPH u bezúplatně poskytnutého majetku.*
Informace GFŘ k uplatňování DPH v oblasti tankovacích karet.*
Kdo může uplatnit slevy na děti a v jaké výši?*
Ubytování jako samostatná činnost nebo nájem nemovité věci.*
Chybějící DIČ na daňovém dokladu.
19.2.2025, Ing. Ivana Langerová, Zdroj: Verlag Dashöfer
Lze uplatnit nárok na odpočet daně i v případě chybějícího DIČ odběratele na daňovém dokladu?
Dotaz:
Má odběratel právo na uplatnění odpočtu DPH z dokladu nad 10 tis., na kterém není uvedeno jeho DIČ (jedná se o nákup v roce 2024 v ČR, mezi dvěma plátci DPH v ČR, při nákupu nebylo DIČ sděleno, v KH uvedeno v B2). Dle zákona má mít daňový doklad nad 10 tis. předepsané náležitosti včetně DIČ odběratele. Mohu DPH nárokovat i z takto neúplného daňového dokladu?
Odpověď:
Nárok na odpočet si určitě obhájíte – samozřejmě předpokládám, že se jedná opravdu o nákup, který daný plátce využil pro svou ekonomickou činnost a je schopen to doložit (správci u většího množství takovýchto dokladů někdy váhají nad zneužitím práva, kdy jsou to doklady někoho jiného).
Ale jednoznačně může vzniknout rozpor v kontrolním hlášení – dodavatel očividně neví, že je kupující plátce a v rozpisu A.4 doklad mít nebude, a tak vaše uvedení v B.2 bude znamenat rozpor.
Ale chybějící náležitost na daňovém dokladu není sama o sobě důvodem pro neuznání nároku na odpočet.
DPH u bezúplatně poskytnutého majetku.
29.10.2024, Zdroj: Verlag Dashöfer
Soudní dvůr EU se zabýval situací, kdy byl uplatněn odpočet DPH z majetku poskytnutého bezúplatně subdodavateli.
Jde o rozsudek Soudního dvora EU C‑475/23, který posuzoval rumunský případ, kdy daňový úřad odmítl provést odpočet DPH při pořízení zboží rakouskou společností, které bylo bezúplatně poskytnuto rumunskému subdodavateli za účelem provedení prací ve prospěch rakouské společnosti.
Rakouská společnost vyrábí v rámci své ekonomické činnosti různé odlitky, které nechává zpracovávat v Rumunsku, kde je registrována pro účely DPH. Za tímto účelem uzavřela rámcovou smlouvu s rakouskou společností, která může využívat služeb subdodavatele, a sice společnosti usazené v Rumunsku. Po provedení zpracování rakouská společnost odlitky odesílá a fakturuje zákazníkům v Evropské unii.
Daňový orgán v Rumunsku provedl u rakouské společnosti kontrolu kvůli nadměrnému odpočtu daně. Odpočet vznikl především pořízením jeřábu, nebyla však prokázána souvislost s ekonomickou činností, tudíž správce daně odmítl odpočet DPH související s tímto pořízením.
Podle Soudního dvora EU nemůže být odepřen odpočet DPH související s pořízením zboží, které osoba povinná k dani pořídila a následně je bezúplatně poskytla subdodavateli k provedení prací ve prospěch této osoby povinné k dani, pokud je jeho pořízení nezbytné k tomu, aby uvedená osoba povinná k dani mohla uskutečnit jedno nebo několik zdaněných plnění na výstupu nebo vykonávat ekonomickou činnost.
Informace GFŘ k uplatňování DPH v oblasti tankovacích karet.
13.1.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
GFŘ vydalo výklad k obchodním modelům u dodávek s pomocí tzv. tankovacích karet.
Výklad uzavírá několikaleté váhání nad tím, jak zdanit obchodní modely používané při nákupu pohonných hmot prostřednictvím karet vydávaných společnostmi, které stojí mezi zákazníkem provozujícím vozidlo, do něhož byly pohonné hmoty načerpány, a prodejcem pohonných hmot. Jde o situaci, kdy jsou pohonné hmoty načerpány, aniž by bylo potřeba je ihned uhradit. Provozovatel vozidla se prokáže kartou vydavatele, kterému jsou pohonné hmoty fakturovány dodavatelem pohonných hmot a který následně fakturuje dodání pohonných hmot provozovateli vozidla. Tyto modely někdy bývají ještě složitější, tj. je zahrnuto více subjektů.
Obvyklou praxi, kdy všechny faktury byly považovány za běžné dodání zboží podléhající DPH, překvapil rozsudek Soudního dvora EU ve věci C-235/18 Vega. Soudní dvůr EU považoval transakci vydavatele karty za finanční službu osvobozenou od DPH.
K této otázce následně vydala expertní skupina pro DPH při Evropské komisi i Výbor pro DPH svůj názor na DPH přístup k dodávkám s pomocí tzv. tankovacích karet. Identifikovali dva hlavní modely, jak obvykle fungují tankovací karty. Jedná se:
- o model koupě/prodej (buy/sell) a
- o model komisionáře.
V modelu přímého prodeje pohonné hmoty nakupují uživatelé karet podle svého uvážení přímo od provozovatelů čerpacích stanic. Čerpací stanice prodává pohonné hmoty vydavateli karty. Následně vydavatel karty prodává pohonné hmoty uživateli karty.
V modelu komisionáře nebývá převedeno právo nakládat se zbožím jako vlastník na vydavatele karty. Proto je nutné pro účely DPH více zkoumat, za jakých podmínek dochází k dodání zboží pro účely DPH mezi všemi zúčastněnými subjekty fikcí, kterou upravuje u zboží § 13 odst. 3 ZDPH.
Aby šlo o dodání zboží s povinností odvodu DPH, musí vydavatel karty vystupovat při nákupu i prodeji pohonných hmot vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a ovlivňovat podmínky obchodu. To se projevuje mj. tak, že dodavatel PHM je tak schopen identifikovat, že držitel karty nakupuje PHM jménem vydavatele karty. Každý jednotlivý článek zároveň nese riziko nezaplacení vůči svému přímému odběrateli.
Pokud je úloha vydavatele karty omezena na poskytování finančních služeb typu odložení plateb/úvěrování nebo poskytování administrativních služeb vč. procesování plateb, pak o dodání zboží mezi čerpací stanicí a vydavatelem karty a vydavatelem karty a provozovatelem vozidla nejde.
Podmínky jsou v informaci rozepsané a v příloze k ní jsou rozkreslené i vícestranné obchodní modely vč. leasingových smluv.
Stavby pro bydlení v DPH.
28.10.2024, Zdroj: Verlag Dashöfer
Návrh novelizace zákona o DPH mění některé definice v oblasti nemovitostí a stavebnictví pro účely aplikace DPH.
Stavbou pro bydlení se podle současného znění zákona o DPH rozumí mj. stavba rodinného či bytového domu podle stavebního zákona.
Po novelizaci zákona o DPH má s účinností od 1. 7. 2025 jít o stavbu rodinného či bytového domu, který je s tímto způsobem využití zapsána v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí nebo není v RÚIAN zapsána, ale lze důvodně předpokládat, že do RÚIAN bude se způsobem využití bytový či rodinný dům zapsána.
K věcné změně má dojít u stavby bytového domu pro sociální bydlení, kterým je v současné době stavba bytového domu podle stavebního zákona, v němž není obytný prostor s podlahovou plochou přesahující 120 m2.
Podle nové úpravy má jít o stavbu bytového domu, v níž je více než polovina podlahové plochy tvořena obytným prostorem pro sociální bydlení (nepřesahujícím 120 m2)
Zatímco podle současné úpravy pouhý jeden byt s výměrou nad 120 m2 učiní z bytového domu dům nesplňující podmínky sociálního bydlení, nově záleží na poměru podlahové plochy celkově.
Po novele se má snížená sazba daně uplatnit při poskytnutí stavebních nebo montážních prací provedených na dokončené stavbě, která není stavbou pro bydlení ani pro sociální bydlení, pokud jsou tyto práce provedeny na částech těchto staveb, které jsou určeny nebo slouží výhradně k bydlení nebo sociálnímu bydlení.
Kdo může uplatnit slevy na děti a v jaké výši? Mnozí mají nárok na daňový bonus.
Podnikatelé mohou i v daňovém přiznání za rok 2024 počítat u daně z příjmu fyzických osob se slevami na děti. Slevy na potomky konsolidační balík vlády nezrušil. Přečtěte si, za jakých okolností máte nárok na daňový bonus (přeplatek od státu) a jaká je jeho aktuální výše.
18.02.2025 | BusinessInfo.cz
Finanční úřad vám takzvaný daňový bonus vyplatí, pokud je daňové zvýhodnění na dítě vyšší než vaše daň z příjmů. Zaměstnanci bonus dostávají měsíčně, OSVČ jednou ročně při podání daňového přiznání.
Poslanci před lety schválili zvýšení přídavků na děti a současně zvedli ruce pro zvýšení daňového zvýhodnění pro rodiče dvou a více potomků. Zvýhodnění zůstává od roku 2021 stejné (viz níže). Nezměnila se ani sleva na první dítě.
Navýšení dávek přichází stát ročně na zhruba šest miliard korun, a také samotná daňová sleva připravuje státní rozpočet o miliardy. Slevu na dítě můžete uplatnit na vyživovaného potomka, který s vámi žije ve společné domácnosti.
Podle zákona jde o:
- nezletilé dítě (do 18 let)
- nebo zletilého do 26 let, které se soustavně připravuje na budoucí povolání (jinými slovy potomka do 26 let, který je studentem).
Výše slevy se už tři roky nemění
„Roční zvýhodnění na jednoho potomka zůstává už delší dobu na 15 204 korunách (1267 korun měsíčně). Je-li váš potomek držitelem průkazu ZTP-P je výhoda dvojnásobná – ročně jde tedy o částku 30 408 korun,“ upozorňuje daňový poradce Michal Dvořáček.
Daňová sleva na druhé dítě se před čtyřmi lety zvýšila z 19 404 na 22 320 korun ročně. Rodiče tří a více potomků si budou moci v daňovém přiznání na rok 2024 odepsat od daní až 27 840 korun (do roku 2021 24 204 Kč).
SPECIÁL: Změny pro podnikatele od roku 2025
V té době byla zároveň zrušena maximální částka měsíčního daňového bonusu 5 025 korun. V praxi to znamená, že zatímco do té doby jste mohli dostat od státu maximální přeplatek 60 300 korun, nyní můžete teoreticky dostat neomezenou částku (viz níže).
Máte děti? Dobře počítejte
Rodiny s dětmi platí státu stále méně, a bonus mohou nadále využívat i OSVČ, které uplatňují výdajové paušály. Totéž se týká i dalších slev (například na vyživovaného manžela/manželku). U těch ovšem došlo k jistým úpravám.
Podnikatelé s dětmi předškolního věku, umístěnými do mateřských škol, už ale nemohou využít takzvané školkovné a zrušena je i sleva na studenta.
V přiznání pro rok 2024 bude nicméně dále možné uplatnit slevy ve výši 1 267 korun za měsíc na jednoho potomka, 1 860 korun na dvě děti a 2 320 korun měsíčně na tři a více ratolestí. Bonus je ve všech případech dvojnásobný, pokud je dítě držitelem průkazu ZTP/P. Rodič se třemi dětmi si tak každý měsíc může odečíst z daní 5 447 korun.
Daňové zvýhodnění na děti 2024 | roční | měsíční |
na první dítě | 15 204 Kč | 1 267 Kč |
na druhé dítě | 22 320 Kč | 1 860 Kč |
na třetí a každé další dítě | 27 840 Kč | 2 320 Kč |
na první dítě (s průkazem ZTP/P) | 30 408 Kč | 2 534 Kč |
na druhé dítě (ZTP/P) | 44 640 Kč | 3 720 Kč |
na třetí a každé další dítě (ZTP/P) | 55 680 Kč | 4 640 Kč |
Zdroj: FS ČR
Výhoda se vás týká v případě, že se staráte o vyživovaného nezletilého ve společně hospodařící domácnosti. Případně o zletilého potomka do 26 let věku, který se „soustavně připravuje na budoucí povolání“, tj. studuje vysokou školu.
Nárok na zvýhodnění má ovšem pouze jeden rodič. Proto je nutné k daňovému přiznání přidat potvrzení, že slevu nečerpá druhý z rodičů. Potvrzení vydá zaměstnavatel, v případě podnikatelů nebo nezaměstnaných se dokládá čestným prohlášením.
Pokud vám při započítání slevy vyjde záporná daň, platí, že:
- státu neodvedete na dani z příjmu ani korunu
- stát vám ve formě takzvaného daňového bonusu peníze vrátí
Jaký je daňový bonus pro rok 2024
Pokud si OSVČ – v případě, že nevyužívá slev na děti děti – vypočítá po uplatnění ostatních slev a dalších zvýhodnění zápornou daň, nezaplatí sice finančnímu úřadu na dani z příjmů ani korunu, stát mu ale nic nevrátí.
V případě, že je vypočítaná daň záporná po započtení slev na děti, mají poplatníci nárok na zmiňovaný daňový bonus. Jinými slovy: daň z příjmu je v takovém případě nižší, než je daňové zvýhodnění na potomky. Stát následně těmto lidem rozdíl vyplatí.
Konsolidační balíček přinesl změny v daních. Mnohé se projeví v přiznání za rok 2024
Na bonus nicméně dosáhnou jen ti, kteří mají za uplynulé roční zdaňovací období příjem nejméně ve výši šestinásobku minimální měsíční mzdy. Tu vláda pro rok 2024 stanovila na 18 900 korun. V praxi to znamená, že váš roční příjem musí být v roce 2024 více než 113 400 korun (9450 korun měsíčně).
Pro úplnost dodejme, že v roce 2025 je to 124 800 korun. Úprava limitu se ale podnikatelů dotkne až v roce 2026, kdy budou vyplňovat přiznání na rok 2025.
K uplatnění daňové slevy musí jít o dítě:
- vlastní,
- osvojené nebo v náhradní péči,
- druhého z manželů,
- nebo vnouče, jehož rodiče nemají příjmy, ze kterých by mohli slevu na dani uplatnit.
Peníze od státu (přeplatek na dani) dostávají nejen OSVČ, ale i zaměstnanci. U nich je rozhodující, zda mají měsíční příjem minimálně roven polovině minimální mzdy.
Stát nevrátí méně než 100 korun
Připomínáme, že poplatník může daňový bonus uplatnit, pokud je výsledná částka alespoň 100 korun.
Peníze, na které se tento benefit vztahuje, musíte získat ze závislé činnosti (zaměstnání) či podnikání. Do nedávna se týkal i příjmů z pronájmu nebo z kapitálového majetku. To už ale neplatí.
Máte-li pouze výdělky, které definuje paragraf 10 zákona o dani z příjmů jako Ostatní příjmy, máte rovněž smůlu a berňák vám nevrátí ani korunu.
Jakub Procházka
Ubytování jako samostatná činnost nebo nájem nemovité věci.
26.2.2025, Zdroj: Finanční správa
- Charakteristické znaky odlišující samostatnou činnost (živnost ubytovací služby) od nájmu
- Lhůty pro podání daňového přiznání
Text slouží jako pomůcka pro fyzické osoby k podřazení příjmů z „nájmu“ nemovité věci (její části) nebo bytu (jeho části) pod správný druh příjmu dle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), a to buď pod příjmy ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP, nebo příjmy z nájmu dle § 9 ZDP.
Ze skutečností vyplývajících z uvedených předpisů lze dovodit charakteristické znaky odlišující ubytovací služby dle živnostenského zákona, z nichž příjmy podléhají zdanění dle § 7 ZDP jako příjmy ze samostatné činnosti, od nájmu (pronájmu) nemovité věci, bytu (jejich částí), ze kterého se příjmy zdaňují jako příjmy z nájmu dle § 9 ZDP.
Zásadním je charakter a časový úsek poskytovaného „ubytování“, tzn., zda je toto poskytováno relativně dlouhodobě za účelem zajištění bytové potřeby nájemce (jeho domácnosti), nebo je poskytováno přechodně příp. krátkodobě, tj. za účelem rekreace, ubytování studentů, sezonních pracovníků apod.
Dále je třeba hodnotit poskytování služeb ve spojení s ubytováním, tzn., zda jsou poskytovatelem zajišťovány pouze nezbytné služby (dodávky vody, odvoz a odvádění odpadních vod včetně čištění jímek, dodávky tepla, odvoz komunálního odpadu, osvětlení a úklid společných částí domu, zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání, provoz a čištění komínů, případně provoz výtahu) nebo i další služby jako je např. stravování, úklid prostor užívaných nájemcem, poskytování lůžkovin, výměna ložního prádla nebo toaletních potřeb apod. Rovněž, co se týká provádění běžné údržby, případně drobných oprav v užívaném prostoru, lze shledat rozdíl mezi nájmem a ubytovací službou.
Zda se jedná o ubytovací služby nebo nájem, lze usuzovat např. také z formulace nabídky a stanovené ceny a o charakteru poskytovaného ubytování může vypovídat i způsob jeho nabídky, např. na internetu, v tisku, případně na billboardech či jiných informačních tabulích odkazujících na předmět ubytovacích služeb.
Charakteristické znaky odlišující samostatnou činnost (živnost ubytovací služby) od nájmu
Ubytovací služby
- činnost je vykonávána živnostenským způsobem, tj. soustavně, samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a za účelem dosažení zisku
- uvedený charakter má činnost hotelů, motelů, botelů, penzionů, horských chat apod., ale např. i krátkodobé (přechodné) ubytování ve vlastních bytech (domech) nabízené soustavně (viz poskytování ubytování prostřednictvím sdílené ekonomiky, např. přes aplikaci Airbnb)
- uvedené příjmy se budou zdaňovat jako příjmy z živnostenského podnikání (§ 7 odst. 1 písm. b) ZDP), pokud poplatníkovi vzniklo oprávnění provozovat živnost, příp. jako příjmy dle § 7 odst. 1 písm. c) ZDP, pokud mu oprávnění provozovat živnost nevzniklo
Příjmy ze živnosti ubytovací služby
- ubytování je takto nabízeno na internetu, případně jinak (v tisku, letáky, billboardy apod.)
- ubytování je poskytováno na krátkou (dny, týdny) nebo přechodnou (omezenou) dobu
- ubytování je takto nabízeno na internetu, případně jinak (v tisku, letáky, billboardy apod.)
- ubytování je poskytováno např. za účelem rekreace
- kromě „bydlení“, jsou nad rámec nezbytných služeb poskytovány i další služby, např. úklid prostor užívaných ubytovaným, výměna ložního prádla, poskytnutí snídaně, apod.
- ubytovaný neprovádí běžnou údržbu ani drobné opravy obývaného prostoru
- v nabídce ubytování se objevuje cena za den, případně týden
Pronájem
- lze dojít k závěru, že se jedná o nájem (nikoliv o ubytovací služby mající charakter živnosti)
- bude se jednat např. o nájem bytů (rodinných domů) nájemcům za účelem dlouhodobého bydlení
- příjmy se budou zdaňovat jako příjmy z nájmu dle § 9 ZDP, a to za předpokladu, že pronajímaný majetek není součástí obchodního majetku (v případě, že pronajímaný majetek je součástí obchodního majetku, jsou příjmy zdaňovány jako příjmy ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP)
Příjmy z nájmu (pronájem)
- nájem je sjednáván jednorázově na delší dobu (měsíce, rok)
- takto je také nabízen (internet, tisk, letáky)
- nájem je nabízen primárně za účelem zajištění bytové potřeby nájemce (jeho domácnosti)
- nejedná se o ubytování za účelem rekreace
- nad rámec nezbytných služeb nejsou pronajímatelem poskytovány další služby
- energie (elektřina, plyn) si obstarává obvykle sám nájemce
- nájemce provádí běžnou údržbu a drobné opravy najatého prostoru
- v nabídce ubytování se objevuje cena nájmu za měsíc, případně za delší časové období
Lhůty pro podání daňového přiznání
Přiznání k dani z příjmů fyzických osob se podává podle § 136 odst. 1 daňového řádu nejpozději do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období. Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2024 je do 1. 4. 2025.
Pokud bude daňové přiznání podáno v základní tříměsíční lhůtě, může tato lhůta dopadnout i na případy podání daňového přiznání elektronickou formou a na daňové přiznání podané poradcem. Tato lhůta nemůže nikdy dopadnout na daňové přiznání poplatníka, který má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem – na tento případ dopadá pouze šestiměsíční lhůta. Od lhůty pro podání daňového přiznání, bude pak odvozena splatnost daně.
- Podávání daňového přiznání v roce 2025 – lhůty: lhůta pro daňové přiznání podané elektronicky – 4 měsíce (2. 5. 2025), lhůta 6 měsíců (1. 7. 2025) pro daňového poradce a advokáta (dále jen poradce) – plná moc nemusí být uložena v 3 měsíční lhůtě u správce daně.
- I prostřednictvím poradce může být podáno daňové přiznání ve lhůtě 3 měsíců – poradce podá do 1. 4. 2025.
Lhůta pro podání daňového přiznání v případě, že poplatník zemře
Osoba spravující pozůstalost je povinna podat řádné daňové tvrzení do 3 měsíců ode dne úmrtí zůstavitele = poplatníka, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jeho úmrtí; tuto lhůtu nelze prodloužit. Dále je osoba spravující pozůstalost povinna podat řádné daňové tvrzení do 30 dnů ode dne skončení řízení o pozůstalosti, a to za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti.
Tiskopis daňového přiznání
Tiskopis daňového přiznání lze vyzvednout na finančním úřadu – územním pracovišti nebo vyhledat a vytisknout na webových stránkách Finanční správy nebo na portálu MOJE daně.