BOZP – Informace nejen pro podnikatele.

 2. 3. 2025

Přestávka při výkonu prací, které nemohou být přerušeny.* 

Je nutný příkaz k jízdě referentským vozidlem?* 

Praxe studentů a žáků a novela zákona o specifických zdravotních službách.* 

Přestávka při výkonu prací, které nemohou být přerušeny.

21.1.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Ustanovení § 88 zákoníku práce detailně upravuje pravidla pro poskytování přestávek v práci. Jak je tomu ale v situaci, kdy zaměstnanci vykonávají práce, které nemohou být přerušeny?

I zaměstnanci, který tyto práce vykonává, musí zaměstnavatel zajistit krátkodobý odpočinek i bez přerušení provozu nebo práce a zajistit mu tak přiměřenou dobu na oddech a jídlo. Zákoník práce v tomto případě nestanoví minimální délku přiměřené doby; bude záležet na konkrétních podmínkách provozu či vykonávané práce a na možnostech způsobu jejího zajištění.

Na rozdíl od přestávky v práci se poskytnutá doba odpočinku započítává do pracovní doby. Jediným rozlišovacím kritériem, podle kterého bude možné posoudit povinnost zaměstnavatele poskytovat přestávky na jídlo a oddech, a nikoliv přiměřenou dobu na jídlo a oddech, je charakteristika prací, které nemohou být přerušeny.

Tam, kde práce mohou být přerušeny, je zaměstnavatel povinen poskytnout přestávku na jídlo a oddech. Práce, které nemohou být přerušeny, jsou dány výhradně provozem zaměstnavatele, technologií výroby, použitým pracovním procesem či výkonem práce (např. lékař při operaci), nikoliv však organizací práce uvedeného provozu či pracoviště. Mladistvým zaměstnancům, tj. zaměstnancům do 18 let, však i v případě, kdy konají práce, které nemohou být přerušeny, musí být poskytnuta přestávka na jídlo a oddech podle § 88 odst. 1 věty první zákoníkku práce. Na takto poskytnutou přestávku na jídlo a oddech i při pracích, které nemohou být přerušeny, se u mladistvých vztahují všechna ustanovení upravující přestávku na jídlo a oddech včetně toho, že se do pracovní doby nezapočítávají.


Je nutný příkaz k jízdě referentským vozidlem?

8.1.2025, JUDr. Eva Dandová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Pokud mám zaměstnavatelem přikázanou jízdu referentským vozidlem (obvykle vezu děti – jsem vychovatelka na DD), musím mít před jízdou podepsaný písemný příkaz k jízdě zaměstnavatelem, nebo nic takového před touto jízdou a k této jízdě nepotřebuji ze zákona u sebe mít?

Odpověď:

Z vašeho dotazu vyplývá, že vaše jízdy referentským vozidlem jsou klasické pracovní cesty ve smyslu § 42 zákoníku práce. V takovém případě pak platí podle § 153 odst. 1 zákoníku práce, že podmínky, které mohou ovlivnit poskytování a výši cestovních náhrad, zejména dobu a místo nástupu a ukončení cesty, místo plnění pracovních úkolů, způsob dopravy a ubytování, určí předem písemně zaměstnavatel; přitom přihlíží k oprávněným zájmům zaměstnance. Nicméně ustanovení odstavce 2 téhož paragrafu k tomu dodává, že jestliže jsou vzhledem k okolnostem práva zaměstnance na cestovní náhrady a jejich výši nezpochybnitelné, předchozí písemná forma určení podmínek se nevyžaduje, netrvá-li na ní zaměstnanec.

Záleží tedy na okolnostech a podmínkách jednotlivých jízd. Z Vašeho dotazu přesně nevyplývá, o jaké pracovní cesty se jedná, tím myslím jak dlouhé. Pokud se jedná např. o jízdy s dětmi z dětského domova k lékaři apod. (v rámci obce) pak se domnívám, že jednotlivé písemné příkazy mít nemusíte. V takových případech v praxi většinou postačí tzv. kniha jízd, kam se jednotlivé jízdy zaznamenávají. Ovšem v případě, když by se mělo jednat o delší pracovní cestu (např. mimo obec dětského domova), pak určitě bude písemný příkaz (cestovní příkaz) nutný a vhodný. V každém případě je však třeba, aby s jednotlivými jízdami dal předchozí souhlas (byť ústní) Váš vedoucí zaměstnanec a aby to bylo snadno zjistitelné (např. orgány Policie ČR).


Praxe studentů a žáků a chystaná novela zákona č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách.

6.2.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Jak je to s praxí studentů a žáků při výkonu práce rizikové nebo v profesním riziku? Chystají se nějaké změny? Slyšel jsem o chystaných úpravách, že by snad studenti v rámci výcviku mohli vykonávat práce, které jsou jinak podle vyhlášky č. 180/2015 Sb. mladistvým zakázány?

Odpověď:

Co lze z dostupných zdrojů zjistit, tak situace je taková, že vláda předložila koncem roku do Poslanecké sněmovny návrh novely zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a v Legislativní radě vlády se projednávaly návrhy změn některých prováděcích předpisů. Novela vyhlášky č. 180/2015 Sb., však mezi připravovanými změnami není.

V samotném zákoně č. 373/2011 Sb., se navrhuje, aby v případech, kdy není stanoveno další omezení dle jiného právního předpisu (např. nařízení vlády č. 211/2010 Sb.), nebyla povinnost provádět posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání.

Podle navrhovatele působí problémy dvojí posuzování zdravotní způsobilosti, kdy se nejprve posuzuje způsobilost ke vzdělávání (studiu) a pak následně zdravotní způsobilost k praktickému vyučování, které je fakticky součástí vzdělávání. Přitom kontraindikace uvedené v nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, již jsou formulovány i s ohledem na praktické vyučování. To bude v některých případech sloučeno.

Cílem těchto úprav má být spojení posouzení způsobilosti ke vzdělávání a k praktickému vyučování či praktické přípravě do jednoho posouzení, které by se odehrálo před přijetím uchazeče ke studiu, zakotvit možnost přezkoumání zdravotní způsobilosti v průběhu studia, kdy právo by měla mít škola a zákonný zástupce žáka nebo studenta, a jasně upravit skutečnost, že u oborů, které nemají (nebudou mít) v nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, žádná zdravotní omezení, se vůbec posudek nebude muset vyžadovat.

Dále se navrhuje sjednotit a posoudit před přijetím žáka nebo studenta ke studiu jak způsobilosti ke studiu samotnému, tak i praktickému vyučování či praktické výuce.

Pokud praktické vyučování nebo praktická příprava bude vykonávána na pracovištím právnických anebo podnikajících fyzických osob, kde budou žáci a studenti zařazeni k pracím, které jsou dle jiného právního předpisu, zařazeny do kategorie rizikové nebo jsou-li součástí těchto prací činnosti, pro jejichž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny jiným právním předpisem, posuzování zdravotní způsobilosti v průběhu vzdělávání bude prováděno poskytovatelem pracovnělékařských služeb této osoby. Bude se tedy jednat o případy, kdy si posouzení zdravotní způsobilosti v průběhu vzdělávání vyžádá škola, žák, student či jeho zákonný zástupce. To samé platí i pro provádění periodických pracovních prohlídek, které jsou součástí prováděcího právního předpisu.

Přijetím těchto změn má dojít ke snížení administrativní zátěže středních škol, praktických lékařů pro děti a dorost, případně všeobecných praktických lékařů, žáků nebo studentů a jejich rodičů. Na straně středních škol má dále dojít také k finanční úspoře vynakládaných finančních prostředků.

Návrh zákona je zatím však pouze v prvním čtení, neprošel ještě ani výbory a tak je otázka, jestli vůbec bude do voleb projednán, proto zatím nedělejme žádné závěry, změnit se může cokoliv.

Návrh novely zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách v systému VeKLEP ZDE

Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění ZDE

Rozdílová tabulka ZDE

Návrh prováděcích právních předpisů ZDE

Závěrečná zpráva RIA ZDE

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526