DANĚ – informace nejen pro podnikatele.
Nejčastější chyby při odvodu pojistného a podávání přehledu o výši pojistného.*
Na podání daňového přiznání mají podnikatelé čas do května, s poradcem do července.*
Limit pro odvod pojistného u DPP.*
Elektronická fakturace a zdanění platforem DPH.*
eDávky: Nejčastější chyby zaměstnavatelů a jak se jim vyhnout.*
SPECIÁL: Daně z příjmů 2024.
Portál BusinessInfo.cz připravil pro čtenáře praktickou přílohu věnovanou daním z příjmů za zdaňovací období roku 2024. Najdete v něm všechny důležité informace včetně potřebných formulářů. Upozorňujeme na důležité legislativní změny, poradíme jak a kdy přiznat a zaplatit daně a jak využít slev a odpočtů.
21.02.2025 | BusinessInfo.cz
Kapitoly speciálu
- Jak na daňové povinnosti
- Formuláře a přehledy pro daň z příjmů za rok 2024
- Nepřehlédněte při výpočtu daně
- Daňový servis
- Video
Nejčastější chyby při odvodu pojistného a podávání přehledu o výši pojistného.
29.1.2025, Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) upozorňuje všechny plátce pojistného na sociální zabezpečení (pojistné na nemocenské pojištění, pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti) na přetrvávající chybovost při odvodu pojistného a podávání přehledu o výši pojistného.
Tyto chyby se objevují zejména u zaměstnavatelů, kteří byli delegováni na jinou místně příslušnou správu sociálního zabezpečení. První delegace zaměstnavatelů proběhly již před více než rokem, avšak někteří plátci stále nereagují na změny příslušnosti, které byly provedeny ze strany ČSSZ.
Nejčastější chyby
Chybné údaje při odvodu pojistného
Mnoho plateb obsahuje nesprávné platební údaje, zejména chybné číslo bankovního účtu místně příslušné správy a neuvedení správného variabilního symbolu, což vede k tomu, že platby nejsou automaticky připsány na správný účet a zároveň je značně ztížena identifikace platby.
Chybné údaje v přehledu o výši pojistného
Přehledy obsahují nesprávný kód okresu podle sídla zaměstnavatele nebo jeho mzdové účtárny. Tyto chyby následně vyžadují ruční zásah na původním okrese, což zvyšuje administrativní zátěž a může vést k prodlení při zpracování.
Nedostatečné informování účetních společností
Některé účetní firmy uvádějí, že nebyly řádně informovány statutárními zástupci o změnách příslušnosti nebo o správném postupu při podávání přehledu o výši pojistného.
Doporučení pro zaměstnavatele
ČSSZ žádá všechny plátce pojistného, aby před odesláním platby pojistného provedli kontrolu aktuálnosti platebních údajů, zejména čísla účtu místně příslušné správy a variabilního symbolu. Variabilní symbol je možné ověřit na ePortálu ČSSZ po přihlášení plátce. Dále žádáme o pečlivé vyplňování přehledu o výši pojistného včetně správného uvedení kódu okresu podle aktuální místní příslušnosti správy sociálního zabezpečení.
Správné uvedení těchto údajů významně přispěje k plynulému zpracování plateb a sníží administrativní náročnost na straně ČSSZ.
Na podání daňového přiznání mají podnikatelé čas do května, s poradcem do července.
Termíny pro odevzdání daňového přiznání k dani z příjmů (DAP) letos zůstávají stejné jako loni, změny se dotkly slev i některých povinností OSVČ. Podnikatelé s aktivními datovými schránkami musejí přiznávat daně tradičně výhradně elektronicky, a to nejpozději do 2. května 2025.
10.02.2025 | BusinessInfo.cz
Základní lhůta pro podání papírového přiznání zůstává stejná, letos je jí úterý 1. dubna 2025. Deadline ale neplatí pro osoby samostatně výdělečně činné, které mají už dva roky povinné datové schránky a s tím je spojena povinnost komunikovat se správcem daně výhradně elektronicky.
Posledním klíčovým datem je úterý 1. července. Má-li poplatník povinný audit nebo mu přiznání zpracovává daňový poradce, prodlužuje se mu každoročně lhůta do prvního červencového dne. Jen v případě, že připadá na víkend, posouvá se termín na první pracovní den v měsíci.
Co říká zákon?
Lhůty pro podání daňového přiznání jsou stanoveny v § 136 daňového řádu.
Základní lhůta tři měsíců pro podání daňového přiznání se prodlužuje na:
čtyři měsíce po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období (letos do 1. dubna) a následně bylo podáno elektronicky (do 2.5.)
nebo na šest měsíců po uplynutí zdaňovacího období (do 1.7.), pokud:
- má daňový subjekt zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem
- daňové přiznání nebylo podáno v základní lhůtě a následně daňové přiznání podal poradce.
Elektronickému podání se nevyhnete
V případě nesplnění elektronického podání dostanete od správce daně varování a následně pokutu. Ta je aktuálně ve výši 1000 korun.
Ve výše zmíněných termínech musíte doplatit také daň, uhradit dluh na dani respektive požádat o vrácení daňového přeplatku či výplatu daňového bonusu.
Pro úplnost dodáváme, že od roku 2021 využívá více než 130 tisíc živnostníků s nižšími příjmy (aktuálně do dvou milionů korun ročně) výhod takzvané paušální daně. V takovém případě nemusejí podávat DAP ani přehledy o příjmech a výdajích zdravotním pojišťovnám či sociálce.
SPECIÁL: Změny pro podnikatele od roku 2025
Na dani z příjmů zaplatí ti, kteří mají příjmy do jednoho milionu korun a spadají do prvního pásma paušální daně pouze 100 korun měsíčně, zbytek měsíční platby tvoří minimální záloha na sociální pojištění zvýšená o 15 procent a nejnižší možný odvod na zdravotní pojištění. V roce 2025 je paušální daň v prvním pásmu ve výši 8 716 korun měsíčně, za rok tedy OSVČ zaplatí 104 592 korun. Účastníci paušálního režimu ovšem nemají nárok na slevy a další daňová zvýhodnění.
Více o tom, jak vysokou paušální daň platí ti s příjmy nad milion si přečtěte v článku Jak se v roce 2025 zvýšila paušální daň? Novou měsíční zálohu je potřeba zaplatit do 20. ledna na BussinessInfo.cz.
Kdo musí přiznávat daň z příjmů?
Přiznání k dani z příjmů fyzických osob (DAP) jste povinni podat v případě, že vaše roční příjmy přesáhly 50 tisíc korun (do roku 2023 15 tisíc korun). Pokud měl zaměstnanec v daném roce příjmy například i ze samostatně výdělečné činnosti, limit na příjmy mimo zaměstnání se mu snižuje na dvacet tisíc korun za rok. A nejde přitom jen o výdělky z podnikání. Patří sem i příjmy z pronájmu, kapitálového majetku, výher či prodeje nemovitosti.
Konsolidační balíček přinesl změny v daních. Mnohé se projeví v přiznání za rok 2024
Odevzdané DAP a zaplacenou daň musejí mít berní úředníci k dispozici nejpozději do 2. května respektive 1. července. Pokud jde o daň z příjmu právnických osob, podává se DAP ve stejných termínech.
Týdenní zpoždění berňák toleruje
Pokud se s přiznáním poplatník opozdí pouze o pět pracovních dnů, žádné sankce mu nehrozí. V kalendáři si tedy může označit data 9. května respektive 8. července. V případě delšího zdržení už se ale pokutě nevyhnete. Analogicky platí stejný vzorec i v případě odevzdání přiznání v dubnovém či červencovém termínu.
Odevzdáte-li přiznání pozdě, sankce za každý den prodlení činí 0,05 procenta ze zaplacené daně (nejvíce ale 5 procent stanovené daně), případně 0,01 procenta daňové ztráty. Maximální postih je 300 tisíc korun.
Nízkou pokutu neplatíte
Pokuta vzniklá v důsledku pozdního podání daňového tvrzení se nepředepíše a daňovému subjektu nevzniká povinnost ji uhradit, dosáhne-li její výše vypočtená podle § 250 odst. 1, 2 daňového řádu částku menší než 1 000 korun.
Zhruba stejný postih jako u přiznání vás čeká, když nezaplatíte včas daň. Od zmíněných dat opozdilcům naskakuje úrok z prodlení, a to o několik desetin promile každých dalších 24 hodin.
Jeho aktuální výše je 17,75 procenta z výše daně za rok. Penále je tvořeno aktuálně platnou repo sazbou ČNB (3,75 procenta), jíž banka v únoru opět s ohledem na nižší inflační rizika snížila, tradičně navýšenou o čtrnáct procentních bodů.
U všech typů daní hrozí neplatičům a opozdilcům postihy. Jak se sankcím vyhnout?
Na stránkách Finanční správy najdete čísla bankovních účtů jednotlivých fin. úřadů pro platbu daně z příjmů. Připomínáme, že variabilním symbolem je vaše daňové identifikační číslo, případně rodné číslo.
Slevy a zvýhodnění
OSVČ mohou při vyplňování daňového přiznání u daně z příjmu fyzických osob využít celou řadu slev. Většinu zvýhodnění je možné uplatňovat měsíčně, slevy na manžela či manželku při ročním zúčtování. V roce 2024 zůstává stejná jako loni základní sleva na poplatníka (ročně 30 840 korun).
Totožné zůstávají také slevy na jedno, ale i dvě a více dětí a úpravy se loni dotkly i daňového bonusu.
Slevy na dani z příjmu: Které z nich využijete naposledy?
Některé změny přinesl vládní konsolidační balíček. Zrušeno bylo například školkovné či sleva na studenta, slevu na vyživovaného partnera už využijí jen lidé s dětmi do tří let věku platí jen pro partnery s hrubými příjmy pod 68 tisíc
Daňové slevy v roce 2025
SLEVA | Ročně Kč | Měsíčně Kč |
sleva na poplatníka | 30.840 | 2.570 |
sleva na první dítě | 15.204 | 1.267 |
sleva na druhé dítě | 22.320 | 1.860 |
sleva na třetí a další dítě | 27.840 | 2.320 |
sleva na invaliditu 1. a 2. stupně | 2.520 | 210 |
sleva na invaliditu 3. stupně | 5.040 | 420 |
slevu na držitele průkazu ZTP/P | 16.140 | 1.345 |
sleva na manžela/ku pečující o dítě do 3 let (příjem pod 68 tisíc) | 24.840 | 2.070 |
sleva na manžela ZTP/P pečující o dítě do 3 let | 49.680 | 4.140 |
Specifickou výhodou je možné využití takzvaného „institutu spolupracující osoby v rámci optimalizace daňové povinnosti“. Platí zejména pro ty, kteří mají vyšší příjmy, a tedy vyšší daňový základ.
Institut spočívá v „přerozdělení příjmů na spolupracující osobu“, kterou může být manžel, člověk žijící s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti nebo člen rodiny, který se účastní na provozu rodinného podniku.
V případě spolupracujícího manžela/manželky je možné rozdělit příjmy do 50 procent, nejvýše však 540 000 korun za rok. U ostatních spolupracujících osob je možné rozdělit v úhrnu maximálně 30 procent příjmů, nejvíc ale 180 000 korun. Podnikatel si tak může snížit vlastní daňový základ. Příjmy a výdaje spolupracujících osob upravuje paragraf 13 zákona o daních z příjmů.
Daňové přiznání s poradcem?
Podnikatelé, kterým vyplňuje přiznání k dani z příjmů daňový poradce, mají letos čas do 1. července. V týž den musí mít finanční úřad na účtu opět zaplacenou daň. Do konce třetího měsíc e po skončení zdaňovacího období (březen) už ale nemusí, tak jako dříve, doručovat na finanční úřad plnou moc.
Podle nedávného průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank si na přípravu přiznání najímalo do zavedení paušální daně daňového poradce asi třicet procent tuzemských drobných podnikatelů. V roce 2017 využily v Česku posunutý termín zhruba dvě pětiny firem a patnáct procent fyzických osob. V roce 2020 již šlo o téměř třetinu subjektů.
Co by si měli podnikatelé pohlídat a jak postupovat, pokud se poradce dopustí chyby
„Zvlášť u fyzických osob zájem o služby daňových poradců do roku 2021 stoupal. Od roku 2013 do roku 2020 narostl více než trojnásobně,“ popisuje daňová poradkyně TaxVision Blanka Štarmanová. Předloni nicméně zájemců opět ubylo díky zmiňovanému zavedení paušální daně (PD), kterou aktuálně využívá přes 130 tisíc živnostníků.
Lidé se od profesionála mohou dočkat rad, jak uplatnit všechny slevy a odpočty, ale daňový expert také minimalizuje riziko omylů. Pokud přece jen udělá chybu, je za ni odpovědný poplatník, nicméně může na svém poradci vymáhat náhradu škody. Dodojme, že se to týká daňových poradců, nikoli účetních.
„Daňoví poradci musejí být ze zákona na riziko způsobení škody pojištěni. Pokud dojde k pochybení, je poradce povinen spolupracovat při zjednání nápravy, a pokud sankce vznikla jeho zaviněním, tak ji nakonec uhradit,“ doplňuje Blanka Štarmanová.
Jakub Procházka
Limit pro odvod pojistného u DPP.
7.1.2025, Ing. Růžena Klímová, Zdroj: Verlag Dashöfer
Jaká je limitní částka pro odvod pojistného u dohod o provedení práce od 1. 1. 2025?
Dotaz:
Nejsem si jista, z jaké limitní částky u DPP je třeba od ledna 2025 odvádět pojistné (zdravotní a sociální)? Z částky 11 501 Kč nebo již 11 500 Kč?
Odpověď:
Je to ještě trochu jinak, než jak uvádíte.
Od 1. 1. 2025 činí rozhodný příjem u DPP, který založí účast na nemocenském i zdravotním pojištění, částku 11 500 Kč. Znamená to, že pokud se chceme vymanit z pojistného, je nutné měsíční odměnu z DPP snížit alespoň na částku 11 499 Kč.
Elektronická fakturace a zdanění platforem DPH.
26.11.2024, Zdroj: Verlag Dashöfer
Na úrovni Evropské komise došlo k dohodě na změnách, které by měly být promítnuty do DPH.
K dohodě došlo ve třech následujících oblastech:
- Digitalizace povinností v oblasti vykazování DPH u přeshraničních transakcí nejpozději do roku 2030
U přeshraničních transakcí má být zavedena povinnost elektronických faktur, které zajistí online kontrolu a nahradí souhrnné hlášení.
Parametry pro elektronickou fakturaci mají vycházet z již existující evropské normy pro elektronickou fakturaci v oblasti zadávání veřejných zakázek. Vnitrostátní orgány daňové správy pak budou údaje sdílet prostřednictvím nového informačního systému, který bude schopen poskytovat analýzy podezřelých činností.
Systém má být zaveden do roku 2030 a členské státy mají zajistit jeho plné využívání do roku 2035.
- Online platformy mají platit DPH za služby krátkodobého pronájmu ubytování nebo silniční přepravy cestujících
Ze služeb krátkodobého ubytování nebo přepravy osob často poskytovatelé neplatí DPH buď proto, že jsou malými podniky, nebo z důvodu nízké informovanosti o daňových povinnostech.
Nově mají DPH za poskytovatele odvádět platformy, prostřednictvím kterých se služby nabízí.
- Rozšíření možnosti odvodu DPH před jednotné správní místo (OSS)
Nově se má tato možnost, díky které není potřeba se registrovat ve všech státech, kde je místo plnění, rozšířit i na dodávky elektřiny a plynu, popř. na přemístění zboží do jiného členského státu.
Přenos daňové povinnosti na příjemce registrovaného v zemi místě plnění, pokud je poskytovatelem osoba neusazená, má být nově povinné.
eDávky: Nejčastější chyby zaměstnavatelů a jak se jim vyhnout.
20.2.2025, Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) upozorňuje zaměstnavatele na časté chyby při využívání digitálních služeb a zasílání formulářů v rámci eDávek. Jejich správné používání pomůže urychlit vyřízení žádostí o dávky.
Zbytečné předávání formulářů zaměstnanců
Zaměstnavatelé opakovaně zasílají na správy sociálního zabezpečení vzorová oznámení, která jim zaměstnanci předávají. Tyto formuláře se nezasílají ani jako příloha k formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku. Jedná se pouze o vzory formulářů ze stránek ČSSZ, které jsou určeny pro případné využití k vnitřní potřebě zaměstnavatelů.
Chyby při využívání elektronických služeb
U ošetřovného při ověřování údajů potvrzených lékařem zaměstnavatelé zadávají informace o zaměstnanci místo údajů o ošetřované osobě (např. místo rodného čísla nemocného dítěte zadávají rodné číslo zaměstnance). Správně je třeba uvést jak identifikátor (číslo rozhodnutí), tak i údaje o ošetřované osobě.
Dále zaměstnavatelé očekávají automatické notifikace o vystavení ošetřovného, podobně jako u eNeschopenky. U ošetřovného je však nutné nejprve odeslat dotaz ke konkrétnímu identifikátoru a ošetřované osobě. Ověření lze provést prostřednictvím SW nebo služby na ePortálu ČSSZ: Přehled podání k dávkám nemocenského pojištění.
Proč není u ošetřovného možné poskytovat stejné služby jako u eNeschopenek?
U eNeschopenky lékař rozhodne, že zaměstnanec je nemocný, a systém automaticky propojí údaje o zaměstnavateli. U ošetřovného je situace jiná. Nemocný (osoba vyžadující péči) je někdo jiný než zaměstnanec, který o dávku žádá. Proto je nejprve nutné, aby zaměstnavatel zaslal dotaz s identifikátorem (číslem rozhodnutí) a identifikační údaje takové osoby. Až po tomto kroku je možné se přihlásit k odběru následných podání pro konkrétní identifikátor.
Chyby při vyplňování formuláře NEMPRI25 (Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku)
- Chybně vyplněný nebo zcela chybějící identifikátor (pokud ho lékař vystavil, musí ho zaměstnavatel uvést).
- Nesprávně uvedeno, že zaměstnanec neměl v průběhu období, ve kterém poskytoval péči, naplánované směny, i když je naplánované měl.
- Chybně uvedeno, že zaměstnanec vykonával práci po celou dobu péče – pokud odpracoval všechny směny, nemá nárok na dávku.
- Chyby v údajích o společné domácnosti nebo péči o dítě do 16 let, které jsou způsobeny tím, že ve mzdových programech jsou u těchto polí přednastaveny záporné hodnoty.
Doporučujeme ověřovat údaje potvrzené lékařem na ePortálu ČSSZ a být pečliví při vyplňování části E – podklady pro výplatu dávky. Chyby mohou vést k nedoplatkům nebo přeplatkům na dávce.
Nesprávné použití formulářů a akcí
- Použití staré verze formuláře místo aktuální, tj. Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku (NEMPRI_2025).
- Chybně zaslaný formulář NEMPRI25 pouze s akcí ukončení, pokud nebyla předtím podána akce vznik. V případě, že zaměstnavatel posílá NEMPRI25 u ošetřovného pouze při ukončení případu, je nutné zaškrtnout akci vznik i akci ukončení.
- Oprava údajů na tiskopisu bez označení jako opravné podání – místo toho je zaslán nový formulář.
- Opakované zasílání stejných opravných podání.
Vyplácení dávky při mzdě v hotovosti
Zaměstnanci, kteří pobírají mzdu v hotovosti, musí doložit Žádost o změnu způsobu výplaty dávky. Dávky nelze vyplácet v hotovosti, je třeba zvolit jiný způsob výplaty dávky. Formulář je dostupný na ePortálu ČSSZ: Žádost o změnu výplaty dávky. Žádost lze podat elektronicky, poštou nebo prostřednictvím zaměstnavatele jako přílohu k formuláři NEMPRI25.