DANĚ – informace nejen pro podnikatele.

 6. 4. 2025

ELDP od 1. 1. 2025.* 

Informace k formulářům pro daň z přidané hodnoty pro rok 2025.* 

Na co nezapomenout při zpracování daňového přiznání za rok 2024!* 

Vracení přeplatků na daních z příjmů.* 

Zdaňování u důchodů.* 

ELDP od 1. 1. 2025.

2.4.2025, Zdroj: ČSSZ

Vedení evidenčních listů důchodového pojištění (dále jen ELDP) je jednou z povinností zaměstnavatelů uloženou zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

Vedení evidenčních listů důchodového pojištění zaměstnavatelem

Zaměstnavatel vede ELDP pro každou osobu účastnou důchodového pojištění vždy za jednotlivý kalendářní rok, případně jeho část, došlo-li k zahájení výdělečné činnosti zakládající účast na důchodovém pojištění nebo k jejímu ukončení v průběhu kalendářního roku. ELDP se vede i pro poživatele starobního důchodu, který je výdělečně činný a ještě nedovršil důchodový věk (tzv. poživatel předčasného starobního důchodu, jemuž výplata starobního důchodu po nástupu do zaměstnání nenáleží) a od 1. 1. 2010 do 31. 12. 2024 pro poživatele starobního důchodu za dobu výdělečné činnosti při pobírání starobního důchodu.

Od 1. 1. 2025 se ELDP nevede, jde-li o občana, který má nárok na výplatu starobního důchodu v plné výši, pokud tento občan nebyl nebo není účasten důchodového pojištění v cizině. Toto neplatí v případě, kdy občan po dovršení důchodového věku starobní důchod nepobírá nebo jej pobírá ve výši poloviny.

Účast na důchodovém pojištění nevzniká a evidenční list se nevede, jde-li o výdělečnou činnost, která svým rozsahem nezakládá účast na nemocenském pojištění, nebo do 31. 12. 2011 nezaložila účast na důchodovém pojištění.

Náležitosti ELDP

Za každý kalendářní rok po účetní závěrce (závěrce mzdových listů), nejpozději však do 30. dubna následujícího kalendářního roku, a v případě skončení účasti na důchodovém pojištění před 31. 12. daného kalendářního roku do 1 měsíce po konečném vyúčtování příjmů, nejpozději do 31. ledna následujícího kalendářního roku se do ELDP zapisují:

  • identifikační údaje zaměstnavatele,
  • jméno, poslední příjmení, rodné příjmení, datum a místo narození, místo trvalého pobytu a rodné číslo občana,
  • druh výdělečné činnosti,
  • doba účasti na důchodovém pojištění,
  • doba důchodového pojištění,
  • vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti,
  • doby, které se při stanovení osobního vyměřovacího základu při výpočtu důchodu vylučují,
  • doby, které se ode dne dosažení věku potřebného pro vznik nároku na starobní důchod nepovažují za výkon výdělečné činnosti pro účely zvýšení procentní výměry starobního důchodu.

Další informace

Další informace vč. odkazu na stažení pomůcky pro vyplnění ELDP.

Doplnění redakce: Současné povinnosti týkající se ELDP by od roku 2026 mohly být nahrazeny evidencí v rámci Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele (JMHZ).


Informace k formulářům pro daň z přidané hodnoty pro rok 2025.

10.1.2025, Zdroj: Finanční správa

V souvislosti s novelou zákona o DPH s účinností od 1. 1. 2025, dochází i k úpravám formulářů pro daň z přidané hodnoty.

Všechny úpravy jsou předmětem aktualizace vyhlášky 457/2020 Sb., o formulářových podáních pro daň z přidané hodnoty, která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů pod číslem 461/2024 Sb.

Vzhledem k dotazům veřejnosti Finanční správa uvádí, že u formuláře kontrolního hlášení, souhrnného hlášení a daňového přiznání k DPH dochází k menším úpravám u popisů vybraných položek těchto formulářů.

Daňové přiznání k DPH je rozšířeno o dva řádky, a to v návaznosti na novou legislativní úpravu oprav základu daně u osob povinných k dani. Jedná se o situace, kdy ve lhůtě pro opravu základu daně vznikne povinnost provést danou opravu, ale dodavatel nebo odběratel již v tomto okamžiku není plátcem DPH nebo identifikovanou osobou. Konkrétně se jedná o následující úpravy:

Zdanitelná plnění – nový „evidenční“ řádek 14 – Oprava základu daně osobou povinnou k dani

zde bude uváděn údaj o základu daně a souhrnné výše daně (bez rozdílu sazby daně) v případě opravy podle nového § 42a (Oprava základu daně osobou povinnou k dani, která přestala být plátcem nebo identifikovanou osobou) a údaj o základu daně a souhrnná výše daně (bez rozdílu sazby daně) v případě opravy provedené věřitelem podle nového § 46fa (Oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky, pokud věřitel přestal být plátcem). Opravy se provádí prostřednictvím dodatečného daňového přiznání za poslední zdaňovací období registrace plátce. Tyto opravy základu daně a výše daně se uvádí rovněž na řádku. 1 nebo 2.

Nárok na odpočet daně – nový „evidenční“ řádek 48 – Korekce odpočtů daně podle § 74a

tento řádek bude vyplněn v případě podání dodatečného daňového přiznání za poslední zdaňovací období registrace, pokud po jejím zrušení dojde k opravě odpočtu daně dle nového § 74a (Oprava odpočtu daně osobou povinnou k dani, která přestala být plátcem). Tato oprava se uvede rovněž na řádku 40 nebo 41.


Na co nezapomenout při zpracování daňového přiznání za rok 2024!

17.3.2025, Zdroj: Česká daňová správa

Blíží se konec lhůt pro podání daňového přiznání k daním z příjmů za rok 2024 a Finanční správa ČR nabízí poplatníkům rozšířenou podporu, která jim usnadní vyplnění a odevzdání daňového přiznání. Od ledna 2024 je účinná řada změn, které se dotýkají jak zaměstnanců, tak podnikatelů a dalších poplatníků. Mezi klíčové novinky patří úpravy slev na dani, změny v osvobození výher z hazardních her či snížení hranice pro vyšší daňovou sazbu.

Jak se připravit na podání daňového přiznání?

Abychom poplatníkům co nejvíce usnadnili přípravu na podání daňového přiznání, připravila Finanční správa ČR následující služby:

  • Výjezdy do obcí – Odborníci z řad pracovníků finančních úřadů pomohou s vyplněním daňového přiznání přímo na místě. Daňové přiznání lze i odevzdat.
  • Konzultační infolinky – Odpovědi na dotazy v souvislosti s podáváním přiznání k dani z příjmů fyzických osob.
  • Prodloužené úřední hodiny – Podatelny finančních úřadů jsou v klíčovém období otevřeny déle, úřední hodiny jsou prodlouženy.
  • Elektronické podání pomocí portálu MOJE daně – Nejrychlejší a nejpohodlnější způsob podání, automatická kontrola formálních chyb a návodný průvodce.

Více informací i rozpis termínů výjezdů je k dispozici na webu finanční správy.

Hlavní změny v daních z příjmů fyzických osob od roku 2024

Omezení slevy na manžela/manželku

Sleva ve výši 24 840 Kč bude nově dostupná pouze při splnění těchto podmínek:

  • Manželé musí žít ve společně hospodařící domácnosti a současně pečovat o dítě do 3 let věku.
  • Pouze za měsíce, na jejichž začátku, tj. 1. den v měsíci, dítě ještě nedovršilo věku 3 let.
  • Příjmy manžela/manželky nesmí přesáhnout 68 000 Kč ročně.

 

Zrušení slevy na studenta

  • Od roku 2024 již není možné uplatnit slevu na dani pro studenty.

 

Zrušení tzv. školkovného

  • Rodiče dětí v předškolním zařízení si již nemohou uplatnit slevu na dani za umístění dítěte v tomto zařízení.

 

Snížení hranice pro 23% sazbu daně

  • Vyšší 23% sazba daně z příjmů fyzických osob se nově bude vztahovat na tu část příjmů, která převyšuje 36násobek průměrné mzdy (namísto loňského 48násobku).

Změny ve zdanění výher z hazardních her

  • Limit pro osvobození výher z jednotlivých druhů hazardních her se snižuje z 1 000 000 Kč na 50 000 Kč za rok.

 

Prodloužení zvýšeného odpočtu darů na vybrané účely

  • Zvýšený limit pro odpočet darů do výše 30 % základu daně bude platit až do konce roku 2026.

 

Nové možnosti daňových odpočtů

  • Zavádí se možnost odpočtu dlouhodobého investičního produktu jako formy spoření na stáří.
  • Nově lze odečíst i pojištění dlouhodobé péče.

 

Klíčové termíny pro podání daňového přiznání k daním z příjmů za rok 2024

  • Listinná podoba: do úterý 1. dubna 2025
  • Elektronické podání: do pátku 2. května 2025
  • Podání prostřednictvím daňového poradce/povinný audit: do úterý 1. července 2025

Vracení přeplatků na daních z příjmů.

25.3.2025, Zdroj: Finanční správa

Finanční správa informuje daňové poplatníky, že zpracování a vyplácení přeplatků na daních z příjmů z daňových přiznání podaných do 1. dubna, ať už v listinné či elektronické podobě, bude zahájeno po skončení základní lhůty pro podání daňového přiznání, tedy po 1. dubnu 2025.

Týká se to i poplatníků, kteří podali daňové přiznání v předstihu.

Poplatníkům, kteří současně s podáním daňového přiznání ve lhůtě do 1. dubna 2025 požádali o vrácení přeplatku, zašle správce daně příslušnou částku na jejich bankovní účet, a to do 30 dnů po uplynutí základní lhůty pro podání daňového přiznání, tedy do 2. května 2025.

Pokud poplatník podává daňové přiznání v listinné podobě (na papírovém formuláři) a podá je po 1. dubnu 2025, 30denní lhůta pro vrácení přeplatku začne běžet až ode dne následujícího po podání přiznání.

„Daňové přiznání v elektronické podobě je třeba podat včas, pokud má poplatník zájem o vrácení přeplatku v co nejdřívějším termínu. U daňových přiznání podaných v elektronické podobě po 1. dubnu 2025 se totiž uplatní již prodloužená lhůta do 2. května 2025. Případný přeplatek by proto byl vrácen až do 30 dnů po tomto datu, tedy nejpozději do 2. června 2025,“ upozorňuje generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.

Jak požádat o vrácení přeplatku?

Finanční správa upozorňuje daňové poplatníky, že přeplatky vzniklé na základě podání daňového přiznání k daním z příjmů není možné vrátit bez podání žádosti. Pokud poplatníkovi vznikl vratitelný přeplatek, je tedy nezbytné požádat o jeho vrácení, jinak zůstává nadále evidován na osobním daňovém účtu u správce daně.

Jak podat žádost?

V případě podání daňového přiznání na papírovém formuláři je nejsnazší vyplnit žádost o vrácení přeplatku na konci tohoto formuláře. Poplatník však nesmí zapomenout daný formulář na poslední straně podepsat dvakrát, jednou u samotného daňového přiznání a podruhé u žádosti.

Pokud je daňové přiznání podáno v elektronické podobě a poplatník při jeho vyplnění současně uvede údaje k vrácení přeplatku, které jsou součástí formuláře, postačí jediný podpis, který je v praxi proveden autorizací elektronického podání.

Žádost o vrácení přeplatku lze obecně podat stejnými způsoby jako samotný formulář daňového přiznání:

  • Elektronicky – prostřednictvím portálu MOJE daně nebo s využitím datové schránky.
  • V listinné (papírové) podobě – osobně na podatelně příslušného finančního úřadu nebo poštou.

Co musí žádost obsahovat?

Pokud poplatník nevyužije pro podání žádosti o vrácení přeplatku předepsanou část uvedenou v závěru formuláře daňového přiznání, může žádost napsat formou volného textu adresovaného věcně a místně příslušnému finančnímu úřadu.

V žádosti pak uvede:

  • Identifikační údaje poplatníka (jméno, příjmení, DIČ/IČO).
  • Číslo bankovního účtu, na který má být přeplatek vrácen.
  • Je vhodné uvést i výši přeplatku, o jehož vrácení je žádáno.

Důležité upozornění:

Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě lze vratitelný přeplatek vrátit pouze bezhotovostním převodem na bankovní účet určený v žádosti o vrácení přeplatku.

U registrovaných subjektů, tj. poplatníků daně z příjmů právnických osob a plátců daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (zaměstnavatelů) se musí navíc jednat o bankovní účet uvedený při registraci.


Zdaňování u důchodů.

19.3.2025, Zdroj: Česká daňová správa

Kdy musí příjemce důchodu (penze) podat daňové přiznání k dani z příjmů za rok 2024?

Pravidelně vyplácené důchody či penze jsou obvykle příjmem od daně osvobozeným. Přesto však v některých případech budou muset příjemci těchto důchodů přiznání k dani z příjmů podat a tyto dávky zdanit. Kdy to bude, naznačují řešení uvedená dále.

Které důchody mohou podléhat dani z příjmů fyzických osob?

Jedná se o pravidelně vyplácené důchody nebo penze z povinného systému důchodového pojištění, do kterých se započítává i případný důchod pozůstalostní vyplácený souběžně s důchodem starobním či invalidním. Naopak jednorázový doplatek důchodu za dobu od vzniku nároku v minulosti do data vyřízení žádosti vyplacený ve zdaňovacím období je od daně osvobozen. Zdanění také nepodléhá např. příplatek nebo příspěvek k důchodu vyplacený ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem.

Jaká částka důchodu je osvobozena?

Od daně z příjmů fyzických osob je osvobozena částka pravidelně vypláceného důchodu nebo penze ve výši 36 násobku minimální mzdy, tzn. pro rok 2024 částka 680 400  Kč. Tato částka odpovídá důchodu ve výši 56 700 Kč měsíčně [viz § 4 odst. 1 písm. g) ZDP].

Poplatníkovi byl ve zdaňovacím období 2024 pravidelně vyplácen starobní důchod v úhrnné výši 220 000 Kč a současně má příjmy z nájmu nemovitosti. Má povinnost podat přiznání k dani z příjmů fyzických osob?

Poplatník podá za rok 2024 daňové přiznání, kde uvede pouze příjmy z nájmu, pokud jejich roční úhrn přesáhne částku 50 000 Kč (jedná se o příjem z nájmu dle § 9 ZDP). Příjmy z pravidelně vypláceného důchodu se do daňového přiznání neuvádí.

Musí podat daňové přiznání důchodce, který v roce 2024 prodal ovoce ze své zahrady a obdržel za něj 29 000 Kč?

Jestliže neměl tento důchodce kromě důchodu (do 680 400 Kč v součtu za rok) a příjmu 29 000 Kč za prodej ovoce jiný příjem, povinnost podat daňové přiznání nemá, protože příjem z jednotlivého druhu příjmu dle § 10 ZDP (mj. příjem z příležitostné činnosti nebo příležitostného nájmu movitých věcí, včetně příjmů ze zemědělské výroby, které nejsou provozovány podnikatelem) je příjmem od daně osvobozeným, pokud úhrn příjmů spadajících do tohoto druhu příjmu nepřesáhne ve zdaňovacím období 50 000 Kč [§ 10 odst. 3 písm. a) ZDP].

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526