Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 22. 7. 2024

Evropské nařízení přináší nové povinnosti na bezemisní městské autobusy.* 

Dohoda mezi EU a Ukrajinou.* 

Evropské nařízení přináší nové povinnosti do zadávání VZ na bezemisní městské autobusy.

10.6.2024, Zdroj: Portál o veřejných zakázkách a koncesích (www.portal-vz.cz)

Dne 6. 6. 2024 bylo v Úředním věstníku EU uveřejněno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1610 ze dne 14. května 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1242, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a začlenění povinností vykazovat údaje, a nařízení (EU) 2018/858 a zrušuje nařízení (EU) 2018/956 (dále jen „nařízení“).

V tomto nařízení je v novém čl. 3e stanovena povinnost pro veřejné zadavatele a zadavatele sektorových veřejných zakázek (dále jen „zadavatelé“) při zadávání veřejných zakázek

  • na dodávky, jejichž předmětem je nákup, leasing, pronájem nebo splátkový prodej městských autobusů s nulovými emisemi a
  • veřejných zakázek na veřejné služby, jejichž hlavním předmětem je používání takovýchto městských autobusů (dále jen „předmětné zakázky“)

vycházet z ekonomicky nejvýhodnější nabídky, která zahrnuje nejlepší poměr mezi cenou a kvalitou.

Dále musí zadavatelé u předmětných veřejných zakázek zahrnout do technických podmínek nebo stanovit jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek alespoň 2 z následujících kritérií:

  1. a) podíl výrobků z nabídek s původem ze třetích zemí určený v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013. Toto kritérium se vztahuje pouze na výrobky z nabídek pocházejících ze zemí, které nejsou členy Dohody o vládních zakázkách a které s Unií neuzavřely dohodu o volném obchodu, včetně pravidel pro zadávání veřejných zakázek;
  2. b) stávající a odhadovaná dostupnost náhradních dílů nezbytných pro fungování zařízení, které je předmětem nabídky;
  3. c) závazek předkladatele nabídky, že případné změny v jeho dodavatelském řetězci během plnění zakázky neovlivní negativně plnění dané zakázky;
  4. d) osvědčení nebo dokumentace prokazující, že organizace dodavatelského řetězce předkladatele nabídky umožňuje tomuto předkladateli nabídky dodržet požadavek na bezpečnost dodávek;
  5. e) environmentální udržitelnost nad rámec minimálních požadavků stanovených v platných právních aktech Unie.

Platí tedy, že jako technická podmínka či jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek u předmětných veřejných zakázek musí být uplatněno alespoň jedno kritérium týkající se přínosu nabídky k bezpečnosti dodávek (tedy některé z kritérií a) až d)).

Nad rámec výše uvedeného zadavatelé mohou používat v předmětných veřejných zakázkách i jiná kritéria.

Jestliže se jako jedno z kritérií kvality použije přínos nabídky k bezpečnosti dodávek, přidělí se mu v rámci hodnocení váha 15 až 40 %.

Nařízení se použije ode dne 1. července 2024. Od tohoto data tedy musí zadavatelé v zadávacích dokumentacích předmětných veřejných zakázek uplatňovat výše uvedená pravidla.

Text nařízení v českém jazyce naleznete zde:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202401610


Dohoda mezi EU a Ukrajinou.

15.7.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Dne 19. června 2024 byla dočasná dohoda mezi EU a Ukrajinou o silniční dopravě prodloužena o další rok do 30. června 2025. Na základě jednání mezi Evropskou komisí a Ukrajinou byly v původní dohodě provedeny některé změny.

Celé znění dohody je k dispozici v češtině ZDE

Nejdůležitější změny

Prodloužení: Po 30. červnu 2025 bude platnost dohody mlčky prodloužena o 6 měsíců, pokud jedna ze stran nepředloží jasné a pádné důkazy o závažných narušeních trhu nebo pokud nebude prokázáno, že cíle dohody již nejsou plněny.

Certifikace pro mezinárodní přepravu: Dopravci budou muset mít u sebe doklady (Eurolicence nebo rovnocenný doklad) prokazující oprávnění k mezinárodní přepravě v souladu s dohodou.

Prázdné jízdy: Dopravci budou muset mít u sebe doklady potvrzující, že prázdné přepravy jsou přímo spojeny s tranzitní nebo bilaterální přepravní operací v souladu s dohodou. Takovým dokladem může být smlouva o přepravě nebo objednávka přepravy, případně jiná dokumentace v souladu s článkem 5B dohody.

Povinná nálepka: Vozidla používaná v rámci dohody musí být označena speciální nálepkou podle stanoveného vzoru. Pouze takto označená vozidla mohou využívat výhod, která dohoda poskytuje.

Pozn. Nálepky bude mít k dispozici ČESMAD BOHEMIA. O jejich naskladnění vás budeme informovat.

Dodržování a sankce: V dohodě nejsou zahrnuty žádné konkrétní sankce, ale obě strany musí přijmout opatření proti porušování předpisů. Je nutné zlepšit dodržování povinností vyplývajících z dohody ze strany dopravců, zejména v souvislosti s podvody, paděláním dokladů a přestupky proti bezpečnosti provozu.

Krizový mechanismus: Zavedena je ochranná doložka, která umožňuje pozastavit platnost dohody v určitých oblastech, pokud budou na trhu silniční dopravy zjištěna porušení ustanovení dohody. V případě zjištění závažných porušení dohody lze její platnost dočasně pozastavit.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526