Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Sedm praktických tipů, jak se chovat bezpečně v blízkosti kamionů.*
V Česku chybějí řidiči kamionů.*
Odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě.*
Příručka pro řidiče: Sedm praktických tipů, jak se chovat bezpečně v blízkosti kamionů.
17.7.2024, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)
Práce řidiče kamionu patří mezi náročná povolání. Znamená dlouhé hodiny za volantem, neustálou soustředěnost a tíhu odpovědnosti za několikatunový náklad či bezpečnost projíždějících vozidel. I přesto, že interakce s kamiony je na českých silnicích dnes již zcela běžná, ne každý řidič ví, jak jízdu poblíž silničních kolosů přizpůsobit, aby řidičům nákladních vozidel jejich práci nekomplikoval a také neohrozil sebe ani ostatní.
Během cesty, která může být i několik set kilometrů dlouhá, vykonává řidič kamionu spoustu úkonů: kontroluje upevnění nákladu a technický stav celé soupravy, plánuje trasu, komunikuje se zákazníky a dispečinkem. Zároveň se potýká s řadou problémů a nenadálých situací, které při cestě vyvstanou. Tím nejdůležitějším, co však musí řidiči nákladních vozidel zvládat, je obezřetnost a bezpečné chování v silničním provozu. „Profesionální řidiči musí být především opatrní, soustředění a musí dobře znát své vozidlo i náklad, který přepravují. Jedině tak mohou flexibilně zareagovat na dopravní podmínky na cestě,“ zdůrazňuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která se svými 120 soupravami patří mezi největší silo cisternové dopravce v České republice.
Ovšem nejen řidiči kamionů, ale také ostatní účastníci silničního provozu by měli dbát zásad bezpečného chování na vozovce. Setkání s kamionem na českých silnicích je dnes zcela běžné, přesto spousta řidičů stále netuší, jak jezdit v blízkosti kamionů tak, aby neohrozili nejen sebe, ale ani ostatní. Je proto dobré si připomenout pár základních pravidel, kterých bychom se v takové situaci měli držet, aby byla naše cesta plynulá a především bezpečná.
- Klíčový je bezpečný odstup
Při jízdě nejen za kamionem, ale i jinými vozidly je zlatým pravidlem prevence nehod udržování bezpečné vzdálenosti. Standardně se jedná o vzdálenost, kterou vozidla ujedou za dvě vteřiny. Právě bezpečná vzdálenost řidiči poskytne více času na reakci, když začne kamion před ním nečekaně brzdit.
- Pozor na brzdnou dráhu nákladního vozu
Opatrnosti je třeba i při jízdě před kamionem. „V takovém případě musí vzít řidič v úvahu, že brzdná dráha nákladní soupravy je mnohem delší než dráha osobního auta, a to i 1,5krát. Proto by se měl vyvarovat prudkému a nenadálému brždění či změně směru. Zvláštní obezřetnost je namístě při dopravní koloně nebo při sjezdu z dálnic,“ poukazuje Stöhr.
- Předjíždějte s rozmyslem
Předjíždět kamion mimo vysokorychlostní silnice, to si troufne opravdu jen zkušený a sebevědomý řidič. Na dálnici se tomu nicméně nevyhne téměř nikdo, jelikož nákladní soupravy s hmotností přesahující 3,5 tuny zde mají povolenou maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu. Při předjíždění je třeba zohlednit délku kamionu a zhodnotit, zda máme dostatek času k manévru. Neméně důležité je včas a dostatečně dopředu zapnout směrovky, aby měl i řidič kamionu čas zareagovat.
- Nezdržujte se v mrtvých úhlech
„Řidiči osobních aut si často neuvědomují, že z kabiny kamionu je na vozovku úplně jiný výhled. Na rozdíl od nich se musí řidiči nákladních aut potýkat s mnoha takzvanými mrtvými úhly, do kterých za normálních okolností zkrátka nevidí. Ty se nacházejí zejména před kabinou, za kamionem i po jeho bocích,“ vysvětluje Ondřej Stöhr ze společnosti CONTI-RSC. Řidiči by se tak v těchto místech neměli zdržovat déle, než je nutné.
- Trpělivost přináší růže
Při setkání s kamionem bývají někteří řidiči nervózní, netrpěliví a zpravidla se snaží kamion hlavně rychle předjet. „Nákladní soupravy váží až 45 tun. Taková hmotnost se už hůře koriguje. A tak nejenže jezdí většinou pomaleji, ale také mají menší prostor k manévrování,“ zmiňuje odborník v silo cisternové přepravě. Proto není radno spěchat a vynucovat si od řidičů kamionů rychlejší reakce, naopak je vhodné respektovat jejich možnosti i prostor a podle toho se zařídit. Netrpělivost a zbrklé jednání mohou přivodit autonehodu, která bývá pro osobní vozidlo často bohužel fatální.
- Uvažte jízdní podmínky i počasí
Počasí je další proměnná, která může značně ovlivnit situaci na silnici. Jinak se bude chovat kamion při silném větru, jinak v dešti a jinak například při námraze. K těmto a podobným faktorům by měl řidič přihlédnout, jestliže se například chystá kamion předjet, a v danou chvíli zvážit, zda je to vhodné a především bezpečné.
- Buďte pozorní
Obezřetnost není nikdy na škodu. Proto sledujte okolí, ostatní účastníky provozu, jejich chování, ale také varovné signály. Těmi mohou být například kouř vycházející z výfuku kamionu, defekt na pneumatice, povolená upevnění či jiné neobvyklé úkazy na soupravě. V takovém případě je nutné zachovat klidnou hlavu, udržet si bezpečný odstup a upozornit šoféra nákladní soupravy, popřípadě zavolat policii. Můžete tím zachránit i život.
V Česku chybějí řidiči kamionů. Populace stárne, mladé práce na cestách neláká a ženy trápí bezpečnost.
9.8.2024, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)
V České republice chybí až 20 tisíc řidičů kamionů. Ještě pár let nazpět to bylo o čtvrtinu méně a už tehdy byl tento stav kritický. Se stárnutím populace a odchodem pracovníků do důchodu dochází k rychlému úbytku pracovních sil, pro mladou generaci však celé dny na cestách nejsou atraktivní. Zaměstnávání brigádníků či cizinců komplikuje česká legislativa. Situace s nedostatkem profesionálních řidičů se přitom napříč Evropou příliš neliší.
Stres, fyzická náročnost, špatné sociální podmínky. Nedostatečné finanční ohodnocení a proti tomu velké náklady na získání oprávnění. To jsou faktory, které v posledních 10 letech zapříčiňují prudký nárůst nezájmu o povolání řidiče kamionu. Ročně jich z oboru odejde na 8 tisíc, nastoupí však pouze 5 tisíc.
Pro současnou mladou generaci je zásadní work-life balance
Mladé lidi zásadně odrazují dlouhé hodiny i dny na cestách mimo domov, které se špatně kloubí s rodinným životem. „Společnost prošla v posledních dvou dekádách zásadními změnami v životním stylu a pracovních návycích. Lidé dnes hledají více než jen stabilní zaměstnání. Hledají možnost, jak sladit pracovní a osobní život a jak se profesně rozvíjet. Tyto preference často vedou k odmítání pracovních nabídek, které vyžadují dlouhé hodiny strávené mimo domov,“ říká Tomáš Bicera, ředitel ISD ČESMAD Bohemia.[1]
Profese řidiče, zejména co se týče dlouhých turnusů, často flexibilitu ani možnosti seberealizace a růstu nenabízí. Právě to jsou ale klíčové požadavky takzvané generace Z, jejíž zástupci se v současnosti realizují na svých prvních pracovních pozicích na plný úvazek. Uvědomují si, že výkon práce nemusí být vázán na kancelář a preferují možnost skloubit pracovní a osobní život. Práci řidiče nákladního vozu proto nevyhledávají. A pracovní trh je jim ve výběru povolání podle jejich preferencí nakloněn. Podíl nezaměstnaných činil na konci června 3,6 procenta. „Nezaměstnanost v Česku stále zůstává velmi nízká, dokonce opět nejnižší v celé EU,“ uvádí ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.[2] A tak zatímco ještě v roce 2012 hledali v důsledku hospodářské krize práci stovky řidičů, dnes je situace dramaticky odlišná.
Řidičky trápí bezpečnost na cestách i genderové předsudky
Nízký zájem o povolání řidiče kamionů ovšem není definován jen příslušností k určité generaci. Ženy se do práce v tomto oboru příliš nehrnou bez ohledu na věk. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) uvádí, že podíl žen mezi řidiči nákladních automobilů v EU tvoří pouze 4 procenta.
Hlavními překážkami jsou špatné pracovní podmínky a bezpečnost, nedostatečná infrastruktura a dlouhé doby mimo domov. Ženy čelí také genderovým stereotypům a diskriminačním zákonům. Nejen řidičky pak postrádají bezpečná místa k odpočinku, na parkovištích i místech vykládek, kde si mohou dát pauzu, uvádí server TruckJobs.cz. Přitom právě zaměstnávání žen je další z možností, jak nedostatek profesionálních řidičů řešit.[3]
Brigádníci problém nevyřeší
Že odvětví silniční dopravy trpí trvalým nedostatkem kvalitních řidičů, je extrémně znát zejména v letních měsících, kdy si někteří řidiči vybírají dovolenou a dopravci často nejsou schopni plně uspokojovat poptávku. Najímání sezónních pracovníků, jako je tomu v případě nedostatku pracovní síly u řady jiných oborů, není podle odborníků efektivním řešením. Než člověk usedne za volant kamionu, musí splnit řadu podmínek.
Základem je vlastnictví příslušného řidičského oprávnění, v případě kamionů se jedná o C+E pro řízení nákladních vozidel s přívěsem nebo návěsem. To lze ale získat až od 21 let, a to pouze s předchozími skupinami B a C. „Sezónní brigádníci přitom disponují zpravidla maximálně prvním zmíněným, případné rozšíření je pak otázkou absolvování autoškoly, což může trvat i celé měsíce. Řidičský průkaz je navíc záležitostí dosti finančně nákladnou na to, aby si jej někdo pořídil jen pro občasný přivýdělek,“ komentuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo cisternového dopravce v Česku.
Kromě řidičáku potřebuje řidič nákladního vozu profesní průkaz a lékařské potvrzení zdravotní způsobilosti. „V případě, že řidič ovládá vůz nad 7,5 tuny, potřebuje navíc psychotesty. Speciální proškolení v bezpečnosti pak mají ti, kteří přepravují nebezpečný náklad. To je spousta zákonných požadavků na to, aby člověk mohl vykonávat tuto práci. Pomíjím pak psychickou i fyzickou odolnost, smysl pro odpovědnost, trpělivost a další vlastnosti, které práce kamioňáka vyžaduje,“ doplňuje Stöhr. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu portálu Truckjobs.cz, 24 procent dopravců přitom uvádí, že právě současné nastavení vstupních školení vytváří zbytečné bariéry pro nové uchazeče.
Situace je kritická napříč Evropou
Dalším řešením nedostatku řidičů by mohlo být zjednodušení procesu zaměstnávání zahraničních pracovníků na řidičské pozice. Z výsledků výzkumu IRU z roku 2023 vyplývá, že v Česku je pouhých 12 procent řidičů cizinců, kdežto v zemích Evropské unie se podíl pohybuje průměrně okolo 37 procent. „Důvodem nízkého zastoupení zahraničních řidičů v tuzemsku je nepříznivá situace v oblasti získávání pracovních a pobytových povolení cizinců. V současné době trvá proces zaměstnání cizince řádově čtyři až osm měsíců,“ vysvětluje Ondřej Stöhr. V zahraničí, například v Polsku, je přitom možné stejného zahraničního pracovníka zaměstnat v řádu týdnů.
Ani to se však nezdá být univerzálním řešením nastalé krize. Nedostatek řidičů kamionů je celoevropským problémem, již zmíněné Polsko postrádá dokonce 150 tisíc profesionálních řidičů nákladních vozů a autobusů.[4] V Německu aktuálně chybí na 70 tisíc řidičů kamionů,[5] Slovensko se potýká s přibližně 8 tisíci neobsazených míst. Absence pracovních sil v tomto oboru se ovšem dotýká nejen logistiky, ale i širší ekonomiky, jelikož ovlivňuje dodavatelské řetězce a dostupnost zboží.
[1] https://www.truckjobs.cz/clanek-nedostatek-ridicu-pohledem-dopravcu-a-samotnych-ridicu-478
[2] https://www.uradprace.cz/documents/37855/4767745/TZ_nezame%CC%8Cstnanost_%C4%8Derven+2024.pdf/5e16f9f8-2056-351d-954b-7d566f9dd8c6?t=1720507990270
[3] https://truckjobs.cz/clanek-proc-zeny-tvori-jen-6-ridicu-a-jak-to-zmenit-anketa-pro-ridice-471
[4] https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/w-polsce-brakuje-kierowcow-ciezarowek-nadzieja-w-edukacji-i-pracownikach-z-azji
[5] http://logistik-digitalisierung.de/begegnung-von-kapazitaetsengpaessen-sgv/
Novela nařízení vlády, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě.
16.7.2024, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)
Ve Sbírce zákonů ČR vyšlo nařízení vlády č. 202/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku.
Vydáno: 28. 6. 2024
Účinné od: 1. 7. 2024