Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Zelené karty jsou od října nahrazeny on-line evidencí.*
Tradiční trojstranné setkání řidičů dálkové dopravy v Německu.*
Eurowag spouští první nabíjecí službu pro podporu elektrifikace.*
Zelené karty jsou od října nahrazeny on-line evidencí.
2.10.2024, Zdroj: Ministerstvo financí
Od 1. října se ruší zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky a nahrazuje je on-line evidence pojištění. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla, nicméně pro cesty do zahraničí bude zelená karta nadále potřebná či vhodná pro zamezení komplikací.
Změnu přináší zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla včetně doprovodného zákona, který vešel v účinnost 1. dubna 2024. Přechod na online systém výměny dat a s tím související zrušení zelené karty pro vnitrostátní účely jsou realizovány po uplynutí šestiměsíčního přechodného období, tedy od 1. října 2024. Nová právní úprava reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Zákon zahrnuje několik významných změn, které bylo potřeba provést v právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na základě novely tzv. motorové směrnice a které reagují na zkušenosti s aplikací dosavadní právní úpravy. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti – vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a také přípojná vozidla. Zákon zároveň v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky či Segwaye. Nebude tedy dopadat na elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor.
Zákon upravuje řadu výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti. Nově se týká v případě provozu neregistrovaných vozidel mj. uzavřených objektů a prostor i prostor, které sice fyzicky uzavřeny nejsou, ale jsou nepřístupné veřejnosti na základě jiných zákonů. Výjimku tak budou mít např. zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku, nepřístupném veřejnosti. Pokud ovšem vyjedou mimo něj na silnici, musí mít pojištění.
Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích, přičemž bude povinností pořadatele motorsportu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení.
Nově se vymezuje provoz vozidla – tím se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele. Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.
Tradiční trojstranné setkání řidičů dálkové dopravy v Německu.
9.9.2024, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)
Německý Federální úřad pro dopravu a logistiku (BALM) pořádal 4. září 2024, spolu s policií v Sasku, podvečerní setkání řidičů a kontrolorů známé v Německu jako Trinationaler Fernfahrerstammtisch.
Do prostor restaurace na čerpací stanici dálnice A4 poblíž Bautzenu pozvala německá strana také Policii České republiky, CSPSD, polskou policii a polskou Inspekci silniční dopravy ITD. Smyslem konání této již zaběhlé události je přiblížit kontrolory řidičům jinak než při silniční kontrole.
Federální úřad využil příležitosti pracovního setkání také k tomu, aby nám ukázal nově zaváděná inspekční vozidla. Ta jsou vybavena laserovým skenerem rozměrů jedoucích vozidel a také speciálním přijímačem datového signálu z tachografů v systému DSRC, který již mají všechna vozidla v silniční dopravě registrovaná od června roku 2019. Systém umožňuje zjistit, ještě před zastavením vozidla, zda je vůbec vhodné kontrolu provádět. Ušetří se tím práce a čas kontrolorů, ale také samotných řidičů. Ve spojení s elektronickým nákladním listem e-CMR zná také německý kontrolor druh přepravovaného nákladu ještě dříve, než se rozhodne pro zastavení vozidla ke kontrole.
Akce začala v 18:00 hodin, kdy je velká část řidičů volná při čerpání svého denního odpočinku. Kontroloři ze všech tří zemí pak odpovídali na dotazy řidičů ohledně výše sankcí za nedodržování některých podmínek, způsobu řešení přestupků a spolupráce mezi členskými státy EU.
Přesto, že je většina předpisů v silniční dopravě harmonizovaných, jsou zde stále rozdíly na národní úrovni zejména ve výši pokut, ale také například v povolených hmotnostech. V mezinárodní dopravě pak musí řidič i dopravce ze země, kde je například maximální povolená hmotnost jízdní soupravy 50 tun, počítat s tím, že třeba v sousedním státě už je to pouze 40 tun, v dalším 42 tun, a nakonec třeba v České republice 48 tun. Pokuty za překročení hmotností jsou velké, samozřejmostí je také zákaz jízdy vozidla do doby, než bude část nákladu složena.
V minulosti se nám jako CSPSD také podařilo připravit v ČR podobná setkání kontrolorů s řidiči a dopravci. Pokud vše dopadne podle očekávání, mohli bychom se jako INSID s řidiči takto poprvé setkat už v příštím roce. Komunikaci s veřejností považujeme za velmi důležitou součást naší práce.
Eurowag spouští první nabíjecí službu se zaměřením na komerční silniční dopravu pro podporu elektrifikace.
30.8.2024, Zdroj: EUROWAG (www.eurowag.com)
Nová nabídka poskytuje službu nabíjení a rozvoj sítě pro elektromobily, čímž zpřístupní všechny hlavní provozovatele dobíjecích míst (CPO) v Evropě. Služba Eurowagu je speciálně navržena na základě dat pro odvětví komerční silniční dopravy (CRT), a pro urychlení inteligentního zavedení těžkých nákladních elektrických vozidel a snížení emisí CO2. Nový přístup společnosti Eurowag kombinuje řešení pro dosažení nulových emisí se všemi základními službami pro komerční silniční dopravu, soustředené do jedné platformy („One-Stop-Shop“) pro mezinárodní dopravní společnosti.
Společnost Eurowag jako první poskytovatel e-Mobility služeb (eMSP) zaměřený na CRT mění elektrifikaci komerčních vozových parků. Nová komplexní nabídka společnosti zahrnuje nabíjení jako službu, rozvoj sítě a poskytování přístupu u všech významných provozovatelů dobíjecích míst (CPO) v Evropě.
Tato služba je speciálně vytvořena pro odvětví komerční silniční dopravy a zajišťuje přístup ke stále se rozšiřující síti nabíječek pro elektromobily, což je dílčí krok pro snižování emisí a podporu udržitelné budoucnosti silniční dopravy.
Nová služba společnosti Eurowag je k dispozici zákazníkům s elektrifikovanými vozovými parky, včetně dodávek, lehkých užitkových vozidel a těžkých nákladních vozidel, která potřebují veřejné, soukromé nebo poloveřejné nabíjecí služby na silnicích. Díky Eurowag EV aplikaci a integrované GPS navigaci mohou řidiči snadno vyhledat vhodné nabíjecí stanice, zvolit si mezi pomalým a rychlým nabíjením, a pokud to bude technicky možné, už brzy ověřit dostupnost v reálném čase. EV aplikace také umožňuje řidičům transparentně zobrazovat a porovnávat ceny elektřiny, což zejména řidičům nákladních vozidel usnadňuje plánování harmonogramu a správu nákladů.
S palivovou kartou Eurowag, s integrovaným čipem RFID, je platba za dobíjení bezproblémová. Díky kartě mají její uživatelé zajištěn stejně jednoduchý přístup jako při standardním tankování a zároveň mohou využívat celou škálu výhod. Veřejná služba nabíjení je poskytována ve spolupráci se společností Last Mile Solutions, největší platformou pro e-mobilitu v Evropě. Služba CRT eMSP je nyní plně integrována do současného portfolia digitálních služeb společnosti, které zahrnuje správu vozového parku, navigaci, mýtné, vracení daní nebo silniční služby. Vytváří tak kompletní „od A po Z“ ekosystém pro CRT společnosti.
Tato nová služba zajistí široký přístup ke spolehlivým a efektivním řešením pro nabíjení po celé Evropě, což podtrhuje závazek společnosti Eurowag poskytovat inteligentní řešení, která zajistí poctivou, férovou a efektivní komerční silniční dopravu.
Matthias Maedge, viceprezident společnosti Eurowag pro dekarbonizaci CRT, uvedl:
„Naše nová služba eMSP je první svého druhu se zaměřením výhradně pro komerční silniční dopravu a zákazníci ji mohou využívat okamžitě. Elektrifikace je klíčovým pilířem našeho portfolia dekarbonizace, stejně jako naše nabídka nízkouhlíkových alternativních paliv, včetně HVO a bioLNG, kde její význam přesahuje rámec individuálního obchodování a týká se širšího průmyslu a evropské ekonomiky. Jsme hrdí na to, že jsme v čele tohoto transformačního procesu. Naše nová služba je teprve začátkem, protože v nadcházejících měsících plánujeme zavést další funkce, včetně rezervace míst a segmentace sítě CRT.“
Společnost Eurowag bude i nadále rozšiřovat své dekarbonizační služby pro své zákazníky. Nabídka komplexních služeb e-mobility je dalším následujícím krokem v rámci dlouhodobé a energeticky orientované strategie dekarbonizace.