Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení.*
Otázky a odpovědi ke změnám ve fungování STK a SME.*
ŘSD buduje u hlavního tahu v Harrachově kontrolní místo pro vážení kamionů.*
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici.
11.9.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
Státní odborný dozor vytipoval podezřelá měření na základě analýzy dat z informačního systému technických prohlídek. Zaměřil se tedy na konkrétní případy stanic, u kterých bylo důvodné podezření z možných chyb a podvodů.
Neschválené zařízení ovlivňovalo měření emisí
Kontrolující technik při vstupu na stanici měření emisí v Lipníku nad Bečvou zjistil, že k měřícím přístrojům jsou připojena neschválená zařízení sloužící k ovlivnění výsledku měření emisí. Činnost SME byla na místě kontrolujícími okamžitě zastavena.
Zjištěná pochybení kontrolních techniků a provozovatelů měřící stanice budou v rámci přestupkového řízení řešit příslušný krajský úřad (kontrolní technici) a příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností (provozovatel SME).
Technici nezjistili vážnou závadu otáček motoru a tažného zařízení
Jako stanice s největším počtem podezřelých měření emisí vyhodnotil státní odborný dozor stanici v Plzni. Konkrétně z 26 900 měření odhalila analýza dat z informačního systému technických prohlídek u této stanice 1 900 podezření.
Na základě těchto dat vyhodnotil dozor nedbalou činnost kontrolních techniků, kteří při měření konkrétních typů vozidel nezjistili vážnou závadu týkající se otáček motoru. Na příslušný úřad tak dozor pošle oznámení o přestupku kontrolních techniků.
Při další kontrole dodržování technologického postupu na kontrolní lince státní odborný dozor přišel na chybu technika, který neprovedl kontrolu zapojení/funkčnosti zásuvky tažného zařízení. Po upozornění kontrolujících technik provedl dodatečnou kontrolu a zjistil, že elektrické spojení tažného vozidla s přípojným je nefunkční. To by v provozu znamenalo nefunkčnost brzdových svítilen na připojeném vozidle. Vozidlo tak bylo i na základě dalších závad označeno jako nezpůsobilé k dalšímu provozu.
Nedbalá činnost kontrolního technika, který nezjistil nebezpečnou závadu na zásuvce tažného zařízení bude formou oznámení o přestupku kontrolního technika odeslána na příslušný krajský úřad k projednání.
Ministerstvo dopravy oznámilo intenzivnější státní odborný dozor nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí začátkem září. Automatizovaný systém bude kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek, na základě analýzy dat dopadnou postihy na chybující stanice. Kontroly směřují na možné podvody STK a SME, nejsou zaměřeny na běžné řidiče, kteří pečují o technický stav svých automobilů.
Otázky a odpovědi ke změnám ve fungování STK a SME.
9.9.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Dotazy a odpovědi:
Dotknou se přísnější kontroly STK a SME přímo řidičů?
- Nedotknou! Kontroly jsou primárně zaměřeny na nepoctivé stanice měření emisí a STK. Na silnici se to týká výhradně vozidel, ze kterých se valí černý dým.
Proč Ministerstvo dopravy mluví o intenzivnější kontrole stanic měření emisí?
- Jde nám o to, aby se na stanicích měření emisí, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Řidiči, kteří svým vozům věnují běžnou péči, se nemají čeho obávat. Zároveň nesmí být v nevýhodě proti těm, kteří chtějí pravidla obcházet nebo porušovat.
- Vzpomeňme si každý kolikrát jsme jeli za autem, přes které nebylo pro kouř vidět. Nechali jste si vyčistit filtr pevných částic, ale soused se vám směje, protože si ho nechal vyříznout? Chceme to? Slušných se to nijak nedotkne!
Jak bude přísnější kontrola stanic technické kontroly a měření emisí probíhat?
- Prostřednictvím automatických nástrojů záznamu, které samotné stanice nahrávají do Informačního systému technických prohlídek, vyhodnotíme možné chyby a podvody. Zaměříme se i na kontrolu samotných stanic, abychom zjistili, jestli třeba k měřícím přístrojům nepřipojují zařízení, která s informacemi nebo s daty manipulují.
Co má tedy splnit vozidlo, aby prošlo úspěšně stanicí měření emisí?
- Nikdo se nemusí ničeho bát. Vozidlo má plnit normy, které byly platné v době, kdy se schvalovalo do provozu. Při běžné údržbě to splní každé auto, ta starší mají dokonce mírnější normy!
Proč je potřeba nyní řešit přísnější kontroly STK a SME?
- Prostý pohled do systému měření emisí ukazuje, že některá měření jsou evidentně chybná. Naftová auta měřená jako benzíny, nulové položky u aut, kde to ani fyzikálně není možné, náklaďáky ve stanicích, kam se nevejdou ani do dvora a tak. Na to se chceme soustředit. Na nepoctivé. Slušných lidí, ani poctivých stanic se to nijak nedotkne.
A proč tedy vzniká nová Inspekce silniční dopravy, k čemu má sloužit?
- Žádný nový úřad, ale víc kompetencí. Taky vás štvou rozbité silnice od přetížených náklaďáků? Auto s nákladem, že se bojíte, že se převrátí? Cizokrajná dodávka, ze které se hulí jako z fabriky? Na to se soustředí Inspekce silničního provozu. Běžných aut se to nijak nedotkne.
Mám staré auto, bude mě zastavovat a kontrolovat Inspekce silniční dopravy a vyřadí mě z provozu?
- Nikdo vás bezdůvodně nebude zastavovat. To nedělá ani policie. Vozidla se tipují a zastavují se jen taková, která jsou evidentně v kritickém technickém stavu. Neadekvátně kouří, místo výfuku mají lešenářskou trubku, vydávají extrémní hluk.
Musím si koupit nové auto, abych prošel kontrolou?
- Nemusíte! Každý svéprávný člověk přece dává svému autu běžnou údržbu. Auto má plnit normy, které byly platné v době uvedení do provozu. Starší auta, kterým se nezanášejí filtry pevných částic, protože je nemají, a jsou obecně technicky „blbuvzdorná“, takové limity bez problémů splní.
Když si koupím starší auto, bude mě inspekce více zastavovat?
- Ne, inspekce se už dneska v podobě mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu věnuje hlavně kamionům a nákladním vozidlům. Technici kontrolují povinné přestávky a odpočinky, provádí kontrolní vážení, zaměřují se na podvody s tachografy a používání zařízení, která zabraňují přimíchávání AdBlue.
Musím nově něco platit, pokud mám starší auto? Například emisní poplatek?
- Ne, pro majitele starších automobilů se nezavádějí žádné poplatky, ani se nezavádějí žádná nová nebo přísnější pravidla. Stejně jako doposud mají auta starší čtyř let povinnost jezdit na technickou kontrolu jednou za dva roky.
Co se mění pro provozovatele STK a SME?
- Pokud jsou poctiví a provádějí měření správně podle daných postupů, pak se pro ně nemění vůbec nic. Provozovatelům STK a SME nepřibývají žádné další úkony nad rámec nastavených platných pravidel. Pouze se mohou stát častěji předmětem kontroly ze strany příslušných úřadů a případných postihů za podvody při měření.
ŘSD buduje u hlavního tahu v Harrachově kontrolní místo pro vážení kamionů.
16.9.2024, Zdroj: ČTK
Nové místo pro vážení a kontrolu kamionů buduje u hlavní sinice I/10 nedaleko česko-polské hranice v Harrachově na Jablonecku státní Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Nové stanoviště bude stát asi deset milionů korun. Odstavit tam bude možné až pět tahačů s návěsy. Podnět k jeho vybudování dala Policie ČR, zprovoznění se očekává v prosinci tohoto roku, řekla ČTK liberecká mluvčí ŘSD Kamila Zahálková.
Cílem projektu je zajistit, aby hlavní tahy neničila přetížená vozidla. Životnost běžného asfaltu je podle ŘSD kolem 16 až 18 let, pokud ale po silnici jezdí přetížené kamiony, zkracuje se na deset až 12 let. Představuje to škody za stovky milionů korun. V Libereckém kraji to podle Zahálkové není první podobné stanoviště, na silnicích prvních tříd jsou místa k vážení například v Dubé, u Jestřebí, Rynoltic, Rychnova u Jablonce nad Nisou, Radvánovic, Víchové nebo Líšného.
Kontrolní stanoviště využívá k vážení a kontrole nejen státní policie, ale například také celníci nebo cizinecká policie. „V Libereckém kraji je na silnicích první třídy 11 kontrolních stanovišť, do konce roku má být dokončeno zmiňované stanoviště v Harrachově. Aktuálně není v plánu výstavba dalších, stále jsme však v jednání s Policií ČR a není vyloučeno, že se další nová stanoviště objeví, pokud vyvstane potřeba ze strany kontrolních orgánů,“ dodala mluvčí ŘSD
Celkově je na území Česka 217 takových kontrolních stanovišť, z toho 99 na dálnicích a 118 u silnic první třídy. Budují se na základě poptávky policie, ale důležité jsou podle Zahálkové také prostorové možnosti silniční sítě.
ivc ver