Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 21. 10. 2024

Mezinárodní spolupráce v oblasti ADR.* 

Úmluva CMR a náhrada škody.* 

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím.* 

Mezinárodní spolupráce v oblasti ADR.

16.9.2024, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)

V nedávné době jsme se aktivně zúčastnili několika mezinárodních akcí zaměřených na kontrolu přepravy nebezpečných věcí. Konaly se pod hlavičkou organizace Euro Contrôle Route EGTC a byly organizovány pracovní skupinou ADR, jejímž členem je i pracovník CSPSD.

Jednalo se především o kontrolní akci ACE (ADR Crossborder Enforcement), která se uskutečnila v Německu. Zúčastnilo se jí celkem 25 kontrolorů z 10 zemí. Během dvou dnů bylo společně zkontrolováno 40 vozidel přepravujících nebezpečné věci. Vzhledem k přítomnosti expertů v této oblasti, až 50% vozidel nevyhovělo předpisům pro přepravu nebezpečných věcí. Dokonce bylo odhaleno nemalé množství závažných porušení; například neupevněný náklad, ulpívající zbytky nebezpečných věcí, netěsný podtlakový ventil aj. Na této úspěšné akci bylo vyměněno velké množství vědomostí a zkušeností, diskutovalo se o výkladu ustanovení ADR, což bylo hlavním cílem důležitým pro harmonizaci silničních kontrol nebezpečných věcí.

Druhá neméně důležitá akce byl pravidelný Expert Class ADR, na kterém se opět sešli specialisté na přepravu nebezpečných věcí z různých evropských zemí. Na rozdíl od předchozí akce se jednalo ryze o teoretickou přípravu. Hlavním tématem letošního ročníku se staly výjimky z předpisů ADR, což je téma, které často vyvolává nejasnosti a různé výklady. Účastníci se mimo jiné zapojili to testu a řešili různé případové studie. Nahlédnuto bylo také do budoucnosti v diskusi o změnách v dohodě ADR od roku 2025. Jednalo se o intenzivní a náročný program. Přesto se účastníci shodli, že dohoda ADR je sice složitým předpisem, ale vzájemná spolupráce a odborné diskuse přispívají k jeho lepšímu porozumění.

V oblasti ADR to nejsou letošní jediné mezinárodní akce, pracovní skupina již pracuje na další vzájemné spolupráci vedoucí k harmonizaci pohledu na tuto problematiku.


Úmluva CMR a náhrada škody.

24.9.2024, Ing. Jana Zárybnická, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Naše obchodní společnost mj. přepravuje též plastifikační lisy, vyznačující se nejenom nadrozměry, ale zejména hmotností, např. 30 tun není výjimka.

Ohledně pojištění přístroje přepravce uvádí definici: „všechny přepravy bez ohledu na danou pojistku jsou řízeny náhradou školy dle Úmluvy CMR“, čemuž rozumím tak, že při eventuálním řízení o náhradě způsobené škody či ztráty věci by částka pro jednání vzešla ze vzorce výpočtu CMR (8,33 x hmotnost x SDR).

Moje otázka je:

1) jestli je vypočtená částka pro jednání (stanovením Úmluvou CMR) nějak limitována v parametru hmotnosti? Tzn., v našem případě hmotnost 3 tuny hodnotu zboží činí velmi a velmi vysokou – lze tedy vypočtenou částku (vzorcem) brát bez omezení? Nebo má CMR stanovený nějaký limit? (Vycházím ze článku 23).

2) Článek 23 + 24 zmiňuje „příplatek k přepravnému“. Je uvedeno, že výše náhrady je domahatelná pouze v případě sjednání příplatku k přepravnému – nerozumím, jakou formou příplatek podávat, komu? Příplatkové připojištění podáváme odděleně u pojišťoven, ale tomuto zmíněnému příplatku ve vazbě k CMR nerozumím. (Zdroj – Článek 23, bod 2 výše náhrady).

3) Článek 24, b. 2 Sjednaná cena.

Definice uvádí: „… zvýšená cena odpovědnosti dopravce musí být uvedena v nákladním listě…“ Znamená to, že do nákladového listu je potřeba uvádět hodnotu zboží? Nebo do formuláře CMR?

Odpověď:

Není uvedeno, jak má subjekt uzavřenou přepravní smlouvu, tak jen obecně.

Pokud tam (tj. v uzavřené přepravní smlouvě) není sjednána náhradová povinnost do plné hodnoty zásilky za splnění příslušných podmínek podle čl. 24 Úmluvy CMR, pak se podle mého názoru nemáte čeho obávat (tedy pokud nezpůsobíte škodu hrubou nedbalostí…).

Vozíte-li plastifikační lisy někam na linku a jste-li zavázáni dovážet „včas“, tak se ještě můžete obávat článku 26 Úmluvy CMR (zvláštní zájem na dodání). Otázkou je, v jakém rozsahu dopravce přepravní smlouvu sjednal (resp. co podepsal). V praxi se stává, že smlouva trvá jen do první škody na zásilce.

Zpracovala: Jana Zárybnická

Pojištěním přepravy se zabývám více než 25 let a v současné době mj. pracuji pro pojistitele HDI Global SE prostřednictvím CEE Specialty s.r.o., který pojištění odpovědnosti zasílatele/dopravce a cargo pojištění nabízí.


Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím.

11.10.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.

Zhotovitel nejdřív vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3 a měl by se zprovoznit na jaře 2026. Příští rok začne ŘSD stavět poslední chybějící úsek D11 z Jaroměře do Trutnova.

„Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky a konečně můžeme kopnout do země. Dálnice D11 patří mezi zásadní části české silniční sítě. Spojuje Prahu s východem Čech. Po dokončení D11 budou mít všichni Češi blíž k Baltskému moři, protože polská dálnice S3 pak propojí české hranice a Gdaňsk. Význam dálnice D11 je i celoevropský, podle mezinárodní dohody náleží k evropskému dopravnímu koridoru, který spojuje západní a východní Evropu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Součástí stavby budou dva půlkilometrové tunely, 28 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn dohromady dlouhých 1 615 metrů. Jeden tunel dlouhý 550 metrů bude pod Poříčským hřbetem, druhý s názvem Opevnění bude měřit 492 metrů. V úseku bude 13 větších mostů přes údolí, každý dlouhý víc než 100 metrů. Z toho budou tři velké mostní objekty: nejdelší se 715 metry most Poříčí, pak 670 metrů dlouhý a sedmipólový most přes údolí říčky Ličná a 330 metrů dlouhý most Lampertice. V úseku budou rovněž dvě odpočívky, Královec a Bernartice.

„Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, jednu z nejnáročnějších v historii ŘSD. Díky dobudování tohoto úseku dálnice D11 vznikne kvalitní přeshraniční propojení s Polskem, kdy nová kapacitní komunikace převezme funkci kapacitně a bezpečnostně nevyhovující silnice I/16. Ta dnes společně se silnicí I/37 propojuje významná regionální centra Jaroměř, Dvůr Králové nad Labem a Trutnov s Polskem. I přes velkou náročnost stavby se první řidiči svezou po nové dálnici už za 3,5 roku a na třech kilometrech na hranicích s Polskem již za rok a půl, což výrazně uleví polské Lubawce a českému Královci,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Poslední zbývající nedostavěnou část dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova ŘSD intenzivně připravuje. Stavba dlouhá téměř 20 kilometrů by měla začít na podzim 2025, řidiči by po ní měli poprvé projet v roce 2028. Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a k hranicím s Polskem se začala stavět v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 hotových 113 kilometrů. Nyní dálnice končí na kraji města Jaroměř.

Stavba je navržena ke spolufinancování z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021-2027 (OPD3).

D11 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Hlavní trasa:
délka: 21 175 m
počet stavebních objektů: 176
zhotovitel: MI Roads a.s., Doprastav, a.s., Metrostav TBR a.s., Subterra a.s., Duna Aszfalt
cena stavby dle smlouvy: 11 710 017 710 Kč bez DPH
zahájení realizace: 10/2024
zprovoznění: celá stavba 4/2028, tříkilometrový úsek u hranic s Polskem 4/2026
délka stavby do zprovoznění: 42 měsíců

  • Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 319,2 kilometru nových staveb. Jedná se o 247,3 km dálnic a 71,9 km silnic I. třídy.
  • Ve výběrovém řízení se nachází dalších 119,8 km dálnic a silnic I. třídy.
  • Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.

Stáhněte si:

 

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526