Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Čas na zimní pneumatiky. Jaká jsou pravidla napříč Evropou?*
Francie uloží dopravcům vysoké pokuty za neohlašování emisí.*
Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji v říjnu a listopadu.*
Čas na zimní pneumatiky. Jaká jsou pravidla napříč Evropou?
16.10.2024, Zdroj: Continental (www.continental-tires.com/transport)
Když začnou listy hnědnout, dny se zkracovat a vzduch se stává ostřejším, víte, že zima je na cestě. To znamená, že je třeba přezout kola vašeho vozidla na zimní pneumatiky. Pravděpodobně víte, že zimní pneumatiky – někdy označované jako sněžné pneumatiky – jsou v několika evropských regionech povinné, ale kdy a kde se výměna stává povinnou?
Continental zveřejňuje pravidelně požadavky jednotlivých zemí na zimní výbavu.
Kde v Evropě jsou zimní pneumatiky povinné?
Při poklesu teplot zajišťují zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami mnohem větší bezpečnost vozidla na silnicích. Zvolit si je můžete dobrovolně, abyste se na ně mohli spolehnout při jízdě na sněhu a náledí. Pokud si však nejste jistí, zda se rozhodnout pro výměnu, níže uvedený přehled ukazuje, ve kterých evropských zemích platí zákony, podle nichž jsou zimní pneumatiky povinné. Zimní pneumatiky poznáte podle speciálního značení na bočnici. Dosud jako označení zimních pneumatik postačovalo známé označení M+S. Symbol Alpine (3PMSF*) je povinný pro zimní nebo celoroční pneumatiky vyrobené od 1. ledna 2018. V přechodném období do 30. září 2024 postačí pneumatiky M+S k tomu, aby splňovaly níže uvedené zákony o zimních pneumatikách. Pro zjištění přesných požadavků vyberte ze seznamu příslušnou zemi.
* Symbol 3PMSF znamená symbol 3 Peak Mountain Snowflake (sněhová vločka)
Kdy je třeba vyměnit pneumatiky za zimní?
Ve většině evropských zemí platí některé předpisy, podle kterých jsou zimní pneumatiky buď povinné, nebo vyžadují použití zimních pneumatik podle situace. Obecně platí, že se doporučuje používat zimní pneumatiky v období od 1. října do 30. dubna nebo od podzimu do Velikonoc. V některých zemích však zákony o zimních pneumatikách přesně určují, kdy je třeba sezónní přezutí pneumatik provést. Pokud si nejste jisti, obraťte se na místního odborníka na pneumatiky, který bude mít aktuální informace o nejnovějších požadavcích a změnách.
Francie uloží dopravcům vysoké pokuty za neohlašování emisí.
1.10.2024, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
struktura dokumentu
Od příštího roku budou dopravcům, kteří nesplní svou povinnost informovat zákazníky o emisích skleníkových plynů, které produkují při poskytování dopravních služeb, ukládány přísné sankce. Tyto sankce a povinnosti se budou vztahovat i na zahraniční dopravce.
Povinnost dopravců ve Francii poskytovat zákazníkům informace o emisích skleníkových plynů není nová. Od roku 2013 jsou všechny společnosti, které se zabývají nákladní nebo osobní dopravou, povinny informovat své zákazníky o emisích, které jsou výsledkem jejich služeb (článek L. 1431-3 dopravního zákoníku).
Původně byl tento požadavek omezen na oxid uhličitý (CO2). Od 1. června 2017 však byla tato povinnost rozšířena na všechny skleníkové plyny. Za současného stavu neexistují za nesplnění tohoto požadavku žádné sankce. Od 1. ledna však budou dopravcům za neposkytnutí informací o emisích zákazníkům hrozit pokuty až do výše 3 000 EUR.
Povinnost poskytovat informace
Francouzské nařízení se vztahuje na všechny druhy dopravy, včetně železniční (např. TER, TGV), silniční (např. nákladní automobily, autobusy), letecké, říční a námořní (např. trajekty, nákladní lodě). Tato povinnost se vztahuje na francouzské i zahraniční dopravce. Pravidlo se vztahuje na všechny dopravní operace, které buď začínají, nebo končí na francouzském území.
Pro vykazování informací o emisích není předepsán žádný konkrétní formát, musí však být prezentovány jasně a jednoznačně. Metoda výpočtu založená na evropské normě NF EN 16258 (v současné době se reviduje) je podrobně popsána v článcích D1431-6 až D1431-19 francouzského dopravního řádu. Další informace o výpočtu mohou dopravci získat na internetových stránkách Francouzské agentury pro životní prostředí a hospodaření s energií. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) rovněž doporučuje používat k výpočtu emisí platformu EVE.
Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji v říjnu a listopadu.
17.10.2024, Zdroj: iBESIP (www.ibesip.cz)
Každá 9. nehoda na našich silnicích bývá způsobena srážkou se zvěří. Takový typ nehod není jen noční můrou řidičů na venkově a rozhodně se netýká pouze případů v noci, spíše naopak. Za tento rok zatím došlo k více než 6 tisícům případů kolizí se zvířaty. Právě nyní je v plném proudu to nejrizikovější období. Nejčastěji totiž ke srážkám aut se zvěří dochází na podzim, zejména během října a listopadu.
Na podzim jsou střety častější kvůli migraci zvěře, kdy se například srnci a jeleni více pohybují při hledání potravy a připravují se na zimní období. Zvýšené riziko bývá ale také na jaře, v dubnu a květnu. Během jara dochází ke zvýšené aktivitě spojené s reprodukcí, což také vede k větší migraci zvěře.
Dvě třetiny nehod se stanou v denních hodinách
Za loňský rok bylo na českých silnicích evidováno 10 846 případů kolizí se zvířaty. Bohužel, dvě z těchto nehod skončily tragicky. Jedna z těchto tragických nehod se stala ve tři hodiny odpoledne, což dokazuje, že nebezpečí těchto střetů hrozí i za bílého dne. Dvě třetiny takových nehod se totiž stanou v denních hodinách, při dostatečně dobré viditelnosti. Za loňský rok došlo kromě 2 úmrtí při těchto nehodách ještě k 5 případům těžkého zranění a dalším 166 případům zranění lehkého.
Riziko střetu s protijedoucím vozidlem
Na první pohled střety se zvěří mohou působit jako méně důležité s menší závažností. Řidič má ale přirozeně v případě setkání se zvěří tendenci se instinktivně zvířeti vyhnout. A to buď prudkým vybočením do strany nebo do protisměru. Tam se potom často střetne s protijedoucím vozidlem či pevnou překážkou.
Co dělat, když potkáte zvíře na silnici?
Správnou reakcí je pouze prudké brzdění a zachování přímého směru tak, aby byla využita deformační zóna v přední části vozidla, která posádce poskytuje největší ochranu a byla maximálně eliminována energie nárazu. Obecně střet se zvěří představuje vždy menší riziko oproti pevné překážce, zároveň jej není možné podceňovat.
Rizikem jsou rovné úseky
Nenadálost těchto střetů dokládá i skutečnost, že převážná většina těchto nehod (téměř 85 %) se děje na rovných úsecích komunikací. Nepodceňujte proto riziko srážky, zůstávejte ve střehu v každé denní době, zejména v blízkosti zalesněných úseků a otevřených plání. Okolí komunikace bývá mimo obec velmi často lemováno nízkými křovinami, stromy apod., které řidiči často zakrývají výhled.
Klesající četnost nehod
V posledních letech se daří počet těchto dopravních nehod mírně snižovat. Tento relativně příznivý fakt může do určité míry souviset se zvyšující se pasivní bezpečnosti vozidel, zároveň je však třeba myslet na to, že hranice mezi těžkým a smrtelným zraněním je často velmi tenká.
Celostátní přehled o druhovém složení sražené zvěře a místech, kde ke srážkám nejčastěji dochází, je k dispozici zde: www.srazenazver.cz