Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Příděl nedostatkových relací jednorázových povolení na 1. čtvrtletí 2025.*
Proměnu na INSID bereme vážně.*
Povinnost mít tachograf pro vozidla cirkusů a lunaparků.*
Příděl nedostatkových relací jednorázových povolení na 1. čtvrtletí 2025.
18.11.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)
Žádost je nutné podat na regionální pracoviště ČESMAD BOHEMIA nejpozději do 6. 12. 2024.
Pro rok 2025 platí, že požadavky na příděl povolení pro mezinárodní nákladní dopravu se podávají pouze pro nedostatkové relace. Na požadavkovém listu jsou vymezeny pouze tyto nedostatkové relace, u kterých označíte počet požadovaných povolení.
Nedostatkové relace pro rok 2025 jsou tyto:
- běloruské povolení pro třetizemní přepravy,
- kazašské povolení pro třetizemní přepravy,
- arménské povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
- maďarské povolení pro třetizemní přepravy,
- uzbecké povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
- uzbecké povolení pro třetizemní přepravy,
- tádžické povolení pro bilaterální přepravy,
- ázerbájdžánské povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
- polské třetizemní povolení
- turecké třetizemní povolení
Do volného výdeje byla pro rok 2025 uvolněna relace – moldavské univerzální povolení. V případě, že by odběr tohoto typu povolení začal převyšovat disponibilní množství, může být opět zařazen mezi nedostatkové relace v průběhu kalendářního roku, případně může být jeho výdej regulován.
Dopravci, kterým byl přidělen některý z nedostatkových typů povolení musí při žádosti o stejný typ v následujícím období doložit využití dříve přidělených povolení.
Ostatní druhy povolení jsou k dispozici v průběhu celého roku bez nutnosti o tato povolení předem žádat.
Požadavkový list pro příděl nedostatkových relací jednorázových povolení
Proměnu na INSID bereme vážně.
21.10.2024, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)
Přípravy na vznik Inspekce silniční dopravy již začaly. Nejde jen o změny řady zákonů a vyhlášek, které jsou v současné době ve fázi projednávání, ale také o zvyšování odborné úrovně budoucích inspektorů.
Již dříve se kontroloři potkávali při pravidelných školeních, kde si opakovali doporučené postupy, seznamovali se s novinkami v legislativě a vyměňovali si mezi sebou zkušenosti. I když máme v našich řadách vynikající odborníky na kontrolu silniční dopravy, vnímáme velkou zodpovědnost a zvýšené nároky na jejich odbornost po vzniku inspekce.
Chtěli bychom být rovnocennými kolegy inspektorů v zahraničí, máme ambice stát se férovými partnery řidičů a dopravců. Inspektor nemá vyvolávat strach a obavy, spíše respekt. Podobně jako jsou respektovanými partnery řidičů inspektoři BALM v Německu nebo ITD v Polsku. Ve většině evropských zemí dnes nikoho nepřekvapí, že kontrolu dodržování podmínek pro provozování silniční dopravy provádí také někdo jiný než policie.
V poslední době předhazovala média veřejnosti nově vznikající inspekci jako bič na řidiče. Zejména v oblasti kontroly osobních vozidel. Někteří inspektoři sice budou provádět i tolikrát zmiňované měření emisí malých vozidel, hlavní náplní ale zůstává kontrola silniční dopravy. To znamená kontrola podmínek pro přepravu zboží vozidly nad 3,5 tuny nebo pro přepravu osob vozidly s více než 9 sedadly.
Tak jako v současné době, budou inspektoři nadále kontrolovat, zda dopravci dodržují předepsané podmínky, jestli jejich řidiči nepřekračují doby řízení a dodržují odpočinky a přestávky. Budou kontrolovat, zda jsou náklady přepravovány bezpečně a bezpečnými vozidly a jestli tato vozidla nepřekračují povolené rozměry a hmotnosti. Jde o bezpečnost, a také o to, aby měli všichni dopravci stejné možnosti a nikdo v silniční dopravě nebyl znevýhodněn.
Povinnost mít tachograf pro vozidla cirkusů a lunaparků.
15.10.2024, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Odpověď:
Odpověď na otázku je potřeba hledat v následujících předpisech:
- Nařízení (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85:
Článek 13
- Jestliže nejsou dotčeny cíle stanovené v článku 1, může každý členský stát na svém území nebo po dohodě s jiným členským státem na jeho území udělit výjimky z článků 5 až 9 a stanovit individuální podmínky vztahující se na tyto výjimky týkající se přepravy písmeno j) specializovanými vozidly přepravujícími cirkusy a lunaparky;
- Nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech:
Článek 3
Odstavec 2. Členské státy mohou z oblasti působnosti tohoto nařízení vyjmout vozidla uvedená v čl. 13 odst. 1 a 3 nařízení (ES) č. 561/2006.
- Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě:
- 3a Doba řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a doba odpočinku
Odstavec (3) Články 5 až 7 přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího harmonizaci předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy (nařízení (ES) č. 561/2006)) se nepoužijí na přepravu vymezenou v článku 13 tohoto přímo použitelného předpisu Evropské unie.
Odstavec (4) Při přepravě prováděné podle odstavce (3) je řidič povinen přerušit řízení vozidla po uplynutí nejvýše 4,5 hodin řízení bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 45 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi 2 směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do několika částí, činí-li každá z nich nejméně 15 minut. Během bezpečnostní přestávky může řidič vykonávat pouze dozor nad vozidlem a jeho nákladem.
Odstavec (6) Při přepravě prováděné podle odstavce (3)
- a) je řidič povinen vést záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku
- prostřednictvím tachografu v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím tachografy v silniční dopravě4e), jde-li o přepravu prováděnou vozidlem vybaveným tachografem, nebo
- prostřednictvím jiného záznamového zařízení nebo ručně, jde-li o přepravu prováděnou vozidlem, které není vybaveno tachografem, nebo o přepravu vymezenou v článku 13 odst. 1 písm. g) přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího harmonizaci předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy (nařízení (ES) č. 561/2006); v takovém případě se přímo použitelný předpis Evropské unie upravující tachografy v silniční dopravě (nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech) nepoužije,
- b) musí mít řidič u sebe záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku z právě probíhajícího dne a ze 7 dnů, které tomuto dni bezprostředně předchází, a kartu řidiče, byla-li mu vydána, a předložit je při kontrole,
- c) je dopravce povinen zajistit, aby řidič dodržoval požadavky na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku, v souladu s písmenem a) vedl záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku a v souladu s písmenem b) měl u sebe tento záznam a kartu řidiče, byla-li mu vydána, a předložil je při kontrole, a
- d) je dopravce povinen uchovat záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku po dobu 1 roku od ukončení přepravy.
Odstavec (8) Údaje, které se o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku zaznamenávají podle odstavce 6 písm. a) nebo odstavce 7 písm. a), a způsob zaznamenávání těchto údajů stanoví prováděcí právní předpis (vyhláška č. 478/2000 Sb.).
- Vyhláška č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě:
- 1a
Způsob zaznamenávání údajů o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku u přeprav uvedených v § 3a odst. 3 zákona
(K § 3a odst. 8 zákona)
(1) Při vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku podle § 3a odst. 6 písm. a) bodu 1 zákona se u vozidla vybaveného digitálním tachografem podle čl. 2 písm. h) přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího tachografy v silniční dopravě1) (dále jen „digitální tachograf“) využije režim mimo působnost (OUT), který se zadá do digitálního tachografu před zahájením přepravy.
(2) Při vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku podle § 3a odst. 6 písm. a) bodu 1 zákona se u vozidla vybaveného analogovým tachografem podle čl. 2 písm. g) přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího tachografy v silniční dopravě1) (dále jen „analogový tachograf“) na záznamový list před zahájením přepravy ručně uvede režim mimo působnost (OUT) s uvedením času zahájení této přepravy. Bezprostředně po ukončení přepravy v režimu mimo působnost (OUT) se na záznamový list ručně uvede čas ukončení této přepravy.
(3) Při vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku podle § 3a odst. 6 písm. a) bodu 2 zákona ručně nebo jiným záznamovým zařízením se uvede
- a) před zahájením přepravy
- jméno, popřípadě jména, a příjmení řidiče vozidla,
- státní poznávací značka vozidla, kterým je zajišťována přeprava, a
- místo, datum a stav počítadla kilometrů vozidla na počátku záznamu,
- b) po ukončení přepravy místo, datum a stav počítadla kilometrů vozidla na konci záznamu,
- c) při každé změně režimu činnosti údaj o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách nebo době odpočinku.
Závěr: Nařízení (ES) č. 561/2006 umožnilo členským státům na svém území (s jinými státy dohoda nebyla uzavřena) udělit výjimku z článků 5 až 9 a stanovit individuální podmínky vztahující se na tyto výjimky (týká se mimo jiné i přepravy specializovanými vozidly přepravujícími cirkusy a lunaparky). Česká republika (ČR) udělila výjimku pouze z doby řízení a bezpečnostní přestávky. Zákonem o silniční dopravě stanovila požadavek pouze na bezpečnostní přestávku (nestanovila požadavek na doby řízení). Ostatní požadavky nařízení (ES) č. 561/2006 (i doba odpočinku) zůstávají v platnosti.
Pokud se jedná o tachografy, tak ČR nevyužila možnost uvedenou v nařízení (EU) č. 165/2014. Zákonem o silniční dopravě stanovila povinnost vést záznam o činnosti řidiče tachografem, pokud je vozidlo vybaveno tachografem (může se jednat o analogový i digitální tachograf). Pokud vozidlo není vybaveno tachografem, stanovila zákonem o silniční dopravě možnost vést záznam o činnosti řidiče ručně, nebo jiným záznamovým zařízením (například elektronická kniha jízd apod.). Pro tento případ prováděcí vyhláškou č. 478/2000 Sb. stanovila obsah a způsob vedení záznamu. Tento požadavek se vztahuje i na dopravu, kterou uvádíte v dotazu.