Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Předpisy pro zimní pneumatiky nákladních vozidel.*
Povinnost odstranění sněhu a ledu z povrchu vozidla.*
Polsko rozšiřuje svou síť zpoplatněných silnic.*
15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!*
Předpisy pro zimní pneumatiky nákladních vozidel: několik zemí zpřísňuje požadavky.
12.11.2024, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
Několik evropských zemí v letošním roce upravuje předpisy týkající se zimních pneumatik a vybavení nákladních vozidel. Je mezi nimi i Německo.
Výrobce pneumatik Continental zveřejnil svého každoročního průvodce požadavky na zimní pneumatiky pro nákladní vozidla v Evropě. Pro zimní sezónu 2024/2025 budou v několika zemích platit nové předpisy.
Německo
Předpisy pro zimní pneumatiky v Německu se letos změní. Dříve musela být motorová vozidla v Německu v zimních podmínkách vybavena zimními pneumatikami s alpským symbolem (3PMSF – piktogram hory se sněhovou vločkou).
U užitkových vozidel tříd N2 a N3 (vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny do 12 tun a vozidla nad 12 tun) bylo povinné vybavit zimními pneumatikami alespoň kola trvale hnané nápravy a kola přední řízené nápravy.
Od 1. října letošního roku se předpisy v Německu změnily. Od tohoto data již není povoleno používat pneumatiky M+S jako zimní pneumatiky; nyní jsou povoleny pouze modely označené symbolem „Alpine“ (zobrazující horský vrchol a sněhovou vločku).
V Německu závisí požadavek na zimní pneumatiky na povětrnostních podmínkách: v případě náledí, kluzkého sněhu, sněhové břečky, nebo námrazy jsou „vyžadovány vhodné zimní pneumatiky“ (podle § 2 odst. 3a StVO – německé vyhlášky o silničním provozu).
Sankce za nedodržení těchto předpisů v Německu zahrnují:
- Pokuta 60 eur za použití nevhodných pneumatik,
- pokuta 80 € a 1 trestný bod za způsobení překážky nebo narušení provozu nevhodnými pneumatikami,
- pokuta 100 EUR a 1 trestný bod za vytvoření nebezpečné situace s nevhodnými pneumatikami a
- 120 eur pokutu a 1 trestný bod za způsobení nehody v důsledku nevhodných pneumatik.
Slovensko
Nová pravidla budou v letošní sezóně zavedena také na Slovensku. Nákladní vozidla nad 3,5 tuny musí mít nyní od 15. listopadu do 31. března na hnací nápravě zimní pneumatiky 3PMSF s minimální hloubkou dezénu 3 mm. Dříve byly v tomto období povoleny pneumatiky M+S.
Švédsko
V zimních podmínkách musejí mít vozidla minimální hloubku dezénu 5 mm na všech nápravách, s výjimkou přívěsů, které vyžadují pouze 1,6 mm. Vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny musejí mít na přední a hnací nápravě pneumatiky 3PMSF, POR nebo s hroty. Pneumatiky M+S jsou povoleny i na ostatních nápravách. Použití pneumatik M+S na všech nápravách je povoleno do 30. listopadu 2024.
Maďarsko
Maďarsko dosud nemělo žádné zvláštní předpisy týkající se pneumatik pro nákladní vozidla. Od letošní sezóny musí mít pneumatiky s průměrem větším než 750 mm celoročně minimální hloubku dezénu 3 mm.
Povinnost odstranění sněhu a ledu z povrchu vozidla.
27.11.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)
Řidiči mají povinnost odstranit sníh a led z povrchu vozidla.
Tuto povinnost řidičům ukládá zákon o provozu na pozemních komunikacích, podle kterého řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran. Dále řidič nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Vzhledem k tomu, že ramp na odstraňování sněhu a ledu z nákladních vozidel je v ČR stále nedostatek, připravili jsme v naší nabídce nový produkt:
Pneumatické přizvedávání plachty
Systém proti hromadění ledu a vody na plachtě
- Systém působí preventivně a zabraňuje hromadění vody na plachtě a tím následnému poškození.
- Systém se skládá ze vzduchové hadice umístěné uprostřed mezi střešní plachtou a příčníky.
- Přívod vzduchu z palubního systému stlačeného vzduchu je naplněn během několika minut.
- Tím se plachta zvedne o 175 mm a vytvoří sedlovou střechu. Voda pak odtéká vlevo a vpravo od plachty.
- V případě potřeby řidič naplní hadici pomocí ovládací jednotky na přední stěně stisknutím tlačítka.
- Tlak 0,05 bar. Systém udržuje tlak po dobu až jednoho týdne a lze jej tedy používat i s odpojeným přívěsem.
- Aby nebyla překročena zákonem požadovaná výška vozidla čtyři metry, řidič před vyjetím systém vypustí do cca 4 minut stisknutím tlačítka na ovládací jednotce nebo sešlápnutím brzdy.
- Díky podtlaku, který je v systému, lze také snadno použít na posuvných střechách a zvedacích střechách.
Leták s kompletní nabídkou produktu
Již nyní je možnost rezervace na našich regionálních pracovištích!
Polsko rozšiřuje svou síť zpoplatněných silnic: Seznam plánovaných zpoplatněných silnic.
28.10.2024, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
Polská vláda hodlá rozšířit síť zpoplatněných silnic, která nebyla aktualizována od roku 2017. Tento krok se považuje za pokračování politiky zpoplatňování nově postavených silnic, která byla zavedena v roce 2011. Polští dopravci jsou rostoucími náklady znepokojeni.
Díky rozšíření sítě zpoplatněných silnic se jen v prvním roce očekává zvýšení příjmů o přibližně 1,2 miliardy PLN (přibližně 278 milionů eur). Současně se zvýší náklady na výběr mýtného na nových trasách přibližně o 13,4 milionu PLN (přibližně 3,1 milionu eur) a o přibližně 13 milionů PLN (přibližně 3 miliony eur) vzrostou také roční náklady na údržbu sítě.
Rozšířená síť zpoplatněných silnic rovněž podpoří spravedlivější regionální rozložení zátěže logistického průmyslu, čímž dojde k vyrovnání konkurenceschopnosti v této oblasti, uvádí se ve zdůvodnění nařízení polské vlády. Vysvětluje, že v některých regionech země mají dopravní podniky vyšší náklady na mýtné než v jiných částech Polska.
Očekává se, že ustanovení nařízení vstoupí v platnost již v listopadu letošního roku, přičemž návrh nařízení je v současné době ve fázi přípravy.
Vyšší náklady pro dopravce
Dopravní společnosti se obávají plánovaného rozšíření mýtného na nově budovaných rychlostních silnicích a dálnicích pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny, což bude mít dopad na jejich provozní náklady.
Návrh polské vlády byl pro některé podnikatele v dopravě a logistice poměrně překvapivý.
Další testy poctivosti STK a SME odhalily nedostatky, ale také správné postupy kontrolních techniků.
15.11.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Pracovníci ministerstva dopravy pokračují v testech poctivosti. Začátkem listopadu provedli kontrolu u dvou stanic měření emisí a dvou stanic technické kontroly.
Kontrola poctivosti prokázala, že kontrolní technik na jednom STK prováděl technickou prohlídku velice pečlivě a svědomitě, na druhém STK byla kontrolnímu technikovi z důvodu závažného porušení jeho povinností na místě zakázána činnost provádění technických prohlídek, hrubé porušení povinností při provádění měření emisí nebylo zjištěno.
Ze stanic technické kontroly byla vybrána STK s malou SME v jednom areálu u Domažlic, kontrola poctivosti byla provedena u obou těchto stanic. Technici SME i STK provedli kontrolu přistaveného vozidla, kdy vozidlo bylo z hlediska měření emisí hodnoceno jako nevyhovující a z hlediska technické kontroly jako nezpůsobilé. Z přenosu, který kontrolující viděli, bylo patrné, že kontrolní technik na STK prováděl technickou prohlídku velice pečlivě a svědomitě.
Hrubé porušení při provádění měření emisí (obcházení měření emisí – „šidítka“), které by mělo vliv na bezpečnost provozu vozidel na pozemních komunikacích nebylo zjištěno ani na další emisní stanici v Klatovech.
Závažné porušení povinností kontrolního technika bylo naopak zjištěno na klatovské STK, kde státní odborný dozor zjistil, že kontrolované vozidlo opouštělo areál STK ještě před ukončením technické prohlídky (nevyplněný záznamník závad vozidla a nevystavený protokol o technické prohlídce). Na vozidle přitom již byla vylepena kontrolní nálepka s platností na 2 roky s tím, že vozidlo je způsobilé bez závad B nebo C. Toto vozidlo bylo kontrolujícími zastaveno a řidič byl požádán o součinnost v podobě přistavení vozidla k provedení opakované technické prohlídky.
Kontrolní technik, který provedl opakovanou prohlídku, nalezl na vozidle celkem 2 lehké závady (A), 7 vážných závad (B) a 1 nebezpečnou závadu (C). Kontrolnímu technikovi byla proto z důvodu závažného porušení jeho povinností spočívající v nezaznamenání nebezpečné závady (C), která mohla vést k ohrožení bezpečnosti silničního provozu nebo života a zdraví člověka, na místě zakázána činnost provádění technických prohlídek. S tímto kontrolním technikem bude ve lhůtě stanovené zákonem zahájeno řízení o odnětí profesního osvědčení kontrolního technika.
15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!
2.11.2024, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)
V říjnu se Hasselt v Belgii stal centrem klíčové iniciativy v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Od 14. do 18. října 2024 se zde sešli odborníci z 15 zemí na intenzivním praktickém workshopu zaměřeném na odhalování manipulací s tachografy, který organizovaly ROADPOL a Euro Contrôle Route (ECR EGTC).
Workshop byl nejen vzdělávací příležitostí, ale také klíčovým krokem v boji proti manipulacím s tachografy, které jsou narůstajícím problémem v dopravním průmyslu. Upravené tachografy umožňují nepoctivým řidičům a firmám překračovat zákonné limity řízení, což vede k nebezpečí na silnicích a nekalé konkurenci. Tento workshop poskytl inspektorům nejnovější techniky k identifikaci a zastavení těchto nelegálních praktik.
Pokročilé techniky v praxi
Během týdne se účastníci zapojili do různých aktivit, které rozvíjely jejich schopnosti odhalovat manipulace s tachografy, včetně:
- Analýzy výstupů z tachografů: Identifikace příznaků manipulací v záznamech.
- Kontroly snímačů: Zajištění, že snímače jsou správně kalibrované a funkční.
- Ověření kompatibility snímačů s jednotkami vozidel: Kontrola, zda systémy pro sledování doby řízení spolupracují s vozidlovými jednotkami jako jeden funkční a vyhovující celek.
Praktická cvičení v průběhu celého workshopu poskytla účastníkům zkušenosti potřebné k uplatnění těchto dovedností v reálných situacích.
Kolektivní evropské úsilí
Jsme hrdí, že jsme přivítali účastníky z Německa, Irska, Spojeného království, Kypru, Polska, Nizozemska, Lucemburska, Lotyšska, České republiky, Francie, Švýcarska, Švédska, Rakouska, Portugalska a Belgie. Těchto 15 zemí se spojilo s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu a vytvořit rovné podmínky v dopravním odvětví.
Tento významný workshop nejenže prohloubil odborné znalosti inspektorů, ale také posílil spolupráci mezi zeměmi. Společně jsme silnější v naší misi zlepšit bezpečnost a spravedlnost na evropských silnicích.
Speciální poděkování
Velké poděkování patří Frederic Martin, Sven Kilian, Peter Rothgängel a Spencer Miller, jejichž úsilí a oddanost přispěly k úspěchu této akce. Vaše práce na organizaci tohoto školení rok co rok pomáhá zajistit, že evropské silnice jsou den ode dne bezpečnější.
Rovněž jsme velmi vděční ROADPOLu a všem účastníkům za jejich trvalé nasazení pro tuto věc. Znalosti a techniky sdílené během tohoto týdne budou mít nepochybně trvalý dopad na dopravní průmysl, zvýší bezpečnostní standardy a sníží rizika spojená s manipulací s tachografy.
Toto není jen workshop – je to hnutí směrem k bezpečnějšímu a více vyhovujícímu dopravnímu systému v Evropě. Velké uznání všem zúčastněným!
Zdroj: https://www.ecr-egtc.eu/news/1162/15-countries-unite-against-tachograph-tampering-