Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Portál mýtných služeb pro dopravce změní doménu.*
Události v dopravě pro rok 2025.*
Započítává se do doby řízení přerušení kratší 10 minut?*
Členské státy dosáhly shody ohledně doby odkladu pro dodatečnou montáž tachografů.*
Portál mýtných služeb pro dopravce změní doménu: od 1. ledna 2025 bude dostupný na stránce myto.gov.cz.
11.12.2024, Zdroj: Czechtoll (www.czechtoll.cz)
Portál Systému elektronického mýtného v České republice bude od 1. ledna 2025 dostupný na nové internetové adrese. Místo dosavadního www.mytocz.eu najdou dopravci z celé Evropy nově potřebné informace i Zákaznickou samoobsluhu na adrese myto.gov.cz.
Se změnou adresy webových stránek MYTOCZ souvisí také změna informační e-mailové adresy na info@myto.gov.cz. Na této e-mailové adrese bylo přijato jen během prvních 11 měsíců letošního roku více než 19 700 zpráv.
Původní doména i e-mailová adresa zůstanou po dobu přibližně jednoho roku i nadále funkční, komunikace však bude přesměrována na nové adresy. Dopravci tak budou mít dostatek času zvyknout si na novou adresu, aby jejich podání mohla být řádně vyřešena.
Koncovka gov.cz slouží k jednoznačné identifikaci a zajištění důvěryhodnosti oficiálních stránek veřejné správy v České republice. Ke změně dochází po více než pěti letech fungování portálu na adrese, která byla zvolena v době změny provozovatele mýtného systému v roce 2019. Na společnou doménu gov.cz bude v roce 2025 převedena většina webových portálů státních organizací a úřadů. Sjednocení domén přispěje ke zvýšení kybernetické bezpečnosti a komfortu uživatelů.
Více informací ke společné státní doméně naleznete na adrese:
https://portal.gov.cz/kam-dal/cesky-egovernment/jednotna-statni-domena-gov-cz
Události v dopravě pro rok 2025: Pokrok v digitalizaci, vznik silniční inspekce i zdražení dálničních známek.
23.12.2024, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)
Také rok 2025 přinese v České republice novinky a změny v oblasti dopravy. Mezi klíčové události patří pokrok v digitalizaci resortu, sčítání dopravy či transformace Centra služeb pro silniční dopravu na INSID. Tyto i další změny odrážejí potřebu modernizace dopravního systému a přizpůsobení evropským normám, s důrazem na bezpečnost, ekologii a efektivitu v osobní i nákladní dopravě.
Většinu úředních úkonů půjde řešit digitálně
Řada zásadních změn bude souviset s pokračující digitalizací. Portál dopravy by měl v příštím roce umožňovat elektronické vyřízení až 90 % nutných úkonů. Podle šéfa resortu Martina Kupky se stávající systém rozšíří o další funkce, například o možnost posílání notifikací o platnosti STK, řidičského průkazu, povinného ručení či dálniční známky.
Novinkou bude také elektronický balíček pro profesionální řidiče, kteří budou mít jako součást řidičského průkazu i průkaz profesní způsobilosti. Přibude také možnost doručení řidičského průkazu prostřednictvím kurýra nebo elektronická úhrada správních poplatků. „Dopravní agendy jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč jdeme na úřad. Proto se snažíme digitalizovat dopravní služby co nejvíce,“ vysvětluje Martin Kupka. „Stále ale bude zachována možnost si tyto věci vyřešit fyzicky,“ dodává.[1]
Z Centra služeb pro silniční dopravu bude INSID. Získá více pravomocí
Od 1. července 2025 se změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Změní se i pravomoci této organizace. Silniční inspekce bude kontrolovat například technickou způsobilost vozidel, povinné přestávky a odpočinky, provádět kontrolní vážení či se zaměřovat na podvody s tachografy. Pověření kontroloři budou moci zastavovat vozidla, ukládat pokuty příkazem na místě, vybírat kauce, zabránit řidiči v další jízdě či mu odebrat doklady nebo SPZ. Při kontrolách zejména nákladních vozidel na českých silnicích nebude INSID závislá na Policii ČR nebo Celní správě ČR.[2]
Zahraničním dopravcům přitom prozatím hrozí v případě porušování předpisů jen malé riziko postihu. Důvodem je zejména omezená vynutitelnost právních norem upravujících podmínky provozování silniční dopravy na českém území. To se má se vznikem silniční inspekce změnit. „Tuzemští dopravci musejí dodržovat přísné předpisy. Není správné, aby zahraniční dopravci využívali nedostatečné vymahatelnosti práva k jejich obcházení. Věřím, že tento krok přispěje k férovějšímu prostředí, a především k větší bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích,“ komentuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.
Po pěti letech čeká Česko sčítání dopravy
Českou republiku čeká v roce 2025 pravidelné celostátní sčítání dopravy, kterého se ujme společnost Ipsos.[3] Sčítání se na českých silnicích opakuje od roku 1980 každých pět let a jeho cílem je zajistit nezbytné podklady pro silniční hospodářství, tedy pro rozvoj sítě, výstavbu, opravy komunikací i ochranu životního prostředí. Je třeba získat informace o zatížení sítě, zjistit vývoj od posledního sčítání a také zabezpečit požadované údaje pro zprávu předávanou Evropské hospodářské komisi při OSN.
Dálniční známky opět podraží, poprvé dle indexu růstu spotřebitelských cen
Od začátku roku zdraží všechny druhy dálničních známek. Jednodenní známka například podraží o desetikorunu na 210 korun. Roční bude stát 2 440 korun, oproti loňsku tak bude dražší o 140 korun. Bezemisní vozidla s elektrickým či vodíkovým pohonem budou moci dálnice nadále využívat bez poplatku.
V roce 2025 se dálniční známky poprvé navýší podle automatické valorizace, která odpovídá vývoji inflace a rozsahu dálniční sítě. „Mechanismus jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce pro příští rok, nelze už očekávat zásadnější meziroční zvyšování cen,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.[4]
Emisní norma EURO 7 se odkládá. Druhá fáze EURO 6e začne platit v lednu
Europoslanci v březnu letošního roku schválili emisní normu Euro 7, avšak s emisními limity pro osobní i nákladní automobily o mnoho mírnějšími oproti původnímu návrhu. Podařilo se navíc dojednat delší časový rámec na její zavedení. V platnost měla norma u osobních automobilů vstoupit v polovině roku 2025, u nákladních o dva roky později. Nově se počítá se zavedením opatření do 2,5 let od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a do 3,5 roku u modelů stávajících. V případě nákladních aut se má jednat o čtyři roky. Automobilky tak budou mít více času na přípravu.[5]
S 1. lednem 2025 však vstupuje v platnost emisní norma Euro 6e-bis, která představuje druhou fázi aktualizace standardu Euro 6e pro nově homologovaná LUV, pro nově registrovaná vozidla pak o rok později.
[1] https://www.facebook.com/watch/?v=913136460450262
[2] https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Inspekce-silnicni-dopravy-bude-hlidat-dodrzovani-p
[3] https://x.com/MatlRadek/status/1808242940558692434?lang=cs
[4] https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dalnicni-sit-se-rozroste-o-sto-kilometru,-cena-dal#:~:text=Nav%C3%BD%C5%A1en%C3%AD%20cen%20v%C5%A1ech%20druh%C5%AF%20d%C3%A1lni%C4%8Dn%C3%ADch,m%C5%AF%C5%BEou%20na%20d%C3%A1lnice%20bez%20poplatku.
[5] ČTK
Započítává se do doby řízení přerušení kratší 10 minut?
19.11.2024, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Pokud jede řidič v režimu vyhlášky č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě, započítává se navíc do doby řízení také přerušení řízení kratší než 10 minut. Z čeho toto tvrzení vychází?
Ve vyhlášce č. 478/2000 Sb. toto stanoveno není. Něco podobného stanoví nařízení vlády č. 168/2002 Sb., ale tam je 15 minut. Navíc je toto nařízení uplatňováno tam, kde se nejedná o přepravy podle zákona č. 111/1994 Sb., ani nařízení (ES) č. 561/2006, tedy u vozidel, jimiž není prováděna silniční doprava.
Odpověď:
Správná odpověď na otázku vychází ze zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě a nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě v aktuálním znění k 3. dubnu 2024.
Zákon č. 111/1994 Sb. reaguje na nařízení (ES) č. 561/2006, které v článku 13, odst. 1 uvádí přepravy vozidly u kterých „každý členský stát na svém území nebo po dohodě s jiným členským státem na jeho území může udělit výjimky z článků 5 až 9 a stanovit individuální podmínky vztahující se na tyto výjimky týkající se přepravy“. V § 3a, odst. 3 stanoví „Články 5 až 7 přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího harmonizaci předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy se nepoužijí na přepravu vymezenou v článku 13 tohoto přímo použitelného předpisu Evropské unie.“ Z toho vyplývá, že z uvedené možnosti udělit výjimku z článků 5 až 9 byla využita pouze výjimka z článků 5 až 7 (minimální věk průvodčích a pomocníků řidiče, doby řízení a přestávky v řízení).
Následně v odst. 4 stanovil, že „Při přepravě prováděné podle odstavce 3 je řidič povinen přerušit řízení vozidla po uplynutí nejvýše 4,5 hodin řízení bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 45 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi 2 směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do několika částí, činí-li každá z nich nejméně 15 minut. Během bezpečnostní přestávky může řidič vykonávat pouze dozor nad vozidlem a jeho nákladem.“
Dále je v zákoně č. 111/1994 Sb. v § 3a, odst. 5 stanoven požadavek na dobu řízení během 24 hodin (10 hodin) a během 2 kalendářních týdnů po sobě jdoucích (100 hodin) pro silniční přepravu uvedenou v článku 3, písm. a). Jedná se o přepravu cestujících v linkové osobní dopravě, u níž délka žádného ze spojů nepřesahuje 50 km. V případě požadavků na bezpečnostní přestávku a dobu odpočinku jsou tyto stanoveny nařízením vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů. V § 17 jsou uvedeny požadavky na odpočinek mezi dvěma směnami a v § 19 týkající se bezpečnostní přestávky uvádí následující „Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby doba řízení zaměstnance městské hromadné dopravy byla nejdéle po 4 hodinách řízení přerušena bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Tato přestávka může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 10 minut.“
Závěr: Z výše uvedeného vyplývá, že v obou případech přeprav (článek 3 písmeno a) a článek 13) není do doby řízení započítáno přerušení kratší 10 minut. Tento požadavek byl uveden v minulosti ve vyhlášce č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě v původním znění před rokem 2007.
Pro úplnost je potřeba uvést, že nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky se u zaměstnance, který řídí dopravní prostředek, na kterého se nevztahuje zvláštní právní předpis (zákon č. 111/1994 Sb.) stanoví v Příloze č. 1 povinnost zaměstnavatele zajistit, aby řidič „nepřekročil maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny; za dobu řízení se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut.„
Členské státy dosáhly shody ohledně doby odkladu pro dodatečnou montáž tachografů.
27.12.2024, Zdroj: International Road Transport Union (IRU) (www.iru.org)
Mezinárodní unie pro silniční dopravu (IRU) vítá rozhodnutí členských států, které bylo přijato ve Výboru pro silniční dopravu, a sice zavést dvouměsíční odklad pro nadcházející zákonnou lhůtu pro modernizaci vozidel v EU. To nabízí dopravcům potřebnou podporu, kterou naléhavě potřebují.
V návaznosti na výzvu IRU, která vycházela z jasných důkazů, že značný počet dopravců není kvůli zpoždění při přechodu na inteligentní tachografy verze 2 (G2V2) připraven od 1. ledna pokračovat v přeshraničním přepravě, doporučila Evropská komise, aby členské státy EU uplatnily dvouměsíční přechodné období od 1. ledna 2025 do 28. února 2025. Během tohoto přechodného období nebudou dopravcům, kteří dosud svá vozidla dodatečně nevybavili, hrozit sankce. Místo toho bude vyvinuto úsilí o další zvyšování jejich povědomí o požadavku na modernizaci.
Členské státy EU se na schválení tohoto odkladu shodly na mimořádném zasedání Výboru pro silniční dopravu, které se konalo tento týden. Cílem tohoto opatření je pomoci dopravcům a výrobcům vypořádat se se zpožděním při modernizaci a minimalizovat narušení přeshraniční dopravy a dodavatelských řetězců v EU.
Raluca Marian, ředitelka IRU pro prosazování zájmů v EU, uvedla: „Toto rozhodnutí je pro průmysl zásadní a včasné a my děkujeme komisaři Tzitzikostasovi za to, že hned na začátku svého mandátu prokázal silné vedení a pragmatismus, když souhlasil s tím, že se členské státy sejdou na tomto zasedání, aby přijaly tak důležité rozhodnutí. Tím, že se Komise a členské státy EU zabývaly řešením problémů, s nimiž se provozovatele dopravy potýkají a kteří prokázali nebývalou schopnost mobilizace, aby splnili zákonné lhůty, prokázaly, že jasně chápou zásadní úlohu mobilního a logistického řetězce při udržování evropské ekonomiky v pohybu.“
„Odkladné období nejen podpoří dodržování předpisů, ale také zajistí mobilitu v EU a nepřerušený tok přeshraničních dopravních služeb. Toto rozhodnutí odráží vyvážený a konstruktivní přístup a poskytuje dopravcům potřebný čas na modernizaci vozidel při zachování kontinuity dodavatelského řetězce,“ dodala.
Co to znamená pro odvětví:
- Provozní kontinuita: Je zajištěno, že vozidla budou moci pokračovat v přeshraničním provozu během odkladného období, čímž se zabrání narušení dodavatelských řetězců v EU.
- Podpora dodržování předpisů: Dopravci získají dodatečný čas na modernizaci vozidel a zároveň si zachovají přístup na klíčové trhy.
- Spolupráce v odvětví: Posiluje se spolupráce mezi provozovateli, dílnami a zákonodárci s cílem účinně plnit legislativní požadavky.
IRU je i nadále plně odhodlána podporovat provozovatele dopravy při plnění požadavků na modernizaci.