Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů.*
Zrádná zima na silnicích. Řidiče může zaskočit bílá tma i černý led.*
Nový mýtný systém pro kamiony v Dánsku.*
Kolik stojí dobíjení elektromobilu?*
Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line.
3.1.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Víc než 660 tisícům řidičů bude v roce 2025 končit platnost řidičského průkazu. K podání žádosti o jeho prodloužení mohou využít Portál dopravy a díky digitalizaci se tak vyhnou jedné cestě na úřad a získají slevu. Celý proces zažádání o prodloužení platnosti řidičského průkazu je přitom rychlý a jednoduchý, vše proběhne na pár kliknutí. Tuto službu využívají tisíce řidičů měsíčně.
V průběhu roku 2025 bude postupně končit platnost 661 088 řidičským průkazům. Samotné podání žádosti o vydání nového průkazu přitom Ministerstvo dopravy digitalizací výrazně ulehčilo. Vše je možné vyřídit od počítače a nezávisle na úředních hodinách.
„Portál dopravy představuje v českém prostředí jeden z nejúspěšnějších projektů digitalizace státní správy. Žádosti o nové řidičské průkazy se ročně týkají vyšších desítek až několika set tisíců řidičů. Digitalizace této služby tak ulehčuje život a šetří čas nejen jim, ale i úředníkům a spoluobčanům, kteří na úřadě vyřizují agendu, která ještě on-line zpřístupněná není,“ popisuje ministr dopravy Martin Kupka.
V Praze by tak teoreticky nemuselo na úřad téměř 66 tisíc řidičů, kteří by si v roce 2025 měli o nový řidičák zažádat, v Brně je to přes 19 tisíc řidičů. V Ostravě se nové žádosti týkají téměř 15,4 tisíc řidičů, v Českých Budějovicích by si mělo prodloužení řidičského průkazu vyřídit téměř 11 tisíc lidí, v Plzni přes 10,6 tisíc.
V rámci krajů se pak nejvíce výměn týká Středočeského kraje – nový ŘP by si zde mělo vyřešit 93,5 tisíc lidí. Následuje Jihomoravský kraj, kde by si mělo platnost řidičského oprávnění pohlídat přes 74 tisíc řidičů, v Moravskoslezském kraji je to necelých 70 tisíc řidičů.
Věkově se výměny týkají nejvíce lidí ve věku 61 let a více, jde o 254 tisíc řidičů. Ve věkových kategoriích mezi 41 až 50 lety a 51 až 60 lety bude žádat o prodloužení téměř shodný počet lidí, pro každou skupinu vždy necelých 135 tisíc řidičů.
V ČR je od ledna 2024 možné vůz řídit, aniž by měl řidič svůj průkaz v podobě kartičky fyzicky u sebe. Evropská legislativa ale stále nařizuje řidičák jednou za deset let vyměnit a v rámci členských států je řidič povinen tímto dokladem prokazovat oprávnění auto řídit.
Ministerstvo dopravy plánuje možnost alespoň doručování hotových řidičských průkazů do výdejních boxů či na výdejní místa anebo možnost platit správní poplatky on-line. Na Portál dopravy je možné se přihlásit přes Identitu občana, Mobilní klíč eGovernmentu nebo třeba přes datovou schránku. Cílovým stavem ovšem je, aby po celé Evropě už měly plastové kartičky digitální dvojče a nebylo nutné jí mít neustále u sebe.
Zrádná zima na silnicích. Řidiče může zaskočit bílá tma i černý led.
24.1.2025, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)
- Snižte rychlost a soustřeďte se na řízení
- Dodržujte bezpečný odstup
- Sledujte počasí a aktuální informace
- Naučte se rozpoznat rizika
- Pořiďte si vybavení pro zimní provoz
Zima dokáže na silnicích připravit nejedno nepříjemné překvapení. Bílá tma, ledovka nebo sněhové jazyky mohou potrápit i zkušeného řidiče. Zimní počasí bývá každoročně příčinou stovek vážných nehod. Jak zimu za volantem zvládnout s chladnou hlavou? Přečtěte si následující tipy.
Snižte rychlost a soustřeďte se na řízení
Řidiči by samozřejmě měli řízení věnovat pozornost v každé roční době, ale v zimě je na místě zvýšená opatrnost. V roce 2023 se při dopravních nehodách v souvislosti se sněhem, námrazou a náledím zranilo 1166 lidí a 14 jich zahynulo. Podle vedoucího oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda řidiči často podceňují například kluzkost čerstvě napadaného sněhu. „Ještě větším rizikem je ale námraza. Vozovka drží chlad a roztátý sníh či voda na ní mohou namrzat. Pokud řidiči nepřizpůsobí těmto podmínkám rychlost jízdy, může dojít k vážným nehodám,“ vysvětluje.
Při zhoršených podmínkách je proto důležité v první řadě upravit rychlost. Při pomalejší jízdě mají řidiči více času reagovat a předcházet krizovým situacím. Dostatek času na reakci je důležitý i proto, že náhlé změny směru nebo prudké brzdění mohou skončit smykem, zvláště na sněhu a ledu.
Dodržujte bezpečný odstup
Brzdná dráha vozidel v zimě narůstá a na náledí může být oproti běžným podmínkám několikanásobně delší. Podle tabulky Policie ČR je při rychlosti 90 km/h brzdná dráha na náledí 208 metrů, zatímco na suché silnici by to bylo 45 metrů.
Ještě delší vzdálenost k zastavení než osobní vozy potřebují nákladní auta. „Mnoho nehod vzniká právě kvůli podcenění odstupu. Řidiči aut by proto zejména v zimě neměli předjíždět nákladní vozy na poslední chvíli ani před nimi prudce brzdit,“ upozorňuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce. Mokrý sníh nebo tající led mohou výrazně ztížit kontrolu nad vozidlem, proto je důležité přizpůsobit nejen odstup, ale i styl jízdy.
Sledujte počasí a aktuální informace
Především před delšími cestami by si řidiči měli ověřit aktuální dopravní situaci a meteorologické výstrahy. Moderní aplikace dokážou upozornit na kritická místa a předcházet tak zbytečným rizikům. Podle údajů BESIPu je nejkritičtější dobou pro cestování ráno, kdy se mění teplota, silnice ještě nemusejí být ošetřené a je silnější provoz. Nebezpečí může hrozit hlavně na místech, jako jsou mosty nad řekami, lesní cesty či zastíněné úseky silnic.
„Za zvlášť nebezpečný na silnicích považuji takzvaný černý led. Ten vzniká při teplotách lehce pod nulou, kdy padající déšť zamrzne na vozovce a vytvoří tenkou hladkou vrstvu. Silnice může řidičům připadat pouze mokrá, přitom je pokrytá ledem. Zvláště za tmy je těžké si něčeho všimnout, a auto se může zničehonic stát neovladatelným,“ popisuje Ondřej Stöhr.
Naučte se rozpoznat rizika
Zkušený řidič by měl vědět, jak se při rizikových situacích na silnicích chovat. Při jízdě na kluzké silnici jsou základními zásadami plynulá jízda a dostatečný odstup. V případě závějí či sněhových jazyků je rovněž třeba pevně držet volant a vyhýbat se náhlým manévrům. Při řízení v hustém sněžení je zásadní plynule zpomalit na minimum, zapnout potkávací světla a mlhovky a sledovat orientační body, jako jsou krajnice nebo dopravní značení.
Extrémně nebezpečný jev představuje „bílá tma“, která vzniká při husté mlze či sněžení, kdy řidič nerozezná okraj silnice ani patníky, vozovka mu splývá s horizontem a totálně ztrácí orientaci. V tu chvíli je lepší zastavit a počkat, až sněžení ustane. V případě neviditelného „černého ledu“ je též nutné být obezřetný a pomaleji vjíždět na mosty a do zatáček, kde se nejčastěji vyskytuje.
Pořiďte si vybavení pro zimní provoz
Každý řidič by měl mít v chladných měsících kvalitní zimní pneumatiky s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Doporučuje se také vozit sněhové řetězy, dostatek paliva a zásoby jídla a pití pro neočekávané situace. Dalším důležitým vybavením jsou škrabky na led, odmrazovací spreje a teplá deka, která přijde vhod při čekání v kolonách nebo při poruše vozidla. Více než kdy jindy je v těchto případech dobré mít plně nabitý telefon. Pokud omylem sjedete do závěje, může přijít vhod i lopata, kterou odhrabete sníh kolem kol, a třeba se vám podaří vyjet.
Nový mýtný systém pro kamiony v Dánsku.
28.1.2025, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
Začátkem letošního roku vystoupilo Dánsko ze systému Eurovignette a zavedlo pro nákladní automobily mýtný systém založený na ujeté vzdálenosti a emisích CO2. Vláda zároveň oznámila plány na intenzivní kontroly mýta. Jsou tyto kontroly již v praxi?
Nový mýtný systém pro nákladní automobily platí v Dánsku od 1. ledna 2025. Vztahuje se na vozidla s celkovou hmotností 12 tun a více, přičemž poplatky jsou určovány podle emisí CO2 a ujeté vzdálenosti. Loni na podzim upozornila dánská přepravní organizace DTL ministerstvo dopravy na potřebu účinnějšího monitorování dodržování mýtných poplatků zahraničními kamiony.
Podle DTL narušuje nedostatek kontrol a vymáhání poplatků od zahraničních společností férovou konkurenci na trhu. V listopadu 2024 reagoval dánský ministr dopravy Thomas Danielsen na kritiku organizace příslibem přísnějších opatření při vymáhání mýtných poplatků.
„Vláda umožní společnosti Sund & Bælt na Storebæltském mostě zastavit zahraniční kamiony s nezaplacenými pokutami za mýto – s ultimátem: buď se otočí u mýtné brány, nebo pokutu zaplatí na místě,“ oznámilo ministerstvo loni.
Kontroly v praxi
DTL pozorně sleduje kroky vlády v oblasti vymáhání mýtných poplatků. „Orgán odpovědný za provádění kontrol stále nefunguje, což povede k nerovnosti v zacházení se zahraničními vozidly,“ uvedl svaz v lednu.
Organizace zdůrazňuje, že největší výzvou budou kontroly kamionů, zejména těch zahraničních.
„Zkušenosti s vybíráním parkovacích poplatků a dopravních pokut od zahraničních řidičů už nyní odrazují,“ říká Erik Østergaard, ředitel DTL. „A jsme v situaci, kdy právní základ pro kontroly nebude projednáván dánským parlamentem dříve než v únoru. Do té doby je to v podstatě volný prostor, protože policie neprovádí konkrétní kontroly poplatků,“ vysvětluje zjevně rozhořčeně.
Nicméně Østergaard se obává, že i po zavedení právního rámce zůstane vymáhání nedostatečné.
„Jakmile právní základ vstoupí v platnost, bude k dispozici pouze šest pevných kontrolních stanovišť s kamerami na poznávací značky a šest mobilních kontrolních jednotek na křižovatkách. To je příliš málo, vezmeme-li v úvahu, že v Dánsku ročně jezdí půl milionu zahraničních kamionů,“ poznamenává Østergaard.
Podle jeho názoru by úřady měly mít pravomoc vozidla znehybnit, například použitím botiček, v případě nezaplacených mýtných poplatků.
Kolik stojí dobíjení elektromobilu? Výrazně méně, ale i výrazně více než provoz spalovacího motoru.
23.12.2024, Zdroj: Volvo Truck Czech s.r.o. (www.volvotrucks.com/trucks/czech-market/cs-cz/Pages/home.aspx)
Podle tabulky porovnávající náklady na ujetých 100 kilometrů, kterou pravidelně zveřejňuje MPO, si elektromobily vedou oproti vozům na benzín či naftu velmi dobře. V praxi je ale velmi těžké získat nějaké vypovídající číslo, protože do hry vstupuje řada proměnných. Jeden kilometr ujetý elektromobilem vás totiž může stát méně než jednu korunu, ale také více tři.
Veřejně přístupné čerpací stanice, které prodávají kromě benzínu a nafty také některé alternativní palivo, musí ze zákona dvakrát do roka zveřejnit porovnání cen pohonných hmot publikované Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Konkrétně jde o tabulku, která porovnává, na kolik motoristu vyjde ujetí sta kilometrů u zvoleného referenčního vozidla, a to v případě benzínu, nafty, stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a vozů poháněných elektřinou z baterie (BEV).
Z aktuálního srovnání, které vydalo MPO v říjnu a které reflektuje ceny energií v prvním pololetí, plyne, že u benzínového vozu vás palivo na 100km jízdu vyjde okolo 200 až 250 korun. V případě nafty pak okolo 150 až 200 korun. Za energii spotřebovanou na ujetí 100 kilometrů elektromobilem dáte dle propočtů ministerstva asi 100 až 130 korun.
Z hlediska provozních nákladů to vypadá na jasnou výhodu elektrických vozidel. „V praxi ale může být cenový rozptyl nabíjení výrazně větší. O ceně za ujetý kilometr totiž rozhoduje celá řada faktorů. Záleží na tom, kde vůz dobíjíte, o jak velké auto se jedná nebo jak rychle a kde jezdíte, tedy zda ve městě nebo na dálnici,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje Energokarty akceptované v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 000 dobíjecích bodů po celé Evropě.
Jako nejvýhodnější varianta vychází dobíjení elektromobilu doma. „Většina domácností v ČR má elektřinu se smlouvou na dobu neurčitou a platí cca 3,5 Kč za 1 kWh bez DPH. Na trhu jsou ale i nabídky s cenou 2,6 Kč za kWh, kterou je nyní možné fixovat na 1,5 nebo na 2 roky. Vždy ale záleží na tom, kolik dále platíte za distribuční poplatky a jak se vám bude dařit nabíjet v době platnosti nízkého tarifu,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie portálu Kalkulátor.cz. „Pokud máte sazbu pro běžný odběr D02d, zaplatíte za dopravu elektřiny cca 2,5 Kč/kWh. Pokud si ale pořídíte sazbu na elektromobil, budete platit o malinko více při nabíjení v době platnosti vysokého tarifu, ale desetkrát méně – opravdu jen cca 0,25 Kč/kWh – při nabíjení v době platnosti nízkého tarifu dříve známého jako noční proud,“ dodává Lukáš Kaňok s tím, že průměrná konečná cena pro domácnosti je okolo 6 Kč/kWh, v případě využití čistě „nočního proudu“ jen 5 Kč/kWh, a to při uvažované spotřebě cca 10 MWh.
Pokud budeme předpokládat, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kWh na 100 km, tak při domácím nabíjení a ceně 6 Kč/kWh vás 100 ujetých kilometrů vyjde na 90 korun. Takovou částku lze ještě citelně snížit využitím fotovoltaiky nebo dobíjením v nízkém tarifu. Na dobíjecích stanicích si naopak připlatíte. „S využitím Energokarty lze dobíjet například v síti stanic PRE za 8 Kč/kWh v případě nabíječek AC, za 11 Kč/kWh u DC nabíječek a při využití ultrarychlého dobíjení UFC za 13 Kč/kWh,“ říká Damir Duraković. „V jiných případech ale může UFC nabíjení vycházet i na 18 Kč/kWh a cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 Kč/kWh, ale i víc při nabíjení v zahraničí,“ dodává Damir Duraković
Už při ceně 20 Kč/kWh tak najednou vychází 100 ujetých kilometrů na 300 korun. A to není brán v úvahu dálniční provoz nebo větší a těžší elektromobil, což dohromady může spotřebu výrazně navýšit, klidně zdvojnásobit.