Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Německo zavádí celostátní kontroly tachografů na dálku.*
Německá policie odhalila podvody s tachografy, dopravce dostal pokutu 200 000 eur.*
Vozidlo odtahové služby a režim OUT.*
Německo zavádí celostátní kontroly tachografů na dálku.
17.2.2025, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
Německý Federálním úřadem pro mobilitu a logistiku (BALM) oznámil úspěšné dokončení pilotního projektu a plné zavedení dálkových kontrol tachografů v celé zemi.
„Federální úřad pro mobilitu a logistiku v současné době využívá nejnovější generaci zásahových vozidel k zavedení celostátní služby řízení silničního provozu. Díky množství digitálních senzorů jsou kontroly ještě efektivnější,“ uvádí úřad.
BALM zdůrazňuje, že díky senzorům a elektronickým řídicím systémům instalovaným v těchto vozidlech může nyní vykonávat významnou část monitorovacích úkolů a dohlížet na dopravu v celém Německu.
„Při silničních kontrolách se pomocí digitálních rozhraní kontrolují klíčové oblasti předpisů o době řízení a odpočinku, údaje z tachografu a rozměry vozidla. To znamená, že vozidla jsou zastavována pouze v případě konkrétního podezření na přestupek,“ vysvětluje německý úřad.
Toto řešení na jedné straně pomáhá omezit zbytečné prostoje, na druhé straně výrazně zvyšuje efektivitu silničních kontrol s minimálním narušením plynulosti provozu.
V rámci pilotního programu provedl BALM v roce 2023 celkem 750 000 kontrol na dálku a od ledna do října 2024 tímto způsobem zkontroloval jeden milion vozidel.
„S postupující obměnou vozového parku úřadu se očekává další nárůst počtu kontrol,“ uvádí BALM.
Dálkové kontroly
Je třeba připomenout, že povinnost používat zařízení pro dálkovou kontrolu tachografů vstoupila v platnost v loňském roce. Do 19. srpna 2024 musejí být všechny dopravní kontrolní orgány v EU vybaveny zařízeními schopnými dálkově načítat parametry RTM (Remote Tachograph Monitoring) prostřednictvím DSRC (Dedicated Short-Range Communication).
Je také důležité poznamenat, že inteligentní tachografy druhé generace umožňují načítání 25 parametrů RTM, zatímco u zařízení první generace jich bylo pouze 19. Kromě odhalování chyb naznačujících manipulaci budou nové systémy poskytovat informace o tom, zda řidič aktuálně překračuje průběžné, denní, týdenní nebo dokonce čtrnáctidenní jízdní limity. Díky tomu bude odhalování přestupků na silnicích EU mnohem efektivnější.
V souladu s čl. 9 odst. 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014, o tachografech v silniční dopravě, mohou být dálkově přenášeny pouze údaje nezbytné pro cílené silniční kontroly vozidel podezřelých z manipulace nebo zneužití tachografu. V případě inteligentních tachografů první generace se jedná o 19 parametrů, které se musí vztahovat ke konkrétním zaznamenaným událostem nebo údajům, jako např:
- Poslední pokus o narušení bezpečnosti
- Nejdelší výpadek napájení
- Selhání senzoru
- Chyby v údajích o rychlosti nebo trase
- Konflikty dat související s pohybem vozidla
- Jízda bez platné karty
- Vložení karty během jízdy
- Údaje o nastavení času
- Kalibrační údaje (včetně dat posledních dvou kalibrací)
- Registrační číslo vozidla
- Rychlost zaznamenaná tachografem
Nová verze inteligentního tachografu (2.0) poskytuje další informace, včetně:
- Čas od posledního ověření polohy vozidla
- Nepřetržitá doba jízdy
- Nejdelší denní doba jízdy v aktuálním a předchozím období
- Nejdelší denní doba jízdy v aktuálním týdnu
- Týdenní doba řízení
- Dvoutýdenní doba řízení
Německá policie odhalila podvody s tachografy, dopravce dostal pokutu 200 000 eur.
21.2.2025, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
Minulý týden zastavila dálniční policie v Severním Porýní-Vestfálsku řidiče kamionu, který používal kartu jiného řidiče. Podrobnější kontrola odhalila značný počet porušení, což vedlo k šestimístné pokutě pro bulharského dopravce. Řidič byl rovněž přísně potrestán.
Minulý pátek zastavila policie na německé dálnici A2 v Güterslohu u Bielefeldu ke kontrole kamion s návěsem s bulharskou registrační značkou. Souprava směřovala do Hannoveru. Při kontrole policisté zjistili, že řecký řidič používá dvě karty řidiče. Tachograf tahače návěsu obsahoval údaje od dvou různých řidičů.
„Řidiči se vyměnili vždy poté, co každý z nich dosáhl maximální povolené doby řízení. Druhého řidiče se však při kontrolách nepodařilo najít. Z tohoto důvodu policisté pojali podezření, že 58letý řecký řidič používá dvě různé karty řidiče, aby záměrně porušil předpisy o době jízdy a tato porušení zatajil,“ uvádí se v prohlášení policie Severního Porýní-Vestfálska.
Při další kontrole policie našla ve vozidle druhou kartu řidiče. Dospěla k závěru, že doba jízdy zaznamenaná pod jménem druhého řidiče může být ve skutečnosti připsána řeckému řidiči.
„Během kontroly byla zjištěna další porušení sociálních předpisů ze strany bulharského dopravce. Pokuta pro řeckého řidiče činí přibližně 18 000 eur, zatímco bulharskému dopravci hrozí pokuta ve výši přibližně 200 000 eur. Druhému řidiči byla karta zabavena,“ uvedla policie.
Tento případ by měl být varováním pro dopravce, kteří nedodržují sociální předpisy. Jak ukazuje realita, jejich ignorování a porušování může být pro podnik mimořádně riskantní.
Vozidlo odtahové služby a režim OUT.
18.2.2025, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Provozuji odtahovou a asistenční službu z 95 % v ČR s akčním rádiem převážně do 50 km od stanoviště. Jezdím s odtahovým vozidlem o celkové hmotnosti 6,5 t. V technickém průkazu je napsáno: vozidlo pro přepravu vozidel N2. Jedná se o sjížděcí nástavbu s navijákem a odtahovými brýlemi.
Vyjíždím k nehodám i poruchám vozidel. Nejedná se tedy o plánovanou přepravu. Cílem je odstranit co nejrychleji překážku v provozu. Jak je to v mém případě s režimem „OUT“? V některých oblastech ČR jezdí firmy jako já v tomto režimu. Po mém dotazu na odboru dopravy kraje my bylo řečeno, že to není možné.
Odpověď:
Zřejmě máte na mysli, zda se na Vás vztahuje výjimka uvedena v čl. 3 písm. f) nařízení (ES) č. 561/2006, jež zní „Nařízení se nevztahuje na silniční dopravu speciálními havarijními vozidly, operují-li v okruhu do 100 km od místa obvyklého odstavení vozidla.“
Problém spočívá v názvosloví, neboť naše předpisy pojem “havarijní vozidlo“ neznají.
Ze strany našich kontrolních orgánů je v daném případě kladen důraz na slovo „speciální“ a na vzdálenost „do 100 km“.
Domnívám se, že Vámi uváděné vozidlo požadavek splňuje. Z těchto důvodů jste mimo působnost citovaného nařízení, a proto musíte v digitálním tachografu nastavit funkci „OUT“.
Je potřeba pak připomenout, že se řídíte nařízením vlády č. 168/2002 Sb.
Pro úplnost cituji také z metodiky EK, která je publikována v češtině na stránkách EK a byla doporučena všem kontrolním orgánům v EU.
- f) Speciální havarijní vozidlo musí být vyrobeno nebo přizpůsobeno tak, aby umožňovalo odtažení nepojízdného vozidla / nepojízdných vozidel (rozsudek ESD). Je třeba zjistit místo obvyklého odstavení vozidla, aby bylo možné ověřit, že byla splněna podmínka 100km okruhu pro uplatnění výjimky.
Pamatujte, že v rámci 100km okruhu se vozidlo smí užívat i k činnostem, které nesouvisejí s odtahem. Například havarijní vozidlo vybavené sklopnou plošinou k odtahu nepojízdného vozidla může v okruhu 100 km od místa obvyklého odstavení vozidla převážet i jiný náklad, než je havarované vozidlo, aniž by se na něj přestala vztahovat výjimka z nařízení.
Toto vozidlo může být vybaveno tachografem, ale pokud splňuje podmínky pro udělení výjimky, řidič jej nemusí používat. „Odtahová“ cesta vozidla přesahující okruh 100 km vyžaduje vybavení vozidla tachografem i jeho používání.
Uvedený komentář je v metodice EK doplněn následujícím obrázkem:
25-03-10 DOPRAVA Vozidlo odtahové služby a režim OUT3