Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Autodopravci varují před Euro 7: Nucený nákup bezemisních vozidel ohrožuje svobodné podnikání.*
Původní návrh normy Euro 7 vyvolal kritiku, nové nařízení není tak přísné.*
Pozor na podvodné SMS vyzývající k zaplacení pokuty za jízdu bez dálniční známky.*
Autodopravci varují před Euro 7: Nucený nákup bezemisních vozidel ohrožuje svobodné podnikání.
26.2.2025, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)
Blížící se platnost emisní normy Euro 7 probudila k akci zástupce autovýroby, nákladní přepravy a také politiky. Společně volají po zmírnění požadovaných limitů. Argumentují tím, že český ani evropský trh na drastické změny není připraven a je ohrožena konkurenceschopnost celého automobilového sektoru i nákladní přepravy. Automobilky jsou pod hrozbou miliardových pokut nuceny vyrobit více elektromobilů, jež mají firmy přednostně nakupovat při obnově flotil.
Návrh emisní normy Euro 7 má vstoupit v platnost už v letošním roce. Tato regulace zpřísňuje emisní limity oxidů dusíku a pevných částic, což výrazně ovlivní výrobce i provozovatele nákladních vozidel. Podle Ministerstva dopravy ČR se jedná o jednu z nejzásadnějších reforem v oblasti silniční dopravy za poslední desetiletí. „Musíme zajistit, aby změny nebyly neúnosné pro naše dopravce a aby evropský automobilový průmysl neztratil konkurenceschopnost,“ komentoval ministr dopravy Martin Kupka.
Jedním z hlavních důsledků této regulace je nucená modernizace vozových parků. Tlak na logistické společnosti se v posledních letech zvyšuje „Na zpřísňování emisních norem reagujeme už nyní. Nakupujeme nejlepší techniku, která je v aktuální době dostupná. Řešíme snížení odporu našich souprav, což v důsledku přináší snížení spotřeby nafty a nižší emise,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.
Zrušit pokuty a revidovat nařízení o emisích
Výroba automobilů tvoří 7 procent HDP Evropské unie a je na ni navázána celá řada dalších odvětví. Firmy v Česku i mnoha jiných zemích se obávají ztráty konkurenceschopnosti na trhu. Na nejbližším jednání pléna Evropského parlamentu chce proto skupina europoslanců z frakce Evropských konzervativců a reformistů prosadit úpravu normy Euro 7.
„Prvním bodem je urgentní řešení pokut automobilkám, v optimálním případě je úplně zrušit či rozložit jejich placení do minimálně 5 let. Dále je to revize nařízení o emisích CO2 již letos a také zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035,“ sdělil europoslanec Ondřej Krutílek.
Bezemisní varianty stojí dvojnásobek
Podle analýzy ACEA (European Automobile Manufacturers‘ Association) přinese přechod na ekologická nákladní vozidla výrazný nárůst provozních nákladů pro dopravní společnosti, a to zejména kvůli vysokým pořizovacím cenám těchto vozidel a nedostatečné infrastruktuře.
ACEA upozorňuje, že bez dostatečné podpory ze strany států a Evropské unie se mnoho firem dostane do finančních potíží a bude nuceno investice do modernizace flotily odkládat. Podobné závěry sdílí i IRU (International Road Transport Union), která upozorňuje, že pořizovací cena bezemisních vozidel je minimálně dvojnásobná oproti ceně dosavadních dieselových vozů. Návratnost investic je přitom nejistá.
Prolomení principů svobodného podnikání
Současná podoba normy Euro 7 trvá na tom, aby podnikatelé pořizovali do svých flotil bezemisní vozidla povinně. Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer varuje: „Toto by bylo zásadní prolomení principů, na nichž stojí soukromé podnikání. Podnikatel musí mít možnost rozhodovat se na základě tržních podmínek a ekonomické udržitelnosti, nikoliv být nucen k nákupům, které nedávají smysl.“ Podle něj by toto nařízení paradoxně způsobilo, že flotily budou zastarávat, protože dopravci budou investice do nových vozidel odkládat.
Chybí infrastruktura
U dálkové přepravy se navíc realistické alternativy paliva stále hledají, protože biopaliva a LNG jsou sice ekologičtější než nafta, ale jejich dostupnost a infrastruktura stále pokulhávají. U ekologických alternativ chybí dostatečná síť dobíjecích stanic, v případě vodíku plnicí stanice v Česku prakticky nenajdeme, což podnikatelům komplikuje plánování a provoz. K tomu se přidávají vyšší provozní náklady a tlak na ceny přepravních služeb, které ovlivňují celý dodavatelský řetězec.
Bez výrazného nárůstu vysokovýkonných nabíjecích stanic a bodů pro alternativní paliva nebudou mít dopravní společnosti reálnou možnost přechodu. IRU proto prosazuje harmonizované pobídky v celé EU, včetně daňových výhod, investiční podpory a lepšího přístupu k infrastruktuře, aby byl zajištěn spravedlivý konkurenční rámec.
Role veřejného sektoru
Podle Ralucy Marian, ředitelky IRU pro EU, je zásadní, aby členské státy šly příkladem prostřednictvím revizí směrnice o bezemisních vozidlech a pravidel pro veřejné zakázky. „Veřejné investice mohou sehrát klíčovou roli při snižování rizika pro soukromý sektor, snížit náklady na bateriová elektrická vozidla a vytvořit důvěru na trhu, která podpoří jejich rozšíření,“ uvedla.
Firmy, které se přizpůsobí včas a efektivně, získají konkurenční výhodu. „Klíčovým faktorem úspěchu budou nejen inovace, ale také podpora a koordinace mezi soukromým a veřejným sektorem. Jen tak může logistika naplnit své ekologické cíle, aniž by ztratila ekonomickou udržitelnost,“ dodal Ondřej Stöhr.
Původní návrh normy Euro 7 vyvolal kritiku, nové nařízení není tak přísné.
12.3.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
Výběr informací o emisní normě Euro 7, kterou europoslanci schválili před rokem, 13. března 2024:
– Závazné normy Evropské unie (EU) stanovují limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech motorových vozidel v gramech na ujetý kilometr. Tyto normy omezují množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic a stále se zpřísňují. Normy platné pro osobní automobily a lehká užitková vozidla se označovaly arabskými číslicemi, normy pro nákladní automobily a autobusy se označovaly římskými číslicemi. První normou byla Euro 1, která byla zavedena v červenci 1992 s implementací od ledna 1993.
– Budoucností automobilového průmyslu by se měla stát elektromobilita. Unijní exekutiva chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat více dobíjecích stanic. Státy EU vedené českým předsednictvím se v říjnu 2022 shodly s europoslanci na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory a členské státy EU v březnu 2023 normu definitivně schválily. Proti závazku hlasovalo pouze Polsko a zdržely se Itálie, Rumunsko a Bulharsko. Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí (EK), která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy. Ta se vyrábějí pomocí zachyceného CO2 a elektřiny z obnovitelných zdrojů. Teoreticky mohou být stoprocentně bez emisí.
– EK minulou středu potvrdila dosavadní cíl, aby nová osobní a lehká užitková auta prodávaná v Evropské unii měla od roku 2035 nulové emise CO2. Zároveň navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří nebudou emisní cíle plnit. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Česká vláda však hodlá usilovat o prodloužení tohoto období na pět let.
– EK ještě před zákazem prodeje aut s klasickými spalovacími motory navrhla zavedení nové emisní normy Euro 7, která měla dále zpřísnit současná emisní pravidla. Norma Euro 7 v původní navrhované podobě měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale i pneumatik a brzd. Proti podobě normy ale protestovala skupina států, k jejímž lídrům patřila i Česká republika. Ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost nakonec loni v březnu schválili novou podobu emisní normy Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné, jako v původním návrhu, a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy.
– Emisní limity výfukových plynů pro osobní automobily ve schválené podobě normy Euro 7 zůstávají na úrovni, kterou v současnosti obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování. Podle normy Euro 6 platil limit 60 mg NOx/km pro zážehové motory a 80 mg/km pro vznětové motory. Emisní limity pro nákladní automobily jsou sice mírně přísnější (zejména pokud jde o dusíkaté emise), nicméně pro výrobce stále technologicky dosažitelné. V nové normě se významným způsobem povedlo upravit požadavky na fungování takzvaného palubního systému měření emisí (On-Board Monitoring, OBM), což je měření emisí v reálném provozu na palubách vozidel. Používání OBM bylo upraveno, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu. Nově pak norma zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd. Emise pevných částic, které vznikají otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče, dosud upravovány nebyly. Nová norma stanovuje limit tří mg/km pro čistě elektrická vozidla, sedm mg/km pro většinu spalovacích motorů a hybridní elektrická vozidla a jedenáct mg/km pro velké dodávky.
– U normy Euro 7 se také podařilo dojednat delší časový rámec jejího zavedení. Účinnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního návrhu EK přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. To řada unijních zemí považovala za nereálné. Automobilky si rovněž stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá s tím, že norma vstoupí v účinnost 29. listopadu 2026 pro nové typy vozidel kategorie M1, tedy osobní vozy do 3,5 tuny, které mají nejvýše osm míst k přepravě osob (kromě místa řidiče) a pro nové typy vozidel kategorie N1, tedy nákladní automobily do 3,5 tuny. U nových stávajících modelů kategorie M1 a N1 vstoupí v účinnost 29. listopadu 2027. U nákladních aut kategorií M2, M3, N2, N3 a O2, O3 to bude od 29. května 2028, respektive 29. května 2029.
Pozor na podvodné SMS vyzývající k zaplacení pokuty za jízdu bez dálniční známky.
10.3.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Oficiální státní e-shop edalnice.cz varuje před podvodnými SMS zprávami, které se snaží vylákat peníze za údajné pokuty za jízdu bez platné dálniční známky. Jedná se o další pokus podvodníků zneužít systém Elektronické dálniční známky k vlastnímu obohacení.
Operátoři zákaznické linky Elektronické dálniční známky zaznamenali v posledních dnech zvýšený počet hovorů od lidí, kteří takovou zprávu obdrželi. „Důrazně doporučujeme na tyto zprávy nereagovat a neklikat na odkazy v nich uvedené. Jedná se o podvodný pokus o zneužití vašich údajů nebo finančních prostředků,“ varuje Radka Nastoupilová, mluvčí společnosti CENDIS, správce systému.
„Pokuty za jízdu bez dálniční známky ukládají výhradně Policie ČR nebo Celní správa při fyzické kontrole. Pokud jste takovou kontrolou neprošli, žádná pokuta vám nemůže být uložena, a to ani zpětně. Buďte obezřetní a v případě podezřelých zpráv kontaktujte přímo zákaznickou linku Elektronické dálniční známky 222 266 757,“ dodává.
Podobně se na systému edalnice.cz přiživují i webové stránky, které se tváří jako oficiální e-shopy. Tyto portály často účtují zbytečné manipulační poplatky a mohou vést k finančním ztrátám pro zákazníky a k problémům s následnou správou e-známky. Jejich aktuální seznam udržuje na svých webových stránkách Ministerstvo dopravy zde – Neplať víc, než musíš. Dálniční známky proto vždy nakupujte výhradně prostřednictvím oficiálního e-shopu www.edalnice.cz, kde máte jistotu, že platíte jen skutečnou cenu bez zbytečných poplatků.
25-03-17 DOPRAVA Pozor na podvodné SMS vyzývající k zaplacení pokuty