Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Inteligentní tachograf G2V2: Udělena první pokuta v EU, zkontrolujte sankce podle zemí.*
Přestavba na speciální vozidlo.*
Inteligentní tachograf G2V2: Udělena první pokuta v EU, zkontrolujte sankce podle zemí.
11.3.2025, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
Od 1. března mohou úřady v členských státech Evropské unie ukládat dopravcům pokuty za to, že při provádění mezinárodní dopravy nemají vozidla vybavena inteligentním tachografem G2V2. Zprávy o první pokutě se objevily v italských médiích. Podívejte se, jaké sankce za toto porušení platí v Itálii a dalších zemích EU.
Na konci února skončilo přechodné období, během kterého se kontrolní orgány v zemích EU zdržely udělování pokut za absenci zařízení inteligentního tachografu G2V2 ve vozidlech, u nichž byla vyžadována výměna zařízení.
Od začátku března jsou dopravci, kteří nestihli vyměnit své tachografy a pokračují v mezinárodní dopravě, vystaveni sankcím.
První zprávy o pokutě za tento přestupek se objevily v italských médiích. Dne 1. března uložila policie v Bari (v jihoitalském regionu Apulie) pokutu 866 eur bulharskému řidiči za to, že prováděl mezinárodní přepravu ve vozidle vybaveném tachografem první generace. Řidiči bylo rovněž uděleno 10 trestných bodů a na tři měsíce mu byl zadržen řidičský průkaz.
Pokuta až 30 000 eur
Nejpřísnější trest za tento přestupek platí ve Francii, kde za něj hrozí pokuta 30 000 eur a až jeden rok vězení. Do vyřešení problému je vozidlo úřady zabaveno.
Ve Španělsku činí pokuta 2 001 EUR a vozidlo může být odstaveno až do výměny zařízení. V Portugalsku může pokuta dosáhnout až 6 000 eur, zatímco v Německu činí 1 500 eur.
V Itálii se pokuta za absenci zařízení inteligentního tachografu G2V2 pohybuje od 866 do 3 464 eur. Řidičský průkaz může být rovněž zadržen až na tři měsíce. Majitel nákladního vozidla může dostat pokutu v rozmezí od 831 do 3 328 eur.
V Litvě se pokuta pro řidiče pohybuje od 350 do 600 eur, zatímco odpovědné právnické osobě nebo subjektu může být uložena pokuta od 900 do 1 700 eur. Vozidlo navíc nesmí být dále provozováno, dokud nebude vyměněn tachograf a ověřen jeho technický stav.
Ve Spojeném království je za absenci inteligentního tachografu G2V2 udělena pokuta 300 liber. V Irsku může souhrnná pokuta za tento přestupek činit 5 000 EUR. Kromě toho je za tento trestný čin možné uložit trest odnětí svobody až na šest měsíců. Navíc mohou irští dopravní úředníci RSA požadovat, aby řidič nebo dopravce dopravil vozidlo (nebo zajistil jeho přepravu) do servisu ke kontrole tachografu a ověření shody.
V Polsku je nenainstalování inteligentního tachografu rovněž přísně trestáno. Za tento přestupek hrozí správní pokuta ve výši 12 000 PLN (přibližně 2 870 EUR) pro dopravní podnik a 2 000 PLN pro vedoucího dopravy). Pokud navíc chybí stanovený tachograf, úřady zadrží osvědčení o registraci vozidla a vydají dočasné povolení k používání až na sedm dní. Po uplynutí této doby, pokud nebudou splněny technické požadavky, nebude vozidlo nadále povoleno k provozu. Hlavní inspektorát silniční dopravy zdůrazňuje, že nevýměna tachografu v řádném termínu může být rovněž považována za součást zkoušky dobré pověsti.
Přestavba na speciální vozidlo.
4.3.2025, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Vozidlo o největší povolené hmotnosti 7490 kg je v technickém průkazu (TP) označeno jako: Nákladní automobil (v řádku č. 1 TP) a dále Skříňový (řádku č. 2 TP). Kategorie vozidla je N2 (řádek J). V části Karoserie (řádek 7) je uveden druh (typ) Skříňová OSSI Pojízdná dílna (provedena přestavba na pojízdnou dílnu). V části TP Záznam o schválení technické způsobilosti je u Nástavby uvedeno č.j. N 1151 09 05 (doplněno 12. 10. 2012). Vozidlo je tedy přestavěno a taky využíváno jen jako speciální vozidlo – pojízdná dílna. Vzhledem k tomu bychom potřebovali, aby vozidlo bylo vozidlem speciálním i podle technického průkazu, a tudíž jsme nemuseli dodržovat nařízení (ES) č. 561/2006. Má některá firma provádějící přestavby vozidel na pojízdné dílny takové oprávnění? Co musí výše uvedené vozidlo ještě splnit, aby tato změna na speciální vozidlo mohla být zapsána do technického průkazu?
Odpověď:
Váš dotaz vychází, jak uvádíte z potřeby, aby řidič uvedeného vozidla N2 nepodléhal nařízení (ES) č. 561/2006, o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy.
V této souvislosti je potřeba uvést, že citované nařízení v článku 1 „stanoví pravidla pro dobu řízení, přestávky v řízení a doby odpočinku řidičů zajišťujících silniční přepravu zboží a cestujících“. Obdobně v článku 4 je uvedeno, že „motorovým vozidlem se rozumí silniční vozidlo zpravidla používané pro přepravu cestujících nebo zboží.“
Skutečnost, zda vozidlo neprovádí přepravu nákladu, je předmětem silniční kontroly. Kontrolní orgán při ní zkontroluje, zda druh a typ vozidla a způsob jeho používání, vozidlo a řidiče vylučuje z působnosti nařízení (ES) č. 561/2006. Tento postup stanoví evropský dokument „Vysvětlení nařízení (ES) č. 561/2006 za účelem usnadnění jeho harmonizovaného prosazování při silničních kontrolách“.
Pokud se jedná o registraci vozidla, stanoví postup příslušných orgánů zákon č. 56/2001 Sb. a vyhláška č. 343/2014 Sb.
V zákonu č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, je uvedeno v § 74, odst. 1, který se týká přestavby silničního vozidla, následující:
Přestavbu silničního vozidla, které je registrováno v registru silničních vozidel, povoluje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě písemné žádosti, pokud jsou splněny podmínky pro přestavbu stanovené prováděcím právním předpisem.
Žádost musí být mimo jiné doložena podle odstavce 4, písmeno b) návrhem na změnu údajů zapisovaných v technickém průkazu silničního vozidla. Z toho je zřejmé, že je nutné ověřit, co bylo uvedeno v žádosti o přestavbu a případnou změnu projednat s úřadem, který přestavbu povolil.
Z výše uvedeného vyplývá, že kontrolní orgán kontroluje, zda kontrolované vozidlo slouží k přepravě nákladu a zda je řádně zapsáno v registru vozidel v souladu s vyhláškou č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel. Pokud zjistí, že se podle registru i vizuální kontroly jedná o nákladní skříňový automobil, který není určen k přepravě nákladu (to je případ pojízdné dílny), nebude provádět kontrolu dodržování nařízení (ES) č. 561/2006 (z hlediska dodržování doby řízení, bezpečnostní přestávky a doby odpočinku) ani nařízení (EU) č. 165/2014 (z hlediska vybavení vozidla tachografem a jeho ovládání řidičem).