Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 30. 3. 2025

Novela vyhlášky o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě.* 

Vozidlo s oranžovým majákem a jednosměrná ulice.* 

Novela vyhlášky o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě.

13.3.2025, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)

Cílem novely je aktualizovat systém hodnocení rizik u dopravců v silniční dopravě v souladu s novými evropskými směrnicemi. To zahrnuje implementaci aktualizovaného seznamu porušení pravidel týkajících se doby řízení, odpočinku a používání tachografů, s cílem zlepšit bezpečnost silničního provozu a zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž.

Ve Sbírce zákonů ČR vyšla vyhláška č. 62/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů.

Vydáno dne: 11. 3. 2025
Účinné od: 26. 3. 2025

Více o předpisu zde.


Vozidlo s oranžovým majákem a jednosměrná ulice.

25.3.2025, Mgr. Karel Kovář, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Kdy může vjet popelářské vozidlo do jednosměrné ulice?

Odpověď:

Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat následující ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích:

  • nemusí se řídit světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace; přitom musí dbát zvýšené opatrnosti,
  • může obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží nebo bláta,
  • může ponechat motor stojícího vozidla v chodu,
  • může najíždět na krajnici, vyžaduje-li to jeho pracovní činnost; přitom musí dbát zvýšené opatrnosti,
  • v obci i mimo obec na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy může užít kteréhokoli jízdního pruhu, přičemž nemá povinnost jízdní pruh opustit, i když bude bránit v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu,
  • podél nástupního nebo ochranného ostrůvku může jet vpravo nebo vlevo, ale musí dbát zvýšené opatrnosti,
  • může v podélném směru použít k jízdě tramvajový pás v úrovni vozovky, ale nesmí ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj,
  • může použít vyznačený jízdní pruh označený dopravní značkou „Vyhrazený jízdní pruh“ pro určitý druh vozidel a to i tehdy, je-li vyznačen na tramvajovém pásu. Při přejíždění z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič vozidla jedoucí v přilehlém jízdním pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla,
  • může omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména pomalou jízdou a pomalým předjížděním,
  • může při pracovní činnosti vjet do křižovatky, i když mu nedovoluje situace pokračovat v jízdě křižovatkou a zastavit vozidlo v křižovatce,
  • může se otáčet a couvat na přechodu pro chodce, přejezdu pro cyklisty, železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti, v tunelu a v jeho těsné blízkosti a na pozemní komunikaci s jednosměrným provozem, ale musí dbát zvýšené opatrnosti,
  • nemusí s ohledem na okolnosti provozu a povahu jízdního úkonu dávat znamení o změně směru jízdy, není-li to na úkor bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích,
  • při otáčení a couvání může za zvýšené opatrnosti vjíždět na střední dělicí pás,
  • může zastavit a stát vpravo nebo vlevo ve směru jízdy, v obci smí zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě, ale je povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, přičemž musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy,
  • může zastavit a stát v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání pozemní komunikace, na něm a za ním na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi na křižovatce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před hranicí křižovatky a 5 m za ní, v připojovacím nebo odbočovacím pruhu, u zastávky tramvaje, autobusu nebo trolejbusu bez nástupního ostrůvku, na železničním přejezdu, v podjezdu a v tunelu a ve vzdálenosti kratší než 15 m před nimi a za nimi, může zastavit a stát v místě, kde by vozidlo zakrývalo svislou dopravní značku nebo vodorovnou dopravní značku „Směrové šipky“ nebo „Nápis na vozovce“; může zastavit a stát ve vyhrazeném jízdním pruhu a jízdním pruhu pro cyklisty, na mostě, před vjezdem na pozemní komunikaci z polní nebo lesní cesty nebo z místa ležícího mimo pozemní komunikaci, u tramvajového pásu, i když nezůstane mezi vozidlem a nejbližší tramvajovou kolejnicí volný jízdní pruh široký nejméně 3,5 m; může zastavit a stát mimo obec na silnicích I. II. a III. třídy, na dopravním okruhu označeném dopravní značkou „Okruh“ nebo „Změna směru okruhu“ a na silniční vegetaci. Řidič v případě zastavení a stání povinen učinit opatření nezbytná k tomu, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, nebo aby takové ohrožení co nejvíce zmírnil.
  • může zastavit a stát na vyhrazeném parkovišti pokud neomezí řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno a rovněž může zastavit a stát jinde než na místech označených jako parkoviště, pokud nebude ohrožena bezpečnost silničního provozu a ve vyšší míře i jeho plynulost,
  • může vjíždět do pěší zóny, obytné zóny, přičemž smí jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1. a musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit a v případě nutnosti musí být připraven zastavit vozidlo,
  • nemusí použít přenosný výstražný trojúhelník po dobu nouzového stání.

Z výše uvedeného je patrné, že řidič vozidla používaného pro svoz komunálního odpadu může při použití zvláštního výstražného světla oranžové barvy vjet do jednosměrné ulice. Jak je vidět při použití výstražného světla oranžové barvy může řidič tohoto vozidla zcela legitimně ve spoustě případů využívat výjimek z pravidel provozu na pozemních komunikacích, avšak vždy je povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, a řidiči ostatních vozidel musí vozidlu s výstražným světlem oranžové barvy umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526