Monitoring dotačních příležitostí.
CzechTrade podpoří exportní marketing a průmyslový design firem.*
Dotace z OP TAK podpoří inovace českých firem. K dispozici je 1,5 miliardy korun.*
Vyšší dotace pro ekologické zemědělství, MZ připravilo novou legislativu.*
CzechTrade podpoří exportní marketing a průmyslový design firem.
Agentura CzechTrade spouští nový projekt Design pro konkurenceschopnost 3 (DESIGN 3) pro malé a střední podniky, které mají ambice uspět na zahraničních trzích. Cílem projektu je podpora efektivního využívání designu v průmyslové výrobě, marketingových strategií a účastí firem na výstavách a veletrzích v zahraničí.
07.02.2025 | CzechTrade
Projekt DESIGN 3, spolufinancovaný Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK), umožní v rámci vyhlášené nabídky získat podporu na spolupráci s experty na design a nově také poradenství exportního marketingu. CzechTrade spolu s Evropskou unií na podporu alokoval více než 50 milionů korun.
Firmy mohou čerpat podporu na individuální spolupráci s odborníky z Adresáře designérů CzechTrade, a to až 70 procent uznatelných výdajů.
Kvalitní marketing a design klíčem k úspěchu exportérů
DESIGN 3 je rozdělen do tří aktivit, přičemž firmy se mohou přihlašovat do jedné nebo více aktivit, a to i opakovaně za splnění podmínek projektu. Projekt navazuje na předchozí programy podporující konkurenceschopnost výrobků českých exportérů prostřednictvím designu a nově přináší rozšířené možnosti poradenství v oblasti exportního marketingu.
„Marketing a design jsou dnes zásadními prvky úspěšného exportu. Firmy, které chtějí obstát v mezinárodní konkurenci, potřebují nejen kvalitní produkt, ale také schopnost oslovit správné zákazníky a efektivně prezentovat své výrobky na zahraničních trzích. Právě v tomto směru může projekt DESIGN 3 českým firmám výrazně pomoci,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
Dva nové projekty podporují expanzi českých exportérů. Jak je využít?
V rámci aktivity Poradenství exportního marketingu firmy získají odborné poradenství pro nastavení marketingové strategie na zahraničních trzích, identifikaci klíčových zákazníků nebo optimalizaci reklamních kanálů.
Realizace proběhne formou zvýhodněné služby odborníka vybraného firmou z Adresáře designérů CzechTrade, jehož úkolem bude tvorba komplexní marketingové strategie zaměřené na zahraniční trhy. Podpora je poskytovaná formou zvýhodněných služeb, přičemž maximální výše příspěvku na tvorbu exportní marketingové strategie činí 110 tisíc korun.
Design pro internacionalizaci
Druhá aktivita projektu s názvem Design pro internacionalizaci je zaměřená na inovace průmyslového designu produktového portfolia, přičemž se může jednat o zcela nový produkt, nebo již stávající produkt. Cílem podpory je zefektivnění vzhledu, funkčnosti a ekodesignu produktu, což podnikům pomůže zvýšit jejich konkurenceschopnost a přizpůsobit se požadavkům mezinárodního trhu. Zde se exportérům na spolupráci s designérem nabízí maximální výše příspěvku 200 tisíc korun.
Na konferenci Design pro business byla řeč i o využití AI
Dvě aktivity – Poradenství exportního marketingu a Design pro internacionalizaci – jsou již spuštěny a malé a střední podniky se mohou na spolupráce s experty hlásit do 31. prosince 2027 prostřednictvím dotačního portálu AIS MPO. Podpora účastí na výstavách a veletrzích se zaměřením na design bude spuštěna následně. Veškeré informace o podmínkách účasti a výběrových kritériích jsou k dispozici na webových stránkách CzechTrade.
„V projektu DESIGN 3 se zaměřujeme na podporu efektivního využívání designu v průmyslové výrobě a na propagaci českých malých a středních podniků, které se orientují na výrobky s vyšší přidanou hodnotou. To má velký potenciál přispět k posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a k jeho udržitelnému růstu,“ popisuje ředitelka odboru fondů EU a kreativních průmyslů Martina Handrlicová.
Projekt má velký potenciál přispět k posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a k jeho udržitelnému růstu
Martina Handrlicová, CzechTrade
Státní agentura na podporu obchodu CzechTrade tak pokračuje v dlouhodobé podpoře spolupráce firem s profesionálními designéry z Adresáře designéru CzechTrade, která je spolufinancována z fondů EU.
Předchozí projekt DESIGN 2 podpořil celkem 80 inovací designu produktů, z nichž je 73 stále v aktivním prodeji. Produkty se vyvážely převážně v rámci evropských zemí, nicméně vývoz se realizoval i do Singapuru, USA, Mexika, či dokonce do Austrálie.
Dotace z OP TAK podpoří inovace českých firem. K dispozici je 1,5 miliardy korun.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo již III. výzvu aktivity Inovace z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK).
04.02.2025 | Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)
Výzva je určena malým a středním podnikům, ale také malým společnostem se střední tržní kapitalizací, k získání podpory na produktovou a procesní inovaci. Žádosti o podporu bude možné podávat od 18. února 2025 do 30. května 2025 prostřednictvím portálu ISKP2021+.
„Podporujeme zavádění výsledků výzkumu a vývoje do podnikové praxe. Naším cílem je posílit inovační výkonnost českých firem a zvýšit počet společností, které se dokáží prosadit jako technologičtí lídři na globálním trhu. Díky tomu posílíme nejen jejich ekonomickou stabilitu, ale také výrazně přispějeme ke zvýšení konkurenceschopnosti celé české ekonomiky,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Cílem výzvy je podpořit využití výsledků výzkumu a vývoje v podnikové praxi prostřednictvím produktových a procesních inovací. Klíčový důraz je kladen na vývoj a uvedení nových konkurenceschopných produktů, které jsou schopné uspět na globálním trhu, a také na posilování rozvoje firem v oblasti high-tech výroby.
„Výzva je určena pro projekty, které přímo navazují na dokončený výzkum a vývoj (VaV) a dosáhly minimální úrovně TRL 5, tedy technologie ověřené v relevantním prostředí. Zároveň musí projekty využívat výsledky vlastního VaV, výsledky vzniklé ve spolupráci nebo technologie prostřednictvím transferu,“ doplňuje vrchní ředitel sekce ekonomiky, fondů EU a zakladatelských činností Petr Doškář.
České firmy projevily v roce 2024 největší zájem o evropské dotace na digitalizaci
V Modelu hodnocení III. výzvy aktivity Inovace je nově zapracováno kritérium tzv. Bonifikace znevýhodněných regionů. Cílem zvýhodnění vybraných regionů ČR je v souladu s dokumentem Územní dimenze v operačních programech 2021+ povzbudit hospodářský rozvoj právě v oblastech, kde je to nejvíce potřebné. Model hodnocení je v souladu s principem „významně nepoškozovat“ životní prostředí, který je ukotven v Zelené dohodě pro Evropu.
Zájemci o dotaci se mohou obracet na Agenturu pro podnikání a inovace, která je zprostředkujícím subjektem OP TAK a pomáhá s přípravou žádostí o dotaci a administrací projektu. Agentura je zastoupena ve všech regionech republiky a zároveň provozuje bezplatnou Zelenou linku 800 800 777.
OP TAK 2021-2027 je jeden z klíčových evropských programů na podporu podnikatelů. Jeho cílem je zvýšit přidanou hodnotu podniků, podpořit rozvoj nových inovativních firem a usnadnit chytrý přechod k udržitelné a digitální ekonomice. Program se primárně zaměřuje na podporu malých a středních podniků. V oblasti úspor energií, energetické a digitální infrastruktury nebo výzkumu a vývoje nechybí ani podpora pro velké podniky. Řídicím orgánem je sekce ekonomiky, fondů EU a zakladatelských činností Ministerstva průmyslu a obchodu.
Vyšší dotace pro ekologické zemědělství, méně papírování a dostupná zdravá výživa pro školáky: ministerstvo zemědělství připravilo novou legislativu.
24.1.2025, Zdroj: Ministerstvo zemědělství
Na některé způsoby ekologického hospodaření půjdou vyšší sazby dotací. Dodávky ovoce, zeleniny a mléka do škol budou distribuovány kratší cestou. Digitalizace záznamů o používání přípravků na ochranu rostlin se zjednoduší. Ministerstvo zemědělství (MZe) přichystalo novou legislativu, kterou dnes projednala vláda.
„Připravili jsme na ministerstvu novou legislativu, která má usnadnit život zemědělcům a také zlepšit podmínky v rostlinolékařské péči, ekologickém zemědělství i v poskytování dodávek ovoce, zeleniny, mléka a mléčných výrobků do škol,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Nařízení vlády o ekologickém zemědělství
Pro ekologické zemědělce se zvýší sazba některých dotací, omezí se byrokracie a budou mít jednodušší podmínky při žádosti o dotaci. Nově už například nebudou muset dokládat produkci na standardní orné půdě. Žadatelé také nebudou muset odevzdávat evidenci o výnosech za předcházející rok. Zjednodušení je připraveno i pro zemědělce, kteří pěstují více druhů zeleniny na malých plochách do 6 hektarů. Nyní postačí, když v žádosti o dotaci uvedou, že pěstují směs zeleniny, už není nutné, aby konkrétně vypisovali jednotlivé druhy. Tito malí zemědělci zároveň dostanou vyšší dotaci, stejně jako pěstitelé víceletých pícnin, trav na semeno a travního porostu na orné půdě.
Porovnání sazeb dotací pro ekologické zemědělce pro rok 2025, které byly navýšeny
Přechodné období * | Ekologické zemědělství | |||
2024 | 2025 | 2024 | 2025 | |
Titul | sazba (EUR/ha) | sazba (EUR/ha) | sazba (EUR/ha) | sazba (EUR/ha) |
pěstování zeleniny a spec. bylin do 6 ha | 810 | 1 294 | 790 | 1 251 |
pěstování víceletých pícnin | 148 | 205 | 130 | 180 |
pěstování trav na semeno | 148 | 205 | 130 | 180 |
pěstování trav na orné půdě | 148 | 205 | 130 | 180 |
Směnný kurz platný pro žádosti podané v letošním roce: 25,185 Kč/EUR
*Přechodné období, kdy zemědělec přechází ze standardního na ekologické zemědělství. Trvá podle typu zemědělské kultury 2 až 3 roky.
Celkem je pro ekologické zemědělství na roky 2023-2027 vyčleněna podpora přibližně 11,3 miliardy korun, z toho 7,4 miliardy z národních zdrojů a asi 3,9 miliardy ze zdrojů EU. Ročně podají zemědělci v rámci tohoto opatření 5,2 tisíce žádostí o dotaci na výměru 570 tisíc hektarů. Roční příspěvek na ekologické zemědělství je 1,9 miliardy korun.
Návrh zákona o rostlinolékařské péči
Záznamy týkající se používání přípravků na ochranu rostlin (POR) se budou od začátku roku 2026 v celé EU vést už jen elektronicky. Každý zemědělec má povinnost zanést záznam o použití POR do 30 dnů od aplikace přípravku do elektronické podoby. Elektronické prostředky pro vedení záznamů zajišťují větší spolehlivost záznamů, usnadňují jejich shromažďování, ověřování příslušnými orgány a účelnější kontroly. Novela také zavádí povinnost pro zemědělce obhospodařující více než 200 hektarů pravidelně poskytovat Ústřednímu kontrolnímu a zkušebnímu ústavu zemědělskému záznamy o použití přípravku nebo pomocného prostředku. Cílem je získání dat pro cílený monitoring reziduí přípravků v pitné vodě.
Nařízení vlády o poskytování podpory na dodávky ovoce, zeleniny, mléka a výrobků z nich do škol
Nařízení specifikuje distribuční kanály pro dodávky mléka, ovoce a zeleniny do škol. Nově došlo k upřesnění pravidel pro krátké dodavatelské řetězce, tedy že od výrobce se musí potraviny dostat do škol maximálně přes jednoho obchodníka/zprostředkovatele. Tím se podpoří udržitelné zemědělství i využití převážně místních zemědělců, čímž se sníží zatížení životního prostředí. Rovněž se urychlí schvalování doprovodných vzdělávacích opatření souvisejících s projektem. Termín oznámení o jejich schválení se posune z 31. srpna už na 15. srpna, takže vzdělávací akce mohou začínat už od září. Zářijový termín je vhodný například pro exkurze žáků do sadů, protože právě v tomto období vrcholí sklizeň ovoce. Konkrétní finanční podpora pro školní rok 2025/2026 ještě není známa, ale dle předpokladu bude obdobná jako v předchozím roce. Nově budou žáci dostávat zdravé svačiny od listopadu místo od září. Bylo totiž nutné zvýšit sazbu podpor kvůli rostoucím cenám produktů, a přitom zároveň zachovat stejné množství dodaného ovoce, zeleniny a mléka, proto se přistoupilo ke zkrácení období dodávek.
Vojtěch Bílý – tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství
Zdroj: Ministerstvo zemědělství