Monitoring dotačních příležitostí.
MPO podpoří digitální a cirkulární audit v rámci nové výzvy.*
Startuje čtvrtá výzva programu Obchůdek 2021+.*
Více než 7 miliard korun na ekologičtější městskou hromadnou dopravu.*
MPO podpoří digitální a cirkulární audit v rámci nové výzvy. Připraveno je 150 milionů korun.
17.3.2025, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Poradenství z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK).
Podpora je určena pro nákup poradenských služeb pro malé a střední podniky zaměřených na získání certifikátů nezbytných pro podnikání a průmysl a zejména pro zpracování Digitálního a Cirkulárního auditu. Na výzvu je alokováno 150 milionů korun. Jedná se o průběžný program s jednokolovým modelem hodnocení. Žádosti o podporu bude možné podávat od 2. dubna 2025 do 1. prosince 2025 prostřednictvím portálu ISKP2021+.
„Dlouhodobě podporujeme malé a střední podniky na cestě k digitální transformaci, implementaci chytrých řešení a přechodu na oběhové hospodářství. Investice do těchto oblastí pomáhají nejen urychlit technologický rozvoj, ale také posílit jejich konkurenceschopnost na trhu,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Uvedené metodiky budou důležitým podpůrným nástrojem pro budoucí požadavky na ekodesign výrobků, efektivnější využívání druhotných surovin a podávání zpráv o udržitelnosti. Zároveň přispějí k finančním úsporám při implementaci opatření pro cirkulární ekonomiku v podnicích. Míra podpory je maximálně 50 % z celkových způsobilých výdajů, které musí být minimálně 100 tisíc korun a mohou dosáhnou až 3 milionů korun. Minimální výše dotace je 50 tisíc a maximální 1,5 milionu korun.
„Tato výzva umožní nákup poradenských služeb pro malé a střední podniky zacílených na zpracování cirkulárního auditu podle dnes schválené metodiky Cirkulární audit I, aplikované na evropské fondy,“ upřesňuje vrchní ředitel sekce ekonomiky, fondů EU a zakladatelských činností Petr Doškář a doplňuje: „Certifikace digitálního auditu poskytuje malým a středním podnikům komplexní analýzu jejich digitální úrovně, včetně identifikace silných a slabých stránek, stavu IT infrastruktury, kybernetické bezpečnosti a využití moderních technologií.“
Zájemci o dotaci se mohou obracet na Agenturu pro podnikání a inovace, která je zprostředkujícím subjektem OP TAK a pomáhá s přípravou žádostí o dotaci a administrací projektu. Agentura je zastoupena ve všech regionech republiky a zároveň provozuje bezplatnou Zelenou linku 800 800 777.
OP TAK 2021-2027 je jeden z klíčových evropských programů na podporu podnikatelů. Jeho cílem je zvýšit přidanou hodnotu podniků, podpořit rozvoj nových inovativních firem a usnadnit chytrý přechod k udržitelné a digitální ekonomice. Program se primárně zaměřuje na podporu malých a středních podniků. V oblasti úspor energií, energetické a digitální infrastruktury nebo výzkumu a vývoje nechybí ani podpora pro velké podniky. Řídicím orgánem je sekce ekonomiky, fondů EU a zakladatelských činností Ministerstva průmyslu a obchodu.
Podpora venkovských prodejen pokračuje: Startuje čtvrtá výzva programu Obchůdek 2021+.
1.3.2025, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Příjem žádostí začíná 3. března 2025.
Praha, 28. února
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlašuje čtvrtou výzvu dotačního programu Obchůdek 2021+, který pomáhá s financováním provozních výdajů prodejen s potravinami a smíšeným zbožím v obcích do 1 000 obyvatel, popřípadě v obcích do 3 000 obyvatel. Příjem žádostí začíná 3. března 2025.
„Obchůdek 2021+ je důležitým a oblíbeným programem, díky kterému letos opět přispějeme k zachování základní obslužnosti v malých obcích na venkově,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček a dodává: „Mezi podporované výdaje patří i výdaje na služby související s bezobslužným provozem prodejny. Automatizované či hybridní prodejny, které se začínají čím dál více rozšiřovat, plně podporujeme a ukazují se jako výborná alternativa ke klasickým obchodům.“
Žádost o dotaci podávají kraje, které následně vyhlašují své krajské dotační programy pro provozovatele obchodů na svém území. Ministerstvo průmyslu a obchodu zajistilo na čtvrtou výzvu 49,4 milionů korun. Kraj tak může získat až 3,8 milionu korun a prodejna, která je pouze jediná v obci, může získat až 130 tisíc korun.
Mezi podporované provozní výdaje prodejen patří stejně jako v předchozí výzvě výdaje na zaměstnance, na nájem, vytápění, osvětlení, na připojení k internetu, telekomunikační služby, výdaje spojené s obsluhou bezhotovostních plateb, výdaje na pořízení drobného neinvestičního majetku a další.
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje rozvoj automatizovaných a hybridních prodejen prostřednictvím výzvy Technologie pro MAS. Získat je možné od 125 tisíc korun do 1,07 milionu korun. Podnikatelé mohou finance využít na digitální řešení a inovace, které zvyšují konkurenceschopnost a usnadňují podnikání. Žádat lze do 31. října letošního roku.
„Provozovatelé malých prodejen na venkově program velmi oceňují a potvrzují, že bez této podpory by někteří z nich jen obtížně mohli svůj obchod dále provozovat,“ říká ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Pavel Vinkler a dodává: „Jen v rámci poslední výzvy jsme podpořili 614 obchodů a přispěli tak k zachování obslužnosti ve venkovských oblastech pro více než 262 tisíc obyvatel. Od začátku programu jsme poskytli 1614 dotací za více než 125 milionů korun.“
Kraje mohou své žádosti podávat od 3. března do 15. dubna 2025 prostřednictvím informačního systému AIS MPO. Znění dotačního programu a čtvrté výzvy naleznete v příloze.
Podpořené prodejny mohou navíc získat ocenění za zákaznickou zkušenost v rámci projektu Visa Czech Top Shop v kategorii Obchůdek 2021+. Historicky první vítěz za rok 2024 bude slavnostně vyhlášen 6. března 2025 v obchodním centru Arkády Pankrác.
Více než 7 miliard korun na ekologičtější městskou hromadnou dopravu. MŽP připravilo první výzvu na modernizaci autobusů či tramvají.
4.3.2025, Zdroj: SFŽP ČR (www.sfzp.cz)
Po dotacích do bateriových či vodíkových vlaků přichází resort životního prostředí s první výzvou na podporu modernizace městské hromadné dopravy. Na nové autobusy poháněné elektřinou či vodíkem, trolejbusy a tramvaje vydá 7,3 miliardy korun z Modernizačního fondu.
„Dnes spouštíme první dotační výzvu Ministerstva životního prostředí na modernizaci městské hromadné dopravy. Po modernizaci vlaků se tak jedná o další oblast, kterou postupně modernizujeme. K dispozici na to máme 7,3 miliardy korun z Modernizačního fondu. Právě veřejná a hromadná doprava jsou oblasti, kde je důležité začít s modernizací a využíváním ekologičtějších variant. Proto v rámci této výzvy podpoříme výměnu vozidel s dieselovým pohonem za nová ekologičtější vozidla, a to 50% dotací na nákup nových autobusů na elektro nebo vodíkový pohon, trolejbusů či tramvají. Nahradí se tím zejména dieselové autobusy, které je potřeba vyměnit. Pro obce či jejich dopravní podniky to bude znamenat významnou úsporu nákladů na ekologizaci dopravy, pro obyvatele pak lepší životní prostředí a komfortnější cestování,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík.
Prostředky z programu TRANSPORT Modernizačního fondu bude možné použít na výměnu vozidel se vznětovými motory, ale i těch s pohonem na zemní plyn, případně jiná fosilní paliva za nové ekologičtější alternativy s významnou úsporou emisí CO2. Nahrazené vozidlo již nebude provozováno ve standardním provozním režimu MHD ani jiných linkových provozech na území České republiky.
Na nákup nového dopravního prostředku, který nahradí starší, neekologický vůz, je možné získat 50 % z maximálních způsobilých výdajů stanovených výzvou. Výše dotace se odvíjí od typu a velikosti pořizovaného vozidla, lze ji využít na pořízení trolejbusů a tramvají i autobusů na elektrický nebo vodíkový pohon.
Nákup nových ekologičtějších autobusů a tramvají díky dotaci plánuje například město Brno.
„Modernizace městské hromadné dopravy směrem k ekologičtějším variantám je pro Brno skvělou příležitostí, jak zlepšit kvalitu ovzduší, snížit hluk a zároveň nabídnout pohodlnější cestování. Každý krok směrem od dieselových motorů k čistším technologiím znamená konkrétní přínos pro zdraví obyvatel. Brno už dnes podporuje ekologickou dopravu, například příspěvkem na roční šalinkartu, a jsem rád, že budeme mít příležitost jít ještě dál a přispět k ještě udržitelnější MHD,“ říká náměstek primátorky města Brna pro životní prostředí Filip Chvátal.
S tím souhlasí i radní města Brna pro dopravu a správu městských částí Petr Kratochvíl. „Díky této dotaci by město Brno mohlo ušetřit až stovky miliónů korun. Snižování emisí v dopravě je naším dlouhodobým cílem, který se snažíme postupnými kroky naplňovat a tento program k tomu napomůže,“ uvádí a zároveň dodává: „Za posledních pět let čerpal na obnovu vozového parku Dopravní podnik města Brna 3,5 miliardy korun. 3 miliardy byly evropské dotace a půl miliardy dal Státní fond životního prostředí. Celkem se jedná o cca 200 vozů, což je téměř třetina vozového parku (celkem cca 750 vozů).”
Právě v Dopravním podniku města Brna se tato nová výzva na výměnu starých neekologických vozů městské hromadné dopravy vyhlašovala. „Nejen jako představitel Dopravního podniku města Brna, ale i jako místopředseda Sdružení dopravních podniků velmi vítám dotační výzvu Ministerstva životního prostředí, která je pro nás všechny obrovskou příležitostí. Dopravní podniky nejsou schopny z vlastních zdrojů efektivně modernizovat své vozové parky, a tak ani dostát přísným evropským směrnicím v oblasti snižování CO2. V Brně se chystáme dotaci využít na modernizaci tramvají a trolejbusů, případně i autobusů,“ sděluje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna a 1. místopředseda Sdružení dopravních podniků.
Příjem žádostí bude probíhat od 28. března 2025 do 31. ledna 2026. Oprávněnými příjemci podpory jsou právnické a fyzické osoby podnikající v oblasti městské hromadné dopravy. Žádosti, které splní výzvou a programem požadovaná kritéria, ale jejich pořadí přesáhne rámec disponibilní alokace výzvy, budou zařazeny do tzv. zásobníku žádostí. Velikost zásobníku činí maximálně 5 % celkové alokace výzvy. V případě naplnění alokace i zásobníku bude příjem žádostí automaticky ukončen.
„V případě využití technologicky složitějších řešení, jako jsou třeba autobusy na vodíkový pohon, nebo parciální trolejbusy s akumulátorem, které umožní obsluhovat i ulice bez trakčního vedení, bude podpora navýšena o bonusové plnění na pokrytí vyšších pořizovacích nákladů,“ vysvětluje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.
Program TRANSPORT Modernizačního fondu, jehož je podprogram TRANSGov součástí, podporuje projekty čisté mobility pro veřejné subjekty a subjekty pod závazkem veřejné služby prostřednictvím pořízení čistých silničních nebo drážních vozidel či vozidel s nulovými emisemi a dále také projekty výstavby potřebné infrastruktury – dobíjecích/plnících stanic pro tato vozidla, elektrizace a zvyšování energetické účinnosti kolejových tratí a dalších opatření vedoucích ke snížení energetické spotřeby v dopravě, umožňující přechod na bezemisní formu dopravy a opatření bezprostředně spojená se zvýšením energetické účinnosti v dopravě.