EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.

 5. 8. 2024

Normy: ekologie a životní prostředí – červenec 2024.* 

Měsíční přehled legislativních změn: červenec 2024.* 

Energetický audit a posudek.* 

Normy: ekologie a životní prostředí – červenec 2024.

24.7.2024, Zdroj: ÚNMZ, ENVIprofi

Nové a aktualizované normy související s ochranou životního prostředí a ekologií v podniku, které vyšly ve věstníku ÚNMZ v červenci 2024.

VYDANÉ ČSN

Značka normy (číslo v závorce) Kat. číslo Plný název normy
ČSN EN IEC 61969-3 ed. 4 (18 8003) 519010 Mechanické konstrukce pro elektrická a elektronická zařízení – Venkovní kryty – Část 3: Environmentální požadavky, zkoušky a bezpečnostní hlediska*); (idt IEC 61969-3:2023); Vydání: Červenec 2024
ČSN EN ISO 16119-5 (47 0410) 519667 Zemědělské a lesnické stroje – Environmentální požadavky pro postřikovače – Část 5: Letecké postřikovací systémy; (idt ISO 16119-5:2023); Vydání: Červenec 2024

ZMĚNY ČSN

Značka normy (číslo v závorce) Kat. č. Plný název normy
ČSN EN IEC 61969-3 ed. 3 (18 8003) 519011 Mechanické konstrukce pro elektrická a elektronická zařízení – Venkovní kryty – Část 3: Environmentální požadavky, zkoušky a bezpečnostní hlediska; Vydání: Březen 2021

EVROPSKÉ NORMY SCHVÁLENÉ K PŘÍMÉMU POUŽÍVÁNÍ JAKO ČSN

Značka normy (číslo v závorce) Kat. č. Plný název normy
ČSN EN 15502-2-1+A1 (07 5316) 519134 Kotle na plynná paliva pro ústřední vytápění – Část 2-1: Zvláštní norma pro kotle provedení C a kotle provedení B2, B3 a B5, se jmenovitým tepelným příkonem nejvýše 1 000 kW; EN 15502-2-1+A1:2023; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN 17878-1 (38 3383) 519313 Vedení vodních tepelných sítí – Konstrukce ohebných předizolovaných potrubí s nižším teplotním profilem – Část 1: Klasifikace, obecné požadavky a zkušební metody; EN 17878-1:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN 17878-2 (38 3383) 519312 Vedení vodních tepelných sítí – Konstrukce ohebných předizolovaných potrubí s nižším teplotním profilem – Část 2: Požadavky a zkušební metody pro sdružené systémy s plastovými teplonosnými trubkami; EN 17878-2:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN 17878-3 (38 3383) 519311 Vedení vodních tepelných sítí – Konstrukce ohebných předizolovaných potrubí s nižším teplotním profilem – Část 3: Požadavky a zkušební metody pro nesdružené systémy s plastovými teplonosnými trubkami; EN 17878-3:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN ISO 19901-3 (45 0027) 519256 Naftový a plynárenský průmysl včetně nízkouhlíkové energetiky – Zvláštní požadavky na příbřežní konstrukce – Část 3: Povrchové konstrukce; EN ISO 19901-3:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN ISO 23662 (56 9616) 519257 Definice a technická kritéria pro potraviny a složky potravin vhodné pro vegetariány nebo vegany a pro označování a tvrzení; EN ISO 23662:2024;
ČSN EN ISO 18335 (65 6028) 519262 Ropa a ropné výrobky – Stanovení kinematické viskozity výpočtem ze změřené dynamické viskozity a hustoty – Metoda s použitím viskozimetru při konstantním tlaku; EN ISO 18335:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN ISO 3262-10 (67 1300) 519266 Plniva – Specifikace a zkušební metody – Část 10: Přírodní mastek s chloritem v lamelární formě; EN ISO 3262-10:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN ISO 3262-11 (67 1300) 519268 Plniva – Specifikace a zkušební metody – Část 11: Přírodní mastek v lamelární formě s obsahem uhličitanů; EN ISO 3262-11:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN ISO 3262-17 (67 1300) 519267 Plniva – Specifikace a zkušební metody – Část 17: Srážený křemičitan vápenatý; EN ISO 3262-17:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN 16783 (72 7250) 519369 Tepelněizolační výrobky – Environmentální prohlášení o produktu (EPD) – Pravidla produktové kategorie (PCR) doplňující EN 15804 pro průmyslově vyráběné a in situ zhotovené výrobky; EN 16783:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN 17383 (73 7064) 519626 Zařízení pro snížení hluku silničního provozu – Udržitelnost: Prohlášení o klíčových ukazatelích výkonu (KPI); EN 17383:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN 12255-12 (75 6403) 519437 Čistírny odpadních vod – Část 12: Automatizovaný systém řízení; EN 12255-12:2024; Účinnost od 2024-08-01
ČSN EN ISO 22036 (83 8130) 519273 Environmentální pevné matrice – Stanovení prvků optickou emisní spektrometrií s indukčně vázaným plazmatem (ICP-OES); EN ISO 22036:2024; Účinnost od 2024-08-01

Měsíční přehled legislativních změn: červenec 2024.

1.8.2024, Zdroj: Fulsoft (www.fulsoft.cz)

Přehled změn právních předpisů týkajících se životního prostředí za měsíc červenci 2024.

Sbírka zákonů: vyhlášeno

právní předpis vyhlášen účinný od
216/2024 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 5/2020 Sb., o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin částka 216 z 16.7.2024 1.8.2024
217/2024 Sb.; Vyhláška o správné veterinární klinické praxi a bližších podmínkách klinického hodnocení veterinárních léčivých přípravků částka 217 z 16.7.2024 1.8.2024
219/2024 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 207/2021 Sb., o vyúčtování dodávek a souvisejících služeb v energetických odvětvích, ve znění vyhlášky č. 271/2022 Sb. částka 219 z 16.7.2024 1.8.2024
220/2024 Sb.; Sdělení Energetického regulačního úřadu o celkovém počtu odběrných míst zákazníků odebírajících elektřinu a o celkovém množství plynu spotřebovaném v České republice v roce 2023 částka 220 z 18.7.2024
222/2024 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov částka 222 z 18.7.2024 1.9.2024
224/2024 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů částka 224 z 25.7.2024 1.8.2024

Sbírka zákonů: nabylo účinnosti

právní předpis k datu
195/2021 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů 12.7.2024
490/2021 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů 1.7.2024
243/2022 Sb.; Zákon o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí 1.7.2024
244/2022 Sb.; Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí 1.7.2024
303/2022 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů 1.7.2024
256/2023 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů 1.7.2024
330/2023 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů 1.7.2024
375/2023 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 359/2020 Sb., o měření elektřiny 1.7.2024
6/2024 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 490/2021 Sb., kterou se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů 1.7.2024
62/2024 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 73/2023 Sb., o stanovení pravidel podmíněnosti plateb zemědělcům 1.7.2024
146/2024 Sb.; Vyhláška o požadavcích na výstavbu 1.7.2024
156/2024 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 6/2024 Sb., kterou se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 490/2021 Sb., kterou se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů 1.7.2024
182/2024 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 465/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 1.7.2024
183/2024 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 1.7.2024
185/2024 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 73/2023 Sb., o stanovení pravidel podmíněnosti plateb zemědělcům, ve znění nařízení vlády č. 62/2024 Sb., a některá další související nařízení vlády 1.7.2024

Sbírka zákonů: novelizováno

právní předpis novelizován od
114/1992 Sb.; Zákon České národní rady o ochraně přírody a krajiny 182/2024 Sb. 1.7.2024
254/2001 Sb.; Zákon o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) 182/2024 Sb. 1.7.2024
428/2001 Sb.; Vyhláška Ministerstva zemědělství, kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích) 256/2023 Sb. 1.7.2024
477/2001 Sb.; Zákon o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech) 244/2022 Sb. 1.7.2024
361/2007 Sb.; Nařízení vlády, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci 330/2023 Sb. 1.7.2024
283/2021 Sb.; Zákon stavební zákon 183/2024 Sb. 1.7.2024
140/2023 Sb.; Nařízení vlády o stanovení podmínek provádění opatření agrolesnictví a o změně nařízení vlády č. 307/2014 Sb., o stanovení podrobností evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 69/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření v odvětví vína, (nařízení vlády o stanovení podmínek provádění opatření agrolesnictví) 185/2024 Sb. 1.7.2024
465/2023 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 182/2024 Sb. 1.7.2024

 


Energetický audit a posudek.

17.7.2024, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu

Dotaz:

Odpověď:

Co je energetický audit?

Je to systematická kontrola a analýza spotřeby energie za účelem získání dostatečných znalostí o stávajícím nakládání s energií v energetickém hospodářství, která identifikuje a kvantifikuje možnosti nákladově efektivních úspor energie a podává zprávy o zjištěních.

Energetický auditor tak detailně zmapuje energetické hospodářství (např. podnikový areál, nemocnice) tak, aby byl schopen nabídnout opatření, která povedou k úsporám energie a budou nákladově efektivní.

Kdo má povinnost zpracovat energetický audit?

  1. Podnikatel, který s podnikatelem nebo podnikateli, kteří se podílejí na jeho základním kapitálu nebo hlasovacích právech alespoň 25 %:
  • zaměstnává 250 a více osob nebo
  • vykazuje roční obrat vyšší než 1 300 000 000 Kč nebo
  • roční bilanční sumu rozvahy vyšší než 1 100 000 000 Kč

Je povinen jednou za 4 roky zajistit pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství provedení energetického auditu.

Tato povinnost se vztahuje na podnikatele, který splňuje jednu nebo více podmínek v odrážkách ve dvou po sobě jdoucích kalendářních rocích.

Způsob stanovení počtu zaměstnanců, výše ročního obratu a roční bilanční sumy rozvahy stanoví prováděcí právní předpis (vyhláška č. 140/2021 Sb., o energetickém auditu).

  1. Podnikatel, který neplní podmínky bodu jedna, ale hodnota průměrného ročního nakládání s energií za poslední dva po sobě jdoucí kalendářní roky je vyšší než 5 000 MWh.
  2. Česká republika, kraj, obec, příspěvková organizace státu, kraje nebo obce, státní organizace založená zákonem (např. České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty), státní a veřejná vysoká škola a Česká národní banka.

Tyto entity jsou povinny zajistit pro jimi vlastněné energetické hospodářství provedení energetického auditu v případě, že hodnota průměrné roční spotřeby energie energetického hospodářství za poslední dva po sobě jdoucí kalendářní roky je vyšší než 500 MWh.

Jaké jsou výjimky z povinnosti zpracovat energetický audit?

  1. Nevztahuje se na podnikatele, jehož energetické hospodářství má spotřebu energie nižší než 200 MWh ročně.
  2. Nevztahuje se na osobu, která má pro své energetické hospodářství zavedený a akreditovanou osobou certifikovaný systém hospodaření s energií podle harmonizované technické normy upravující systém managementu hospodaření s energií (ČSN EN ISO 50001 – Systém managementu hospodaření s energií), jehož rozsah odpovídá rozsahu energetického auditu.

Jak se stanovují údaje pro určení povinnosti zpracovat energetický audit?

Vše najdete v ustanovení § 3 vyhlášky č. 140/2021 Sb., o energetickém auditu.

Je stanoven obsah a způsob zpracování zprávy o provedeném energetickém auditu?

Ano, obsah písemné zprávy a způsob jejího zpracování je stanoven § 8 vyhlášky č. 140/2021 Sb., o energetickém auditu.

Je energetický audit zpracovaný před účinností zákona č. 3/2020 Sb., kterým se mění zákon o hospodaření energií, nadále platný a jak dlouho?

Podle přechodného ustanovení čl. II bodu 3 zákona č. 3/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 3/2020 Sb., o hospodaření energií „Energetický audit zpracovaný podle zákona č. 406/2000 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstává v platnosti i po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, nejdéle však do 10 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“ Zároveň je však třeba přihlédnout k § 9 odst. 6 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, který stanovuje povinnost provést nový energetický audit v případě, že u subjektů uvedených v odst. 2 a 3 došlo ke změně o více než 25 % při nakládání s energií jejich energetického hospodářství za 2 po sobě jdoucí roky. Podrobněji je platnost energetického auditu popsána ve společném stanovisku MPO a SEI k praktické implementaci vybraných ustanovení § 9 odst. 2 a 3 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů.

Kdo může zpracovat energetický audit?

Audit zpracovávají kvalifikovaní energetičtí specialisté s oprávněním od ministerstva ke zpracovaní energetického auditu, jejichž seznam najdete zde. Nikdo jiný energetický audit není oprávněn zpracovat.

Jaký je rozdíl mezi energetickým auditem a energetickým posudkem?

Rozdíl mezi energetickým auditem a energetickým posudkem spočívá v tom, že v prvním dokumentu je popsán stávající stav energetického hospodářství a jsou hledána opatření, která by tento stav vylepšila, kdežto posudek pouze posuzuje navržená opatření bez hledání optimalizace.

Jaký právní předpis upravuje energetický audit?

Energetický audit je definován v § 9 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 140/2021 Sb., o energetickém auditu.

Stanovuje Směrnice o energetické účinnosti z roku 2023 nové požadavky?

Směrnice 2023/1791/EU o energetické účinnosti zavádí v této oblasti nové požadavky, které budou platit po transpozici směrnice do zákona č. 406/2000 Sb:

  • podniky s průměrnou roční spotřebou energie vyšší než 85 TJ za předchozí tři roky musí uplatňovat systém hospodaření s energií a to do 11. října 2027
  • podniky s průměrnou roční spotřebou energie vyšší než 10 TJ za předchozí tři roky, a zároveň neuplatňují systém hospodaření s energií, musí být podrobeny energetickému auditu a to do 11. října 2026, poté každé čtyři roky

Dotazy vyplývající z praxe:

  1. Co když splňuji zákonné povinnosti pro zpracování energetického auditu, ale pronajímám si část jednoho patra vícepatrové budovy?

Pokud si podnikatel pronajímá a užívá část budovy a tuto část budovy lze považovat za energetické hospodářství s měřitelným vstupem a výstupem energie, pak by měl tuto pronajímanou část zahrnout do svého energetického auditu.

  1. Jsou z auditu vyloučeny služební automobily? 

Vnitrozemská doprava by měla být do energetického auditu zahrnuta. V případě přeshraniční dopravy se zahrne pouze v případě, že je dopravní prostředek registrován nebo evidován na území České republiky.

  1. Mám jako zadavatel energetického auditu povinnost audit předat Ministerstvu průmyslu a obchodu nebo Státní energetické inspekci jako důkaz o splnění zákonné povinnosti?

Ne, povinný subjekt musí energetický audit předložit Ministerstvu průmyslu a obchodu, Stání energetické inspekci nebo příslušnému kontrolnímu orgánu na vyžádání. Pokud energetický audit provedla osoba usazená v jiném členském státě Unie, povinný subjekt musí tuto skutečnost oznámit Ministerstvu průmyslu a obchodu.

  1. Energetický audit jsem nechal zpracovat před účinností zákona č. 3/2020 Sb. (tj. před 25. 1. 2020) a jsem subjekt spadající pod § 9 odst. 2 a 3 zákona. Musím zpracovat nový energetický audit podle současného znění zákona?

Přechodné ustanovení zákona č. 3/2020 Sb. uvádí, že „Energetický audit zpracovaný podle zákona č. 406/2000 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstává v platnosti i po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, nejdéle však do 10 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“. To znamená, že subjekty podle § 9 odst. 2 a 3 zákona, které mají provedený energetický audit podle předchozí právní úpravy (tj. podle znění zákona před účinností zákona č. 3/2020 Sb.), mají platný energetický audit a to 10 let od jeho zpracování. Pokud však došlo na energetickém hospodářství povinného subjektu ke změně o více než 25 % při nakládání s energií energetického hospodářství 2 po sobě jdoucí roky oproti stavu z platného energetického auditu, je potřeba provést nový energetický audit.

  1. Má se na všechny provozy energetického hospodářství dělat pouze jeden energetický audit?

Na základě § 9 odst. 7 zákona je stanoveno, že rozsah energetického auditu zahrnuje veškeré ucelené části energetického hospodářství auditované osoby. Platí tedy, že pokud jsou provedeny energetické audity na jednotlivé ucelené části energetického hospodářství, pak je potřeba provést ještě jeden zastřešující energetický audit, který zahrne všechny dílčí audity.

  1. Jak postupovat v případě, že udělám energetický audit, který je platný 4 roky a po 1/2 roce pořídím nový provoz?

Povinnost pro subjekty spadající pod § 9 odst. 1 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, je zajistit pro jimi užívané nebo vlastněné energetické hospodářství provedení energetického auditu jednou za 4 roky. Pokud je v průběhu zmíněných 4 let pořízen nový provoz, pak se zahrne do následujícího energetického auditu.

 

Energetický posudek

Co je energetický posudek?

Energetickým posudkem se rozumí písemná zpráva obsahující informace o posouzení plnění předem stanovených technických, ekologických a ekonomických parametrů určených zadavatelem energetického posudku včetně výsledků a vyhodnocení.

Jaký je rozdíl mezi energetickým auditem a energetickým posudkem?

Rozdíl mezi energetickým auditem a energetickým posudkem spočívá v tom, že v prvním dokumentu je popsán stávající stav energetického hospodářství a jsou hledána opatření, která by tento stav vylepšila, kdežto posudek pouze posuzuje navržená opatření bez hledání optimalizace.

Kdy musí být energetický posudek zpracován?

  1. Při posouzení nákladů a přínosů zajištění vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla v případě výstavby nové výrobny elektřiny nebo podstatné rekonstrukce stávající výrobny elektřiny o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW s výjimkou výroben elektřiny s dobou provozu nižší než 1500 hodin za rok a jaderných elektráren.
  2. Při posouzení nákladů a přínosů využití odpadního tepla pro uspokojení ekonomicky odůvodněné poptávky po teple včetně kombinované výroby elektřiny a tepla a připojení zařízení minimálně na soustavu zásobování tepelnou energií, která se nachází do vzdálenosti 1000 metrů od zdroje tepelné energie, v případě výstavby nového nebo podstatné rekonstrukce stávajícího průmyslového provozu o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW, které produkuje odpadní teplo o využitelné teplotě.
  3. Při posouzení nákladů a přínosů využití odběru odpadního tepla minimálně z průmyslových provozů, které se nachází do vzdálenosti 500 metrů od rozvodného tepelného zařízení, v případě výstavby nové nebo podstatné rekonstrukce stávající soustavy zásobování tepelnou energií se zdroji o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW.
  4. Při posouzení proveditelnosti projektů týkajících se snižování energetické náročnosti budov, zvyšování účinnosti užití energie, snižování emisí ze spalovacích zdrojů znečištění nebo využití obnovitelných nebo druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny a tepla financovaných z programů podpory ze státních, evropských finančních prostředků nebo finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů, pokud poskytovatel podpory nestanoví s přihlédnutím k nárokům jednotlivého programu podpory jinak.
  5. Při vyhodnocení plnění parametrů projektů realizovaných v rámci programů podle bodu 4, pokud poskytovatel podpory nestanoví s přihlédnutím k nárokům jednotlivého programu jinak.
  6. Při stanovení vnitřního výnosového procenta projektu, pokud vznikne nárok na podporu podle zákona o podporovaných zdrojích energie a projekt je financovaný z programů podpory ze státních nebo evropských finančních prostředků anebo z finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů.

Ve kterých případech je možné energetický posudek také zpracovat?

  1. Při posouzení ekonomické přijatelnosti využití tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo zdroje energie, který není stacionárním zdrojem, v souladu se zvláštním právním předpisem (zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů).
  2. U doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti budovy při větší změně dokončené budovy.
  3. Jako podklad v oblasti zvyšování účinnosti energie, snižování emisí ze spalovacích zdrojů znečištění nebo využití obnovitelných nebo druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny a tepla.
  4. Při vyhodnocení provedených opatření navržených v energetickém auditu.
  5. Energetický posudek též bývá vyžadován v rámci prokázání úspor v různých dotačních titulech jako OPPIK, OPTAK apod.

Kdo může zpracovat energetický posudek?

Posudek zpracovávají kvalifikovaní energetičtí specialisté s oprávněním od ministerstva ke zpracovaní energetického posudku, jejichž seznam najdete zde. Nikdo jiný energetický posudek není oprávněn zpracovat.

Je stanoven obsah a způsob zpracování zprávy o energetickém posudku?

Obsah energetického posudku je stanoven v §2 vyhlášky č. 141/2021 Sb., o energetickém posudku a o údajích vedených v Systému monitoringu spotřeby energie ve znění vyhlášky č. 15/2022 Sb.

Jaký právní předpis upravuje energetický posudek?

Energetický audit je definován v §9a zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 141/2021 Sb., o energetickém posudku a o údajích vedených v Systému monitoringu spotřeby energie ve znění vyhlášky č. 15/2022 Sb.

 

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526