EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.

 21. 10. 2024

Platit za recyklaci reklamních letáků by měl namísto obcí jejich výrobce.* 

Konsolidované znění směrnice o průmyslových emisích (IED) bylo zveřejněno.* 

Posuzování shody výrobků z hlediska emisí hluku.* 

Hladík: Platit za recyklaci reklamních letáků by měl namísto obcí jejich výrobce.

5.9.2024, Zdroj: ČTK

Zodpovědnost a část nákladů za recyklaci tištěných reklamních letáků byl měl nést také jejich výrobce, řekl dnes novinářům ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). V současné době recyklaci a odvoz reklamních letáků platí obce. S novelou, která zavede recyklační poplatek pro výrobce, nesouhlasila Rada seniorů. Senioři měli obavy, že omezí produkci tištěných letáků. Podle ministra je cílem novely omezit plošnou distribuci těm, kteří o reklamní letáky zájem nemají. Novela upravuje také sběr PET lahví a plechovek, platit by mohla začít od poloviny příštího roku.

„V první řadě bych chtěla poděkovat panu ministrovi, že nás oslovil a sedl si s námi k jednacímu stolu. Vysvětlili jsme mu, proč se senioři obávají, že o své letáky přijdou, ačkoliv to mladým generacím může připadat směšné. Kvůli digitalizaci doby se obávají, že řetězce kvůli poplatku sáhnou po on-line prostředí,“ řekla po dnešním jednání s Hladíkem předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová.

Hladík dnes uvedl, že cílem novely je změnit plošnou distribuci tištěných reklamních letáků. „V současné době z našich dat vyplývá, že je dostává i velká část lidí, která o ně zájem nemá. Hlavním cílem je, aby se minimalizoval odpad. A když už vzniká, aby byl hrazen tím, kdo ho vytváří,“ řekl. Princip přenesené odpovědnosti na výrobce chce ministerstvo postupně zavést u většiny výrobků.

Poplatek by podle vrchního ředitel sekce ochrany životního prostředí ministerstva Davida Surého měl vést k vyšší efektivitě u produkce a distribuce letáků. „Maximální výše recyklačního poplatku za jeden reklamní leták bude deset haléřů, což není likvidační. Poplatek zároveň nebude stanoven legislativou, ale na základě dat společnosti EKO-KOM,“ uvedl.

Podle vyjádření Svazu obchodu a průmyslu ČR (SOCR ČR) a Asociace českého tradičního obchodu povede recyklační poplatek ke zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou podle nich nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen, tvrdí.

„Nemohu nechat bez povšimnutí, že pan ministr Hladík chce zdanit reklamní letáky, a ještě říká obchodníkům, jak by v budoucnu měli postupovat při jejich distribuci. Ministerstvo životního prostředí zde výrazně překračuje své kompetence, neboť jakákoli regulace reklamy spadá do gesce ministerstva průmyslu a obchodu. Stát nemůže firmám nařizovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály,“ uvedl prezident SOCR ČR Tomáš Prouza.

Ministerstvo si nechalo zpracovat průzkum mezi občany, ze kterého vyplynulo, že jedna čtvrtina považuje tištěné letáky za obtěžující a dostávají je i přes to, že na svých stránkách mají výstrahu, kde tištěné letáky odmítají. Tři čtvrtiny občanů nějaký leták.

Průzkum si nechala zpracovat také Rada seniorů od agentury Nielsen. Data ukázala, že na základě nabídek z tištěných reklamních letáků v obchodech nakupuje 94 procent českých seniorů, přičemž třetina často.


Konsolidované znění směrnice o průmyslových emisích (IED) bylo zveřejněno.

5.9.2024, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu

Konsolidované znění směrnice IED bylo zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie.

Informujeme, že konsolidované znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 ve znění směrnice 2024/1785 o průmyslových emisích a emisích z chovů hospodářských zvířat (integrovaná prevence a omezování znečištění) je nyní k dispozici v systému EUR-Lex: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:02010L0075-20240804


Posuzování shody výrobků z hlediska emisí hluku.

10.9.2024, Zdroj: ÚNMZ (www.unmz.cz/urad/unmz)

Mezi stanovené výrobky definované zákonem č. 22/1997 Sb. zařazených do sektorů z harmonizované oblasti patří zařízení, na která se vztahují technické požadavky z hlediska emisí hluku, které jsou v ČR podrobně specifikovány v nařízení vlády č. 9/2002 Sb. (NV).

Mezi stanovené výrobky definované zákonem č. 22/1997 Sb. zařazených do sektorů z harmonizované oblasti patří zařízení, na která se vztahují technické požadavky z hlediska emisí hluku, které jsou v ČR podrobně specifikovány v nařízení vlády č. 9/2002 Sb. (NV). Jsou zde zahrnuta jednak zařízení, která jsou určena k použití ve venkovním prostoru (samojízdná nebo schopná převozu) a která zároveň zatěžují hlukem okolní prostředí (v rámci EU jsou tato zařízení pokryta směrnicí č. 2000/14/ES), a navíc do tohoto NV patří spotřebiče pro domácnost, které zatěžují hlukem vnitřní prostředí.

Tato zařízení lze uvádět na trh nebo do provozu jen tehdy, splňují-li požadavky tohoto NV (směrnice č. 2000/14/ES), tzn., výrobce nebo zplnomocněný zástupce musí opatřit výrobek označením CE, musí být na štítku viditelně, čitelně a trvale uvedena garantovaná hladina akustického hluku a musí být připojeno ES prohlášení o shodě. Velké množství těchto zařízení patří zároveň pod směrnici týkající se strojních zařízení, popř. elektrotechnických zařízení. Pokud se na tyto výtrobky vztahuje více nařízení vlády (směrnic ES), vyjadřuje označení CE, že takové zařízení splňuje požadavky všech těchto právních předpisů. Garantovaná hladina hluku musí být uvedena na štítku a v návodu k obsluze. Takto označená zařízení se mohou volně pohybovat na trhu EU, přičemž dále podléhají dozoru nad trhem.

Ad Zařízení určená pro použití ve venkovním prostoru

Zařízení lze uvádět na trh nebo do provozu jen tehdy, splňují-li následující technické požadavky:

  • jsou viditelně, čitelně a trvale označena údajem o garantované hladině akustického výkonu, který odpovídá vzoru uvedenému v příloze č. 10 k tomuto NV,
  • garantovaná hladina akustického výkonu zařízení uvedených v příloze č. 1 (viz skupina 1) k tomuto nařízení nepřevyšuje nejvyšší přípustné hodnoty emisí hluku stanovené v příloze č. 4 k tomuto NV

Základní normou pro měření vyzařovaného hluku je ČSN EN ISO 3744:2011. Podrobnosti pro zkoušení jednotlivých zařízení jsou uvedeny v části B nařízení vlády č. 9/2002 Sb.
Hladina akustického hluku závisí na použité metodě, proto jsou zde pro každý typ zařízení takové metody stanoveny. (viz Přehled norem citovaných v právních předpisech pro zařízení určená pro použití ve venkovním prostoru).

Čistý instalovaný výkon je ukazatelem pro spalovací motory, instalovaný výkon je ukazatelem pro elektromotory.

Výrobce je povinen uchovávat ES prohlášení o shodě pro každý typ zařízení po dobu 10 let.

Existují 2 skupiny zařízení, na která se vztahují technické požadavky z hlediska emisí hluku.

 

Skupina 1

První skupinu tvoří zařízení vyjmenovaná v příloze č. 1 nařízení vlády č. 9/2002 Sb. (článku 12 směrnice č. 2000/14/ES) a jedná se o zařízení, pro která jsou stanoveny nejvyšší přípustné hodnoty emisí hluku a pro která je povinná účast AO/NB (22 typů):

  1. stavební výtahy na dopravu materiálu poháněné spalovacím motorem,
  2. stroje na zhutňování: vibrační válce nebo válce bez vibrace, vibrační desky a vibrační pěchy,
  3. kompresory o instalovaném výkonu menším než 350 kW,
  4. ruční bourací a sbíjecí kladiva,
  5. stavební vrátky poháněné spalovacím motorem,
  6. dozery o instalovaném výkonu menším než 500 kW,
  7. dampry o instalovaném výkonu menším než 500 kW,
  8. hydraulická rýpadla a lanová lopatová rýpadla o instalovaném výkonu menším než 500 kW,
  9. rýpadla-nakladače o instalovaném výkonu menším než 500 kW,
  10. grejdry,
  11. zdroje tlakové kapaliny,
  12. kompaktory odpadu s nakládacím zařízením o instalovaném výkonu menším než 500 kW,
  13. sekačky na trávu (žací stroje na trávu), s výjimkou zemědělských a lesnických zařízení a dále víceúčelových zařízení, jejichž hlavní díl s vlastním pohonem má instalovaný výkon větší než 20 kW,
  14. vyžínače trávníků nebo začišťovače okrajů trávníku,
  15. manipulační vozíky s protizávažím poháněné spalovacím motorem s výjimkou manipulačních vozíků, jejichž jmenovitá nosnost nepřesahuje 10 t,
  16. nakladače o instalovaném výkonu menším než 500 kW,
  17. pojízdné jeřáby,
  18. motorové kultivátory o instalovaném výkonu menším než 3 kW,
  19. finišery na vozovky s výjimkou finišerů se zhutňovací lištou,
  20. elektrická zdrojová soustrojí o instalovaném výkonu menším než 400 kW,
  21. věžové jeřáby,
  22. svařovací generátory

Výrobce, popřípadě zplnomocněný zástupce zajistí před uvedením výše uvedených zařízení na trh posouzení shody každého typu výrobku s požadavky tohoto nařízení jedním z těchto postupů:

  • vnitřní řízení výroby s posouzením technické dokumentace a periodickou kontrolou podle přílohy č. 5 NV (viz Systém 1 – schéma)
  • ověření jednotlivého zařízení podle přílohy č. 6 NV (viz Systém 2 – schéma)
  • úplné zabezpečování jakosti podle přílohy č. 7 NV (viz Systém 3 – schéma).

Skupina 2

Druhou skupinu tvoří zařízení vyjmenovaná v příloze č. 2 nařízení vlády č. 9/2002 Sb. (článku 13 směrnice č. 2000/14/ES) a jedná se o zařízení, pro která je stanoven požadavek určení garantované hladiny akustického výkonu a označení stroje údajem o garantované hladině akustického výkonu (41 typů):

  1. zdvižné pracovní plošiny se spalovacím motorem
  2. křovinořezy
  3. stavební výtahy na dopravu materiálu (poháněné elektrickým motorem)
  4. pásové pily pro staveniště
  5. kotoučové stolové pily pro staveniště
  6. přenosné řetězové pily
  7. kombinované pojízdné vysokotlaké myčky s vysavačem
  8. stroje na zhutňování (pouze vznětové pěchy)
  9. míchačky na betonové směsi nebo maltu
  10. stavební vrátky (s elektrickým pohonem)
  11. dopravníky a čerpadla na betonové směsi a malty
  12. pásové dopravníky
  13. chladicí zařízení na vozidla (trakční chladicí zařízení)
  14. vrtné soupravy
  15. zařízení na plnění a vyprazdňování zásobníků vozidel nebo cisteren
  16. kontejnery na recyklované sklo
  17. vyžínače travních porostů/začišťovače okrajů travních porostů
  18. přenosné nůžky na živé ploty
  19. vysokotlaké pojízdné čističky
  20. vysokotlaké vodní proudové čističky
  21. hydraulická bourací kladiva
  22. řezače spár
  23. vyfoukávače listí
  24. sběrače listí
  25. manipulační vozíky s protizávažím poháněné spalovacím motorem (pouze manipulační vozíky jiné než vozíky o jmenovité nosnosti nepřesahující 10 tun uvedených v bodu 36 druhé odrážce přílohy I)
  26. pojízdné kontejnery na odpadky (pojízdné popelnice)
  27. finišery na vozovky (vybavené hutnící lištou s velkou účinností)
  28. soupravy pro pilotovací práce
  29. pokladače potrubí
  30. rolby
  31. elektrická zdrojová soustrojí (≥ 400kW)
  32. samosběrné zametače
  33. vozy na sběr odpadků
  34. stroje na frézování vozovek
  35. kypřiče (rozrývače)
  36. drtiče/štěpkovací stroje
  37. sněhové frézy (samojízdné, bez příslušenství)
  38. pojízdné vysavače
  39. rýhovače
  40. automíchače
  41. čerpací stanice na vodu (určené pro jiné než ponorné použití)

Výrobce, popřípadě zplnomocněný zástupce zajistí před uvedením výše uvedených zařízení na trh posouzení shody každého typu výrobku s požadavky tohoto nařízení vnitřní kontrolou výroby podle přílohy č. 8 NV (viz Systém 4 – schéma).

Tato směrnice se nevztahuje na:

  • všechna zařízení původně určená pro dopravu zboží nebo osob po pozemních komunikacích, po železnici a po vodních nebo vzdušných cestách,
  • zařízení zvláště určená a konstruovaná pro vojenské a policejní účely a pro záchrannou službu.

Přehled NB z databáze NANDO

Stránka EU

Ad Spotřebiče pro domácnost

Podle nařízení vlády č. 9/2002 Sb. mohou být spotřebiče pro domácnost uváděny na trh pouze tehdy, je-li spotřebič pro domácnost vybaven energetickým štítkem podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií. Prováděcím předpisem k tomuto zákonu je vyhláška č. 337/2011 Sb. Těmito předpisy je také implementována rámcová směrnice EP a Rady 2010/30/EU o uvádění spotřeby energie a jiných zdrojů. Výrobce nebo dovozce uvede na tomto štítku a dále v návodu k používání přiloženém ke spotřebiči nebo v záručním listu údaj s uvedením hladiny akustického výkonu vyzařovaného těmito spotřebiči a šířeného vzduchem.

nařízení vlády č. 9/2002 Sb. jsou zkušebním předpisem pro určení hluku šířeného vzduchem, vyzařovaného elektrickými spotřebiči pro domácnost a podobné účely jednotlivé části normy ČSN EN 60704 (361008).

Další předpisy a harmonizované normy, které je třeba brát v úvahu při posuzování emisí hluku, jsou předepsány pro jednotlivé typy výrobků v přímo použitelných předpisech, uvedených v kapitole Ekodesign.

Zdroj: https://www.nlfnorm.cz/informacni-portal/1237/posuzovani-shody-vyrobku-z-hlediska-emisi-hluku

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526