EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Transformace teplárenství nepočká, vládě dochází čas.*
Smlouva s dodavatelem na odvoz odpadů.*
Oxid chromový – povolení k funkčnímu chromování.*
IBC kontejnery a sudy – opětovné využití.*
Čištění odpadních vod v ČR bude přísnější, znamená též investice do zařízení.*
Transformace teplárenství nepočká, vládě dochází čas.
8.11.2024, Zdroj: Teplárenské sdružení ČR (www.tscr.cz)
Vládě zbývá necelý rok do konce funkčního období. Transformaci teplárenství a jeho odchod od uhlí do roku 2030 se sice podařilo nastartovat, řada úkolů však stále nebyla dokončena a čas se rychle krátí. Teplárenské sdružení ČR proto apeluje na nového ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka, aby se transformaci teplárenství intenzivně věnoval.
Cílem transformace teplárenství je do roku 2030 nahradit uhlí nízkoemisními zdroji energie, výrazně snížit emise skleníkových plynů a současně udržet příznivé ceny tepla pro 1,7 milionu domácností a další zákazníky v České republice. Potřebné investice odhaduje Teplárenské sdružení ČR na více než 200 mld. Kč.
“Transformaci teplárenství se této vládě podařilo nastartovat, pokud ovšem nemá dopadnout jako digitalizace stavebního řízení, je potřeba udělat ještě řadu kroků a splnit domácí úkoly,” upozornil předseda výkonné rady Teplárenského sdružení České republiky Mirek Topolánek.
Transformace teplárenství měla stát na třech hlavních pilířích, první je dotační podpora z Modernizačního fondu na investiční projekty, druhým je provozní podpora elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a třetím mělo být narovnání tržního prostředí zpoplatněním emisí skleníkových plynů ze zdrojů do 20 MW. Z těchto tří pilířů je naplňována pouze podpora z Modernizačního fondu. Pro elektřinu z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla vypsalo Ministerstvo průmyslu a obchodu historicky první výzvu pro účast v aukci. Lhůta pro podávání nabídek skončila 30. září, výzva však dosud nebyla vyhodnocena a účastníci aukce tak zůstávají v nejistotě, zda jejich projekt uspěl.
“V této chvíli jsme v situaci, kdy po třech týdnech zatím nebyla vyhodnocena 1. výzva k podání nabídek v aukci na podporu elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, ani v říjnu ještě nevíme, jestli chce vláda kogeneraci příští rok vůbec podporovat a stále se také nepodařilo dokončit notifikaci podpory tepla z obnovitelných zdrojů,” vypočítává Mirek Topolánek.
Materiál „Posouzení dekarbonizace dálkového vytápění v ČR“, který zpracovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, počítá s instalací nových výroben elektřiny na zemní plyn v rozsahu 3000 MW instalovaného výkonu. Jedná se o zásadní příspěvek k zajištění výkonové přiměřenosti elektrizační soustavy České republiky. Pružné kogenerační zdroje mohou také zajistit podpůrné služby, které bude elektrizační soustavy s vysokým podílem intermitentních zdrojů nutně potřebovat. Je ale potřeba zajistit, aby tyto nové vysoce účinné výrobny elektřiny nezůstaly jen na papíře.
“Pan ministru Vlčkovi bohužel 100 dnů hájení poskytnout nemůžeme. Na to mu jeho předchůdce zanechal v šuplíku příliš mnoho nesplněných úkolů. Už jsem ho požádal o jednání a věřím, že si na teplárenství čas najde,” řekl Mirek Topolánek.
Teplárenské sdružení ČR letos zpracovalo studii, podle které by mohla v roce 2040 pocházet až třetina tepla z průmyslových teplených čerpadel využívajících například teplo z čistíren odpadních vod, řek nebo geotermálních vrtů. Podmínkou však je, že vláda a Energetický regulační úřad vytvoří pro takový rozvoj tepelných čerpadel ekonomické podmínky, což se zatím zdaleka nenastalo.
“Jestliže je elektřina včetně regulovaných plateb více než třikrát dražší než plyn, tak se s běžným tepelným čerpadlem dostanete sotva na proměnné náklady plynového kotle. Je jasné, že za této situace se ani se 40 % investičních dotací instalace výrazně nákladnějšího tepelného čerpadla nevyplatí, a to nejen v teplárnách,” uvedl Mirek Topolánek a dodal: ”Pokud chce vláda slíbit Evropské komisi, že do roku 2030 bude mít Česká republika 30 % energie z obnovitelných zdrojů, tak to zdaleka nepůjde splnit jen pomocí větrných a fotovoltaických elektráren.”
|
Staré kotle zhoršují ovzduší a mají negativní dopad na zdraví obyvatel. Obce chystají přísné kontroly, hrozí pokuty i 50 tisíc Kč.
7.11.2024, Zdroj: Aspen.PR s.r.o. (www.aspen.pr)
Od 1. září 2024 je v České republice zakázáno používání kotlů na tuhá paliva první a druhé emisní třídy podle normy ČSN EN 303-5. Obce se chystají na pečlivé kontroly. Dotýká se to hlavně domácností na venkově, kde lidé byli dlouhá léta zvyklí používat staré kotle na tuhá paliva nejen k vytápění, ale i k ohřevu vody.
S příchodem chladnějšího počasí a reálným zahájením topné sezóny budou obce provádět namátkové kontroly nebo využívat integrovaný systém pro sledování dodržování kontrol technického stavu a provozu kotlů. Tyto revize musí majitelé kotlů provádět minimálně každé tři roky. Kontroly mohou být rovněž iniciovány na základě podnětů, například od sousedů. Často je totiž na první pohled jasné, kdo používá nevyhovující kotel, protože z jeho komína stoupá dým a zápach, který okolí obtěžující zápach.
Například na Vysočině v minulých dnech zdůraznili obcím nutnost kontrolovat topení v domácnostech. Pracovníci obcí s rozšířenou pravomocí jsou povinni dělat kontroly spalovacích zdrojů v domácnostech, aktivně se věnovat vyhledávání zdrojů v celém okolí, zhotovovat seznamy provozovatelů a vést kontrolní a poté přestupková řízení.
Od 1. září 2024 platí v České republice zákaz používání kotlů na tuhá paliva emisní třídy I a II. Zahrnuje kotle spalující uhlí, koks i dřevo, které často sloužily jako hlavní zdroj tepla a ohřevu vody v domácnostech na vesnicích a ve starších domech. V Česku je v provozu stále ještě přes 150 tisíc takových kotlů, podle dat a odhadů Asociace podniků topenářské techniky. Záměrem tohoto opatření je zlepšit kvalitu ovzduší a snížit emise škodlivých látek, které mají negativní dopady na lidské zdraví i na životní prostředí.
Tento zákaz měl být zavedený už v roce 2022, ale vzhledem k politické a energetické situaci v Evropě se jeho realizace odložila až na letošní září. Dotýká se hlavně venkovských domácností, kde lidé byli dlouhá léta zvyklí používat staré kotle na tuhá paliva nejen k vytápění, ale i k ohřevu vody na koupání a mytí nádobí.
Hrozí nemalé a opakované pokuty
Provozovatel kotle je zodpovědný za dodržování nařízení, a pokud zařízení neodpovídá zákonu, může dostat pokutu až 50 000 Kč, případně 20 000 Kč za neprovedení povinné kontroly. Pokutu pak lze udělit i opakovaně, pokud domácnost nepřejde na model kotle s alespoň třetí třídou. Mnoho majitelů však s výměnou kotlů čeká, dokud nezačnou kontroly.
Ultrajemný polétavý prach
„ČR je podle studie barcelonského Ústavu globálního zdraví (ISG) mezi třemi zeměmi v Evropě, kde se jemný polétavý prach nejvíce podílí na úmrtnosti obyvatel, za první Itálií a před třetím Polskem. Polétavý prach je na první pohled neviditelný, vznáší se ve vzduchu několik hodin a ty nejmenší částice někdy i několik týdnů. Větší částice prachu zachytí naše nosní sliznice, ty menší až naše průdušky a celé dýchací ústrojí,“ říká Lukáš Rom z Kärcher.
Jedná se o malé částice různých látek, které jsou různě velké a těžké. Podle toho také trvá rozdílně dlouho, než se jeho částice usadí. Je tvořen většinou sírany, amonnými solemi, uhlíkem, některými kovy, dusičnany, případně i těkavými organickými látkami nebo polyaromatickými uhlovodíky.
Polétavý prach a celkově znečištěný vzduch tak u lidí všech věkových kategorií může vyvolat i závažné dýchací problémy vedoucí až k astmatu či různým plicním chorobám včetně rakoviny plic. Navíc, jak v poslední době zjišťujeme, v dlouhodobém měřítku může mít vliv i na vznik nebo rozvoj neurodegenerativních onemocnění.
Co můžeme dělat my?
Vedle péče o co nejčistší vytápění, které při topení tuhými palivy zejména uhlím a dřevem, spočívá v používání kvalitního paliva, moderního kotle, způsobu jeho údržby a šetření, lze také dlouhodobě snižovat množství polétavého prachu v ovzduší.
„K tomu pomůže úklid městských či obecních komunikací nebo firemních prostor, vše tkví ve strategickém a systematickém přístupu k úklidu. Profesionální péče o venkovní čistotu totiž zamezí dalšímu víření zdraví škodlivého polétavého prachu. Záchytu prachu pomůže i zeleň. Vyšší tráva, keře a stromy či zelené fasády vedle CO2, oxidů dusíku a přízemního ozónu pohlcují také jemný polétavý prach, který na sebe váže toxické látky a je zdrojem vážných onemocnění,“ dodává Lukáš Rom z Kärcher.
Dotaz: Smlouva s dodavatelem na odvoz odpadů.
12.12.2024, Ing. Petr Šulc, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Naše společnost má uzavřenu výhradní smlouvu se společností oprávněnou nakládat s odpady. Dle smlouvy bude dodavatel odebírat, přepravovat a nakládat s našimi odpady podle platných předpisů. Na některé činnosti má však dodavatel zasmluvněné subdodavatele. Které údaje uvádět v průběžné evidenci odpadů a následně v hlášení o produkci a nakládání s odpady v kolonce Partner – tj. IČ , IČZ a název obchodní firmy? Uvádět firmu, se kterou máme smlouvu nebo firmu subdodavatele, které byl odpad předán a zajistila si i dopravu?
Odpověď:
Váš smluvní partner bude odpovídat za realizaci smlouvy a to včetně plnění povinností svých subdodavatelů. To je jedna strana věci. Zde subdodavatelé nevystupují jako Vaši smluvní partneři.
Z hlediska platné právní úpravy budete v průběžné evidenci odpadů a v ročním hlášení o odpadech jako partnera uvádět vždy pouze společnost, které odpady fyzicky předáváte. Tou osobou bude buď smluvní partner – u odpadů, které bude přbírat od Vaší společnosti, nebo příslušný subdodavatel Vašeho smluvního partnera, který nakládá s příslušným druhem odpadů (za Vašeho smluvního partnera).
Doporučuji, aby ve smlouvě, nebo v její příloze byly uvedeni všichni subdodavatelé, včetně všech údajů nezbytných pro vedení průběžné evidence odpadů a určený druh odpadu, který bude přbírat do svého zařízení.
Dotaz: Oxid chromový – povolení k funkčnímu chromování.
19.11.2024, Ing. Lenka Jirátová Lišková, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Mám dotaz ohledně použití oxidu chromového pouze k funkčnímu chromování (tvrdochrom) – zda-li je potřeba povolení k používání podle REACH a co to všechno obnáší, případně jaký je postup?
Odpověď:
Oxid chromový je SVHC látka zařazená do př. XIV s datem zániku 21.9.2017. Do tohoto data musely být předloženy žádosti o povolení použití, tzn. i pro použití pro funkční pochromování. Pokud nebyla předložena k tomuto datu žádost o povolení použití, není možné látku dále používat. V rámci dodavatelského řetězce ale lze využít i žádost o povolení použití, která byla pro dané použití předložena proti směru dodavatelského řetězce. Pro povolené použití je vždy následně potřeba před uplynutím doby pro již udělené povolení předložit žádost o obnovení povolení použití.
U funkčního pochromování byly předloženy žádosti o povolení použití některými konsorcii – ADCR a CTACSub2 Group nebo i jednotlivými firmami.
Více informací lze dohledat na:
https://echa.europa.eu/cs/substance-information/-/substanceinfo/100.014.189 – Applications for authorisation – current consultation nebo Applications for authorisation – previous consultations and adopted opinions
https://www.adcr-consortium.eu/
https://jonesdayreach.com/news/
V tuto chvíli se připravuje i dokumentace pro návrh omezení podle př. XVII pro sloučeniny Cr(VI). Nicméně do doby, než toto omezení vyjde oficiálně v úředním věstníku, je potřeba plnit požadavky vyplývající z procesu povolení.
Dotaz: IBC kontejnery a sudy – opětovné využití.
12.11.2024, Ing. Petr Šulc, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Ráda bych se zeptala na konkrétnější stanovisko, zda je možné prázdné IBC kontejnery/sudy prodávat/předávat, a to mimo režim odpadů? Pokud ano, za jakých podmínek. Jedná se nám konkrétně o obaly, které by se předávaly především firmě, která by provedla jejich případné vyčištění a používala, popř. distribuovala k dalšímu použití (tzn. bez kontaminace nebezpečnými látkami). Některé obaly obsahují např. pouze destilovanou vodu. Je nám zřejmé, že se stále pohybujeme mezi legislativou odpadového a obalového hospodářství na „tenkém ledě“. Ale přijde nám opravdu velmi nešetrné vůči ŽP, nakládat s nimi pouze v režimu odpadů, tudíž předávat oprávněnému zařízení k odstranění, popř. využití (recyklaci).
Jsem si vědoma, že dané téma se probíralo již na konferenci, myslím cca v roce 2022, ale zajímalo by mne, zda-li se od té doby již problematika někam posunula s výraznějším stanoviskem MŽP.
Odpověď:
Právní úprava ČR je v tomto smyslu necirkulární. Bohužel, pokud se nejedná o obal, který je výrobcem určen pro opakované použití, pak se vše řídí zákonem o odpadech, neboť jednorázový obal se stává po využití odpadem. Takový obal je nutné předat v režimu odpadů do příslušného zařízení, které je oprávněno přijímat tento druh odpadu. Druhou možností je předat použitý obal do zařízení k přípravě k opětovnému použití, kde dojde k vyčištění, případné opravě tak, aby mohl být obal opět použit. Zde je na provozovateli zařízení, aby použitý IBC kontejner připravil pro další využití (podle předem stanovených kritérií – fyzický stav palety, ocelové klece a vnitřní platové nádrže, venkovní a vnitřní znečištění a výskyt zbytků plněné látky) dále tříděny, zpracovávány a znovu uváděny do oběhu. Smyslem je maximální možná ochrana životního prostředí, úspora nákladů a unifikace. Součástí této přípravy může být i výměna vnitřní nádoby. Takto repasované IBC kontejnery je možné bez dalšího čištění opakovaně použít v různých průmyslových odvětvích. Nemohou být ale dále použity v potravinářství ani ve farmacii.
Pokud IBC kontejner nesplnil předepsané parametry ani v případě opravy či výměny částí, je takový IBC kontejner využit jako odpad.
Pokud byla IBC kontejnerech přepravována látka, která měla nebezpečné vlastnosti, byl by tento kontejner zařazen jako 15 01 10* Obaly obsahující zbytky nebezpečných látek nebo obaly těmito látkami znečištěné a jejich přeprava k přípravě k opětovnému použití (nebo k využití či odstranění) by podléhala ohlášení v systému SEPNO. Současně upozorňuji na skutečnost vazby s dohodou ADR*.
*Prázdné nevyčištěné obaly od látek, které měly některou z nebezpečných vlastností, jsou zařazeny dle ADR v přepravní kategorii 4. Zde není stanoveno nejvyšší celkové množství na jednu dopravní jednotku (tzn. množství je předepsáno bez omezení). To představuje ale pouze částečné vynětí z povinností dle dohody ADR (např.: vozidlo se neznačí oranžovými tabulkami, nepožadují se písemné pokyny a povinná výbava dle ADR, řidič vozidla nemusí mít Osvědčení o školení řidiče, ve vozidle může být i osoba nespadající do osádky), přitom ale musí přepravce takových IBC kontejnerů od nebezpečných látek dodržovat některé předepsané povinnosti (vozidlo musí být vybaveno minimálně 2 kg hasicím přístrojem, musí být dodržen zákaz společné nakládky, dodržen případný dozor nad vozidly, řidiče je nutno proškolit alespoň jako osobu podílející se na přepravě nebezpečných věcí, obaly musí být stále označeny a musí být vystaven přepravní doklad).
Čištění odpadních vod v ČR bude přísnější, znamená též investice do zařízení.
13.11.2024, Zdroj: ČTK
Nové způsoby čištění a nakládání s odpadními vodami, s dešťovou vodou, ale také investice do zařízení přinese evropská směrnice o čištění městských odpadních vod, kterou vláda musí zakomponovat do českých zákonů během 30 měsíců. Jednotlivé části této směrnice se ale budou zavádět postupně a finální účinnost bude v roce 2045, řekl dnes v Českých Budějovicích ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) na konferenci Provoz vodovodů a kanalizací. Jak se to projeví na ceně vodného a stočného, nelze teď podle něj odhadovat. Směrnici zveřejní v příštích týdnech.
„Je nesporné, že implementace té směrnice bude mít dopad i na výši vodného stočného. Zdůrazňuji, že potom je odpovědností všech hráčů v tom příběhu, aby to bylo sociálně citlivé a aby ta cena stočného a vodného nevyletěla do nějakých astronomických výšek,“ řekl Výborný. Pozitivní efekt to podle něj bude mít na kvalitě povrchové vody. „Velmi často potom tuto vodu čistíme a znovu používáme jako pitnou vodu, a pokud se ji podaří vyčistit od látek z farmaceutického průmyslu a podobně, tak se to pozitivně projeví právě na zdraví lidí. Je to opravdu investice úplně celé společnosti do kvality života,“ dodal.
Nová směrnice zavede například pro velká města, jako jsou Praha, Brno nebo Ostrava, čtvrtý stupeň povinného čištění, které má vodu zbavit látek, které se dostávají do odpadní vody z farmaceutického nebo kosmetického průmyslu. Dosud do čištění zahrnuty nebyly. A směrnice ukládá farmaceutickým a kosmetickým společnostem povinnost podílet se na úhradě nákladů spojených se zaváděním a provozováním tohoto čtvrtého stupně. Ty jsou podle SOVAK proti.
Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR, které dvoudenní konferenci v Českých Budějovicích pořádá, se obává značných investičních nákladů do vybudování nových nebo předělání stávajících zařízení. Jejich odhad celkových investičních nákladů z března letošního roku je přes 400 miliard korun za 20 let.
Nová směrnice platí pro celou Evropskou unii.