EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Nové SVHC látky: Kandidátní seznam nyní obsahuje 247 látek.*
Prohlášení zákazníka o odborné způsobilosti.*
Vláda schválila novelu zákona o výrobcích s ukončenou životností.*
Nové SVHC látky: Kandidátní seznam nyní obsahuje 247 látek.
5.2.2025, Ing. Monika Šrubařová, Zdroj: Sources-matter s.r.o. (sources-matter.com)
Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) v lednu rozšířila seznam látek vzbuzujících mimořádné obavy pro případné zahrnutí do přílohy XIV, o dalších pět látek:
- Octamethyltrisiloxan (CAS číslo: 107-51-7)
- Perfluamin (CAS číslo: 338-83-0)
- O,O,O-trifenylfosforothioát (CAS číslo: 597-82-0)
- 6-[(C10-C13)-alkyl-(rozvětvený, nenasycený)-2,5-dioxopyrrolidin-1-yl]hexanová kyselina (CAS číslo: 2156592-54-8)
- Reakční směs triphenylthiophosphate a terciárně butylovaných fenylových derivátů (CAS číslo: 192268-65-8)
Tyto chemické látky mají široké využití v průmyslu, mezi které patří použití v čisticích prostředcích, mazivech, tukových směsích, obráběcích kapalinách, polymerech, lepidlech, tmelech, nátěrech a obecně pro výrobu elektrických, elektronických a optických zařízení a strojů a vozidel.
Dále proběhla aktualizace u již zahrnuté látky, Tris(4-nonylfenyl, rozvětvený a lineární) fosfit, která se používá v polymerech, lepidlech, tmelech či nátěrových hmotách. Aktualizace této látky byla proto, aby odrážela, že je endokrinním disruptorem působícím na životní prostředí.
Co to znamená pro Vaši společnost? Ať už společnosti používají tuto látku jako takovou, ve směsi, či ji začleňují do svých výrobků, vyplývá pro vás dle Nařízení REACH několik povinností.
- Pokud výrobek obsahuje SVHC látku v koncentraci vyšší než 0,1 % (hmotnostních), musí dodavatelé poskytnout svým zákazníkům a spotřebitelům informace o přítomnosti této látky, a také o tom, jak ji bezpečně používat.
- Dovozci a výrobci předmětů musí agentuře ECHA oznámit, zda jejich předmět obsahuje látku ze seznamu kandidátských látek, a to do šesti měsíců od data jejího zařazení na seznam.
- Dodavatelé látek z EU a EHP, které jsou uvedeny na seznamu a jsou dodávány buď samostatně, nebo ve směsích, musejí aktualizovat bezpečnostní listy, které poskytují svým zákazníkům.
Podle Rámcové směrnice o odpadech mají společnosti dále povinnost oznámit agentuře ECHA, pokud jejich výrobky obsahují látky vzbuzující mimořádné obavy v koncentraci přesahující 0,1 % hmotnosti. Tyto informace jsou zveřejňovány v databázi SCIP (Substances of Concern In Products), kterou spravuje agentura ECHA. Navíc také platí, že podle nových pravidel EU pro ekoznačku nesmějí být výrobky obsahující látky SVHC (Substances of Very High Concern) označeny ekoznačkou.
Seznam SVHC látek nyní obsahuje 247 položek – některé z nich tvoří skupiny chemických látek, takže celkový počet ovlivněných chemických látek je vyšší. Společnosti by měly také sledovat, zda nebude tato látka v budoucnu zařazena na Seznam látek podléhajících autorizaci, což by znamenalo, že její používání bude možné pouze po získání speciální autorizace od Evropské komise.
Je tedy klíčové, aby společnosti přistupovaly k řízení nebezpečných látek proaktivně – nejen splněním legislativních požadavků na oznamování a komunikaci, ale také efektivní správou informací. Tak mohou minimalizovat rizika pro lidské zdraví i životní prostředí a zároveň se vyhnout právním dopadům, či poškození vlastní reputace.
Autor: Monika Šrubařová, Sources-Matter s.r.o.
Dotaz: Prohlášení zákazníka o odborné způsobilosti.
27.3.2025, Ing. Radka Vokurková, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Prosím o odpověď týkající se povinnosti dle § 44b odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví. Jedná se o nákup chemických látek, které mají přiřazenu třídu nebezpečnosti akutní toxicita kategorie 1 nebo 2 a dodavatel této látky po mě chce opakovaně (při každé dodávce) podepsat „Prohlášení zákazníka o odborné způsobilosti“.
Dodavatel chemie mi tvrdí, že tento doklad má jako potvrzení pro případnou kontrolu a tento postup má prý navržený od Ministerstva zdravotnictví.
Já si myslím, že je to nad rámec legislativy a dodavateli by měla stačit faktura, jako podklad ke své evidenci toxických látek.
Jak to tedy je?
Odpověď:
dodavatel má podle § 44a, odst. 3, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví tuto povinnost:
(3) Nikdo nesmí nabízet, darovat, prodávat ani jinak dodat, přenechat nebo obstarat jiným osobám, než jsou osoby právnické nebo podnikající fyzické osoby, nebezpečné chemické látky nebo chemické směsi, které mají přiřazenu třídu a kategorii nebezpečnosti akutní toxicita kategorie 1 nebo 2 podle nařízení (ES) č. 1272/2008.
Výrobce musí být schopen doložit, že to prodal odborně způsobilé osobě dle § 44b a to potřebuje vždy doložit Prohlášením. Ve firmě se mohou lidé měnit a je nutné, aby se firma zaručila za to, že má odborně způsobilou osobu při každé dodávce.
Vláda schválila novelu zákona o výrobcích s ukončenou životností – zavádí jasná pravidla pro nakládání s bateriemi.
26.3.2025, Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR
Vláda dnes schválila novelu zákona o výrobcích s ukončenou životností, která reaguje na nové evropské nařízení o bateriích a odpadních bateriích. Cílem novely je sladit české právní předpisy s přímo účinným nařízením EU a zajistit jejich efektivní aplikaci. Novela a samotné nařízení se zaměřují na zlepšení podmínek pro nakládání se všemi druhy baterií v rámci celého životního cyklu. Součástí novely je také posílení kontroly nad dodržováním pravidel, přísnější sankce a jasné lhůty pro certifikaci zpracovatelů odpadu.
Novela přizpůsobuje českou legislativu novému evropskému nařízení o bateriích a odpadních bateriích 2023/1542/EU tak, aby byla zajištěna vymahatelnost a aplikovatelnost zákona o výrobcích s ukončenou životností. Zároveň některé části českého právního řádu, které byly duplicitní s evropským nařízením, byly odstraněny, aby se předešlo nejasnostem a zjednodušilo se právní prostředí. Novela též reaguje na podněty, které vyplynuly z praxe a z Ekoauditu.
„Naší prioritou je efektivní adaptace evropského nařízení tak, aby byla zajištěna jeho vymahatelnost a aby nevznikaly zbytečné legislativní překážky. Novela přináší jasná a srozumitelná pravidla pro nakládání se všemi druhy baterií a zajišťuje jejich odpovědnou recyklaci tak, aby na ni nedopláceli obce či občané. Za poslední hodnocené období v roce 2022 bylo uvedeno na trh přes 46 tisíc tun baterií a akumulátorů. U průmyslových baterií byl největší podíl olověných baterií (67 %), u přenosných pak převládaly baterie alkalické. Většinově se jednalo o průmyslové baterie, přenosných baterií bylo v roce 2022 uvedeno na trh přes 5 tisíc tun a zpětným odběrem bylo získáno více než 2,5 tisíce tun, tedy mírně nad 50 procent. Cílem této novely je mj. právě zvýšit recyklaci a opětovné využití baterií,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Nařízení o bateriích zavádí komplexní pravidla pro nakládání s bateriemi po celou dobu jejich životnosti. Cílem je snížit environmentální dopady baterií a zvýšit jejich recyklaci a opětovné využití, což přináší povinnosti při procesu jejich návrhu, výroby, sběru, zpracování a likvidace. Vztahuje se na všechny druhy baterií, včetně těch, jejichž množství v poslední době výrazně narůstá (baterie v lehkých dopravních prostředcích atd.). Posiluje rozšířenou odpovědnost výrobců a vymezuje i některé nové přístupy.
Novela zákona v oblasti baterií kromě adaptace evropského nařízení do české legislativy podrobněji upravuje zejména problematiku průmyslových baterií (jedná se především o bateriová úložiště). Navrhována jsou opatření umožňující řešit tzv. free-riding, kdy za zpracování odpadu hradí náklady někdo jiný než ten, kdo by za daný výrobek měl být odpovědný, tedy výrobce.
„Byly zavedeny jasné a vymahatelné sankce pro případy porušení povinností vyplývajících z evropské regulace, což posílí kontrolu nad dodržováním pravidel. Další důležitou změnou je posílení role Ministerstva životního prostředí v rámci odvolacích řízení souvisejících s posuzováním shody baterií. Ministerstvo tak bude mít možnost poskytovat odborné stanovisko v případech, kdy bude nutné řešit sporné otázky v rámci dozorových a certifikačních procesů,“ doplnil ministr Hladík.
Novela rovněž stanovuje přesné lhůty pro certifikaci zpracovatelů odpadních elektrozařízení. Tím se zajistí, že nově vzniklá zařízení budou mít jasně definované termíny pro splnění požadovaných podmínek, což přispěje k lepší kontrole jejich činnosti a zajištění ekologicky šetrného nakládání s elektroodpadem.
Poslední významnou změnou je posílení ochrany výrobců a provozovatelů solárních elektráren v situacích, kdy by došlo k zániku kolektivního systému, jehož prostřednictvím plní své povinnosti v oblasti recyklace a zpětného odběru zařízení. Toto opatření má zajistit, že tito provozovatelé nebudou vystaveni právní nejistotě a budou mít jasně definované postupy pro další fungování.
„Novela zákona reflektuje nejen evropské legislativní požadavky, ale také podněty z praxe, které byly předloženy v rámci Ekoauditu. Jedná se zejména o úpravu certifikace zpracovatelů odpadních elektrozařízení, nebo posílení postavení výrobců a provozovatelů solárních elektráren v případě zániku oprávnění provozovatele kolektivního systému tak, aby byl systém nastaven jako dlouhodobě funkční. Věříme, že tyto změny přispějí k lepší udržitelnosti a ochraně životního prostředí,“ dodal vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí David Surý.