EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Měsíční přehled legislativních změn: září 2023.*
Nová platforma odborníků i státní správy má řešit problémy s invazními druhy.*
Seznam odpadů a výrobků z odpadů, které přestávají být odpadem při splnění stanovených kritérií, pro které MPO nevydává vyjádření.
12.9.2023, Zdroj: MPO ČR
- I. Podle vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady“):
- II. Podle vyhlášky č. 169/2023 Sb., o stanovení podmínek, při jejichž splnění přestává být tuhé palivo z odpadu odpadem:
- III. Podle nařízení Rady (EU) č. 333/2011 ze dne 31. března 2011, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy určité typy kovového šrotu přestávají být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES
- IV: Podle nařízení Komise (EU) č. 1179/2012 ze dne 10. prosince 2012, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy skleněné střepy přestávají být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES
- V. Podle nařízení Komise (EU) č. 715/2013 ze dne 25. července 2013, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy měděný šrot přestává být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES
Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo seznam odpadů, které přestávají být odpadem při splnění stanovených kritérií a pro něj nejsou vydávány vyjádření MPO dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
I. Podle vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady“):
Recyklát ze stavebního a demoličního odpadu
V přechodném ustanovení uvedeném v § 83 odst. 2 vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady jsou uvedena kritéria, při jejichž splnění přestává být recyklát ze stavebního a demoličního odpadu odpadem, pokud jde o zeminu, přírodní kamenivo nebo inertní minerální materiálový výstup recyklace, při které dochází ke změně zrnitosti a roztřídění na velikostní frakce, s platností do 31. prosince 2024.
Jedná se o materiály vyrobené výhradně z odpadu pocházejícího z dřívější stavební konstrukce nebo rostlého terénu, který je minerálním inertním materiálem, katalogových čísel:
17 01 01 Beton
17 01 02 Cihly
17 01 03 Tašky a keramické výrobky
17 01 07 Směsi nebo oddělené frakce betonu, cihel, tašek a keramických výrobků neuvedené pod číslem 17 01 06
17 05 04 Zemina a kamení neuvedené pod číslem 17 05 03 nebo
17 05 08 Štěrk ze železničního svršku neuvedený pod číslem 17 05 07
19 12 09 Nerosty (např. písek, kameny)
20 02 01 Zemina a kameny
Znovuzískaná asfaltová směs
Znovuzískaná asfaltová směs nebo asfaltová směs vyrobená z odpadní asfaltové směsi přestává být až do 31. prosince 2023 odpadem, pokud jsou na základě § 83 odst. 5 vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady plněny požadavky vyhlášky č. 130/2019 Sb., o kritériích, při jejichž splnění je asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem.
Výstupy ze zařízení určeného k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady odpadem
Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady v § 53 a přílohách č. 29 – 32 stanovuje kritéria, při jejichž splnění přestávají být výstupy ze zařízení určeného k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady odpadem. Výstupy ze zařízení pro biologické zpracování biologicky rozložitelných odpadů se podle svých vlastností a způsobu využití zařazují do skupin uvedených v příloze č. 29 k vyhlášce o podrobnostech nakládání s odpady, jež jsou uvedeny níže.
Seznam biologicky rozložitelných odpadů je uveden v příloze č. 25 vyhlášky ř. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
Strusky ze spalování ostatních odpadů k zasypávání
Podmínky pro využití strusky ze spalování ostatních odpadů k zasypávání jsou uvedeny v § 7 a příloze č. 6 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
II. Podle vyhlášky č. 169/2023 Sb., o stanovení podmínek, při jejichž splnění přestává být tuhé palivo z odpadu odpadem:
Vyhláška stanovuje v § 2 kritéria, při jejichž splnění přestává být odpadem tuhé alternativní palivo vyrobená za daných podmínek z ostatních odpadů a v § 3 kritéria pro palivo z odpadní biomasy.
Tuhé alternativní palivo musí být kromě dalších podmínek vyrobené z ostatních odpadů a splňovat některou ze tříd uvedených v technické normě ČSN EN ISO 21640 Tuhá alternativní paliva – Specifikace a třídy.
Palivo z odpadní biomasy může být vyrobeno pouze z následujících odpadů:
02 01 03 Odpad rostlinných pletiv
02 01 07 Odpady z lesnictví
03 01 01 Odpadní kůra a korek
03 01 05 Piliny, hobliny, odřezky, dřevo, dřevotřískové desky a dýhy, neuvedené pod číslem 03 01 04
03 03 01 Odpadní kůra a dřevo
15 01 03 Dřevěné obaly
17 02 01 Dřevo
19 12 07 Dřevo neuvedené pod číslem 19 12 06
20 01 38 Dřevo neuvedené pod číslem 20 01 37
III. Podle nařízení Rady (EU) č. 333/2011 ze dne 31. března 2011, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy určité typy kovového šrotu přestávají být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES
Železný a ocelový šrot – tj. kovový šrot, který obsahuje hlavně železo a ocel
Hliníkový šrot – tj. kovový šrot, který obsahuje hlavně hliník a slitiny hliníku
IV: Podle nařízení Komise (EU) č. 1179/2012 ze dne 10. prosince 2012, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy skleněné střepy přestávají být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES
Skleněné střepy získané procesem využití z odpadního skla
V. Podle nařízení Komise (EU) č. 715/2013 ze dne 25. července 2013, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy měděný šrot přestává být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES
Měděný šrot – tj. kovový šrot obsahující převážně měď a slitiny mědi
Měsíční přehled legislativních změn: září 2023.
2.10.2023, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)
Přehled změn právních předpisů týkajících se životního prostředí za měsíc září 2023.
Sbírka zákonů: vyhlášeno
právní předpis | vyhlášen | účinný od |
272/2023 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 5/2023 Sb., o kompenzacích poskytovaných na dodávku elektřiny a plynu za stanovené ceny, ve znění pozdějších předpisů | částka 127 z 14.9.2023 | 29.9.2023 |
275/2023 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 79/2022 Sb., o technicko-ekonomických parametrech pro stanovení referenčních výkupních cen a zelených bonusů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o technicko-ekonomických parametrech) | částka 128 z 14.9.2023 | 1.1.2024 |
283/2023 Sb.; Vyhláška o stanovení podmínek, při jejichž splnění jsou znovuzískaná asfaltová směs a znovuzískaný penetrační makadam vedlejším produktem nebo přestávají být odpadem | částka 133 z 22.9.2023 | 1.10.2023 |
Sbírka zákonů: nabylo účinnosti
právní předpis | k datu |
241/2023 Sb.; Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů | 1.9.2023 |
256/2023 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů | 1.9.2023 |
Sbírka zákonů: novelizováno
právní předpis | novelizován | od |
428/2001 Sb.; Vyhláška Ministerstva zemědělství, kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích) | 256/2023 Sb. | 1.9.2023 |
481/2012 Sb.; Nařízení vlády o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních | 241/2023 Sb. | 1.9.2023 |
5/2023 Sb.; Nařízení vlády o kompenzacích poskytovaných na dodávku elektřiny a plynu za stanovené ceny | 272/2023 Sb. | 29.9.2023 |
Nová platforma odborníků i státní správy má řešit problémy s invazními druhy.
18.9.2023, Zdroj: ČTK
Problémy spojené s invazními rostlinnými a živočišnými druhy v Česku bude nově řešit platforma, na které se minulý týden dohodli odborníci na biologické invaze, ochránci přírody a zástupci krajských úřadů. Platforma má sloužit k užší spolupráci, vzájemné informovanosti a pravidelnému setkávání s cílem omezit negativní dopady invazních druhů na přírodu i lidskou společnost a zabránit jejich dalšímu šíření v ČR. V tiskové zprávě o tom dnes informoval Botanický ústav Akademie věd ČR.
Z invazních druhů podle něj dělají odborníkům starost například nutrie říční, jelen sika, pajasan žláznatý, bolševník velkolepý, rak mramorovaný nebo sršeň asijská. Šíření takových druhů má negativní dopad na biodiverzitu, genetickou variabilitu původních druhů, kvalitu vodního prostředí nebo na hospodářství. Některé invazní druhy přenáší patogeny, které působí na hospodářské plodiny, ale také způsobují alergické reakce u lidí, upozornili odborníci.
„Invaze jsou problémem, jenž se dotýká mnoha sektorů, proto jeho řešení vyžaduje úzkou spolupráci všech zúčastněných,“ konstatoval Petr Pyšek z Botanického ústavu AV. Podle něj v Česku dosud taková platforma chyběla a ocenil, že se minulý týden kvůli tomu v Praze Průhonicích sešli zástupci organizací, které mají co do činění s biologickými invazemi v ČR, tedy ústavů Akademie věd, univerzit, výzkumných organizací ministerstev životního prostředí a zemědělství, povodí Vltavy a Labe a zástupci krajských úřadů i nevládních organizací.
„Zaměříme se zejména na zvýšení informovanosti veřejnosti o tom, které druhy jsou u nás nepůvodní, co způsobují a jaké jsou možnosti sledování jejich výskytu, omezování a likvidace,“ doplnila Kateřina Berchová Bímová z Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity. Podle ní je totiž jedním klíčovým předpokladem řešení problémů, které invazní druhy působí, předávání informací nejmladším generacím.