RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Zdravotní pojištění na cestách do zahraničí.*
Využívání eDokladů na živnostenských úřadech od července 2024.*
Vyhláška MMR o požadavcích na výstavbu úspěšně prošla notifikací.*
Vláda schválila některá opatření týkající se zjednodušení podnikání.*
Devizový trh 27. a 28. týden.*
Zdravotní pojištění na cestách do zahraničí.
21.6.2024, Zdroj: VZP
Než se vydáte na cesty do zahraničí, nezapomeňte na adekvátní zdravotní pojištění.
Letní prázdniny se blíží a pokud plánujete dovolenou do zahraničí, je důležité zajistit si adekvátní zdravotní pojištění, aby vám byla poskytnuta potřebná péče a abyste byli chráněni před neočekávanými náklady. Je proto dobré si připomenout, na co máte nárok v oblasti zdravotní péče jak v Evropě, tak mimo ni, kdy si vystačíte s průkazem pojištěnce a kdy je dobré se připojistit u některé z komerčních pojišťoven.
Průkaz pojištěnce = Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC)
V případě potřeby ošetření v některém státu EU, EHP (Island, Lichtenštejnsko, Norsko), Velké Británii a Švýcarsku vám bude na základě platného Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC) poskytnuta nezbytná zdravotní péče na účet vaší pojišťovny. V těchto zemích máte jako občan ČR s průkazem EHIC stejné podmínky pro čerpání zdravotní péče jako místní obyvatel v rámci povinného zdravotního pojištění. V případě potřeby nezbytné zdravotní péče (onemocnění, úraz, neplánovaný porod atd.) je vždy nutné prokázat se u lékaře Evropským průkazem zdravotního pojištění (EHIC).
Bezplatná zdravotní péče
Podmínkou přístupu k bezplatné zdravotní péči je ošetření ve státním zdravotnickém zařízení a předložení průkazu EHIC. Poskytnutou péči uhradí místní zdravotní pojišťovna a náklady přeúčtuje české zdravotní pojišťovně. Za ošetření jako klient VZP zaplatíte to, co by za něj zaplatil pojištěnec dané země. Může to být například regulační poplatek, poplatek za recept, za hospitalizaci, výjimkou ale nejsou ani poplatky za návštěvu lékaře, za předepsané léky apod. je dobré mít na paměti, že v různých zemích platí různé podmínky, a ne všechna péče musí být hrazena z veřejného zdravotního pojištění tak jako v ČR. Pokud se chcete vyhnout těmto poplatkům, je dobré uzavřít pro pobyt v zahraničí cestovní pojištění u komerční pojišťovny (s příslušnými smluvními podmínkami).
Kdy EHIC nestačí
V případě poskytnutí zdravotní péče v soukromém zdravotnickém zařízení (jiném než napojeném na systém veřejného zdravotního pojištění) bez sjednaného komerčního cestovního pojištění, které by bylo způsobilé (dle sjednaných smluvních podmínek) krýt náklady na poskytnutou zdravotní péči, budete muset náklady na tuto péči uhradit z vlastních finančních zdrojů. Následně po návratu do České republiky můžete u své zdravotní pojišťovny podat žádost o náhradu (refundaci) těchto uhrazených nákladů, avšak pouze do výše, která by byla českou zdravotní pojišťovnou hrazena při poskytnutí těchto zdravotních služeb na území ČR (tj. do výše českých „cen“ a jen pokud šlo o péči, která je v ČR z veřejného zdravotního pojištění hrazená). Pokud byste ve výše uvedených zemích hradili z nějakého důvodu platbu za ošetření v hotovosti, nezapomeňte si uschovat účty, abyste po návratu mohli o refundaci zažádat.
Co je nezbytná péče?
Nezbytná zdravotní péče se týká lékařských služeb, které jsou nutné k zachování zdraví pacienta během dočasného pobytu v zahraničí. Tato péče zahrnuje léčbu akutních stavů, zhoršení chronických onemocnění, úrazů či péče související s těhotenstvím a další zdravotní problémy, které nemohou být odloženy až do návratu pacienta do jeho domovské země. Nejde o takovou zdravotní péči, kterou lze odložit až do návratu do vaší domovské země, a tedy není považována za nezbytnou. Například plánované lékařské zákroky nebo neakutní lékařské prohlídky.
Pojištěnec má nárok na lékařsky nezbytnou zdravotní péči s přihlédnutím k povaze nemoci a předpokládané době pobytu, tedy v takovém rozsahu, aby nemusel odcestovat zpět domů. O konkrétním rozsahu a způsobu poskytnutí péče rozhoduje místní ošetřující lékař.
Jak je to s pojištěním mimo země EU?
Pokud se rozhodnete vycestovat mimo Evropu, rozhodně vám doporučujeme využít některého z komerčních cestovních pojištění. Zajištění adekvátního zdravotního pojištění mimo země EU je nezbytné pro ochranu vašeho zdraví a finančního zabezpečení během zahraničního pobytu. Nakonec ani ve všech státech Evropy neplatí automaticky průkaz EHIC, zejména pokud cestujete mimo země EU, je vhodné se přesvědčit, že vaše cílová destinace patří mezi ty, kde vám s EHIC průkazem bude péče zajištěna.
Do kterých zemí je třeba se nechat očkovat?
Cestování do zahraničí často vyžaduje určitá očkování, aby se předešlo nemocem, které se v daných destinacích vyskytují. Požadovaná či doporučená očkování se liší podle cílové země, typu cestovatele a aktuální epidemiologické situace, takže je nutné se o tomto předem informovat, např. na stránkách nzip.cz. Klienti VZP na cestovní očkování získají příspěvek 1 000 Kč, a to konkrétně na očkování proti žluté zimnici, japonské encefalitidě, břišnímu tyfu, vzteklině či choleře, horečce dengue a případně na zakoupení léků na ochranu před malárií (tzv. antimalarik) na základě receptu od lékaře.
Využívání eDokladů na živnostenských úřadech od července 2024.
20.5.2024, Zdroj: MPO/Portál ŽP
Digitalizace pokračuje i na živnostenských úřadech. Změny se chystají už v létě.
Digitalizace veřejné správy pokračuje. S účinností od 1. července 2024 budou mít návštěvníci obecních živnostenských úřadů možnost prokázat svou totožnost nebo jiné skutečnosti také prostřednictvím mobilní aplikace eDoklady (pro více informací o eDokladech a jejich používání navštivte oficiální web zde), která umožní snadné ověření údajů občana přímo na přepážce jednotlivého obecního živnostenského úřadu. Údaje z občanského průkazu v aplikaci eDoklady budou v praxi přenášeny zabezpečenou formou skenováním QR kódu z aplikace Občana nebo viditelně umístěného v místě výkonu agendy živnostenského podnikání, mimo jiné i bez připojení k internetu. Občané budou mít při předkládání digitálního stejnopisu průkazu kontrolu nad tím, komu jaké údaje a v jakém rozsahu předají, neboť ten bude definován datovou sadou uloženou v mobilní aplikaci eDoklady. Jedná se o digitální alternativu ke stávající plastové kartičce občanského průkazu, která bude vždy Vaším prvním platným dokladem totožnosti a lze se s ním prokazovat vůči orgánům veřejné správy i nadále.
Aplikace eDoklady bude prozatím využitelná pouze pro občany ČR s platným českým občanským průkazem, což nevylučuje možnost, že cizinci žijící na území České republiky mohou být zahrnuti v další vlně rozšíření příjemců digitálních služeb. Tato novinka přinese větší uživatelský komfort a efektivitu při komunikaci s obecními živnostenskými úřady. V neposlední řadě tento inovativní přístup bude pro občany představovat zvýšení bezpečnosti díky šifrování údajů a eliminaci rizika zneužití fyzických dokladů. Časový harmonogram pro subjekty, kterým je stanovena povinnost přijímat eDoklady je legislativně ukotven v přechodném ustanovení k zákonu č. 1/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a dalších souvisejících předpisů.
Vyhláška MMR o požadavcích na výstavbu úspěšně prošla notifikací. Změny zjednoduší a zrychlí technickou přípravu.
28.5.2024, Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Vyhláška o požadavcích na výstavbu, kterou připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj, prošla evropským procesem notifikace. Platit začne od 1. července letošního roku, tedy v termínu, ke kterému se resort zavázal. Jde o prováděcí předpis nového stavebního zákona, který spojuje požadavky na vymezování pozemků, umisťování staveb a technické požadavky na stavby. Zároveň zohledňuje lepší přístupnost staveb pro osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace.
„Výstavba bude díky vyhlášce jednodušší, rychlejší a levnější. Důležité to bude hlavně u projektů dostupného nájemního bydlení,“ komentoval schválení návrhu místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Nová vyhláška výrazně zjednoduší dosavadní požadavky na výstavbu a od některých přežitých úplně upouští. MMR například vypustilo požadavek na proslunění s přihlédnutím k odborným studiím, podle kterých má denní světlo v budovách pozitivní vliv na veřejné zdraví, nemusí se ale jednat o přímý sluneční svit. Vnitřní prostor stavby musí být nově navržen a proveden pouze tak, aby se zajistilo jeho denní osvětlení podle účelu užívání stavby.
Vyhláška snižuje nároky na parkovací místa nebo ruší nutnost oddělovat toalety předsíní. V závislosti na lokalitě mohou tyto změny snížit také investiční náklady na byt v řádu i vyšších stovek tisíc. Díky řadě výjimek si obce nově mohou ve svých plánech upravit požadavky na vymezování pozemků nebo umisťování staveb podle svých potřeb. Vyhláška také plně podporuje místní samosprávy. Obce si díky ní mohou určit vlastní územní parametry. Vlastní městské předpisy mohou vydávat Praha, Brno a Ostrava.
Vyhláška také sjednocuje dosavadní roztříštěnou právní úpravu začleněním požadavků, které se dosud řídily jinými právními předpisy. Jde například o technické požadavky na výstavbu bazénů, koupališť, saun nebo vodních nádrží.
Změna přispěje i k lepší přístupnosti staveb. Nově se budou zřizovat výtahy u stavby bytového domu se vstupy do bytů v úrovni čtvrtého a vyššího nadzemního podlaží nebo podkroví v téže úrovni.
Text vyhlášky je přístupný na webových stránkách MMR. Více informací o procesu notifikace najdete zde.
Vláda schválila některá opatření týkající se zjednodušení podnikání.
17.5.2024, Zdroj: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR
Asociace malých a středních podniků a živnostníků prosadila další body, které mají vést ke zjednodušení podnikání.
Po necelých 6 měsících od začátku připomínkového řízení k materiálu Antibyrokratický balíček III. vláda schválila tento materiál na svém zasedání 7. května 2024. Materiál obsahuje 29 jednotlivých bodů, které vznikly za významného přispění Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), kdy jejich cílem je zjednodušení běžného života podnikatelů a zjednodušení komunikace s orgány státní správy.
Jak už z názvu napovídá, jedná se o třetí balíček, jehož cílem je zjednodušení každodenního života podnikatele a snížení administrativní zátěže, kterou nejvíce pociťují živnostníci. Vládou schválené usnesení k Antibyrokratickému balíčku s pořadovým číslem III. dává jednotlivým ministerstvům úkol připravit návrhy řešení do konce září 2024. Některé body v tomto Antibyrokratickém balíčku do něj byly zařazeny na základě připomínkového řízení k předcházejícím dvěma Antibyrokratickým balíčkům, kdy AMSP ČR předložila 16 připomínek, jejichž cílem bylo zlepšení podnikatelského prostředí s důrazem právě na malé a střední podnikatele.
Za nejvýznamnější povinnosti, které zaniknou nebo se jejich způsob plnění změní, uvádíme následující:
- Zaměstnavatelům se uleví v oblasti zasílání méně klíčových pracovněprávních dokumentů, kdy bude možné takové dokumenty – zejména mzdové výměry – zasílat na elektronickou adresu v rámci vnitřních elektronických komunikačních systémů zaměstnavatele.
- Dojde také k rozšíření svobody smluvních stran, kdy bude možné, aby se zaměstnavatel se zaměstnavatelem dohodli na způsobu rozvrhování pracovní doby zaměstnance. Posunem bude také možnost kombinace plánování směn ze strany zaměstnavatele s plánováním ze strany zaměstnance, což povede k vyšší spokojenosti zaměstnanců za zachování jistoty naplnění směn pro zaměstnavatele.
- Velkým zjednodušením pro podnikatele i zaměstnance bude prioritní výplata mezd bezhotovostně, kdy výjimečně by mohla být mzda vyplácena v hotovosti. Uzákonění bezhotovostního styku do výplaty mezd tak bude dalším krokem k digitální ekonomice a zároveň povede k transparentnosti a sledovatelnosti finančních toků.
- Dalším digitalizačním krokem je komunikace OSVČ i společností se zdravotními pojišťovnami v elektronické podobě, kdy se ustoupí od současné listinné podoby podání.
Postupně tak dochází k naplňování požadavků, které AMSP ČR dlouhodobě předkládá.
Devizový trh 27. a 28. týden.
24-07-16 IN Devizový trh 27. a 28. týden