RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 7. 10. 2024

Nefungující digitalizace může způsobit škody za desítky miliard Kč.* 

Možný návrat ke starému řízení stavební úřady v ČR vítají.* 

Změna norem stavebního řízení je reálná na přelomu listopadu a prosince.* 

Výhled dalšího vývoje Národního geoportálu územního plánování.* 

Devizový trh 40. týden.* 

Nefungující digitalizace stavebnictví může způsobit škody za desítky miliard Kč

30.9.2024, Zdroj: ČTK

Ztráty způsobené špatně fungující digitalizací stavebního řízení by mohly v letošním druhém pololetí podle prvních hrubých odhadů činit až 15 miliard korun. V příštím roce by pak mohly být až za 40 miliard korun. Konkrétní vyčíslení bude možné až v příštích měsících. S nástupem opravených nových systémů by se ale povolování staveb mohlo výrazně zrychlit a ztráty způsobené prvotním špatným zavedením by se za zhruba dva roky odmazaly. Řekli to analytici, které oslovila ČTK.

Digitalizace stavebního řízení byla spuštěna 1. července a od té doby činí stavebníkům a úředníkům komplikace. To, že digitalizace momentálně způsobuje nějaké finanční škody, se shoduje většina odborníků.

Například podle analytika Radima Dohnala z Capitalinked by se hrubým odhadem mohl snížit počet povolených staveb v letošním druhém pololetí o pět procent. V roce 2025 pak o osm procent. To by mělo letos dopad na HDP ve výši 15 miliard Kč a příští rok 40 miliard Kč, míní. Největším problémem je podle něj pokles vydaných stavebních povolení. Podotkl ale, že není tak významný, jak se někteří snaží interpretovat. Uvedl, že podle červencových dat Českého statistického úřadu klesl počet povolení meziročně o tři procenta.

Červenec nemá ale podle ekonoma UniCredit Pavla Sobíška smysl hodnotit, protože žadatelé o povolení předsunuli své požadavky ještě do prvního pololetí, což ovlivní výsledky celého třetího čtvrtletí. Dopady digitalizace by si troufl odhadovat až po konci letošního roku. Ani Petr Dufek z Banky Creditas si nemyslí, že z červencových čísel lze zatím cokoliv vyvozovat.

Nepovedená digitalizace stavebního řízení vytváří ztráty, které podle ekonoma a poradce premiéra Štěpána Křečka z BH Securities narůstají stále rychleji. Nejvíce problematické je podle něj období od zavedení nefunkční digitalizace do doby, než dojde k vrácení původních systémů na stavební úřady tak, aby se daly bezproblémově odbavovat nové žádosti. To, že budou moci úředníci používat původní lépe fungující systémy uvedl dříve ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Toto řešení podle Křečka zamezí dalšímu růstu ztrát.

„Do 12 až 18 měsíců bude následně zaveden nový systém digitalizace stavebního řízení, který by měl vše zefektivnit, což začne odmazávat dříve vzniklé ztráty. Odhaduji, že přibližně za 18 až 24 měsíců bychom se měli dostat do bodu, kdy budou ztráty bez započtení pořizovacích nákladů odmazány a nová digitalizace stavebního řízení začne být přínosná,“ řekl Křeček. Za zhruba 18 měsíců by měla být digitalizace v přijatelném stavu podle analýzy několika ministerstev. To by ale bylo až po příštích volbách do Sněmovny v roce 2025, po kterých může mít vláda jinou podobu než nyní.

jbr mtj rdo


Možný návrat ke starému řízení stavební úřady v ČR vítají, chybí jim ale pokyny.

26.9.2024, Zdroj: ČTK

Radost nebo úlevu většinou pociťují úředníci stavebních úřadů po oznámení ministra dopravy Martina Kupky (ODS), že se budou moci vrátit k systému stavebního řízení používanému před digitalizací. ČTK dnes řekli, že oficiální informace zatím ale neobdrželi a netuší třeba, jak by se řešila řízení rozběhlá v novém systému. Nicméně s případným návratem k původnímu systému by neměli problém, stále v něm vyřizují staré žádosti a systém je podle nich připraven i na novelu stavebního zákona. Práci v digitalizovaném řízení, spuštěném od 1. července, i přes úpravy nadále považují za komplikovanou a zdlouhavou.

Kupka dostal digitalizaci řízení na starosti poté, co premiér Petr Fiala (ODS) navrhl kvůli nezvládnutí projektu odvolat ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti). Poté Kupka oznámil, že úřady dostanou možnost vrátit se k systémům před digitalizací a že hledá cestu, jak propojit portál stavebníka s dřívějšími systémy. Souběžně s tím se bude podle něj dál pracovat na nových digitalizovaných systémech.

„Jsme strašně rádi, jak to dopadlo,“ reagoval na oznámení vedoucí pardubického stavebního úřadu Jiří Vopršal. Vracet se k původnímu systému podle něj není problém. Podle šéfky opavského stavebního úřadu Hany Vaculové je tento systém připraven i na nový stavební zákon. „Jsme v něm schopní zpracovávat všechna podání ihned,“ uvedla a doplnila, že nový systém úředníky „neskutečně zdržuje, a pokud se ho zbaví, budou vděční“.

S návratem k původnímu systému by neměly potíže ani úřady v dalších regionech. „Jsme schopni se okamžitě vrátit ke starému systému, vzhledem k tomu, že v něm stále vyřizujeme staré žádosti, a dokonce jsou v něm připravené vzory na zákon nový,“ uvedla vedoucí stavebního úřadu v Jablonci nad Nisou Petra Haltufová. Na nový systém si úředníci podle ní nezvykli.

Podle mluvčí Karlových Varů Heleny Kyselé návrat k původnímu systému umožní úředníkům pracovat s nástroji a v prostředí, které mají zažité a je funkční, a budou mít i prostor zažít si nový stavební zákon. „To při strastech s digitalizací a nefunkčním systémem nešlo,“ uvedla Kyselá. Stejně jako mluvčí sokolovské radnice Michal Švarc ale upozornila na to, že úřady zatím nemají žádný pokyn ani metodiku ohledně dalšího postupu.

Chybějící oficiální informace zmínila také mluvčí Břeclavi Ivana Solaříková. Podle ní bude potřeba mimo jiné vyřešit, jak postupovat u případů, které se začaly zpracovávat v novém systému. Práce v něm byla podle ní ale nepřehledná a zdlouhavá, případný návrat ke starému systému tak úřad podle mluvčí uvítá.

Ani v Novém Boru nehodnotí nový systém stavebního řízení pozitivně, podle mluvčí Radmily Pokorné s ním ale úředníci, ač neradi, musí pracovat, pokud zákon stanoví, že se v něm musí vést veškerá evidence. Za klíčové tedy považuje, jak a kdy bude legislativně a právně ošetřeno, aby veškeré výstupy ze starého systému byly platné a s ohledem na novelu platnou od července právně nezpochybnitelné.

Úředníci v Třebíči budou podle starosty Pavla Pacala (Pro Třebíč) chtít i nadále, pokud to bude možné, stavební agendu částečně odbavovat v digitalizovaném řízení. „Samozřejmě pokud bude něco malého, jednoduššího, tak to udělají postaru. Ale není to o tom, že by se vypnul ten nový (systém) a řešilo se to jen ve starém,“ řekl Pacal. Náchodský stavební úřad podle mluvčí Niny Adlof pak doufá, že u nového systému budou odstraněny aspoň ty nejzásadnější nedostatky. V případě, že by byl zrušen úplně, neví, jak budou na projektantech třeba požadovat papírovou dokumentaci.

Jako problém nevidí návrat ke starému systému ani v Hranicích, obávají se ale vzniku situace, kdy bude možné žádat o stavební povolení podle starého či nového systému. „Což zřejmě povede ke dvojí řadě čísel jednacích a zmatkům v papírování a digitálních projektových dokumentacích,“ řekl mluvčí radnice Petr Bakovský.

„Návrat vítáme, ale obavy máme například z toho, v jakém rozsahu to bude a jak to bude ošetřeno legislativně,“ řekla tajemnice kolínské radnice Monika Pohůnková.

red ktp gcm


Kupka: Změna norem stavebního řízení je reálná na přelomu listopadu a prosince.

1.10.2024, Zdroj: ČTK / LN

Legislativní kroky, které mají napravit nefunkčnosti ve stavebním řízení, jsou reálně zvládnutelné na přelomu listopadu a prosince. Novinářům to po první schůzce lídrů vládní koalice bez zástupců Pirátů řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Předsedové a místopředsedové ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN a lídři jejich sněmovních frakcí dnes večer ve Sněmovně probírali problémy s digitalizací stavebního řízení, které vedly k odvolání ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) a následně odchodu Pirátů z vlády.

Vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) pověřený dočasným vedením ministerstva pro místní rozvoj novinářům řekl, že po hlubším vhledu do problému se stav digitalizace stavebního řízení jeví v ještě horším stavu, než se zdálo před týdnem. Dnes o možnostech změn jednali zástupci ministerstva se sedmi stovkami zainteresovaných úředníků. Nyní je podle Jurečky i Kupky třeba poskládat jednotlivé legislativní kroky tak, aby změny mohly projít co nejrychleji. Koalice počítá i s jednáním s opozicí a použitím předloh, které už Sněmovna rozjednala.

Koalice chce podle vicepremiéra za TOP 09 Vlastimila Válka přidat v digitalizaci obecně. „Nejde jenom o digitalizaci stavebního řízení, ale celou řadu věcí, které znamenají modernizaci České republiky, a tady musíme postupovat rychleji, než se doposud dařilo,“ řekl Kupka.

Koalici čeká po odchodu Pirátů z vlády i další jednání o podobě zákona o dostupném bydlení, který připravili Piráti spolu s ministerstvem práce a sociálních věcí. ODS vadí počty úředníků, zopakoval Kupka.

rem snm


Výhled dalšího vývoje Národního geoportálu územního plánování.

12.7.2024, Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Ministerstvo pro místní rozvoj prvního července spustilo Národní geoportál územního plánování (NGÚP). Sbíhají se v něm veškeré výstupy z územně plánovací činnosti jako zásady územního rozvoje, regulační a územní plány nebo urbanistické studie. Přístup do geoportálu mají projektanti, stavebníci, samosprávy, stavební úřady, dotčené orgány i veřejnost. V průběhu letních měsíců ho resort podle předem daného harmonogramu i zpětné vazby uživatelů doplní a rozšíří o další funkcionality.

V rámci NGÚP funguje mapový portál mapy.gov.cz, který uživatelům umožňuje zobrazení územních plánů online. Jeho prostřednictvím budou mít také přístup k mapovým podkladům státních organizací jako například České geologické služby, Ministerstva zemědělství a dalších. Geoportál je přístupný také z mobilních zařízení, podmínkou je připojení k internetu.

V současné chvíli NGÚP umožňuje validaci územního plánu a jeho změn oproti jednotnému standardu (formát shapefile). V případě kompletních dokumentací můžete jeho prostřednictvím provést plnou kontrolu. U změn dokumentací umožňuje kontrolu částečnou. Jde například o:

  • přítomnost povinných standardních vrstev
  • přítomnost standardních atributů ve standardních vrstvách
  • kontrola povolených hodnot ve standardních atributech
  • kontrola topologické správnosti a čistoty standardních vrstev
  • kontrola souladu polohových vztahů mezi standardními vrstvami

Po úspěšné validaci je možné data importovat do geodatabáze NGÚP a zobrazit územní plán nad zvolenou podkladovou mapou. Postupem času se prostřednictvím geoportálu naplní cíl vytvoření takzvané bezešvé mapy ČR. Mapové komponenty využívají produkty Esri a podporují i další služby jako například přidání vrstvy ze souboru shapefile v S-JTSK nebo připojení služby ArcGIS Server, WMS a WMTS.

Agendový informační systém geoportálu umožňuje doručení datové zprávy do centrální datové schránky MMR určené pro územní plánování. Poté se zpráva manuálně nebo automaticky přiřadí příslušnému spisovému uzlu, kterým může být například konkrétní ministerstvo, kraj nebo obec s rozšířenou působností. Na veřejnou část geoportálu je možné zveřejnit jakýkoli dokument územního plánování, ať už jde o textovou nebo grafickou část. Systém zároveň generuje URL odkaz, pod kterým bude ke stažení.
Společně s dodavatelem společností SEVITECH, a.s., Ministerstvo pro místní rozvoj dodá v průběhu léta a podzimu další funkcionality. Protože se jedná o webovou aplikaci, dojde k přidání prostřednictvím aktualizací mimo běžné pracovní hodiny.

Červenec

  • zavedení uživatelských rolí a oprávnění v agendovém informačním systému a s tím spojený oběh dokumentů (třídění, podepisování, schvalování)
  • evidence zástupců pořizovatele
  • optimalizace validačního nástroje
  • podpora formátu dxf
  • validace a import vymezeného zastavěného území do NGÚP
  • žádost o udělení oprávnění k výkonu k územně plánovací činnosti včetně prodloužení oprávnění, žádosti o změnu údajů v seznamu, prohlášení o ukončení činnosti

Srpen

  • zápis a změny zobrazení seznamu oprávněných investorů na veřejné části geoportálu
  • třídění dokumentů podle cizího a vlastního původu
  • schvalování, podepisování a odesílání vlastních dokumentů
  • rozdělovník adresátů
  • přijetí připomínek v agendovém systému k návrhu územně plánovací dokumentace prostřednictvím elektronického formuláře
  • základní kategorizace a evidence vypořádání v agendovém systému
  • podání připomínek k návrhu územně plánovací dokumentace
  • podání podnětu na pořízení územní studie
  • návrh na pořízení změny územně plánovací dokumentace

Září

  • podrobná správa přijatých připomínek včetně exportu a šablon pro vyhodnocení
  • přidání šablon oznámení nebo předložení návrhu a dalších dokumentů do agendového informačního systému
  • validace a import zásad územního rozvoje do NGÚP

MMR také připravuje naplnění geoportálu už existující dokumentací, která je v souladu s jednotným územním standardem. NGÚP najdete na tomto odkazu. Pravidelně aktualizovaná příručka je přístupná zde.


Devizový trh 40. týden.

24-10-08 IN Devizový trh 40. týden

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526