RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
ČKAIT: Je nutné zastavit zpomalování a ohrožení stavebnictví.*
Kupka: Vláda chce nový systém stavebního řízení, fungovat má od roku 2028.*
Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení.*
Ombudsman shrnuje pravidla pro placení poplatků za odpady pro Čechy žijící v zahraničí.*
ČKAIT: Je nutné zastavit zpomalování a ohrožení stavebnictví.
10.10.2024, Zdroj: ČTK
Zavedení přechodného období v podobě tzv. širokého bypassu k problematickému Portálu stavebníka považuje za zásadní Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Toto řešení by umožnilo podávat žádosti na stavební úřady a dotčené orgány, včetně projektové dokumentace, i datovými schránkami či jinou elektronickou formou. Od 1. července je totiž Portál stavebníka jediným nástrojem pro povolování a kolaudaci staveb. Problémy s jeho funkčností, potíže s Informačním systémem stavebního řízení (ISSŘ) či Národním geoportálem územního plánování negativně ovlivňují efektivitu českého stavebnictví. Úpravy, které ČKAIT navrhuje, jsou nutné k tomu, aby se povolování staveb skutečně zjednodušilo, urychlilo a neprodražilo. S těmito návrhy na zákonné úpravy se vedení Inženýrské komory zúčastnilo jednání nového týmu na Ministerstvu dopravy ČR (MD), které proběhlo v pondělí 7. října.
„ČKAIT požaduje tzv. širší bypass než ten základní, který byl předložen na pondělním jednání. Nestačí zjednodušit práci úředníkům na stavebních úřadech. Přechodné období musí platit pro všechny. Není možné diskriminovat stavebníky, kteří neměli dostatečný čas přizpůsobit se požadavkům nových prováděcích vyhlášek vydaných až letos v květnu a červnu. Problémy navíc nejsou jen na straně ISSŘ, ale také v Portálu stavebníka. Navrhujeme tedy doplnění návrhu v tom smyslu, aby bypass reagoval skutečně na všechny aktuální problémy spojené s tím, že ve stejný okamžik byla zahájena rozsáhlá digitalizace i začala účinnost nového stavebního zákona. S obdobným požadavkem zde vystupovali i zástupci Hospodářské komory a Svazu měst a obcí,“ uvedl Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT po pondělním jednání. V jeho závěru bylo předběžně dohodnuto, že Vládě ČR bude 16. října předložen bypass jak v základní, tak i v širších variantách.
Zavedení přechodného období pro užívání Portálu stavebníka však není jediným zásadním požadavkem Inženýrské komory. Co nejdříve je třeba přistoupit k nutné revizi všech stávajících přechodných ustanovení nového stavebního zákona (NSZ) a také k novelizaci vyhlášky o dokumentaci staveb. To jsou tři hlavní body, s nimiž se ČKAIT jako nejsilnější profesní organizace ve stavebnictví s více než 32 tisíci členy obrací na Martina Kupku a bude se také obracet na nového ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka. Oba dva jsou pro nejbližší vývoj v digitalizaci stavebního řízení i pro úpravy stavebního zákona klíčovými hráči.
V pondělí 7. října byl předložen návrh pouze tzv. základního bypassu, který byl zaměřen čistě jen na Informační systém stavebních řízení (ISSŘ) používaný stavebními úřady. Opomíjí přitom problémy samotných stavebníků, kde dochází ke kontaktu veřejnosti se stavebním úřadem, tj. přímo na Portálu stavebníka. Má-li se však podle Komory udělat plnohodnotný bypass, je potřeba myslet na zachování právní jistoty úplně všech účastníků výstavby.
Stavebník se musí od 1. července 2024 procesně řídit novým stavebním zákonem. Z toho mimo jiné vyplývá povinnost podat kompletní projektovou dokumentaci opatřenou elektronickým autorizačním razítkem autorizované osoby nejpozději s žádostí vždy prostřednictvím Portálu stavebníka do evidence elektronických dokumentací, a to jak pro posouzení a rozhodnutí stavebními úřady, tak pro vyjádření všech dotčených orgánů.
Tato zdánlivě drobná změna celý proces získání povolení záměru pro stavebníky významně komplikuje, prodlužuje a prodražuje. V některých specifických případech přímo znemožňuje povolit nebo dokonce kolaudovat stavbu. Vztahuje se totiž nejen na stavební zakázky, které budou připravovány za platnosti nové právní úpravy, ale i na ty, které byly připraveny, a dokonce povoleny do 30. června 2024. Nová právní úprava často vyžaduje změnu uzavřených smluvních povinností mezi účastníky a vyvolává tím silnou právní nejistotu, a to nejen u veřejných zakázek.
ČKAIT bude usilovat o to, aby Vláda ČR zvolila co nejdříve tzv. široký bypass, který by umožnil, že po celé přechodné období, tedy do 30. 6. 2027, bude možné paralelně k Portálu stavebníka podávat po přechodné období žádosti včetně projektové dokumentace i datovou schránkou či jinou elektronickou formou. Šlo by o jednu z variant zákonem definovaného tzv. listinného podání, a to jak na dotčené orgány, tak i na stavební úřady. Tím by se vyřešila současná situace, kdy jistě dobře míněná snaha o zjednodušení stavebního řízení zatím přináší pravý opak. ČKAIT preferuje elektronickou formu, která se stala oblíbenou již před 1. 7. 2024 a která se úspěšně používala při komunikaci s dotčenými orgány již před platností NSZ.
Existují minimálně čtyři zásadní důvody, proč nestačí původně navrhovaný základní bypass, ale je nezbytný tzv. široký bypass:
- Portál stavebníka v mnoha směrech nefunguje v souladu s právními předpisy a ještě v září nebyla řada dotčených orgánů do systému připojena.
- Povinnost opakovaně vkládat kompletní projektovou dokumentaci na digitální úložiště v postupných verzích podle toho, jak se bude upravovat podle vyjádření dotčených orgánů, bude velmi pracné pro stavebníky i úředníky a bude i mimořádně náročné na velikost tohoto úložiště. (Pokud se bude dokumentace upravovat podle požadavků často desítek dotčených orgánů, bude muset být na digitální úložiště nahrána v desítkách kompletních verzí. Pracovat s takto velkými daty s ohledem na kolísavou rychlost internetového připojení nemusí být na celém území ČR snadné. Navíc je to zbytečná zátěž všech účastníků, zejména projektantů a úředníků.)
- Existují i mimořádné případy, například vážná nemoc, úmrtí nebo dlouhodobá nepřítomnost projektanta dokumentace vypracované a orazítkované do 30. června 2024 v listinné podobě. Tuto projektovou dokumentaci již stavebník nemůže přiložit k žádosti o povolení stavby, neboť dlouhodobě v zahraničí pobývající, vážně nemocná nebo zemřelá osoba nemůže získat ani použít elektronické autorizační razítko (EAR) a splnit další požadavky ISSŘ.
- Pokud by se měly podle NSZ a nově nastavených procesů digitalizace povolit či zkolaudovat stavby připravované před účinností NSZ a před publikováním prováděcích předpisů ve Sbírce zákonů, musí se v mnoha případech změnit smluvní vztahy mezi zhotovitelem a zadavatelem. To může být kritický problém zejména u veřejných zakázek!
Diskutovat o oprávněnosti požadavku ČKAIT na široký bypass je možné jedině za podmínky, že na úrovni MMR, potažmo Vlády ČR, bude garantována bezchybná funkcionalita Portálu stavebníka, bude garantována dostatečná rychlost internetového připojení na celém území ČR, bude zamezeno diskriminaci stavebníků v mimořádných případech a bude vyřešeno, jak minimálně u veřejných zakázek změnit rozsah plnění, aniž by mohl nevybraný účastník toto výběrové řízení úspěšně napadnout u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. To vše nejpozději k 1. 11. 2024.
„Podat žádost je nyní pracnější, trvá to déle a prodražuje cenu projektové dokumentace. Stavebníci i úředníci se v Portálu stavebníka většinou ztrácí. Proto by mělo v přechodném období být na rozhodnutí stavebníka, zda použije tento systém nebo podá listinnou žádost i projektovou dokumentaci. Dovolím si připomenout, že podle zákona je za listinnou podobu považována i datová schránka či jiná elektronická komunikace. Až bude Portál fungovat tak, jak má, stavebníci ho budou chtít používat i dobrovolně. Nikdo se nechce vracet k balíkům papírové dokumentace. Nyní je to ale nezbytná alternativa něco jako náhradní doprava, když vykolejí vlak,“ vysvětluje Ing. František Konečný, Ph.D., místopředseda ČKAIT.
Cílem Inženýrské komory zjednodušeně je, aby v přechodném období bylo možno dokončit všechny stavební záměry, jejichž příprava byla zahájena před 1. 7. 2024, podle předchozí právní úpravy. To uklidní situaci, ukončí současnou paralýzu celého oboru stavebnictví a vytvoří prostor pro dotažení a nápravu problémů spojených s novým stavebním zákonem. „Požadujeme, aby bylo možné záměry staveb projednávat plynule i před dokončením nápravy současného stavu digitalizace, a to bez právní nejistoty na straně projektantů i stavebníků,“ dodává Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT.
Už na konci srpna 2024 bylo zpracováno společné stanovisko inženýrských organizací sdružených v SIA, v němž byla požadována novela přechodných ustanovení k novému stavebnímu zákonu. Ta se měla stát tzv. bypassem pro překlenutí současné právní nejistoty. Úprava, kterou ČKAIT nyní navrhuje, by měla umožnit podávat žádosti o povolení stavby v listinné podobě (listinnou podobou je v tomto případě i podávání pomocí datových schránek či jinou elektronickou komunikací) v rozsahu i obsahu jako před 1. červencem 2024.
Od 1. července 2024 není možné podat dříve zpracovanou projektovou dokumentaci ani v listinné podobě, ani datovou schránkou (současné právní předpisy neumožňují pro tento účel papírové výkresy autorizovaně konvertovat do digitální podoby), ale pouze přes Portál stavebníka. To je zásadní problém. „I když na začátku srpna proběhlo několik jednání mezi ČKAIT a MMR, tento požadavek nebyl akceptován. Komora proto akcentovala nutnost přechodného období dalším otevřeným dopisem s návrhem na novelu NSZ ze 14. srpna. Nyní již odvolaný ministr Bartoš odpověděl hned 19. srpna, že toto není možné. Komora se bude i nadále snažit tento požadavek prosadit. Při projednávání v Senátu ČR dne 21. srpna legislativní změnu přechodného období požadovali i senátoři. Se stejným požadavkem se obrací na ministerstvo i zástupci měst a obcí, i úředníci stavebních úřadů, kteří dokonce hrozili i stávkou. Přijmout novelu NSZ ve stavu legislativní nouze požadovali i všichni členové SIA (Komora je jedním z jejich dvanácti členů). Společně jsme se dalším otevřeným dopisem obrátili na celou vládu ČR,“ shrnuje kroky ČKAIT její místopředseda Ing. Radim Loukota.
Digitalizace stavebního řízení však není jediným problémem, který s účinností NSZ dopadá na celé české stavebnictví. Komora v podkladech pro ministra Kupku i nového ministra MMR zároveň upozorňuje na nutnost novelizovat i některá další stávající přechodná ustanovení nového stavebního zákona. Problémy zatím masivně vznikají od 1. 7. 2024 při kolaudaci staveb povolených ještě podle starého stavebního zákona, které sice mohou být věcně dokončeny podle technických požadavků dřívějších předpisů, ale procesně se kolaudují podle nového stavebního zákona. ČKAIT také požaduje, aby byl prodloužen termín dokončení staveb podle dokumentace zpracované podle dřívějších předpisů. (Nyní je možné ve stejném termínu povolit i dokončit stavbu procesně sice podle NSZ, ale technicky podle dřívějších předpisů. Pokud bude stavba takto povolena na konci přechodného období, bude se jednat o zmařenou investici, neboť ji již ve stejném termínu nestihne nikdo postavit.)
Další problém, na nějž Komora dlouhodobě upozorňuje, se skrývá v nové vyhlášce č. 131/2024 Sb. o dokumentaci staveb, která je zásadním prováděcím předpisem nového stavebního zákona. Mělo jít o klíčový dokument potvrzující záměr zjednodušit a tím i zrychlit povolovací řízení. To se však zatím nenaplňuje. Vyhláška používá jinou terminologii než nový stavební zákon. A odchyluje se i od praxe některých dotčených orgánů. Zatímco NSZ rozděluje stavby do čtyř kategorií (například stavba pro bydlení už nemůže být drobnou, ale jednoduchou nebo tzv. ostatní stavbou), příslušná vyhláška se názvoslovím i požadavky od záměru odchyluje. Přijatá struktura nové vyhlášky je zbytečně složitá a je nutné ji zpřehlednit.
„Teprve nyní se začnou naplňovat našeho obavy z přílišného zjednodušení projektové dokumentace pro povolení stavby na úroveň lehce rozšířené dokumentace pro územní rozhodnutí. Zlidovělo již označení DURplus. Ovšem stavebník musí mít kompletní prováděcí, tedy daleko rozsáhlejší dokumentaci ještě před zahájením stavby – to povede opět k prodloužení zahájení výstavby. Navíc, a to je podstata našeho požadavku na změnu, například Hasičský záchranný sbor si již v zákoně vymínil, že se bude vyjadřovat i k prováděcí dokumentaci. Další dotčené orgány jako hygiena, památkáři a další následují. To sice může vést ke zrychlení a zjednodušení povolení stavby, ale velmi negativně – zdražením a prodloužením doby – se to odrazí při realizaci stavby,“ varuje Ing. František Konečný, Ph.D., místopředseda ČKAIT. Naráží tím na možnost, kdy do detailní prováděcí dokumentace zasáhnou dotčené orgány. Tím pádem bude třeba tento obsáhlý výstup za značných časových dotací přepracovat – ostatně stejně jako DURplus.
Inženýrská komora proto požaduje, aby se aspoň v kategorii tzv. ostatních staveb (např. stavby občanské vybavenosti nebo pozemní komunikace apod.) praxe vrátila k rozsahu dokumentace na úrovni společného územního rozhodnutí a stavebního povolení. To se ukázalo jako velmi efektivní už před nabytím plné účinnosti NSZ 1. 7. 2024. Bohužel rekodifikace s ním již dále nepočítá.
Kupka: Vláda chce nový systém stavebního řízení, fungovat má od roku 2028.
15.1.2024, Zdroj: ČTK
Vláda dnes rozhodla nepokračovat ve vývoji digitalizovaných systémů stavebního řízení spuštěných od letošního 1. července. Nově vytvořený systém bude fungovat nejpozději od začátku roku 2028. Po jednání vlády to řekl ministr dopravy a dočasně jmenovaný koordinátor vývoje stavebního řízení Martin Kupka (ODS). On-line systémy spuštěné v červenci kritizovali kvůli nedostatkům a chybějícím funkcím pracovníci stavebních úřadů i odborníci ze stavebnictví. Podle Kupky i ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka (STAN) tyto systémy nenaplňují nejen očekávání uživatelů, ale ani zákonné požadavky.
Letos spuštěné systémy stavebního řízení bude zatím možné podle návrhu novely stavebního zákona dočasně používat souběžně s původně využívanými systémy. Přechodné období bude podle Kupky datováno zpětně od 1. července letošního roku a potrvá do posledního dne roku 2027. „To znamená, že nový systém by měl být spuštěn nejpozději 1. ledna 2028,“ uvedl ministr. V příštím roce končí mandát současné vlády, takže termín spuštění systému připadá až na období příštího kabinetu.
Vláda plánuje nyní pracovat na vypsání zakázky na nový systém. „Jsou tam tři roky na to, aby Česká republika dokázala vytvořit základní procesní analýzu, která určí, co má být na konci celého systému, co ten systém má umět,“ doplnil Kupka. Ministr pro místní rozvoj Kulhánek uvedl, že letos spuštěné digitalizované systémy byly v některých směrech funkční, a proto vítěz nové zakázky bude moci využít jejich části a dále na nich stavět, pokud uzná za vhodné.
Otestovaný a zmonitorovaný systém by měl být podle Kulhánka zcela hotový za 32 až 38 měsíců. Bude nutné vypsat výběrové řízení, vypracovat zadávací dokumentaci, návrh vysoutěžit a následně zrealizovat. Hodnota celého projektu podle něj zatím nebyla vyčíslena, pohybovat by se mohla ve vyšších stovkách milionů korun.
Podle Kulhánka systémy spuštěné v létě vykazují 25 nesouladů se stavebním zákonem. Nebudou se ale zatím zcela vypínat a úřady a stavebníci je budou moci využívat v přechodném období. Omezí se některé evidenční povinnosti pro stavební úřady, pořizovatele a orgány územního plánování. Také se podle něj rozvolní náběh některých funkcí systémů. Znění takzvaného „legislativního bypassu“ bude podle návrhu novely platit i pro řízení vykonaná od 1. července. Úředníci tak budou mít právní jistotu, že již dříve i přes špatně fungující systém pracovali v souladu se zákonem. Zároveň se bude pracovat na technologickém řešení, jak současné systémy využívané úředníky propojit s těmi využívanými do 30. června.
Podle Kupky byl kromě technického stavu systémů problém se zadáním zakázky na jejich vytvoření, které se neuskutečnilo v souladu se zákonem. Pochybení potvrdil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a Krajský soud v Brně. Systém v některých ohledech podle ministra dopravy neodpovídá platnému stavebnímu zákonu a data o propustnosti, které systém vykazoval, nemusely kvůli špatným funkcím odpovídat realitě.
Prodloužením realizace digitalizace stavebního řízení se podle Kulhánka Česká republika dostává do problému kvůli plnění milníků z Národního plánu obnovy. Bude tak třeba jednat se zástupci Evropské komise nad tím, jak minimalizovat rizika dopadu na omezení čerpání podpory z tohoto programu.
Předchozího ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) odvolal 30. září na návrh premiéra Petra Fialy (ODS) z funkce prezident Petr Pavel. Návrh Fiala zdůvodnil právě špatně fungující digitalizací stavebního řízení.
jbr ver rot
Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení.
16.10.2024, Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
„Digitalizace stavebního řízení je klíčová pro zjednodušení a urychlení procesů územního plánování a povolování staveb. Naším cílem je zajistit, aby systémy byly uživatelsky přívětivé a plně funkční. Navrhli jsme proto částečný legislativní a technologický bypass, který umožní, aby stavební úřady po přechodnou dobu nahradily chybějící funkcionality ISSŘ doposud užívanými systémy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka, který měl koordinační úlohu přípravy řešení digitalizace stavebního řízení.
Vláda ve svém usnesení vzala na vědomí předloženou zprávu o stavu DSŘ a doporučila postupovat podle předložené varianty B. Vypracováním zprávy byl vládou pověřen ministr dopravy – jeho koordinační role v souvislosti s digitalizací stavebního řízení tímto končí. „Náš návrh obsahuje dvě varianty dalšího postupu. Ve variantě A jsme posuzovali možnost pokračování v rozvoji systému. V rámci IT hodnocení i z hlediska hodnocení veřejného zadávání jsme tuto variantu vyhodnotili jako méně vhodnou než variantu B, kterou je nová cesta k cílovému řešení. Z pohledu veřejného zadávání se jedná o poptávání kapacit prostřednictvím nové soutěže,“ uvádí ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
S ohledem na zajištění právní jistoty úředníků obsahuje návrh také dvě varianty legislativního bypassu – A úplné vypnutí informačních systémů, B částečný bypass spočívající v povinném elektronickém odevzdávání dokumentů a zachování systémů při jejich současném napojením na lokální software dosud používaný stavebními úřady a dotčenými orgány. “Přiklonili jsme se s kolegy na vládě ke druhé, mírnější variantě. V rámci částečného legislativního bypassu stanoví zákon přechodné období, ve kterém bude činnost v některých informačních systémech stavební správy ze strany stavebních úřadů a dotčených orgánů dobrovolná. Nedojde tedy k vypnutí funkcionalit všech informačních systémů stavební správy, ale k omezení některých evidenčních povinností ze strany stavebních úřadů, pořizovatelů a orgánů územního plánování. Také dojde k rozvolnění náběhu některých funkcionalit informačních systémů,” doplnil ministr Kulhánek.
Z důvodu zvýšení uživatelského komfortu vláda zároveň souhlasila s realizací tzv. technologického bypassu, tedy vybudování rozhraní pro propojení Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ), respektive spisové služby DSŘ se systémy, ve kterých stavební úřady vedou řízení zahájená před 30. 6. 2024. Cílem tohoto opatření je automatický přenos výstupů nebo jiných dat mezi ISSŘ (spisovou službou) a externím softwarem.
Ministru pro místní rozvoj vláda uložila iniciovat kroky k realizaci nového zadání veřejné soutěže na zhotovení systému DSŘ ve variantě B: Nová cesta k cílovému řešení. To znamená provedení procesní analýzy, vytvoření popisu cílového stavu a nové soutěže na zhotovení systému DSŘ vyjma (NGÚP). K tomu má dojít v otevřeném výběrovém řízení v nadlimitním režimu v hodnotě vyšších stovek milionů korun. Plná funkčnost systémů digitálního stavebního řízení se dá očekávat k 1. 1. 2028, a to včetně potřebného testovacího období. Do této doby poběží přechodné období.
Detaily včetně jednotlivých variant řešení najdete v přiložené prezentaci a také v úplném materiálu, který byl předložen vládě.
Připojené soubory
Informace o aktuálním stavu DSŘ[ PDF , 924KB ]
Prezentace – DSŘ[ PPTX , 545KB ]
Ombudsman shrnuje pravidla pro placení poplatků za odpady pro Čechy žijící v zahraničí.
11.6.2024, Zdroj: Ochránce lidských práv
Případ rodiny dlouhodobě pobývající mimo Českou republiku vedl ombudsmana ke shrnutí základních pravidel spojených s poplatky za komunální odpad. V podobné situaci jako tato rodina se může ocitnout až 400 tisíc Čechů, kteří podle posledního sčítání lidu mají v Česku evidovaný trvalý pobyt, ale žijí v zahraničí. I ti totiž někdy musí poplatky za odpady v Česku platit. Měli by si proto vždy ověřit, jaký typ poplatku za odpady jejich obec vybírá, a koho od placení případně osvobozuje. Obecní úřad také mohou ve výjimečných případech požádat o prominutí poplatku.
V Česku existují dva druhy poplatku za komunální odpad. Obec ve vyhlášce určí, který z nich bude vybírat. Podle toho se pak liší, kdo a za co musí platit. Právě druh poplatku je pro lidi pobývající v cizině zásadní.
U „poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci“ záleží na tom, zda člověk v obci skutečně žije. Výše poplatku se pak zpravidla odvíjí od objednaného objemu popelnic, případně od množství skutečně odkládaného odpadu. Tento poplatek v případě lidí za hranicemi nebývá problém.
Na druhou stranu u „poplatku za obecní systém odpadového hospodářství“ nezáleží na množství produkovaného odpadu. Poplatníkem je každý, kdo má v obci evidovaný trvalý pobyt, tedy i lidé žijící ve skutečnosti v zahraničí.
Na povinnost platit tento druhý poplatek narazila i rodina, která se obrátila na ombudsmana. Konkrétně šlo o poplatky za dvě děti narozené a žijící s rodiči v zahraničí. V roce 2018, když bylo dětem dva a pět let, pro ně otec požádal o vydání osvědčení o českém státním občanství. Následoval automatizovaný proces: systém trvalý pobyt dětem zaevidoval na adresu otce, a to od data, kdy se narodily.
Magistrát následně začal za děti požadovat placení poplatků za odpady, a to již od roku 2017. Žádost otce o prominutí poplatků zamítl. „Dlouhodobě se zasazuji, aby v takových situacích obecní úřady poplatek promíjely. Rodiče nemohou zaevidování trvalého pobytu dětí k datu jejich narození nijak ovlivnit. To měl magistrát vzít v potaz při vyřizování žádosti otce o prominutí poplatků týkajících se dětí,“ vysvětlil ombudsman Stanislav Křeček.
Stejně jako ombudsman případ zhodnotil také krajský úřad. Na jeho popud pak svůj závěr změnil i magistrát. Poplatky nakonec vstřícně prominul za celé období mezi lety 2017 a 2021. Otec tak dostal zpátky víc než sedm tisíc korun, které za děti zaplatil.
„Příběh této rodiny jasně dokládá, jak důležité je, aby lidé znali pravidla a hlídali si své povinnosti. Ovšem zároveň, je i ukázkou toho, že život může přinášet nečekané situace a úřady musí posuzovat konkrétní okolnosti každého případu,“ uzavřel ombudsman. Poplatkům za odpady se podrobně věnuje v letácích na svých webových stránkách.
Žijete v zahraničí a trvalý pobyt máte stále v České republice? Jak řešit poplatky za odpady:
* Zjistěte, jaký poplatek zavedla obec, kde máte evidovaný trvalý pobyt. Vyhlášky obce najdete ve Sbírce předpisů územních samosprávných celků nebo na webu obce. Případně se zeptejte přímo na úřadě.
- Když zjistíte, že obec zavedla poplatek za obecní systém odpadového hospodářství, jste zde poplatníkem poplatku.
* Podívejte se do obecně závazné vyhlášky, jaká osvobození od poplatku obec zavedla.
- Pokud zjistíte, že obec osvobozuje lidi žijící v zahraničí, musíte obecnímu úřadu ohlásit, že je to i Váš případ. Musíte také úřadu doložit, že žijete v zahraničí. Do kdy je třeba ohlášení podat, zjistíte také z vyhlášky.
- Tip navíc: Pokud máte dokumenty k pobytu v zahraničí v cizím jazyce, jednání s úřadem urychlíte, když je rovnou přeložíte do češtiny.
* V případě, že se Vás netýká žádné osvobození od poplatku, existuje ještě možnost požádat obecní úřad o prominutí poplatku. Pamatujte ale, že prominutí poplatku je určeno jen pro výjimečné případy. Musíte proto úřadu popsat a doložit, proč právě Vám by měl obecní úřad poplatek prominout.
* Pobýváte-li zahraničí dlouhodobě, zvažte také možnost ukončit trvalý pobyt v České republice. To ale může mít vliv na další životní situaci.
- Leták Komunální odpad
- Leták Komunální odpad-promíjení poplatku
- Zpráva o šetření sp. zn. 11814/2022/VOP
Devizový trh 42. týden.
24-10-22 IN Devizový trh 42. týden