RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Nejistota kolem digitalizace stavebního řízení trvá.*
Aktuálně k digitalizaci stavebního řízení.*
Evropa musí být konkurenceschopná, shodují se evropské podnikatelské organizace.*
Nejistota kolem digitalizace stavebního řízení trvá.
30.10.2024, Zdroj: ČKAIT (www.ckait.cz)
Odeslat žádost a dokumentaci pro stavební povolení přes Portál stavebníka. Počkat pár dní. Zvednout telefon a zavolat na úřad, zda jim dokumentace došla celá nebo jen část, zda ji mohou otevřít, případně i zpracovat. Pokud ne, domluvit se na jiném postupu doručení žádosti a dokumentace (mimo zákon). Vše poslat znovu (nezákonně) buď datovou schránkou, mailem nebo poštou/osobně. Na některé úřady či dotčené orgány přitom ani není nutné volat: rovnou totiž vyzývají stavebníky, aby problémy s portálem vynechali a poslali jim vše přes datovou schránku.
Neuvěřitelné? Ano! Přesně tento postup jsou nuceni stavebníci a jimi pověřené autorizované osoby-projektanti, praktikovat již 4. měsíc v řadě. Popsaný případ, kterých Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) registruje desítky, potvrzují právní nejistotu, která je nyní spojena s povolováním a kolaudací staveb. Jsou rovněž dokladem toho, že stavebníci i stavební úřady nebo dotčené orgány musejí vědomě porušovat zákon. Od 1. 7. 2024 je totiž přípustné podání pouze prostřednictvím Portálu stavebníka jako klíčové části digitalizace stavebního řízení (DSŘ). A procesně nezákonným způsobem podané žádosti mohou být jen těžko posouzené, aniž by takové rozhodnutí mohlo být úspěšně napadeno.
ČKAIT proto jen zdrženlivě hodnotí vývoj návrhu opravy digitalizace stavebního řízení. Po úterním jednání (22. 10.) na půdě Poslanecké sněmovny PČR, jehož se zúčastnili rovněž ministr dopravy Mgr. Martin Kupka, nový ministr pro místní rozvoj Ing. Petr Kulhánek, i zástupce opozice ANO Roberta Králíčka, zaznělo, že Vláda bude oběma komorám Parlamentu ČR předkládat tzv. Návrh I. Byla na něm totiž uzavřena dohoda napříč politickým spektrem a bude tedy přijat zrychleně již v prvním čtení. Všichni politici totiž na rozdíl od ČKAIT věří, že se do konce listopadu výše popsané problémy Portálu stavebníka podaří odstranit.
Návrh I je jen částečným bypassem digitalizace stavebního řízení; řeší pouze problémy stavebních úřadů, dotčených orgánů a územního plánování. Ty by mohly se zpětnou účinností od 1. 7. 2024 fungovat duálně a používat i vlastní digitální nástroje (nejen DSŘ). Tato úleva neplatí pro stavebníky, kteří mají i nadále doufat, že Portál stavebníka se podaří opravit, stabilizovat a zprůchodnit. Stavebníci i nadále nebudou smět používat jiné digitální formy podání projektové dokumentace, které byly přípustné do 30. 6. 2024, a budou muset i nadále nahrávat projektovou dokumentaci pouze prostřednictvím problematicky fungujícího Portálu stavebníka do centrální Evidence elektronických dokumentací, odkud si ji mají do svých jiných systémů brát jak stavební úřady, tak i dotčené orgány. Že to však nejde, potvrzují četné zkušenosti autorizovaných osob.
Předkladatelé Návrhu I přislíbili, že před případným schválením Návrhu I v Senátu na konci listopadu 2024 bude Portál stavebníka včetně nahrávání dokumentací na centrální úložiště plně stabilizován a plně funkční. V případě, že se to nepodaří, bylo přislíbeno, že bude urychleně přijat upravený Návrh II, který po určitou dobu umožní, aby projektová dokumentace byla podávána i jiným způsobem než pouze přes Portál stavebníka. Zástupci ČKAIT i další účastníci jednání vyslovili zásadní nesouhlas s přijetím Návrhu I v předložené podobě a opakovaně požadovali, aby tento návrh byl upraven a částečný bypass jen pro úředníky byl nahrazen řešením pro všechny účastníky povolovacího řízení.
ČKAIT navíc nepovažuje za pravděpodobné, že se do konce listopadu podaří plně stabilizovat a zprůchodnit Portál stavebníka, neboť obsahuje příliš mnoho problémů, které nejsou jednoduše řešitelné. Duální systém podání, který ČKAIT navrhuje a který je u zavádění takto složitých informačních systémů častý, by umožnil ponechat v přechodném období v provozu Portál stavebníka (minimálně pro dokončení již podaných žádostí) a zároveň umožnil podání žádosti a projektové dokumentace i jinou fungující elektronickou cestou, tedy například datovými schránkami. Tento požadavek ČKAIT nadále není zcela nepochopitelně akceptován a ani projednán! Přitom duální systému by podle názoru Komory byl optimálním řešením současných problémů, a to i v porovnání s Návrhem II, který je stále předkládán jako jediná možná alternativa k Návrhu I.
„Nechceme nic jiného než to, aby politici konečně odblokovali současný stav, který od letošního července paralyzoval povolovací procesy v celé republice a uvedl do právní nejistoty stavebníky, projektanty i úředníky,“ požaduje Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. Také opakovaně zdůrazňuje, že ČKAIT nechce návrat tištěných výkresů, ale požaduje alternativu k podávání přes Portál stavebníka do Evidence elektronických dokumentací.
Pokud bude Portál stavebníka a Evidence elektronických dokumentací spolehlivě fungovat, bude se využívat. Pokud nebude, což je současný stav, který trvá již čtyři měsíce a velmi pravděpodobně potrvá ještě velmi dlouho, budou mít stavebníci a jimi pověření projektanti možnost zaslat projektovou dokumentaci i jinou digitální formou, například přes datovou schránku. V obou případech je formát digitálního výstupu stejný, jen je doručen jinou formou. Dokumentace podaná jiným digitálním způsobem (datovými schránkami) může být také ukládána v přechodném období na jednotném úložišti Centrální evidence dokumentace, avšak nikoliv stavebníky.
ČKAIT oceňuje částečnou změnu přístupu členů Vlády ČR i jejich týmů: poprvé připustili, že v rámci repase DSŘ nebudou řešit jen problémy stavebních úředníků, ale i stavebníků, projektantů a stavebních podnikatelů. „Potřebujeme rychle pomoci stavebníkům, projektantům, stavitelům i všem zaměstnancům ve stavebnictví s problémy vyvolanými tím, že jsou již čtvrtý měsíc odkázání pouze na problematicky fungující Portál stavebníka. Pokud vázne vydávání stavebních povolení a kolaudací, je zastavena a ohrožena realizace staveb a jejich dokončování. Stavbaři v tomto případě nemohou fakturovat dokončené zakázky, mohou být sankcionováni za nedodržení termínů a dostávají se do neřešitelných finančních a existenčních problémů. Několik měsíců ještě bylo možné překonat, ale pokud by tento stav trval i nadále, skončilo by mnoho pracovníků stavebního odvětví na pracovním úřadu. Pokud by museli i další měsíce čekat, až bude Portál stavebníka opraven a bude fungovat spolehlivě, bylo by to pro řadu stavebních firem a jejich zaměstnance likvidační. A pokud je projektová dokumentace podána nezákonným způsobem, nemůže být platné a nezpochybnitelné ani žádné navazující rozhodnutí o povolení či kolaudaci stavby. To je opravdu velmi nebezpečná situace, která musí být rychle vyřešena,“ upozorňuje Robert Špalek
Žádost o stavební povolení je i nyní možné podat přes Portál stavebníka nebo i jinak v listinné podobě. Listinná podoba je podle platných českých zákonů nejen „papír“, ale i jiná digitální forma včetně datové schránky. Podání žádosti, tedy až na zmatečnost používaných právních pojmů, není zásadním problémem.
Zásadním problémem je požadavek na podávání projektové dokumentace jediným možným zákonným způsobem, a to výhradně přes problematický Portál stavebníka. „ČKAIT jde o to, aby bylo možné podat „stejný balík digitální dokumentace“ ve stejné podobě (formát PDF) jen pomocí jiného „pošťáka“, když ten první onemocněl,“ shrnul podstatu problému Ing. František Konečný, Ph.D., místopředseda ČKAIT a předseda Legislativní komise ČKAIT, na sobotním Shromáždění delegátů ČKAIT. A upozornil i na další zásadní nedostatek. Pokud stavebník někoho pověří podáním žádosti přes Portál stavebníka a ten onemocní, zemře, odcestuje nebo jen přestane pracovat, již se ke komunikaci se stavebním úřadem nedostane. Do Portálu se totiž každý může přihlásit svými osobními identifikačními údaji, a protože nefunguje registr zastupování, nelze to již změnit.
Aktuálně k digitalizaci stavebního řízení.
25.10.2024, Zdroj: Vláda
Ministerstvo pro místní rozvoj vypíše novou veřejnou soutěž na zhotovitele systému digitálního stavebního řízení. Do jeho zprovoznění bude novelou zákona nastaveno přechodné období, ve kterém budou moci úředníci na stavebních úřadech využívat ke zpracovávání žádostí i předchozí používaný software.
Vláda projednala zprávu o stavu digitalizace stavebního řízení a návrh ministra dopravy a ministra pro místní rozvoj, jak problémy spojené se zaváděním nového IT systému řešit. Kabinet se shodl na tom, že nejlepším řešením bude současný systém digitálního stavebního řízení už dále nerozvíjet a vypsat novou veřejnou soutěž na dodavatele celého systému. Ten stávající totiž nedává právní ani technické záruky, že budou naplněna očekávání žadatelů i požadavky vyplývající z nového stavebního zákona.
Do spuštění nového systému bude platit přechodné období, tzv. částečný legislativní a technologický bypass, který nutný odklad ošetří legislativně a úředníkům umožní vedle funkčních komponent současného digitálního systému využívat i informační systémy používané před 30. červnem letošního roku. Plná funkčnost systémů digitálního stavebního řízení se dá očekávat k 1. lednu 2028, a to včetně potřebného testovacího období. Podrobnosti naleznete v tiskové zprávě Ministerstva dopravy.
Evropa musí být konkurenceschopná, shodují se evropské podnikatelské organizace.
31.10. 2024
Výzva koalice Europe Unlocked, jíž je od jejího založení Hospodářská komora ČR členem, obsahuje doporučení pro uvolnění ekonomického potenciálu EU.
Devatenáct evropských podnikatelských organizací chce udat nový směr Evropské unie a zásadně tak zlepšit konkurenceschopnost Evropy. Výzva koalice Europe Unlocked, jíž je od jejího založení Hospodářská komora ČR členem, obsahuje doporučení pro uvolnění ekonomického potenciálu EU. Výzva je předlohou pro evropské lídry, kteří se sejdou 8. listopadu v Budapešti, aby přijali nový závazek nazvaný Nová dohoda o konkurenceschopnosti pro Evropu (New European Competitiveness Deal).
Evropa zaostává za globálními konkurenty a potřebuje jasnou vizi v oblasti konkurenceschopnosti, aby dosáhla rychleji rostoucí a produktivní ekonomiky. „Na začátku nového mandátu Evropské komise je vhodný okamžik přenastavit priority a daleko více se soustředit na opatření, které posílí ekonomický růst EU a které odbourají všechny zbytečné bariéry pro podnikání,“ říká Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory ČR.
Signatáři Europe Unlocked žádají především:
- Vytvoření řádně fungujícího jednotného trhu: Bez efektivního jednotného trhu nemůže Evropa plně využít své možnosti v oblasti obchodu a investic.
- Uvolnění potenciálu digitální ekonomiky: Vzhledem k rychlému rozvoji technologií je nezbytné, aby EU maximalizovala přínosy digitalizace.
- Zajištění lepší regulace v praxi: Regulace by měla být odůvodněná a funkční.
- Podpora globálního obchodu: EU má silné stránky, které je třeba dále rozvíjet na mezinárodním trhu.
- Efektivní přechod k ekologickému hospodářství: Udržitelnost by měla být prioritou pro všechny hospodářské aktivity.
- Vytvoření flexibilní pracovní síly: Odborné dovednosti a flexibilita jsou klíčové pro udržitelný rozvoj ekonomiky.
Výzva s doporučeními také obsahuje kapitolu o přístupu k regulaci a snižování administrativní zátěže, kterou Hospodářská komora ČR obohatila svými podněty, a to v podobě tzv. Antibyrokratického zákona. Regulační prostředí je pro podniky stále důležitým faktorem při rozhodování o umístění svých investic. Podle Zdeňka Zajíčka by Evropská komise měla obezřetněji nakládat s regulacemi a měla by je hlavně častěji vyhodnocovat. Digitální nástroje, mohou snáze a jasněji porozumět zaváděným regulacím – právním povinnostem a tomu, jak se právní předpisy vzájemně ovlivňují. Pokud neuděláme právní rámec podnikání pro podnikatele srozumitelnější, budeme je spíše z Evropy odhánět. V tomto ohledu se priority Hospodářské komory ČR podařilo do výzvy Europe Unlocked prosadit v celé šíři.
Kompletní text výzvy Europe Unlocked ke stažení níže.
EUROPE UNLOCKED CALL TO ACTION
Zdražení kvůli regulacím.
31.10.2024, Zdroj: Potravinářská komora ČR (www.foodnet.cz)
Potravináři se obávají zdražení potravin kvůli přibývajícím evropským regulacím, která jsou zaměřena na zmírňování klimatické změny. Nová opatření podle nich totiž zvýší administrativu i náklady na produkci potravin. Informoval o tom tiskový mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.
Komora kritizuje i netransparentnost, s jakou Evropská komise vypracovala možné dopady na podniky a domácnosti. Firmy nově budou muset plnit třeba směrnici CSRD, která ukládá povinnost poskytovat údaje o uhlíkové stopě, a přibude i směrnice o náležité péči podniků v oblasti udržitelnosti, jež má vést k jejich větší odpovědnosti, prosazování lidských práv a ochrany životního prostředí.
„Už dnes má Evropa dražší potraviny, než je tomu ve zbytku světa. A ještě je vlivem nesmyslných opatření budeme muset zdražovat. Obavy z dopadů zelené transformace jsou na místě. V klimatické politice bychom měli používat zdravý rozum,“ uvedla prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.
Komora je přesvědčena, že navrhovaná opatření nebudou mít téměř žádné pozitivní dopady. Produkce skleníkových plynů spojených s výrobou potravin se podle ní jen přesune do zemí mimo EU a dopady na klima budou naopak horší.
Více čtěte v Zemědělci (43/2024)
Zdroj: https://www.foodnet.cz/cs/aktuality/8495-zdrazeni-kvuli-regulacim
Devizový trh 44. týden.
24-11-05 IN Devizový trh 44. týden