RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Průmysl pokračuje v poklesu i v úvodu letošního roku.*
Krizi dostupného bydlení by mohla odvrátit družstva.*
Změna v zasílání valorizačního oznámení od roku 2026.*
Průmysl pokračuje v poklesu i v úvodu letošního roku.
18.3.2025, Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR (www.spcr.cz)
Průmyslová produkce poklesla v lednu meziročně reálně o 0,6 %, samotný zpracovatelský průmysl poklesl o 1 %. Na negativním výsledku se podepsal především sektor výroby motorových vozidel, který se meziročně propadl téměř o 5 %.
Zhoršení výkonu je patrné také u odvětví hutnictví a slévárenství, výroby chemických výrobků či strojírenství. Pozitivnější výsledky jsou ale naopak patrné u sektoru výroby počítačů a elektronických či optických zařízení, papírenství, výroby usní či v produkci potravin a nápojů.
„Bohužel průmyslová produkce pokračovala v červených číslech i v úvodu roku. Navázala tak na poslední dva roky poklesu, kde po loňském meziročním poklesu o 1,4 % se v podstatě vrátila zpátky pod úroveň roku 2018. Letošek tak zůstává pro firmy nejistý. Firmy se stále potýkají s nedostatkem domácích i zahraničních zakázek a s náročnými výrobními podmínkami v Evropě. Pokles nových zakázek dle dat ČSÚ v novém roce zasáhl především automotive, kde je patrný již třetí měsíc po sobě. I na něj již doléhá situace v Evropě a ve světě. Některé, především subdodavatelské, firmy zmiňují jako důvod pokračující hospodářské problémy Německa a stagnaci odvětví na hlavních evropských trzích včetně nenaplněné poptávky po elektrických vozidlech. Na druhou stranu, tento sektor dokázal v předchozích dvou letech překonat předkrizové úrovně a dosáhnout příznivých výsledků oproti průmyslu jako celku,“ komentuje Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky SP ČR.
„Pokračující pokles produkce a zakázek nenahrává náladě v průmyslu, a tím ani investičnímu apetitu. Opatrnost v očekávání zakázek pro první měsíce tohoto roku potvrdilo i naše nedávné šetření s ČNB mezi firmami. Optimismu nenahrává ani hrozba uvalení cel ze strany USA a výhled spíše slabšího hospodářského růstu napříč kontinentem. Na druhou stranu, určitým povzbuzením pro tuzemské firmy může být očekávaný investiční apetit nové německé vlády, kdy se – byť prozatím s otazníkem – debatuje o možnosti vyšších výdajů na opravu infrastruktury a na obranu. Nadcházející měsíce ale rozhodně nebudou jednoduché,“ doplňuje Bohuslav Čížek.
Výsledky ČSÚ dostupné zde.
Předchozí komentář SP ČR o výsledcích průmyslu za prosinec a za celý loňský rok zde.
Krizi dostupného bydlení by mohla odvrátit družstva – výstavbu je třeba svěřit zkušeným projektovým týmům.
4.3.2025, Zdroj: ČKAIT (www.ckait.cz)
Zhruba 1 800 nových bytů o výměře 70 m2nebo dvojnásobek 35 m2 garsoniér by bylo možné postavit za uvažovaných 8 miliard korun, které jsou jako státní subvence určené na podporu dostupného bydlení. Propočet vychází z koncové ceny 62 000 Kč/m2, za kterou se podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) v roce 2025 dá vyprojektovat, realizovat a prodat či pronajmout standardní bytový dům, a to včetně 15% zisku pro všechny účastníky výstavby. Pro kalkulaci není rozhodující, zda půjde o obecní byty k prodeji či pronájmu, anebo družstevní výstavbu. Náklady jsou konstantní. Rozhodující je vlastnictví rozvojového pozemku a dostupnost potřebné infrastruktury. Klíčem k dostupnému bydlení je spíše finanční model měst a obcí, správa budoucích nemovitostí a zapojení autorizovaných osob schopných ověřené rozpočty i kvalitu garantovat.
„Dostupné bydlení není synonymem pro sociální bydlení ani pro komerční trh s byty na luxusních adresách. Proto nejsou pro jeho zajištění největším problémem peníze, ale chybějící systém. Je třeba vytvořit legislativní podmínky, najít vhodné pozemky a vytvořit vhodné postupy. Dotační tituly by proto měly být určené hlavně na přípravu projektů dostupného bydlení nebo na sociální bydlení, které může být jeho dílčí součástí. Další formy s osobním vlastnictvím nebo družstevním podílem se obracejí ke střední třídě. Ta je schopná kvalitní bydlení v námi doložené nákladové rovině ufinancovat sama,“ je přesvědčený Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. Samospráva pak může z tržeb bytů určených k prodeji, a to včetně průběžného splácení družstevní výstavby, refinancovat další rozvoj dostupného bydlení.
Komora přitom upozorňuje, že vhodnou formou by mohla být družstevní výstavba, kdy města a obce by měly být součástí těchto právnických osob – ideálně jako zakladatelé družstva a vlastníci pozemků. Podle jejich vkladu by obcím pak připadla odpovídající část takto vzniklých družstevních bytů, které by pronajímaly podle svých aktuálních potřeb a nebyly by zatěžovány správou a provozem těchto nemovitostí. Jak ale upozorňuje ČKAIT v souladu se Svazem českých a moravských bytových družstev (SČMBD), je nezbytné legislativně narovnat pro družstva podmínky na úroveň nájemního nebo vlastnického bydlení. Jde především o posílení postavení družstva vůči dlužníkům v rámci insolvenčního zákona, umožnění profesionální správy bytového fondu, odstranění byrokracie a obecně narovnání podmínek se společenstvími vlastníků jednotek či jinými formami vlastnictví.
Inženýrská komora pro obce a města připravila základní manuál, jak při přípravě a realizaci dostupného bydlení postupovat. Identifikuje základní rizika a hrozby, které však samosprávám pomohou překlenout autorizované osoby – díky své kvalifikaci, zkušenostem a mimo jiné i pojištění profesní odpovědnosti. Zároveň ČKAIT ukazuje posloupnost záměru, ukazuje příklady dobré praxe a pomáhá při tvorbě finančního plánu tím, že rozkrývá nákladovou část ovlivněnou především konstrukčním řešením, objemem či umístěním stavby.
„Klíčovým krokem je vyhledat pozemky vhodné pro bytovou výstavbu z hlediska kapacity a napojení na veřejnou infrastrukturu. Doprava, sítě, ale i občanské vybavení jsou nezbytné pro fungování obytného prostředí. Může jít i o starší budovy nebo brownfieldy. Takové nemovitosti a parcely by si obce měly podržet ve vlastnictví a využít. Jde o zásadní aktivum, které je pro realizaci dostupného bydlení rozhodující. A jedině obce či družstva je dokážou za udržitelné ceny nebo nájemné zpřístupnit mladým rodinám, seniorům nebo zástupcům potřebných profesí,“ doplňuje Ing. Renata Zdařilová, Ph.D., autorizovaná inženýrka v oborech pozemní stavby a městské inženýrství a členka představenstva ČKAIT.
ČKAIT dlouhodobě upozorňuje na to, že v českém diskursu splývají oblasti (zcela legitimního) komerčního trhu s byty prostřednictvím developerské výstavby a právě oblast dostupného bydlení. Zapojené subjekty mají přitom zcela rozdílná východiska a cíle: v prvém případě je to pochopitelná maximalizace zisku, ve druhém zajištění bydlení jako veřejné služby. To také vysvětluje rozdíly v cenách v rámci nové developerské výstavby a například družstevní výstavby.
Zásah státu, v tomto případě zákonodárců, je nezbytný už proto, že otázka dostupného bydlení se často směšuje právě se segmentem komerčního trhu s (často investičními) byty. „V první řadě je třeba zrovnoprávnit družstevní bytovou výstavbu s privátním sektorem a uvědomit si, že nájemní bydlení provozované samosprávami není všelékem. Bytová družstva mají tradici a desetileté zkušenosti s výstavbou i spravováním nemovitostí. Samosprávy naopak většinou neumějí bytový fond udržovat. I proto se aktivní zapojení obcí do družstevní výstavby jeví jako vhodné řešení,“ upozorňuje Ing. Jindra Novotná, autorizovaná inženýrka v oboru pozemní stavby a energetická specialistka a členka představenstva ČKAIT.
Na nedoceněné postavení bytových družstev v oblasti dostupného bydlení upozorňuje ČKAIT opakovaně. Obce, které by se měly stát zakladateli družstev, odrazuje množství byrokratických překážek, neflexibilní a neefektivní vymáhací řízení v případě neplatičů nebo zastarale nastavené vnitřní předpisy družstev. Hlavně v případě dlužníků však může nastat obdobný problém i v případě obecních nájemních bytů – nejde jen o dluhy za nájem nebo družstevní podíl, ale rovněž za provoz bytových nemovitostí.
Aby se bytová družstva stala klíčovou součástí řešení krize dostupného bydlení, je nutné zákonně vyřešit také samotné postavení měst a obcí při zakládaní družstev. Zástupci Svazu českých a moravských bytových družstev často narážejí na to, že stimuly v podobě poskytnutí pozemků, finanční nebo úvěrové podpory ze strany státu, jeho organizací nebo samospráv je nepřípustná veřejná podpora. „Obávám se, že tento rigidní způsob je vlastní pouze České republice. Například ve Francii je interpretace i praxe zcela odlišná. A používají jednoduchý pádný argument: veřejná podpora v případě dostupného, úsporného a odpovědného bydlení není byznys, ale veřejná služba. Nebo se snad v České republice obáváme toho, že podpora neziskových družstev je konkurencí developerských projektů?“ říká Ing. Martin Hanák, ředitel metodického odboru SČMBD. A dodává, že pokud nemá Česko tento typ podpory notifikovaný Evropskou komisí, mělo by tak urychleně učinit.
Vedle propočtů, za jakou cenu lze bytovou výstavbu zrealizovat a jak tyto nákladové ceny porovnat s nabídkou trhu, připravila ČKAIT pro města a obce další pravidla směřující k realizaci dostupného bydlení. Jejich úspěšné naplnění a překonání řady rizik obnáší zapojení autorizovaných osob, hlavně stavebních inženýrů/ek, do všech fázi přípravy, výstavby i provozu. Právě angažmá odborných výkonných poradců i na pozici projektových manažerů může výstavbu urychlit při dosažení kvality i koncových cen pro potřebné skupiny obyvatel – mladé rodiny, seniory nebo zástupce potřebných profesí.
„Na prvním místě je stanovení cílů projektu, tedy počet bytů, jejich skladba případně požadavky na další prostory nebo plochy. Strategie a analýza záměru by měla být vyjádřena objemovou studií, která ověří, zda jsou požadavky realizovatelné na zvoleném pozemku. Následně je naprosto nezbytné definovat požadavky na kvalitu konstrukce, energetickou náročnost a třeba i použité materiály a jejich životnost. Ty jsou klíčové pro životnost celé stavby, která by bez větších oprav měla dosáhnout zhruba 25 let. Jinými slovy, než se stavba zaplatí, neměly by vznikat žádné nadměrné požadavky na její opravy a údržbu. Žádná kvalitní realizace se neobejde bez kvalitní přípravy, včetně postupů kontroly a způsobu hodnocení požadovaných vlastností stavby, a rovněž bez jasné představy o správě a údržbě bytových domů. Z detailního finančního plánu nákladů vyvstanou prodejní ceny nebo výše nájmu a forma vlastnictví a provozu, a to při možném zapojení různých forem veřejné podpory,“ vypočítává základní pravidla Ing. Jaroslav Synek, Ph.D., člen představenstva ČKAIT a předseda komise pro realizaci staveb.
ČKAIT pro města, obce, družstva a další zájemce připravila samostatné webové stránky, kde bude zveřejňovat potřebné informace či příklady dobré praxe a které nabídnou i propojení s autorizovanými osobami: zprávy.ckait.cz rubrika Dostupné bydlení.
Změna v zasílání valorizačního oznámení od roku 2026.
17.1.2025, Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení
Od roku 2026 budou mít klienti České správy sociálního zabezpečení valorizační oznámení vždy k dispozici v elektronické podobě.
Zasíláno bude do jejich datové schránky fyzické osoby (těm, kteří ji vlastní) nebo bude k dispozici po přihlášení na ePortálu ČSSZ. Doručení na adresu bude možné pouze po podání žádosti a na náklady klienta. Náklady neplatí lidé narození před rokem 1955.
Valorizační oznámení bylo tradičně zasíláno klientům na přelomu prosince a ledna v souvislosti s pravidelným zvyšováním důchodů (případně v průběhu roku, pokud byla schválena mimořádná valorizace). Stejně tomu bylo i nyní, na přelomu roku 2024 a 2025. Důchodová reforma však v této oblasti přináší změnu. S ohledem na rozvoj a snadnou dostupnost prostředků sloužících jako elektronická identita přejde ČSSZ od roku 2026 primárně na elektronickou formu zasílání valorizačních oznámení. Novou výši svého důchodu budou klienti moci zjistit jedním z těchto způsobů:
- Prostřednictvím datové schránky fyzické osoby. Klientům, kteří mají zřízenou datovou schránku fyzické osoby, posílá ČSSZ valorizační oznámení automaticky do této schránky.
- Prostřednictvím online služby ePortálu ČSSZ, která klientům umožní zobrazení valorizačního oznámení včetně možnosti jeho uložení nebo tisku. S ohledem na ochranu osobních údajů bude možné službu využít pouze po přihlášení na ePortál ČSSZ. Služba bude dostupná nejpozději od 1. ledna 2026.
Klienti mohou z různých důvodů preferovat listinné valorizační oznámení, proto ČSSZ zachová i možnost získat valorizační oznámení v listinné podobě, a to jedním z těchto způsobů:
- Na kterékoli správě sociálního zabezpečení, kde bude klientovi zdarma vytištěno.
- Zasláním oznámení poštou domů, pokud o to klient v předstihu požádá na předepsaném tiskopisu. Náklady na poštovné budou u klientů narozených od roku 1955 odečteny vždy z první valorizované splátky důchodu.
Jak klient požádá o zaslání listinného valorizačního oznámení?
Každý (bez ohledu na ročník narození), kdo má zájem o zaslání listinného valorizačního oznámení na svou adresu, musí podat na předepsaném tiskopisu „Žádost o zasílání oznámení o zvýšení důchodu v listinné podobě“. Tiskopis, který je dostupný (bez nutnosti přihlášení) na ePortálu ČSSZ, lze podat poštou, e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem nebo datovou schránkou. Klient se také může obrátit na kteroukoli správu sociálního zabezpečení, kde s ním žádost sepíší.
Kdy musí klient žádost podat?
Žádost musí být správě sociálního zabezpečení doručena nejpozději 3 měsíce před měsícem, ve kterém proběhne valorizace. To znamená při lednové valorizaci nejpozději do 30. září předcházejícího roku. Pokud žádost ČSSZ obdrží později, bude se žádost vztahovat až k další valorizaci v pořadí.
Jaká je výše poplatku pro klienty narozené od roku 1955?
Valorizační oznámení, které bude ČSSZ na základě žádosti zasílat domů, bude klientům narozeným od roku 1955 zpoplatněno podle ceníku České pošty. Aktuální výši nákladů na zaslání listinného valorizačního oznámení klient zjistí na webu ČSSZ Valorizační oznámení.
Jak klient zruší zasílání listinného valorizačního oznámení?
Žádost o zasílání listinného valorizačního oznámení může klient kdykoli písemně (volnou formou) zrušit. Pokud ČSSZ obdrží písemnou žádost o zrušení zasílání do 31. srpna daného kalendářního roku, toto oznámení již ČSSZ na adresu klienta v lednu následujícího roku nezašle a poplatek nestrhne.