RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Aby Audit nebolel – jak pracovat s riziky a proč je dobré si rovnou z nich odvozovat cíle.
Aby Audit nebolel – personální oblast.
Aby Audit nebolel – procesní řízení.
Aby Audit nebolel – život je změna, jak ji promítnout do systému?
Aby Audit nebolel – jak pracovat s riziky a proč je dobré si rovnou z nich odvozovat cíle.
13.2.2023, Ing. Veronika Soukupová, Zdroj: s-cope (www.s-cope.cz)
Dalším díl seriálu Aby Audit nebolel se bude zabývat nálezy z auditování, tentokráte z oblasti řízení rizik. Uvítám nějaké veselé historky z natáčení, klidně do zpráv. Přiznejte se, máte nějaký talisman, nebo se riziky zabýváte a jste připraveni jim čelit?
S riziky pracujeme úplně všichni. Na denní bázi. Jako auditoři chápeme, že s nimi kalkulujete každý den i ve Vaší firmě. Protože jinak by to ani nešlo. A nemyslíme si, že s velkou revizí ISO 9001 v roce 2015 přišel ten moment, kdy byla objevena důležitost řízení rizik (i jejich pozitivní varianty a sice příležitostí). Ale spíše šlo o moment, který více zakomponoval řízení rizik do požadavků systémových norem a to průřezově celou normou i napříč obory systémů a sektory průmyslu. Pracuje s nimi kvalita, environment, BOZP i další. V oblasti automotive, medical devices, službách apod.
Jako vždy začnu příkladem ze života – „nebude-li pršet nezmoknem…“
Dneska bude asi pršet. Dívala jsem se na předpověď a hrozí déšť. Mohla bych mít zmáchané vlasy a oblečení a řasenka by mi mohla téct nevzhledně po obličeji. Jak zabráním této „katastrofě“? Asi neporučím větru dešti, ale vezmu si deštník a bude to dobré. Popsala bych to v tabulce asi takto: externí aspekt aspekt počasí – definice rizika déšť – popis bude intenzivně pršet – následek zmoknu – pravděpodobnost 50% – dopad znehodnocení dokumentace a PC s batohu – prioritizace rizika 3 – opatření co udělám vezmu deštník / pojedu autem – … Obyčejná situace.
V případě řízení organizací je rizik i příležitostí mnoho. V duchu hesla „kdo je připraven – není překvapen“, je dobré si je promyslet v předstihu. Proto je jedním z požadavků ISO systémových norem ŘÍZENÍ RIZIK. Věřte, že je to dobře. Vzpomínáte, jak jste ve stresu řešili poslední krizovou situaci? Je lepší, mít vše promyšlené s chladnou hlavou. Do stresových situací Vás bez toho přivedou nenadálé události, které jste si v rámci scénářů nedokázali ani představit.
Pojďme se dnes podívat na to, jak doložit auditorovi, že s riziky pracujete SYSTEMATICKY. Protože to je to, co po Vás ISO normy chtějí. Všeobecnou ISO 9001 počínaje a specifickými standardy pro oblast medical devices, automotive nebo letecký průmysl konče. Také záleží jestli se bavíme o informační bezpečnosti, BOZP, environmentu nebo o kvalitě. Požadavky norem na řízení rizik se liší mírou detailu – metodikou jejich zpracování. Náročnější budou pochopitelně sektorové normy, úzce zaměřené např. na automotive IATF 16949 nebo zdravotnické prostředky ISO 13485. Existuje také celá řada specifických návodů a směrnic na řízení rizik. Např. všeobecná ISO 31000 nebo ISO 14971 pro oblast medical devices.
A přistupme k nálezům z auditů.
S čím se v rámci auditů v různých sektorech průmyslu a různých systémů setkáváme?
10 vad na kráse analýz rizik v rámci systém managementu
- Chybí scénáře, popis rizika je vágní, relevantní rizika zcela chybí… Jeden z příkladů kolegyně zabývající se ISMS: „Při analýze rizik bezpečnosti informací mne vždycky překvapí, jak málo si uvědomujeme hodnotu informací, které máme jen ve svých hlavách. Zatím u každého klienta, kterého jsme připravovali na certifikaci ISO 27001 nebo TISAX, jsme objevili alespoň jednoho člověka, který byl/je pro svou firmu nějakým způsobem jedinečný a jeho znalosti a schopnosti nenahraditelné, aniž si to majitelé či management firmy uvědomovali. Společně pak hledáme řešení, jak riziko ztráty takového „informačního aktiva“ eliminovat.“
- Z rizik nejsou vyvozena opatření, cíle je nezohledňují… Ano, jen pojmenování rizik nestačí. Je nutné popsat jak jim budete předcházet. Co budete dělat, když budou aktuální. Vaše cíle musí rizika reflektovat.
- Chybí stanovení významnosti – prioritizace (v souladu s tím, do jaké míry je pravděpodobný jeho výskyt a jaká je míra závažnosti dopadu, které může riziko způsobit)
- Analýza se udělá a leží v šuplíku. Je zřejmé, že se s riziky nepracuje.
- Pozor na nastavení kritérií přijatelnosti. Kolega auditor z oblasti zdravotnických prostředků uvádí: „riziko způsobující poranění uživatele jehož pravděpodobnost výskytu byla třeba 10% bylo stále riziko přijatelné, pro které nebylo nutné stanovit žádnou akci. Řešení rizik probíhalo nikoli akcí, nýbrž úpravou pravděpodobnosti výskytu či závažnosti…“
- Analýza rizik byla prováděna nikoli na začátku návrhu a vývoje, ale až na jeho konci.
- Nebyly reflektovány požadavky. Firma neznala ISO 14971 (u firmy vyrábějící zdravotnické prostředky).
- Neřešení rizik vznikajících u dodavatelů (ani nekomunikování o nich, ani zapracování kontrolních mechanismů do dodavatelských specifikací)
- Před X lety si organizace nechala od externí poradenské firmy zpracovat analýzu rizik bezpečnosti informací, ale vůbec netuší, co v ní je a jak s ní pracovat. Výstupům analýzy nerozumí, SOA je čistě formální bez pochopené celé věci.
- Analýza rizik nezohledňuje zřejmé změny v kontextu organizace.
Závěr
Uvědomte si prosím, že nedostatečná analýza rizik se Vám může vrátit jako bumerang při formulaci cílů a jinde. Aby organizace realizovala svou činnost v souladu s ISO 9001, musí řídit svá rizika a příležitosti.
Přehled, kde se v normě ISO 9001 setkáte s požadavky na řízení rizik:
Vedení musí zvažovat rizika (5.1.1 d)
Řízení rizik v rámci systému řízení kvality (4.4.1 f)
Nastavení opatření k pokrytí rizik / využití příležitostí v rámci plánování všechny segmenty pro myšlení založené na rizicích (6.1.1)
Nepotvrzení konečného produktu/služby/reklamací (5.1.2)
Spokojenost zákazníka (5.1.2)
Ostatní zúčastněné strany (6.1.1)
Přijímání opatření k řešení rizik (6.1.2)
Sledování rizik a přijatých opatření (9.1.3)
Vyhodnocení účinnosti (9.1.3)
Uchovávání zdokumentovaných informací (9.1.1)
Aktualizovat záznam, kdykoli je to nutné (10.2.1)
Zařazení rizika jako agendy do pravidelného přezkoumání vedením (9.3.2)
Veronika Soukupová
CEO, S-cope s.r.o.
www.s-cope.cz
T: +420 603 171 017
E: v.soukupova@s-cope.cz
Poradenství v oblasti ISO, TISAX, IATF
Více užitečných odkazů najdete na linktr.ee/veronika_soukupova
Aby Audit nebolel – personální oblast.
27.2.2023, Ing. Veronika Soukupová, Zdroj: s-cope (www.s-cope.cz)
Lidé jsou to nejcennější, co organizace má. Žádný systém řízení kvality Vám bez péče o ně nebude nic platný. To oni tvoří systém. A jaké jsou nejčastější nálezy v auditech systémů řízení v souvislosti s řízením lidských zdrojů? Na co musíte myslet v souvislosti s kompetencemi, znalostmi? Jak nastavit komunikaci v organizaci? Pojďme se na to podívat postupně.
Organizace není schopna doložit, že poskytuje adekvátní zdroje na provoz a zlepšování systému řízení kvality. Cíle a úkoly jsou stanoveny, ale je zřejmé, že chybí prostředky, lidé, potřebné kompetence, znalosti… Pak je sice prima, že vedení organizace na základě požadavků článku 5 (viz live stream na toto téma zde) normy ISO 9001 deklarovalo svůj závazek k podpoře QMS, ale s jistotou nevyhoví článku 7.1 této normy. Deklarace podpory bez přiřazení potřebných zdrojů je jen výkřik, nikoliv strategické vedení.
Často chybí záznam ve formě Zprávy z přezkoumání vedení, ze kterého je zřejmé, že byla potřeba zdrojů projednána, vyhodnocena a byl přijat nějaký závěr. Toto je jednou z povinností, pokud deklarujete systém řízení kvality dle ISO.
Chybí jasné určení potřebných kompetencí u jednotlivých pozic. A pochopitelně nestačí mít jen kompetenční matici, ale je potřeba doložit i to, že Vaši lidé tyto kompetence mají. Případně, že jim pomáháte je získat. Organizace nemá jasno, jaké znalosti musí její pracovníci mít a jedná pak tak nějak pocitově. Rozvoj zaměstnance pak není plánován systematicky v souladu s cíli a potřebami organizace, ale zaměstnanec dostane nějaké školení jako jakýsi benefit. Tím, že získané vědomosti ve finále nevyužije, nepřinese takové školení nic ani jemu ani firmě. Chybí jakékoliv plány osobního rozvoje.
A s tím souvisí další nedostatek a sice absence hodnocení přínosu školení. Doložení toho, že školení zaměstnanci / firmě něco přineslo. Organizace není schopna doložit, že daný pracovník školení či výcvik absolvoval. Chybí jakýkoliv záznam. Není ani zřejmé, co bylo přesně obsahem školení a jak dlouho trvalo. Chybí hodnocení dodavatele školení.
Co je organizace povinna?
Organizace je povinna určit klíčové znalosti, které jsou potřebné k tomu, aby produkovala kvalitní výstupy. A pracovníci k nim musí mít přístup! Při změně situace (nové technologie, změna výrobního programu apod.) musí zajistit, že potřebné nové znalosti budou k dispozici.
Chybí pravidla pro zástupnost a když klíčový pracovník odejde ze dne na den, je zřejmé, že bude mít firma závažný problém. Firma nemá ošetřeno, že nepřijde o klíčové znalosti daného pracovníka.
Nový zaměstnanec nebyl proškolen na systém řízení kvality a nemá tudíž žádné povědomí. Případně byl proškolen, ale organizace není schopna toto doložit.
Zaměstnanci mají jen kusé informace o tom, že nějaký systém kvality organizace má a že přijde auditor. Obvykle dokáží ukázat na Politiku kvality visící na zdi v kanceláři, ale již nedokáží určit, který z cílů kvality na daný rok se jich bezprostředně týká. Povědomí o QMS je mizivé a neprůkazné.
Lidé v organizaci ví, že existují směrnice, ale neví, proč podle nich musí postupovat a co se stane, když toto nebudou činit. Případně ani neví, kde je najít. Nebo mají k dispozici neaktuální verzi dokumentu. Více o nedostatcích souvisejících s dokumentací zde.
Interní auditor audituje svou práci nebo není k auditu kompetentní (nebo i je, ale firma není schopna toto doložit).
Organizace nezjišťuje, jak jsou její vlastní zaměstnanci spokojeni. Interní komunikace vázne a dochází k nedopatřením.
Není zřejmé kdo může komunikovat směrem ven z organizace případně do jaké míry. Nejsou jasná pravidla. Nikdo je nezná.
Je zřejmé, že pracovní prostředí je k plnění požadovaných úkolů naprosto nevyhovující.
Veronika Soukupová
CEO, S-cope s.r.o.
www.s-cope.cz
T: +420 603 171 017
E: v.soukupova@s-cope.cz
Poradenství v oblasti ISO, TISAX, IATF
Více užitečných odkazů najdete na linktr.ee/veronika_soukupova
Aby Audit nebolel – procesní řízení.
20.2.2023, Ing. Veronika Soukupová, Zdroj: s-cope (www.s-cope.cz)
Každá firma „něco dělá“. A to něco se skládá z dílčích činností. Těm říkáme procesy. Cílem firmy je maximalizovat zisk při plnění svého poslání (a chovat se společensko-odpovědně, pomáhat okolí, kde působí a řada dalších krásných věcí…). K tomu nám je prospěšné, když minimalizujeme činnosti/procesy, které nikam nevedou, dělají je lidé duplicitně, vycházejí z nich služby nebo mezi/produkty se závadami, které se pak musí řešit ať již opravou tak přepracováním atd. To všechno něco stojí. Čas, peníze, demotivaci zaměstnanců, odliv zákazníků…. Tolik úvod.
Systém řízení kvality vychází z teze, že pokud mám pořádek v procesech, pokud je systematicky řídím, minimalizuji tyto negativní dopady. A proto se dnes podíváme na nálezy z auditů, které se týkají procesního řízení.
Mapka, kterou nikdo nechápe
Procesní mapa má pomoci tomu, kdo ji vidí, pochopit základní uspořádání činností v organizaci a jejich vzájemné vazby, závislosti. Někdy se stane, že autor se nechá „unést“ a vyrobí spletité bludiště čar a políček, že to ani pan vedoucí z nákupu nechápe, a ten má 2 vysoké školy… Vězte, že mapa má být srozumitelná a když u auditu ani auditovaný nechápe kam co vede, vede to spíše k neshodě…
Procesy nejsou dostatečně popsány
Je zřejmé, že popis je nedostatečný, nebo se jedná o popis „pro formu“, zkrátka aby byl nějaký až přijde auditor. Příklad: interní audit odhalil opakovaně nedostatky v realizaci činnosti, ale proces nebyl popsán tak, aby bylo zřejmé co ne/dělat a jak. Žádná opatření zkrátka nebyla přijata a chyby se neustále opakují dokola…
Pozn.: pozor i na opačný problém „chrliče stránek“. Každý proces/činnost by měla být popsána do té míry, do jaké míry je to pro Vaše lidi přínosné a užitečné.
Zmetky a nic se neděje…
Vůbec opakovaná produkce neshodných výstupů procesu bez hledání příčin a snahy je odstranit je pochopitelně problém. O systému řízení kvality se pak s auditorem nemusíte ani dohadovat.
Má proces všechny parametry?
Chybí některý ze základních parametrů každého procesu: zdroje, vstupy, výstupy, odpovědná osoba / vlastník procesu, cíl procesu, apod.
My ale přeci cíle máme…
Cíl procesu není v souladu se strategií firmy nebo si dokonce protiřečí. To je problém…
Procesní rizika
Vlastníci procesů tzn. ti, kdo za daný proces odpovídají se nezamýšleli nad riziky vztahujícími se k dané činnosti. Zkrátka to vypadá, že se nikdo ničeho a nikoho neobává. To ale není odvaha, ale nedostatečné plnění požadavku normy, že…
Nesleduji, neměřím = odhaduji, domnívám se
Chybí měřítka pro vyhodnocování jednotlivých činností. Nebo jsou stanovená, ale jaksi ta realizace … Zkrátka se procesy nesledují a/nebo nevyhodnocují. Stačí se zeptat, zda máte přehled o aktuálním stavu jednotlivých procesů.
Sleduji, měřím, ale neřeším
Nebo se i vyhodnotí, ale nepřijme se žádné opatření. Zkrátka se neplní a tečka. Auditor se pak ptá, stejně jako u cílů, co bylo důvodem, že se neplní? Přehnaná očekávání, změna kontextu, rizika, nedostatečné zdroje…???
Změny v systému
Popisy procesů nezaznamenali resp. jejich vlastníci pozapomněli zaznamenat změny. A tak se auditor dozví, že se to dělá už dávno jinak, ale v popisech je to „po staru“. A šup s tím zase do šuplíku…
S jakými nedostatky v oblasti procesního řízení jste se potkali Vy? Podělte se v komentáři.
Procesy potřebují ke svému správnému chodu vaši péči a podporu.
Veronika Soukupová
CEO, S-cope s.r.o.
www.s-cope.cz
T: +420 603 171 017
E: v.soukupova@s-cope.cz
Poradenství v oblasti ISO, TISAX, IATF
Více užitečných odkazů najdete na linktr.ee/veronika_soukupova
Aby Audit nebolel – život je změna, jak ji promítnout do systému?
7.3.2023, Ing. Veronika Soukupová, Zdroj: s-cope (www.s-cope.cz)
Změny jsou běžnou součástí našich dnů. A mají dopady na celý náš systém!
Nejdříve můj obvyklý příklad ze života. Tentokrát si vezměte, že otěhotníte – plánovaně. Co uděláte? Jdete vybírat větší auto, protože do sporťáku nacpat kočárek, přebalovák a pleny zkrátka nelze. Začnete chystat pokojík, zakoupíte kočárek… Před rozhodováním promyslíte, kolik peněz na to máte. Zvážíte, zda v prvních dnech nepovoláte matku na pomoc (to si pak rozmyslíte, když si uvědomíte dopady na vztahy v týmu). A tak dále. Dopady této plánované změny na celý váš systém, ve kterém jste žili budou velké a je potřeba se na ně připravit…
A pak tu máme neplánované rodičovství, kdy kouzlo noci způsobí opět citelnou změnu vašeho kontextu, o systému nemluvě. Pokud jste si nevšimli a přisuzovali to dlouhou dobu tomu, že tloustnete po čtyřicítce, může Vás porod nečekaně zaskočit a máte méně času na adaptaci než v předchozím případě.
—
Stejně tak u firem máme rozšiřování výroby jako příklad plánované změny, kterou musím zohlednit a která bude mít jistě dopad na systém řízení kvality. A pak např. neplánovanou změnu typu změna skladby produkce z nějakého náhlého a nepředvídatelného důvodu. A také se s tím musíte nejenom poprat, ale musíte to promítnout i do systému jako takého a všech relevantních procesů.
Minimálně jednou ročně se musím povinně zabývat v rámci přezkoumání systému vedením tím, jestli nedošlo k nějakým zásadním změnám, které by mohly mít vliv na:
- kontext organizace resp. podnikatelské prostředí jako celek – nová konkurence? nové technologie? neujíždí nám vlak?…
- požadavky a očekávání zainteresovaných stran – nová legislativa? nový požadavek? nová zainteresovaná strana? nebo změna v jejich očekáváních? Jiné priority?
- objevila se nová rizika?
- politika, cíle, procesy i KPIs – rozhodli jste se jít jinou cestou?
- aj.
Je potřeba si říci, že na změny by se mělo reagovat pružně, nečekat na přezkoumání vedením na konci roku. To je nejzazší termín a jde o naplnění požadavku, ale funkční systém promítá změny výše do dokumentace, oblasti zdrojů a infrastruktury, dodatků smluv s dodavateli či zákazníky chcete-li atd. ihned.
Pojďme se podívat na nálezy ve vztahu k požadavkům normy ISO 9001:2015
Plánované i neplánované změny požaduje norma (a tedy její prodloužená ruka v osobě auditora) řídit systematicky a vést tedy i této činnosti záznam. Jmenovitě se o tom zmiňuje v těchto případech:
6.3 plánování změn
Organizace ví o změně, která ji čeká – např. plánuje rozšiřovat výrobu, ale nezohlední tyto své plány v systému. Např. neupraví dokumentaci, nezahrne novou oblast do plánu interního auditu, nepřehodnotí rizika…
7.5.3.2 řízení změn v rámci dokumentace
Někdy chybí verzování, jindy se setkáváme s nesrovnalostmi v rámci archivace (pozor na zákonné požadavky!), také není zřejmé, jestli dokument je schválený nebo nedej bože obíhají různé verze zároveň! Více k tomuto tématu zde.
8.2.3.1 e) změnil klient požadavek?
Ale chybí o tom záznam! Jak se pak budete s klientem dohadovat, že Vám to, že chce auto v jiné barvě, tehdy v pátek neříkal, když on si to živě pamatuje?
Nebo že jste klienta informovali o tom, že jeho požadavek zakotvený v objednávce nelze zohlednit, protože např. došel materiál a musíte ho nahradit jiným. Změnili jste objednávku nebo upravili dodatkem smlouvu? Ne? Zaděláváte si nejenom na neshodu z auditu, ale i na daleko větší problém!
8.2.4 změny požadavků na produkty a služby
Je zřejmé, že pracovník neví o změně požadavku zákazníka, protože pracuje se špatnou verzí dokumentace. Pokud toto auditor zjistí, je to průšvih! A až to zjistí klient, tak určitě také.
8.3.6 změny v rámci návrhu a vývoje
Je potřeba o nich vědět, vyhodnotit je, zohlednit schválené změny, informovat relevantní lidi, … Auditor chce vidět záznam. Nestačí mu vyprávět, že proběhla změna, ale že jste to nějak nakonec udělali.
8.5.6 řízení změn v rámci výroby a poskytování služby tak, aby byla zajištěna shoda výstupu s požadavky
Při samotné výrobě je to obdobný případ jako u návrhu a vývoje. Došlo ke změně a firma není schopna doložit, kdo rozhodl o tom, že to místo způsobu A uděláme cestou B.
Podělte se s námi v komentářích o své zážitky se změnovým řízením!
Veronika Soukupová
CEO, S-cope s.r.o.
www.s-cope.cz
T: +420 603 171 017
E: v.soukupova@s-cope.cz
Poradenství v oblasti ISO, TISAX, IATF
Více užitečných odkazů najdete na linktr.ee/veronika_soukupova
Devizový trh 10. týden.
23-03-14 IN Devizový trh 10. týden