PERSONALISTIKA – Informace nejen pro podnikatele.
Porušení povinnosti zaměstnance jako výpovědní důvod.
Prohřešky zaměstnavatelů v oblasti pracovní doby a doby odpočinku.
Rozhodnutí o organizační změně a nadbytečnost zaměstnance.
Porušení povinnosti zaměstnance jako výpovědní důvod.
28.4.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Jaké skutečnosti musí zaměstnavatel vzít v potaz, uvažuje-li o ukončení pracovního poměru se zaměstnancem podle § 52 písm. g) zákoníku práce?
Důvod k výpovědi z pracovního poměru dle ustanovení § 52 písm. g) zákoníku práce spočívá v tom, že zaměstnanec porušil (porušoval) povinnosti vyplývající z právního předpisu (zákoníku práce i jiných, zvláštních předpisů), z vnitřního předpisu vydaného zaměstnavatelem (včetně pracovního řádu jako jeho specifického druhu), pracovní nebo jiné smlouvy (pokud došlo k takové dohodě mezi účastníky pracovněprávního vztahu či zástupci zaměstnanců) nebo z pokynu nadřízeného vedoucího zaměstnance.
Aby mohl zaměstnavatel kvalifikovat jednání či opomenutí zaměstnance jako porušení „pracovní kázně”, musejí být splněny následující předpoklady:
- protiprávnost jednání či opomenutí zaměstnance,
- zavinění zaměstnance,
- vazba na povinnosti vztahující se k pracovněprávnímu vztahu.
- Zákoník práce uvádí tři případy, s nimiž lze dle ustanovení 52 písm. g) ZPspojit výpověď z pracovního poměru pro porušení povinnosti:
- jsou dány důvody, pro které by zaměstnavatel mohl se zaměstnancem okamžitě zrušit pracovní poměr, mj. tedy porušení povinnosti zvlášť hrubým způsobem,
- závažné porušení povinnosti zaměstnancem,
- soustavné méně závažné porušování povinnosti zaměstnancem.
Je vždy na zvážení zaměstnavatele, jakým stupněm intenzity bude hodnotit porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci. Při hodnocení intenzity tohoto porušení a volbě způsobu případného rozvázání pracovního poměru by měl zaměstnavatel přihlížet především:
- k osobě zaměstnance,
- k jím zastávané funkci (zdali jde o zaměstnance řadového, nebo naopak zaměstnance vedoucího, jehož jednou ze základních povinností je zabezpečovat dodržování povinností u svých podřízených, natožpak aby porušoval povinnosti sám),
- k jeho dosavadnímu postoji k plnění pracovních povinností (zdali jde o první porušení „pracovní kázně”, nebo zaměstnanec už má jistý „škraloup” a porušení povinnosti není u něho ničím výjimečným),
- k době a situaci, v níž k porušení povinnosti došlo, k míře zavinění zaměstnance (úmyslné zavinění je nepochybně o něčem jiném než zavinění nedbalostní),
- ke způsobu a intenzitě porušení konkrétních povinností zaměstnance,
- k důsledkům porušení povinnosti pro zaměstnavatele,
- k tomu, zda zaměstnanec způsobil svým jednáním zaměstnavateli škodu apod.
U závažného porušení povinnosti nebo porušení povinnosti zvlášť hrubým způsobem může zaměstnavatel přistoupit k dání výpovědi z pracovního poměru bez toho, že by muselo následovat porušení další, a bez jakéhokoliv předchozího upozornění zaměstnance na tuto skutečnost. Naopak, u porušení méně závažného je takto možné postupovat jen tehdy, pokud se porušení opakují a mají charakter soustavného porušování. Pro soustavné méně závažné porušování povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci může zaměstnavatel dát zaměstnanci výpověď z pracovního poměru navíc tehdy, pokud zaměstnance v době posledních 6 měsíců v souvislosti s porušením této povinnosti písemně upozornil na možnost výpovědi.
Vymezení soustavnosti porušování „pracovní kázně” zákoník práce neobsahuje a ponechává je proto na judikatuře soudů. Nejvyšší soud ve svých rozsudcích dovodil, že o soustavné méně závažné porušování povinnosti se jedná, dopustil-li se zaměstnanec nejméně tří porušení, která nedosahují intenzity zvlášť hrubého nebo závažného porušení pracovních povinností a mezi nimiž je přiměřená časová souvislost. Nemusí jít samozřejmě o tři porušení stejné povinnosti.
Prohřešky zaměstnavatelů v oblasti pracovní doby a doby odpočinku.
15.5.2023, Zdroj: SUIP
Státní úřad inspekce práce zveřejnil roční souhrnnou zprávu o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2022. Podívejme se podrobně na prohřešky, které zjistil při kontrole pracovní doby a doby odpočinku.
Mezi nejčastější porušení v oblasti pracovní doby a doby odpočinku lze opětovně zařadit porušení ust. § 96 odst. 1 zákoníku práce, dle kterého je zaměstnavatel povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci s vyznačením začátku a konce:
- a) odpracované:
- směny,
- práce přesčas,
- noční práce,
- doby v době pracovní pohotovosti,
- b) pracovní pohotovosti, kterou zaměstnanec držel.
Porušení tohoto ustanovení bylo konstatováno ve 580 případech. Zaměstnavatelé již ve většině případech jistou evidenci pracovní doby zaměstnanců vedou, avšak ta neodpovídá zákonným požadavkům ust. § 96 ZP. Opakovaně se inspektoři ve své kontrolní praxi setkávají s případy, kdy kontrolovaná osoba předloží „docházku zaměstnance“, s tím, že se jedná o evidenci pracovní doby ve smyslu ust. § 96 ZP, přitom taková evidence neobsahuje vyznačení začátku a konce odpracované směny, práce přesčas, noční práce apod., ale např. pouze počet odpracovaných hodin v daném dni, „čárku“ či dokonce označení příchodu a odchodu zaměstnance do areálu případně na pracoviště zaměstnavatele. Takovýmto způsobem vedená evidence pracovní doby pak zcela postrádá svůj zákonný účel. Inspektoři na jejím základě nemohou zjistit, zda došlo k vyplacení všech zákonných příplatků a k dodržení povinností na úseku práce přesčas, nepřetržitých odpočinků apod. Kontrolní činnost inspektorů je v tu chvíli podstatně ztížena. Inspektoři se dále stále častěji setkávají s dodatečně vypracovanou evidencí pracovní doby (kontrolovaná osoba je při kontrole schopna doložit i několik různých evidencí toho samého zaměstnance za jedno období).
Dále se zaměstnavatelé nejčastěji dopouštěli porušení ust. § 92 zákoníku práce (ve 103 případech) – zaměstnavatelé nerozvrhli pracovní dobu tak, aby měl zaměstnanec nepřetržitý odpočinek v týdnu v trvání alespoň 35 hodin. V případech uvedených v ust. § 90 odst. 2 ZP a u technologických procesů, které nemohou být přerušeny, zaměstnavatelé nerozvrhli pracovní dobu zaměstnanců starších 18 let tak, aby doba nepřetržitého odpočinku v týdnu činila nejméně 24 hodin s tím, že poté zaměstnancům poskytnou nepřetržitý odpočinek v týdnu tak, aby v období 2 týdnů činila délka tohoto odpočinku celkem alespoň 70 hodin.
V 85 případech bylo orgány inspekce práce konstatováno porušení ust. § 84 zákoníku práce, ve kterém se uvádí povinnost zaměstnavatele vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny (v případě konta pracovní doby 1 týden) před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.
Čtvrtým nejčastěji porušovaným ustanovením v oblasti pracovní doby a doby odpočinku bylo opětovně ust. § 90 zákoníku práce (v 54 případech). Podle tohoto ustanovení má zaměstnavatel povinnost dodržovat nepřetržitý odpočinek zaměstnanců mezi dvěma směnami, tzn. rozvrhovat pracovní dobu tak, aby měl zaměstnanec mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, případně, ve vyjmenovaných provozech, nepřetržitý odpočinek 8 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za podmínky, že následující odpočinek mu bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku.
Pátým nejčastěji porušovaným ustanovením bylo ust. § 83 zákoníku práce (ve 29 případech). Zaměstnavatelé nedodrželi maximální délku směny zaměstnance, která činí 12 hodin.
Ve 28 případech bylo konstatováno porušení ust. § 88 odst. 1, 2, 3 zákoníku práce – zaměstnavatel neposkytoval zaměstnanci nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut, případně neposkytoval přiměřenou dobu na jídlo a oddech u prací, které nemohou být přerušeny, a nezapočítával tuto dobu do pracovní dobu zaměstnance. V některých případech rozdělená přestávka v práci na jídlo a oddech netrvala minimálně 15 minut a byla poskytovaná na začátku či na konci pracovní doby.
Dále bylo kontrolami zjištěno porušení ust. § 78 zákoníku práce (ve 12 případech), nejčastěji porušení odst. 1 písm. m) (v 8 případech), týkající se nerovnoměrně rozvržené pracovní doby, v rámci které zaměstnavatel rozvrhl zaměstnanci pracovní dobu tak, že průměrná týdenní pracovní doba přesáhla stanovenou týdenní pracovní dobu, popřípadě kratší pracovní dobu, za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích, v případě vymezení v kolektivní smlouvě za období nejvýše 52 týdnů po sobě jdoucích. V 11 případech šlo o porušení ust. § 93 odst. 2 a 4 zákoníku práce, upravující práci přesčas, která byla nařizována ve větším rozsahu než 8 hodin v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním roce, nebo 37 celkový rozsah práce přesčas činil v průměru více než 8 hodin týdně v období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích, v případě vymezení v kolektivní smlouvě nejvýše 52 týdnů po sobě jdoucích. Dále bylo orgány inspekce práce konstatováno porušení ust. § 81 odst. 1 zákoníku práce (v 9 případech). Dle tohoto ustanovení zaměstnavatel rozvrhuje pracovní dobu a určuje začátek a konec směn.
Rozhodnutí o organizační změně a nadbytečnost zaměstnance.
11.5.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Jedním z předpokladů platné výpovědi z pracovního poměru pro nadbytečnost zaměstnance je příčinná souvislost této nadbytečnosti s rozhodnutím zaměstnavatele o organizační změně. Může se přitom stát, že mezi datem provedení zmíněného rozhodnutí a datem doručení samotné výpovědi uplyne delší čas. Hraje to nějakou roli?
Zaměstnanec nemusí být vždy nadbytečným již v době podání výpovědi. Protože platnost právních úkonů (včetně právních úkonů – nyní právních jednání – směřujících k rozvázání pracovního poměru) je třeba posuzovat v okamžiku a se zřetelem na okolnosti, kdy byl právní úkon učiněn, rozhodnutí zaměstnavatele nebo příslušného orgánu o organizačních změnách, které má za následek nadbytečnost konkrétního zaměstnance, musí být přijato před podáním výpovědi. Má-li být pak takové rozhodnutí skutečnou příčinou nadbytečnosti zaměstnance, musí zaměstnavatel dát výpověď v takovém okamžiku, aby pracovní poměr skončil na základě této výpovědi (uplynutím výpovědní doby) nejdříve v pracovním dni předcházejícím dni, v němž nastává účinnost přijatých organizačních změn. V případě, že by pracovní poměr skončil dříve (před tím, než se u zaměstnavatele příslušné organizační změny skutečně realizovaly), totiž nelze hovořit o tom, že by se zaměstnanec stal v důsledku přijatého rozhodnutí o organizační změně nadbytečným a že by tedy opravdovým důvodem rozvázání pracovního poměru byly okolnosti uvedené v ustanovení § 52 písm. c) zákoníku práce. Jestliže pracovní poměr skončí na základě výpovědi podané podle ustanovení § 52 písm. c) zákoníku práce až po dni, v němž u zaměstnavatele nastaly přijaté organizační změny, nemá to samozřejmě na platnost výpovědi vliv, neboť v takovém případě bylo rozhodnutí o organizační změně příčinou nadbytečnosti zaměstnance.
Příčinná souvislost může mít dlouhého trvání a v čase se nijak nezmění. Ostatně v praxi nastávají takové případy celkem často – vezměte si situaci, kdy zaměstnavatel přijme rozhodnutí o organizační změně a zruší pracovní místo zaměstnankyně, která je momentálně na mateřské a posléze na rodičovské dovolené. Rozvázat s ní pracovní poměr výpovědí z důvodu její nadbytečnosti nemůže, protože plyne ochranná doba a platí zákaz výpovědi dle ustanovení § 53 zákoníku práce, na dohodu zaměstnankyně nepřistoupí. Tedy se čeká, až překážka v práci skončí. A to může trvat.